Terug
Gepubliceerd op 03/04/2024

2024_CBS_00826 - Omgevingsvergunning - riolerings- en wegeniswerken ter verwezenlijking van de industriezone Hezeschrans (202300438IV) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
di 02/04/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Tom Corstjens; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Anne-Laure Maes

Afwezig

Bart Julliams; Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Anne-Laure Maes

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00826 - Omgevingsvergunning - riolerings- en wegeniswerken ter verwezenlijking van de industriezone Hezeschrans (202300438IV) - Vergunning 2024_CBS_00826 - Omgevingsvergunning - riolerings- en wegeniswerken ter verwezenlijking van de industriezone Hezeschrans (202300438IV) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 7/04/2024

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023028149

Dossiernummer gemeente: 202300438

 

De gemeente Geel heeft op 28 september 2023 een aanvraag ontvangen voor riolerings- en wegeniswerken ter verwezenlijking van de industriezone Hezeschrans. De aanvraag werd op 25 oktober 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen gevestigd Antwerpseweg 1 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Hezeschrans

Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie B nrs. 17L2, 18/2 _, 18B, 20G, 22S, 22P, 29E, 30D, 73G, 76G, 79B, 81H, 83E, 84H, 84K, 177B, 178A, 204C2, 210A, 211B, 215D, 215C, 216F, 308A, 309A, 309B, 310B, 310A en 311A

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

 

agrarisch gebied

De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Hezeschrans goedgekeurd op 4 juli 2013

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Er worden geen afwijkingen gevraagd

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 2 oktober 2023.
  • algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Omgevingsvergunning 201700008/OMV_2017006741 voor bemaling ikv wegenis- en rioleringswerken n13 geel/olen - aquafin goedgekeurd op 18/01/2018.
  • Omgevingsvergunning 201900382/OMV_2019079264 voor het oprichten en het exploiteren van een schrijnwerkerij goedgekeurd op 09/12/2019.
  • Omgevingsvergunning 202000357/OMV_2020043074 voor elia asset - 380kv-lijn massenhoven-meerhout-van eyck - upgrade 2 x htls goedgekeurd op 27/01/2021.
  • Omgevingsvergunning 202100271/OMV_2021048933 voor het oprichten van een werkplaats met kantoren goedgekeurd op 30/08/2021.
  • Omgevingsvergunning 202100546/OMV_2021112417 voor het bouwen van 2 gekoppelde kmo-units en het aanleggen van nieuwe verhardingen voor stockage en parkeren geweigerd op 20/03/2022.
  • Omgevingsvergunning 202200290/OMV_2022082521 voor het vellen van bomen goedgekeurd op 22/08/2022.
  • Omgevingsvergunning 202200388/OMV_2022106190 voor het bouwen van 2 gekoppelde kmo-units en het aanleggen van nieuwe verhardingen voor stockage en parkeren goedgekeurd op 06/07/2023.
  • Stedenbouwkundige vergunning (00383 Oevel) voor bouwen van een mest- kweek en varkenshok - goedgekeurd op 20/01/1970.
  • Stedenbouwkundige vergunning (00598 Oevel) voor verbouwen woning - goedgekeurd op 27/10/1972.
  • Stedenbouwkundige vergunning (00616 Oevel) voor nieuwbouw kweek/varkensstal - goedgekeurd op 29/01/1973.
  • Stedenbouwkundige vergunning (09500) voor uitbreiding bestaand gebouw - goedgekeurd op 28/08/1989.
  • Stedenbouwkundige vergunning (10749) voor aanleg gasvoerleidingen - goedgekeurd op 01/07/1993.
  • Stedenbouwkundige vergunning (14122) voor het oprichten van een nieuwe woning na sloping - goedgekeurd op 30/07/2001.
  • Stedenbouwkundige vergunning (13329) voor het verbouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 20/03/2000.
  • Stedenbouwkundige vergunning (06807) voor het oprichten van een nijverheidsgebouw - goedgekeurd op 09/05/1977.
  • Stedenbouwkundige vergunning (06854) voor het oprichten van een dubbelwoonst - goedgekeurd op 12/07/1977.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2005/00027) voor het bouwen van een carport met tuinhuis, het aanleggen van een siervijver en het vervangen van pannen en panlatten - geweigerd op 07/03/2005.
  • Stedenbouwkundige vergunning (14596) voor het plaatsen van een hoogspanningslijn 380kv massenhoven-maaseik - goedgekeurd op 08/09/1983.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2005/00276) voor het aanpassen en uitbreiden van het oefenterrein aan de nieuwe normen - goedgekeurd op 27/06/2005.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2009/00464) voor het slopen van een woning - goedgekeurd op 02/09/2009.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2009/00781) voor het kappen van 2 bomen - goedgekeurd op 01/02/2010.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2010/00363) voor het slopen van een woning gelegen hezeschrans 1 - goedgekeurd op 29/10/2010.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2011/00525) voor het slopen van een bestaande toonzaal en het het bouwen van bedrijfsunits - goedgekeurd op 13/02/2012.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2011/00395) voor het slopen van de bestaande toonzaal en het oprichten van bedrijfsunits - geweigerd op 12/12/2011.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2012/00028) voor het plaatsen van geleiders voor elektrische hoogspanningsleidingen - goedgekeurd op 29/05/2012.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2014/00179) voor het maken van een kanaalverbreding linker- en rechteroever oevel - geel punt - goedgekeurd op 10/10/2014.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2014/00038) voor het regulariseren van de inplanting van bestaand gebouw - goedgekeurd op 14/04/2014.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2014/00072) voor het verbouwen van een industriegebouw - goedgekeurd op 12/05/2014.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2014/00073) voor het aanleggen van asfaltverharding bij een bestaand gebouw - goedgekeurd op 12/05/2014.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2018/00001) voor slopen van constructies hees 1 te geel - goedgekeurd op 27/03/2018.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2016/00013) voor slopen van een woning - goedgekeurd op 12/04/2016.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2018/00002) voor slopen van constructies hees 3, 5 en 7 te geel - goedgekeurd op 27/03/2018.
  • Verkavelingsvergunning (2112) voor hezeschrans - geweigerd op 28/07/2016.
  • Verkavelingsvergunning (2160) voor 2 loten voor industrie - goedgekeurd op 30/08/2018.
  • Verkavelingsvergunning (0015 (Oevel)) voor nieuwe verkaveling - goedgekeurd op 20/09/1963.
  • Milieuvergunning 2012/V2/00959 voor varkens - goedgekeurd op 25/02/2013.
  • Milieuvergunning 2003/M3/03501 voor afvalwaterzuiveringsinstallatie - goedgekeurd op 27/09/2004.
  • Milieuvergunning 2006/M3/03978 voor landbouw - goedgekeurd op 02/04/2007.
  • Milieuvergunning 2001/M3/03241 voor mazouttank - goedgekeurd op 29/04/2002.
  • Milieuvergunning 2013/M3/04711 voor mest - goedgekeurd op 15/04/2013.
  • Milieuvergunning 1993/M3/01214 voor mazouttank - goedgekeurd op 08/08/1994.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

 

De aanvraag betreft het uitvoeren van infrastructuurwerken ter realisatie van een nieuwe industriezone.

Volgende werken worden uitgevoerd:

-          Rioleringswerken

-          Wegeniswerken

-          Aanleg infiltratiebekkens

-          Aanleg trage verbindingen

-          Ontbossen

-          Groenbuffer aanplanten

-          Plaatsen van een elektriciteitscabine

 

Het project is gelegen in RUP Hezeschrans.

Het bestaande lokaal bedrijventerrein wordt uitgebreid met een bijkomend regionaal bedrijventerrein.

De uitbreiding wordt ontsloten via Lammerdries. Omdat er maar langs één zijde een ontsluiting is, worden er 2 keerpunten voorzien.

Er wordt een groenbuffer voorzien tegen de woonzones, met aanplanting van bomen en ander groen. In de groenbuffers komen trage wegen. Eveneens tussen Hezeschrans en het jaagpad langs het kanaal komt er een trage verbinding.

Er wordt maximaal ingezet op infiltratie van het regenwater. De grachten zijn gekoppeld aan 4 infiltratiebekkens.

 

Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over het wegtracé alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.

De gemeenteraad nam in zitting van 11 maart 2024 een positieve beslissing onder voorwaarden met betrekking tot het wegtracé.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 4 november 2023 t.e.m. 3 december 2023. Er werd een bezwaarschrift ingediend.

 

Inhoud bezwaarschrift

Het bezwaarschrift is eigenlijk een vraag tot meer informatie betreffende de fysieke afbakening van de groenbuffer. De eigenaar van de aanpalende gronden wil graag ruim op voorhand op de hoogte gesteld worden bij eventuele afbraak van de omheining. Men vraagt ook het behoud van vrije doorgang tijdens en na de werken.

 

Er werd geen informatievergadering gehouden.

 

  1. Adviezen

Op 22 maart 2024 werd het advies ontvangen van Dienst Integraal Waterbeleid

Advies: gunstig

 

Op 5 maart 2024 werd het advies ontvangen van Agentschap voor Natuur en Bos

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 14 december 2023 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 16 oktober 2023 werd het advies ontvangen van Wyre

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 24 november 2023 werd het advies ontvangen van Fluvius

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 17 oktober 2023 werd het advies ontvangen van Pidpa - Distributie leidingen

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 13 oktober 2023 werd het advies ontvangen van Elia Contact Center Noord

Advies: geen bezwaar

 

Op 1 december 2023 werd het advies ontvangen van Regio Oost - Albertkanaal en Kempisch Kanaal

Advies: gunstig

 

Op 11 maart 2024 werd het advies ontvangen van AIR LIQUIDE INDUSTRIES BELGIUM

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 19 januari 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein

Het ontwerp is opgemaakt volgens de gemaakte afspraken. Er dient nog een technisch dossier worden opgemaakt en goedgekeurd door de gemeenteraad alvorens er kan worden overgegaan naar uitvoering.

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 5 maart 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team Mobiliteit

Advies: gunstig

 

  1. Project-MER

De mogelijke schadelijke effecten werden voldoende besproken in de MERscreeningsnota.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Hezeschrans).

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Het perceel gelegen te Geel, Afdeling 3, Sectie B, nr. 309A, 210A, 83E, 310A, 79B, 84H, 76G, 178A, 309B, 216F, 20G, 22S, 215D, 311A, 17B, 17L2, 18/2, 81H, 310B, 211B, 30D, 29E, 84K, 204C2, 22P, 18B, 70A2, 215C, 309A, 73E stroomt deels af naar het Albertkanaal, een bevaarbare waterloop die beheerd wordt door De Vlaamse Waterweg, een deels af naar de Puntloop, een onbevaarbare waterloop (van 2de categorie) die beheerd wordt door Provincie Antwerpen. De locatie is volgens de watertoetskaarten deels gelegen in pluviaal overstromingsgevoelig gebied.

Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.

De strategie “vasthouden – bergen – afvoeren” is van toepassing. Dit kan door het vermijden van de toename van verharde oppervlakte, het afkoppelen van hemelwater van de riolering, het hergebruik ter plaatse, infiltreren waar mogelijk, bufferen, vertraagd afvoeren, vermijden van inbuizingen, aanleggen van groendaken, …

In dit project wordt het afstromend hemelwater van de wegenis via bermen en/of kolken afgevoerd naar de baangrachten. De baangrachten houden het water bij en zullen afhankelijk van de afwaartse overstortconstructie een bepaald debiet via een knijp en/of overstortconstructie afvoeren naar de afwaartse bekkens. Het hemelwater afkomstig van de industrieterreinen wordt via de huisaanluitputjes aangesloten op de baangrachten en afgevoerd naar de respectievelijke buffer- en infiltratiebekkens.

Er wordt voldaan aan de voorschriften van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater.

Het project voorziet naast de aanleg van riolering momenteel geen ondergrondse constructies waardoor er geen impact op het grondwaterstromingspatroon wordt verwacht.

De watertoets wordt positief beoordeeld.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

Het regionaal bedrijventerrein ‘Hezeschrans’ is een onderdeel van de gewenste ruimtelijk-economische structuur (ENA) en aangeduid als te ontwikkelen locatie voor de vestiging van regionale bedrijven.

Het terrein wordt ingericht met veel aandacht voor de waterhuishouding. Er is een ruime groenbuffer voorzien t.o.v. het aanpalende woongebied.

 

Mobiliteitsimpact

Het bedrijventerrein wordt slechts langs één zijde ontsloten, langs Lammerdries. In het ontwerp zijn daarom 2 keerpunten voorzien.

In de groenbuffers zijn er trage wegen voorzien richting Puntstraat.

Ook tussen Hezechrans het jaagpad komt er een trage weg.

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

Het bedrijventerrein sluit aan op de bestaande ENA-zone, en wordt begrenst door de het kanaal en het industriezone enerzijds en woongebied anderzijds.

Om de impact op het woongebied te beperken wordt er een ruimte groenbuffer voorzien. Deze wordt aangeplant met een dicht groenscherm om zo een visuele en akoestische buffer te worden. Daarnaast krijgt deze buffer ook een ecologische functie door de juiste soortenkeuze.

 

Visueel-vormelijke elementen

Om de impact op het woongebied te beperken wordt er een ruimte groenbuffer voorzien. Deze wordt aangeplant met een dicht groenscherm om zo een visuele en akoestische buffer te worden. Daarnaast krijgt deze buffer ook een ecologische functie door de juiste soortenkeuze.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Naast de tijdelijke hinder tijdens het uitvoeren van de werken, kan er ook hinder veroorzaakt worden door de bedrijven die zich er komen vestigen. Dit maakt onderdeel uit van de aparte omgevingsvergunningaanvragen voor deze bedrijven en zal dan onderzocht worden.

Door de aanwezigheid van de ruimte buffer wordt er slecht beperkt negatief effect verwacht rondom het bedrijventerrein.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 4 november 2023 tot en met 3 december 2023. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werd er een bezwaarschrift ontvangen.

 

In de voorwaarden zal worden opgenomen dat:

  • De aanpalende eigenaren ruim op voorhand op de hoogte moeten gebracht worden als er omheiningen worden verwijderd.
  • De vrije doorgang naar perceel 5N 251N2 steeds moet gegarandeerd blijven, ook tijdens de werken.

Hiermee wordt het bezwaarschrift geëvalueerd.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Dienst Integraal Waterbeleid, afgeleverd op 22 maart 2024 is gunstig.
  • Het advies van Agentschap voor Natuur en Bos, afgeleverd op 5 maart 2024 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Brandweerzone Kempen, afgeleverd op 14 december 2023 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Omgevingsloket Wyre, afgeleverd op 16 oktober 2023 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Fluvius, afgeleverd op 24 november 2023 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Pidpa - Distributie leidingen, afgeleverd op 17 oktober 2023 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Elia Contact Center Noord, afgeleverd op 13 oktober 2023 is geen bezwaar.
  • Het advies van Regio Oost - Albertkanaal en Kempisch Kanaal, afgeleverd op 1 december 2023 is gunstig.
  • Het advies van AIR LIQUIDE INDUSTRIES BELGIUM, afgeleverd op 11 maart 2024 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein afgeleverd op 19 januari 2024 is voorwaardelijk gunstig.
  •  Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team Mobiliteit, afgeleverd op 5 maart 2024 is gunstig.
    Het is belangrijk dat bij de invulling van de percelen voldoende aandacht wordt besteed aan het feit dat voor (wachtende) (vracht)wagens voldoende ruimte op eigen terrein wordt voorzien zodat deze niet op de openbare weg moeten wachten.

Hetzelfde geldt voor de wachtende bezoekers voor het containerpark, deze moeten allemaal op eigen terrein gefaciliteerd worden.

 

Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met volgende voorwaarden:

 

De voorwaarden uit het advies van Dienst Integraal Waterbeleid dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit het advies van Brandweerzone Kempen dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit het advies van Agentschap voor Natuur en Bos dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit het advies van Wyre dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit het advies van Fluvius dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit het advies van Pidpa dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit het advies van Air Liquide Industries Belgium dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit de archeologienota dienen strikt gevolgd te worden.

 

De aanpalende eigenaren ruim op voorhand op de hoogte moeten gebracht worden als er omheiningen worden verwijderd.

De vrije doorgang naar perceel 5N 251N2 steeds moet gegarandeerd blijven, ook tijdens de werken.

 

Wegtracé:

Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over het wegtracé alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.

 

De gemeenteraad nam in zitting van 11 maart 2024 een positieve beslissing onder volgende voorwaarden met betrekking tot het wegtracé:

  • De aanvrager/ontwikkelaar moet voor aanleg van het toekomstige openbaar domein een dossier voor de keuze gunningswijze en lastvoorwaarden, verder het ‘technisch dossier’ genoemd, opmaken.
  • Bij de opmaak van het technisch dossier dient de aanvrager rekening te houden met de bemerkingen van de stedelijke diensten, Aquafin en adviezen van derden (o.a. politie, brandweer, nutsmaatschappijen, toegankelijkheid (Inter), IOK-afvalbeheer, …)
  • Voor de aanvang van de werken wordt het technisch dossier aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring. Dit dossier  bevat volgende onderwerpen:
  • bestek (gebaseerd op het moederbestek van de stad Geel)
  • gedetailleerde meetstaat
  • kostenraming
  • Plannen
    • grondplan bestaande toestand
    • wegenisplan
    • rioleringsplan
    • dwarsprofielen
    • lengteprofielen
    • typedwarsprofielen
    • detailplan groen-/pleinaanleg
    • beplantingplan
    • typedetails
  • overdrachts- / rooilijnplan
  • grondonderzoeken (milieuhygiënisch, grondmechanisch)
  • sloopopvolgingsplan
  • veiligheidscoördinatie ontwerp en uitvoering
  • wijze van gunnen

Deze lijst is niet limitatief en moet aangevuld worden in functie van het dossier.

  • De ontwikkelaar dient voor aanvang van de werken een borg te stellen onder de vorm van ofwel een
    • contante betaling aan de stadskas
    • betaling aan de Deposito- en Consignatiekas
    • bankwaarborg

En dit voor een bedrag van de kostenraming vermeerderd met 10% en de bedragen van de facturen van de nutsmaatschappijen voor zover deze laatsten nog niet werden betaald.

  • Het afval- en regenwater moet via een gescheiden stelsel worden afgevoerd, met maximale inzet op infiltratie en buffering van regenwater (cfr. Ladder van Lansink)
  • Alle kosten die verbonden zijn aan bovenstaande punten en eventuele kosten die verbonden zijn aan werken die vereist zijn om de aansluiting te maken voor de afvoer van regenwater en afvalwater buiten de verkaveling / het bouwproject, vallen eveneens ten laste van de vergunningverkrijger.
  • De ontwikkelaar moet de wegenis (en aanhorigheden) kosteloos aan het stadsbestuur van Geel overdragen na definitieve oplevering. Hiervoor moet een opmetingsplan van een landmeter met exacte afmetingen worden toegevoegd bij de akte van overdracht, de kosten hiervoor zijn ten laste van de ontwikkelaar. Het ontwerp van de akte en de keuze van notaris moet bezorgd worden aan de stad.

Na voorlopige oplevering wordt de waarborg vrijgegeven. Echter dient tot definitieve oplevering een borg van 5 % van het waarborgbedrag behouden te blijven.

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

De voorwaarden uit het advies van Dienst Integraal Waterbeleid dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit het advies van Brandweerzone Kempen dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit het advies van Agentschap voor Natuur en Bos dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit het advies van Wyre dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit het advies van Fluvius dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit het advies van Pidpa dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit het advies van Air Liquide Industries Belgium dienen strikt gevolgd te worden.

De voorwaarden uit de archeologienota dienen strikt gevolgd te worden.

 

De aanpalende eigenaren ruim op voorhand op de hoogte moeten gebracht worden als er omheiningen worden verwijderd.

De vrije doorgang naar perceel 5N 251N2 steeds moet gegarandeerd blijven, ook tijdens de werken.

 

Wegtracé:

Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over het wegtracé alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.

 

De gemeenteraad nam in zitting van 11 maart 2024 een positieve beslissing onder volgende voorwaarden met betrekking tot het wegtracé:

  • De aanvrager/ontwikkelaar moet voor aanleg van het toekomstige openbaar domein een dossier voor de keuze gunningswijze en lastvoorwaarden, verder het ‘technisch dossier’ genoemd, opmaken.
  • Bij de opmaak van het technisch dossier dient de aanvrager rekening te houden met de bemerkingen van de stedelijke diensten, Aquafin en adviezen van derden (o.a. politie, brandweer, nutsmaatschappijen, toegankelijkheid (Inter), IOK-afvalbeheer, …)
  • Voor de aanvang van de werken wordt het technisch dossier aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring. Dit dossier  bevat volgende onderwerpen:
  • bestek (gebaseerd op het moederbestek van de stad Geel)
  • gedetailleerde meetstaat
  • kostenraming
  • Plannen
    • grondplan bestaande toestand
    • wegenisplan
    • rioleringsplan
    • dwarsprofielen
    • lengteprofielen
    • typedwarsprofielen
    • detailplan groen-/pleinaanleg
    • beplantingplan
    • typedetails
  • overdrachts- / rooilijnplan
  • grondonderzoeken (milieuhygiënisch, grondmechanisch)
  • sloopopvolgingsplan
  • veiligheidscoördinatie ontwerp en uitvoering
  • wijze van gunnen

Deze lijst is niet limitatief en moet aangevuld worden in functie van het dossier.

  • De ontwikkelaar dient voor aanvang van de werken een borg te stellen onder de vorm van ofwel een
    • contante betaling aan de stadskas
    • betaling aan de Deposito- en Consignatiekas
    • bankwaarborg

En dit voor een bedrag van de kostenraming vermeerderd met 10% en de bedragen van de facturen van de nutsmaatschappijen voor zover deze laatsten nog niet werden betaald.

  • Het afval- en regenwater moet via een gescheiden stelsel worden afgevoerd, met maximale inzet op infiltratie en buffering van regenwater (cfr. Ladder van Lansink)
  • Alle kosten die verbonden zijn aan bovenstaande punten en eventuele kosten die verbonden zijn aan werken die vereist zijn om de aansluiting te maken voor de afvoer van regenwater en afvalwater buiten de verkaveling / het bouwproject, vallen eveneens ten laste van de vergunningverkrijger.
  • De ontwikkelaar moet de wegenis (en aanhorigheden) kosteloos aan het stadsbestuur van Geel overdragen na definitieve oplevering. Hiervoor moet een opmetingsplan van een landmeter met exacte afmetingen worden toegevoegd bij de akte van overdracht, de kosten hiervoor zijn ten laste van de ontwikkelaar. Het ontwerp van de akte en de keuze van notaris moet bezorgd worden aan de stad.

Na voorlopige oplevering wordt de waarborg vrijgegeven. Echter dient tot definitieve oplevering een borg van 5 % van het waarborgbedrag behouden te blijven.