Terug
Gepubliceerd op 23/01/2024

2024_CBS_00093 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Winkelwandelgebied’ - Principevraag functiewijzigingen dienstverlening en toelaten woonfunctie binnengebieden & verduidelijking vragen Kortestraat en Schoolsteeg - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 22/01/2024 - 12:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00093 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Winkelwandelgebied’ - Principevraag functiewijzigingen dienstverlening en toelaten woonfunctie binnengebieden & verduidelijking vragen Kortestraat en Schoolsteeg - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_00093 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Winkelwandelgebied’ - Principevraag functiewijzigingen dienstverlening en toelaten woonfunctie binnengebieden & verduidelijking vragen Kortestraat en Schoolsteeg - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

In het beleidsplan ruimte Geel dat op 4 september 2017 door de gemeenteraad werd vastgesteld, is als één van de prioritaire acties opgenomen dat er een studie zou worden uitgevoerd naar de vraag hoe de versterking en verdichting van het kernwinkelgebied zou kunnen worden gerealiseerd. Het kernwinkelgebied bestaat volgens het beleidsplan uit de Nieuwstraat (inclusief binnengebied), de Markt en het deel van Pas tot aan de Heilige Geeststraat.

In de periode van maart tot en met juni van 2018 werd door bureau Omgeving een studie uitgevoerd naar de verdichtingsmogelijkheden voor het kernwinkelgebied. Daarbij heeft het bureau zowel de bebouwde ruimte als de publieke ruimte in het kernwinkelgebied kritisch bekeken en verbetervoorstellen gedaan. Op 22 oktober 2018 heeft het college van burgemeester en schepenen de uitkomsten van de studie goedgekeurd.

In zitting van het college van burgemeester en schepenen werd de opdracht voor de opmaak van een beeldkwaliteitsplan en een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Winkelwandelgebied op 29 april 2019 gegund aan de combinatie van AnteaGroup en PT Architecten. Hiermee moeten enerzijds extra mogelijkheden voor nieuwe projecten worden gecreëerd (door soepelere regelgeving in het RUP) en moeten er anderzijds (in het beeldkwaliteitsplan) ook belangrijke randvoorwaarden worden opgelegd die ervoor zorgen dat deze nieuwe ontwikkelingen de gewenste uitstraling en kwaliteit hebben.

Het RUP moet de ruimte creëren voor het toepassen van een contextueel beoordelingskader. Voor het onderzoeksgebied wordt een strategie voor het creëren van een ruimtelijke eenheid voorgedragen. Het RUP heeft als doelstelling de identiteit en harmonie specifiek op maat van Geel te definiëren en te verankeren. Diversiteit, kleinschaligheid en afwisseling in korrel zijn belangrijke kenmerken van de Geelse stedelijke identiteit. Het RUP zal het nieuwe planologische kader vormen, op basis waarvan nieuwe vergunningsvragen binnen het uiteindelijke plangebied beoordeeld zullen worden.

De start- en procesnota van het RUP Winkelwandelgebied werden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 september 2021. De goedkeuring van de startnota vormde de eerste formele stap in de procedure van de opmaak van het RUP. Het onderzoeksgebied omvat op het moment van de goedkeuring van de startnota de op dat moment actuele afbakening van het ‘kernwinkelgebied’ en werd bij Besluit van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 23/11/2020 als volgt uitgebreid: Nieuwstraat (alle huisnummers), Markt (alle huisnummers), Pas: van huisnummer 1 tot 113 en van 2 tot 96, Stationsstraat: van huisnummer 1 tot 9 en van 2 tot 8A, Lebonstraat 1/1A en Diestseweg: van huisnummer 1 tot 7 en van 2 tot 6.

Er werd een inspraak- en adviesronde voor het publiek georganiseerd van 21 oktober tot 19 december 2021. In dienzelfde periode werd advies gevraagd aan de betrokken overheidsinstanties en adviesorganen. Tijdens de inspraak- en adviesronde van 60 dagen werd tevens een inspraakmoment voor de bevolking georganiseerd op 25 november 2021.

De adviezen, reacties en het verslag van het inspraakmoment op 25 november werden in zitting van 27 december 2021 ter kennisname gebracht aan het college van burgemeester en schepenen. Vervolgens werden de startnota, adviezen, reacties en het verslag over het inspraakmoment aan de bevoegde dienst voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage overgemaakt.

Het Team Externe Veiligheid (Departement Omgeving) heeft beslist dat er zich geen probleem stelt voor wat betreft het aspect externe mensveiligheid. Het RUP dient bijgevolg niet verder voorgelegd te worden aan het Team Externe Veiligheid en er dient geen ruimtelijk veiligheidsrapport te worden opgemaakt.

In zitting van 25 april 2022 heeft het college van burgemeester en schepenen de scopingnota goedgekeurd. Deze scopingnota bouwt voort op de startnota en bevat een verwerking van de adviezen & inspraakreacties en geeft aan welke overwegingen hierbij hebben meegespeeld.

Uit het onderzoek tot milieueffectrapportage blijkt dat het voorgenomen plan geen aanzienlijke milieueffecten zal hebben. Het Team Mer heeft op 24 juni 2022 beslist dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het RUP Winkelwandelgebied.

Naar aanleiding van de opmaak van het voorontwerp-RUP Winkelwandelgebied werd op 28 september een workshop georganiseerd met de verschillende stadsdiensten. Op basis van de input werd het eerste voorstel voorontwerp-RUP herwerkt. 

Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 29 augustus 2022 om de integratie van de procedure tot opmaak van rooilijnplannen voor voetweg 173 en voetweg 174 in de opmaakprocedure van het RUP Winkelwandelgebied te onderzoeken en besliste in diezelfde zitting de opdracht tot opmaak van de rooilijnplannen voor voetweg 173 en voetweg 174 te gunnen aan LSG landmeters. 

Na verder onderzoek heeft het college van burgemeester en schepenen in zitting van 24 april beslist om enkel de procedure tot opmaak van rooilijnplan 174 te integreren in de procedure tot opmaak van het RUP Winkelwandelgebied. Tijdens diezelfde zitting keurde het schepencollege de visie op de publiek toegankelijke ruimte en het historische trage wegennetwerk in de stad (o.m. “Postpaddekes”) goed in functie van de opmaak van het voorontwerp-RUP Winkelwandelgebied.

Op 19 juni 2023 wordt het voorontwerp-RUP principieel ter goedkeuring voor het college burgemeester en schepenen gebracht in functie van de noodzakelijke adviesprocedure met de verschillende overheidsinstanties. Voorafgaand aan de principiële goedkeuring werd een toelichting over de inhoud van het voorontwerp voorzien tijdens een beleidsoverleg op 26 mei 2023. Het dossier werd vrijgegeven voor de noodzakelijke adviesprocedure met de verschillende overheidsinstanties.

De adviesvraag liep van 26 juli t.e.m. 18 oktober 2023. Er werd schriftelijke advies uitgebracht door de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn, Provincie Antwerpen en de GECORO (stad Geel). Tijdens deze adviestermijn werd tevens advies ingewonnen bij VZW Geel Centrum & UNIZO Geel (zie adviezen in bijlage).

Argumentatie

Het ontwerp-RUP wordt momenteel bijgestuurd op basis van de ontvangen adviezen. De voorlopige vaststelling van het RUP Winkelwandelgebied (alsook rooilijnplan Postpaddekes) wordt voorzien voor de gemeenteraad van 5 februari 2024. 

Op 29 november werd bijkomend advies ingewonnen bij de Provincie Antwerpen aangaande het inbouwen van een verhouding tussen detailhandel en dienstverlening binnen het plangebied van het RUP Winkelwandelgebied (zie advies in bijlage). Onderstaande een reflectie van de dienst stadsontwikkeling op het advies van de Provincie Antwerpen:

  • De provincie suggereert dat het kernwinkelgebied Geel te ruim is afgebakend. Echter betreft het een beleidsmatige keuze van de gemeenteraad (zitting 17 december 2020) waardoor verkleinen van het plangebied niet aan de orde is. 
  • De provincie suggereert het definiëren van een zone waar functiewijziging van de gelijkvloerse bouwlaag naar wonen uitgesloten is. De dienst stadsontwikkeling bevestigd dat dit reeds van toepassing is voor de winkelstraten. Voor de binnengebieden stellen de dienst stadsontwikkeling en studiebureau AnteaGroup wel voor om wonen op het gelijkvloers toe te laten. Dusdanig wordt het kernwinkelgebied niet nog ruimer opgevat, wat niet zou stroken met het compact houden van het kernwinkelgebied en bijgevolg zou ingaan tegen het advies van de provincie.  
  • De provincie suggereert om in de stedenbouwkundige voorschriften op te nemen dat de plint een verplichte zichtlocatie voor commerciële activiteiten moet zijn (wanneer de activiteiten zich vestigen op de verdiepingen is het belangrijk dat deze een connectie hebben met de straat). De dienst stadsontwikkeling bevestigd dat dit advies wordt vertaald in de stedenbouwkundige voorschriften. 
  • De provincie suggereert om het kerngebied in te delen in verschillende zones waar de functiewijzigingen van de gelijkvloerse bouwlaag verschillen (detailhandel al dan niet dienstverlening). De dienst stadsontwikkeling en studiebureau AnteaGroup zijn van mening dat dit in de praktijk moeilijk toepasbaar zal zijn en er mogelijks voor kan zorgen dat te beperkende maatregelen ervoor zorgen dat detailhandel verkiest om zich te gaan vestigen buiten het winkelwandelgebied.
  • De provincie suggereert om in de plint enkel publiek toegankelijke dienstverlening toe te laten.  De dienst stadsontwikkeling ondersteunt het definiëring van publiek-toegankelijke en niet-publiek toegankelijke functies zoals toegepast in de gemeente Schoten. Daar worden functiewijzigingen naar dienstverlening, kantoren en vrije beroepen enkel toegelaten indien de activiteiten publiek toegankelijk zijn: 

“Niet publiek toegankelijke dienstverlening, kantoren en vrije beroepen zijn uitgesloten. Zaken die niet als publiek of vrij toegankelijk worden beschouwd zijn vrije beroepen zoals medische kabinetten, notariaten, boekhoud- en revisiekantoren, vertaalbureaus en advocatenkantoren. Hier wordt uitsluitend op afspraak gewerkt en volgen de uren doorgaans niet die van de reguliere winkelnering.

Onder publieke en periodieke toegankelijkheid worden zaken verstaan die vrij te betreden te zijn zonder voorafgaandelijke afspraak en die gebonden zijn aan reguliere en geafficheerde openingsuren en sluitingsdagen indien niet gelegen in een toeristisch erkende zone. Het betreft zaken met een verkoopfunctie, diensten zoals kappers, interimbureaus, reiskantoren, poetsbedrijven en banken (self-banking). De kern van de zaak is dat er niet dient aangebeld te worden maar dat de zaak tijdens de openingsuren vrij te betreden valt.”

Verduidelijking situatie Kortestraat en Schoolsteeg

Naar aanleiding van enkele vragen van het college burgemeester en schepenen kan in bijlage een presentatie worden gevonden met een voorstel van de diensten stadsontwikkeling en openbaar domein betreffende het al dan niet realiseren van een (gedeeltelijke) verbreding van de Kortestraat en de schoolsteeg.

Voor de Kortestraat stellen de diensten stadsontwikkeling en Openbaar domein voor om het huidige ontwerp-RUP aan te houden en een verbreding niet expliciet op te nemen in de stedenbouwkundige voorschriften/ grondbestemming. Een eventuele verbreding kan dusdanig alsnog worden opgelegd bij eventuele omgevingsvergunningsaanvragen binnen bestemming ‘Kerngebied voor wonen en winkelen’. Dit maakt dat een eventuele toekomstige verbreding niet langer onderwerp zal zijn van onteigening, maar wel van een vergunningsvoorwaarde.

Voor de Schoolsteeg stellen de diensten Stadsontwikkeling en openbaar domein voor om een eventuele verbreding ervan niet expliciet op te nemen in de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP Winkelwandelgebied, maar eventueel verbredingen naar de toekomst toe te bestendigen door de plancontour van het RUP Winkelwandelgebied te verkleinen met als gevolg dat de grondbestemming uit het BPA Nieuwstraat en het bijhorend onteigeningsplan (gedeeltelijk) van toepassing blijven ter hoogte van de Schoolsteeg. Indien wordt beslist om alsnog uitvoering te geven aan het onteigeningsplan zal dit dienen te worden herzien aangaande de eigendomsgegevens, oppervlaktes etc. 

Organisatie openbaar onderzoek

Naar aanloop van de voorlopige vaststelling van het RUP Winkelwandelgebied wenst de dienst stadsontwikkeling over te gaan tot het inplannen van het openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek zal georganiseerd worden na de voorlopige vaststelling van het RUP door de gemeenteraad. Het openbaar onderzoek dient zowel via het staatsblad als via gemeentelijke kanalen (stadsmagazine, website etc. ) te worden gecommuniceerd naar de bevolking. Het is echter geen verplichting om een infomoment te organiseren tijdens het openbaar onderzoek, het ter inzage leggen van de documenten volstaat. De dienst stadsontwikkeling vraagt aan het college burgemeester en schepenen of het alsnog wenselijk is om een infomoment te organiseren tijdens het openbaar onderzoek.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college burgemeester en schepenen vraagt om in het ontwerp-RUP wonen toe te laten op de gelijkvloerse verdieping van nieuwbouwontwikkelingen in de binnengebieden.


Artikel 2

Het college burgemeester en schepenen vraagt aan de dienst stadsontwikkeling om in het ontwerp-RUP geen onderscheid te maken naar het toelaten van functiewijzigingen naar publiek toegankelijke functies en niet publiek toegankelijke functies. 


Artikel 3

Het college burgemeester en schepenen vraagt aan de dienst stadsontwikkeling om een infomoment voor de bevolking te organiseren tijdens het openbaar onderzoek. 


Artikel 4

Het college burgemeester en schepenen vraagt aan de dienst stadsontwikkeling om het ontwerp-RUP niet aan te passen in functie van een verbreding van de Kortestraat.

Artikel 5

Het college burgemeester en schepenen vraagt aan de dienst stadsontwikkeling om de plancontour nog in de fase ontwerp-RUP aan te passen in functie van het (gedeeltelijk) vrijwaren van toekomstige verbredingen van de Schoolsteeg.