Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

2024_BURG_00277 - St. Dimpna basisschool: schoolfeest - 5/5/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 29/04/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00277 - St. Dimpna basisschool: schoolfeest - 5/5/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00277 - St. Dimpna basisschool: schoolfeest - 5/5/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

St. Dimpna basisschool  vraagt de toestemming voor de organisatie van een schoolfeest, op zondag 5/5/2024.

Organisator wenst het schoolfeest, dat bestaat uit een optreden-, horeca- en animatiegedeelte, te laten doorgaan, grotendeels in openlucht, op de eigen schoolaccommodatie, openbare weg en op het grasveld ernaast. Hiervoor vragen zij parkeer- en verkeerverbod in Laar vanaf kruispunt St. Dimpnaplein tot aan inkom Leonardozaal, van 8.00 tot 20.00 uur. 

Fietsparking wordt voorzien op de speelplaats van het St. Dimpnacollege (kant Laar).

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester  geeft de toestemming aan St. Dimpna basisschool voor de organisatie van een schoolfeest, op zondag 5/5/2024.

De voorwaarden vermeld in het besluit en in de adviezen van de brandweer moeten strikt nageleefd worden. 

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

De school houdt zich aan de intekening zoals voorzien op het  inplantingsplan dat integraal aan het besluit wordt toegevoegd, met daarop de verschillende zones duidelijk ingetekend. 

De zone tussen de muur en de oranje stippellijn op het plan dient te worden afgebakend m.b.v. een nadarhekken zodat deze ontoegankelijk is.  

De groenzone mag niet betreden worden met gemotoriseerd vervoer. Dit om spoorvorming en bodemverdichting te vermijden. 

De school zorgt er zelf voor dat de zoners die  niet mogen gebruikt worden om te spelen, afgeschermd zijn, d.m.v. lint, een bord en toezicht. 

Artikel 3

Na afloop van het evenement dient een terreincontrole te worden uitgevoerd door de organisatoren opdat het terrein netjes achtergelaten wordt.
Dit impliceert de opruiming en afvoer van alle zonevreemde materialen en dit op eigen kosten.

Artikel 4

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 5

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast in de zones waar dit van toepassing is. De organisator en medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen.

De overlast beperken tot een minimum. 

Artikel 6

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Artikel 7

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 8

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 9

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.