Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024006108
Dossiernummer gemeente: 202400022
De gemeente Geel heeft op 16 januari 2024 een aanvraag ontvangen voor het plaatsen van een broodautomaat. De aanvraag werd op 8 februari 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
Kaara Huybrechts met als contactadres Elsum 95 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Elsum 95 en 95A
Kadastrale ligging: afdeling 6 sectie G nr. 491H
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
woongebied
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing
Verordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
Algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.
Er zijn geen historische dossiers voor deze aanvraag.
De aanvraag betreft het plaatsen van een broodautomaat in de gevel.
Volgens de aanvraag wordt de broodautomaat in de gevel geplaatst en zal hiervoor een garagepaneel verwijderd worden. Hierdoor staat de automaat volledig in het gebouw.
De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Op 19 maart 2024 werd het advies ontvangen van dienst Ondernemen
Advies: geen advies
Op 19 maart 2024 werd het advies ontvangen van Openbaar Domein, dienst Mobiliteit
De dienst mobiliteit vindt dit geen geschikte plaats voor een broodautomaat.
Aan die zijde van de Meidoornstraat zijn er geen parkeerplaatsen en vooral verkeer komende vanuit Elsum gaat zich snel:
- ofwel half op de stoep & half op de rijbaan parkeren -> dit verhindert de doorgang op het voetpad voor de kwetsbare weggebruikers en het levert gevaarlijke situaties op met indraaiende bestuurders vanuit Elsum die geconfronteerd worden met een " obstakel"
- ofwel gaat men zich bij de buren van Meidoornstraat 1 parkeren omdat daar wel "parkeerruimte" is maar dit is privé, dit kan al helemaal niet de bedoeling zijn.
- ofwel parkeert men zich tegen de rijrichting in op de parkeerstrook aan de overkant, wat ook gevaarlijke situaties oplevert bij het wegrijden omdat men dan geen zicht heeft op het aankomende verkeer.
Advies: ongunstig
Niet van toepassing
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:
Functionele inpasbaarheid
Het betreft het plaatsen van een broodautomaat bij een bakkerij. Deze bevindt zich in een straat waarin woningen, meergezinswoningen en kleinhandelsactiviteiten aanwezig zijn. De automaat is inpasbaar.
Mobiliteitsimpact
De plaatsing van een broodautomaat heeft een grote impact op de mobiliteit. Het kruispunt Elsum – Meidoornstraat is een druk kruispunt, waarbij het een broodautomaat op die plaats gevaarlijke situaties met zich mee zal brengen.
Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
De broodautomaat bevindt zich binnen de bouwstrook, de omkadering bevindt zich over openbaar domein. Deze omkadering voldoet niet aan art. 15 van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening.
Visueel-vormelijke elementen
De broodautomaat is een standaard materiaal, de omkadering is geen esthetisch, duurzaam materiaal.
Cultuurhistorische aspecten
Niet van toepassing.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid
Naar gezondheid toe wordt er geen hinder verwacht. De plaats in de omgeving van het kruispunt Elsum – Meidoornstraat kan gevaarlijke situaties met zich meebrengen.
Conclusie
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
Resultaten openbaar onderzoek
Niet van toepassing.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:
Conclusie
Ongunstig omwille van volgende redenen:
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich niet aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
volgende voorwaarden dienen wel strikt nageleefd te worden: