UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 7/04/2024
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023028149
Dossiernummer gemeente: 202300438
De gemeente Geel heeft op 28 september 2023 een aanvraag ontvangen voor riolerings- en wegeniswerken ter verwezenlijking van de industriezone Hezeschrans. De aanvraag werd op 25 oktober 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen gevestigd Antwerpseweg 1 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Hezeschrans
Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie B nrs. 17L2, 18/2 _, 18B, 20G, 22S, 22P, 29E, 30D, 73G, 76G, 79B, 81H, 83E, 84H, 84K, 177B, 178A, 204C2, 210A, 211B, 215D, 215C, 216F, 308A, 309A, 309B, 310B, 310A en 311A
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
agrarisch gebied
De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Hezeschrans goedgekeurd op 4 juli 2013
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Er worden geen afwijkingen gevraagd
Verordeningen
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
De aanvraag betreft het uitvoeren van infrastructuurwerken ter realisatie van een nieuwe industriezone.
Volgende werken worden uitgevoerd:
- Rioleringswerken
- Wegeniswerken
- Aanleg infiltratiebekkens
- Aanleg trage verbindingen
- Ontbossen
- Groenbuffer aanplanten
- Plaatsen van een elektriciteitscabine
Het project is gelegen in RUP Hezeschrans.
Het bestaande lokaal bedrijventerrein wordt uitgebreid met een bijkomend regionaal bedrijventerrein.
De uitbreiding wordt ontsloten via Lammerdries. Omdat er maar langs één zijde een ontsluiting is, worden er 2 keerpunten voorzien.
Er wordt een groenbuffer voorzien tegen de woonzones, met aanplanting van bomen en ander groen. In de groenbuffers komen trage wegen. Eveneens tussen Hezeschrans en het jaagpad langs het kanaal komt er een trage verbinding.
Er wordt maximaal ingezet op infiltratie van het regenwater. De grachten zijn gekoppeld aan 4 infiltratiebekkens.
Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over het wegtracé alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.
De gemeenteraad nam in zitting van 11 maart 2024 een positieve beslissing onder voorwaarden met betrekking tot het wegtracé.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 4 november 2023 t.e.m. 3 december 2023. Er werd een bezwaarschrift ingediend.
Inhoud bezwaarschrift
Het bezwaarschrift is eigenlijk een vraag tot meer informatie betreffende de fysieke afbakening van de groenbuffer. De eigenaar van de aanpalende gronden wil graag ruim op voorhand op de hoogte gesteld worden bij eventuele afbraak van de omheining. Men vraagt ook het behoud van vrije doorgang tijdens en na de werken.
Er werd geen informatievergadering gehouden.
Op 22 maart 2024 werd het advies ontvangen van Dienst Integraal Waterbeleid
Advies: gunstig
Op 5 maart 2024 werd het advies ontvangen van Agentschap voor Natuur en Bos
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 14 december 2023 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 16 oktober 2023 werd het advies ontvangen van Wyre
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 24 november 2023 werd het advies ontvangen van Fluvius
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 17 oktober 2023 werd het advies ontvangen van Pidpa - Distributie leidingen
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 13 oktober 2023 werd het advies ontvangen van Elia Contact Center Noord
Advies: geen bezwaar
Op 1 december 2023 werd het advies ontvangen van Regio Oost - Albertkanaal en Kempisch Kanaal
Advies: gunstig
Op 11 maart 2024 werd het advies ontvangen van AIR LIQUIDE INDUSTRIES BELGIUM
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 19 januari 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein
Het ontwerp is opgemaakt volgens de gemaakte afspraken. Er dient nog een technisch dossier worden opgemaakt en goedgekeurd door de gemeenteraad alvorens er kan worden overgegaan naar uitvoering.
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 5 maart 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team Mobiliteit
Advies: gunstig
De mogelijke schadelijke effecten werden voldoende besproken in de MERscreeningsnota.
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Hezeschrans).
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.
Het perceel gelegen te Geel, Afdeling 3, Sectie B, nr. 309A, 210A, 83E, 310A, 79B, 84H, 76G, 178A, 309B, 216F, 20G, 22S, 215D, 311A, 17B, 17L2, 18/2, 81H, 310B, 211B, 30D, 29E, 84K, 204C2, 22P, 18B, 70A2, 215C, 309A, 73E stroomt deels af naar het Albertkanaal, een bevaarbare waterloop die beheerd wordt door De Vlaamse Waterweg, een deels af naar de Puntloop, een onbevaarbare waterloop (van 2de categorie) die beheerd wordt door Provincie Antwerpen. De locatie is volgens de watertoetskaarten deels gelegen in pluviaal overstromingsgevoelig gebied.
Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.
De strategie “vasthouden – bergen – afvoeren” is van toepassing. Dit kan door het vermijden van de toename van verharde oppervlakte, het afkoppelen van hemelwater van de riolering, het hergebruik ter plaatse, infiltreren waar mogelijk, bufferen, vertraagd afvoeren, vermijden van inbuizingen, aanleggen van groendaken, …
In dit project wordt het afstromend hemelwater van de wegenis via bermen en/of kolken afgevoerd naar de baangrachten. De baangrachten houden het water bij en zullen afhankelijk van de afwaartse overstortconstructie een bepaald debiet via een knijp en/of overstortconstructie afvoeren naar de afwaartse bekkens. Het hemelwater afkomstig van de industrieterreinen wordt via de huisaanluitputjes aangesloten op de baangrachten en afgevoerd naar de respectievelijke buffer- en infiltratiebekkens.
Er wordt voldaan aan de voorschriften van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater.
Het project voorziet naast de aanleg van riolering momenteel geen ondergrondse constructies waardoor er geen impact op het grondwaterstromingspatroon wordt verwacht.
De watertoets wordt positief beoordeeld.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:
Functionele inpasbaarheid
Het regionaal bedrijventerrein ‘Hezeschrans’ is een onderdeel van de gewenste ruimtelijk-economische structuur (ENA) en aangeduid als te ontwikkelen locatie voor de vestiging van regionale bedrijven.
Het terrein wordt ingericht met veel aandacht voor de waterhuishouding. Er is een ruime groenbuffer voorzien t.o.v. het aanpalende woongebied.
Mobiliteitsimpact
Het bedrijventerrein wordt slechts langs één zijde ontsloten, langs Lammerdries. In het ontwerp zijn daarom 2 keerpunten voorzien.
In de groenbuffers zijn er trage wegen voorzien richting Puntstraat.
Ook tussen Hezechrans het jaagpad komt er een trage weg.
Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
Het bedrijventerrein sluit aan op de bestaande ENA-zone, en wordt begrenst door de het kanaal en het industriezone enerzijds en woongebied anderzijds.
Om de impact op het woongebied te beperken wordt er een ruimte groenbuffer voorzien. Deze wordt aangeplant met een dicht groenscherm om zo een visuele en akoestische buffer te worden. Daarnaast krijgt deze buffer ook een ecologische functie door de juiste soortenkeuze.
Visueel-vormelijke elementen
Om de impact op het woongebied te beperken wordt er een ruimte groenbuffer voorzien. Deze wordt aangeplant met een dicht groenscherm om zo een visuele en akoestische buffer te worden. Daarnaast krijgt deze buffer ook een ecologische functie door de juiste soortenkeuze.
Cultuurhistorische aspecten
Niet van toepassing.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid
Naast de tijdelijke hinder tijdens het uitvoeren van de werken, kan er ook hinder veroorzaakt worden door de bedrijven die zich er komen vestigen. Dit maakt onderdeel uit van de aparte omgevingsvergunningaanvragen voor deze bedrijven en zal dan onderzocht worden.
Door de aanwezigheid van de ruimte buffer wordt er slecht beperkt negatief effect verwacht rondom het bedrijventerrein.
Conclusie
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 4 november 2023 tot en met 3 december 2023. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werd er een bezwaarschrift ontvangen.
In de voorwaarden zal worden opgenomen dat:
Hiermee wordt het bezwaarschrift geëvalueerd.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:
Hetzelfde geldt voor de wachtende bezoekers voor het containerpark, deze moeten allemaal op eigen terrein gefaciliteerd worden.
Conclusie
De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met volgende voorwaarden:
De voorwaarden uit het advies van Dienst Integraal Waterbeleid dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit het advies van Brandweerzone Kempen dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit het advies van Agentschap voor Natuur en Bos dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit het advies van Wyre dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit het advies van Fluvius dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit het advies van Pidpa dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit het advies van Air Liquide Industries Belgium dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit de archeologienota dienen strikt gevolgd te worden.
De aanpalende eigenaren ruim op voorhand op de hoogte moeten gebracht worden als er omheiningen worden verwijderd.
De vrije doorgang naar perceel 5N 251N2 steeds moet gegarandeerd blijven, ook tijdens de werken.
Wegtracé:
Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over het wegtracé alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.
De gemeenteraad nam in zitting van 11 maart 2024 een positieve beslissing onder volgende voorwaarden met betrekking tot het wegtracé:
Deze lijst is niet limitatief en moet aangevuld worden in functie van het dossier.
En dit voor een bedrag van de kostenraming vermeerderd met 10% en de bedragen van de facturen van de nutsmaatschappijen voor zover deze laatsten nog niet werden betaald.
Na voorlopige oplevering wordt de waarborg vrijgegeven. Echter dient tot definitieve oplevering een borg van 5 % van het waarborgbedrag behouden te blijven.
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
De voorwaarden uit het advies van Dienst Integraal Waterbeleid dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit het advies van Brandweerzone Kempen dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit het advies van Agentschap voor Natuur en Bos dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit het advies van Wyre dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit het advies van Fluvius dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit het advies van Pidpa dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit het advies van Air Liquide Industries Belgium dienen strikt gevolgd te worden.
De voorwaarden uit de archeologienota dienen strikt gevolgd te worden.
De aanpalende eigenaren ruim op voorhand op de hoogte moeten gebracht worden als er omheiningen worden verwijderd.
De vrije doorgang naar perceel 5N 251N2 steeds moet gegarandeerd blijven, ook tijdens de werken.
Wegtracé:
Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over het wegtracé alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.
De gemeenteraad nam in zitting van 11 maart 2024 een positieve beslissing onder volgende voorwaarden met betrekking tot het wegtracé:
Deze lijst is niet limitatief en moet aangevuld worden in functie van het dossier.
En dit voor een bedrag van de kostenraming vermeerderd met 10% en de bedragen van de facturen van de nutsmaatschappijen voor zover deze laatsten nog niet werden betaald.
Na voorlopige oplevering wordt de waarborg vrijgegeven. Echter dient tot definitieve oplevering een borg van 5 % van het waarborgbedrag behouden te blijven.