UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 30/09/2024
In zitting van 21/08/2023 leverde het college van burgemeester en schepenen een voorwaardelijke vergunning af voor de regularisatie van uitgevoerde werken aan een vergund geachte werkplaats / garage, het regulariseren van ophogings - en verhardingswerken, onthardingswerken en het stockeren van wagens.
Tegen deze vergunning werd in beroep gegaan door derden bij de Deputatie van de provincie Antwerpen.
Initieel werd vergunning gevraagd voor volgende werken:
Reeds uitgevoerde werken:
• De opening in de voor- en achtergevel werd dichtgemetst;
• Het gevelmetselwerk van de pilaren werd verwijderd aan de voorgevel;
• In de achtergevel werden glasdalramen geplaatst. Zoals uit de snede kan worden afgeleid werd aan de binnenzijde een binnenmuur gemetseld alsook een betonvloer gegoten. Deze binnenmuren – dewelke geen dragende functie hebben voor het dak van de werkplaats – werden in hoofdzaak voorzien om materialen op te hangen. De betonvloer werd voorzien om geen infiltratie in de bodem te veroorzaken.
Bijkomend voorziene werken :
• Een nieuw dak zodat de asbestplaten kunnen worden verwijderd, waarbij de dakstructuur en draagconstructie behouden blijven;
• Dakramen; • Een afdak aan de achterzijde voor de voorziene tanks (stookolie en afvalolie). Tevens betreft de aanvraag de regularisatie en herinrichting van de buitenruimtes. • Op heden zijn er aan de achterzijde twee taluds voorzien alsook een parking. Aan de linkerzijde is een verhoogd platform voorzien voor het tentoonstellen van wagens. Middels onderhavige aanvraag wordt een herinrichting van het perceel voorzien, waarbij het perceel aanzienlijk wordt onthard. Zo worden de taluds verwijderd.
• Ter hoogte van de gewestplangrens wordt een groenbuffer voorzien.
• De parking achteraan alsook de verhardingen daar naar toe worden verwijderd.
• Het verhoogde platform wordt behouden met het oog op de tweedehandsverkoop. De verhoging verhindert immers de diefstal van de wagens. Deze verhoogde zone wordt evenwel niet langer uitsluitend voor verkoopsdoeleinden aangewend. Zo wordt er nog slechts een zone voor 10 wagens voorzien om te koop te stellen. De overige ruimte (6 wagens) wordt nu ingevuld als parking voor herstelde voertuigen en bezoekers.
• Teneinde de mobiliteitsimpact tot een minimum te beperken, wordt gekozen voor slechts één in- /uitgang. Het verhoogde platform wordt zodoende ontsloten via een karrespoor in grasdals. Teneinde deze ontsluiting te beklemtonen wordt ook aan de straatzijde verharding opgebroken om een haag te voorzien.
Tijdens de procedure bij de Deputatie van de provincie Antwerpen werd de aanvraag echter aangepast en in de nieuwe toestand wordt een zuiniger ruimtegebruik nagestreefd:
• Zo wordt het verhoogde plateau en bijhorende verhardingen volledig weggewerkt. Het oorspronkelijke reliëf wordt hersteld.
• Door de zone niet meer aan te wenden voor autoverkoop, wordt ook het aangevraagde programma ook gereduceerd.
• De mogelijke geluids- en privacyhinder ten gevolge de autoverkoop wordt eveneens weggewerkt.
• Het linker perceel krijgt een groene invulling. De parkeerplaatsen die vereist zijn voor de werkplaats worden meer geclusterd op het perceel, achter de tuinberging. • De parkeerplaatsen worden uitgevoerd in grasdallen, hetgeen een waterdoorlatende oplossing betreft.
• Ook de voortuinzone wordt onthard. De bestaande toestand bestaat heden uit zo’n 852,36m² (klinker)verharding en 746,39m² waterdoorlatende verharding. Deze verhardingen worden in de aangevraagde toestand gereduceerd tot 262,33m² (klinker)verharding en 292,23m² waterdoorlatende verharding
Op basis van deze gewijzigde aanvraag leverde de Deputatie van de provincie Antwerpen in zitting van 06/06/2024 een omgevingsvergunning af (als bijlage toegevoegd)
Er is nu bij de Raad Voor Vergunningsbetwistingen door een derde een verzoek ingediend tot vernietiging van deze beslissing (als bijlage toegevoegd)
De stad Geel kan nu tussenkomen in deze procedure voor de Raad Voor Vergunningsbetwistingen.
Betreffende deze tussenkomst werd advies gevraagd aan AXA Belgium, die de burgerlijke aansprakelijkheid van de stad dekt inzake de ingebrekestellingen die de stad (ten onrechte) ontving vanwege deze derde.
Het standpunt van AXA, als bijlage toegevoegd, luidt:
"Aangezien deze procedure betrekking heeft op de vernietiging van het besluit dd 06/06/2024 van de deputatie van Antwerpen, is de stad Geel hierin niet betrokken. Enige tussenkomst van een raadsman lijkt ons bijgevolg niet noodzakelijk, al beslissen uw diensten daar uiteraard zelf over.
Aangezien het verder betrekking heeft op de vernietiging van een besluit, zonder schadeclaim, is de waarborg beroepsaansprakelijkheid niet aan de orde. Wij verwijzen naar art. 1.A.1 algemene voorwaarden;
“Wij verzekeren, tot de in de bijzondere voorwaarden bepaalde sommen, de burgerlijke contractuele en extra-contractuele aansprakelijkheid die de verzekerden kunnen oplopen wegens schade die aan derden, daarin begrepen hun klanten, wordt toegebracht, en die voortvloeit uit aansprakelijkheid verwekkende feiten overkomen in de uitoefening van de beroepsactiviteiten beschreven in de bijzondere voorwaarden.”"
De aansprakelijkheidsverzekeraar meent dat er geen reden is vanuit het oogpunt van potentiële aansprakelijkheid namens de stad Geel tussen de komen in deze procedure via de door AXA aangestelde advocaat.
Het betreft een verzoek tot de vernietiging van het besluit van 06/06/2024 van de deputatie van Antwerpen waarbij stad Geel niet betrokken is.
Verder is er geen noodzaak om tussen te komen ter vrijwaring van het algemeen of gemeentelijk belang.
Het verdient daarom de voorkeur om in deze procedure niet tussen te komen en geen eigen advocaat hiervoor aan te stellen.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om niet tussen te komen in de procedure voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen inzake het dossier garage Dierckx langs Olenseweg 54.