Verschillende steden en gemeenten in de Middenkempen en in Vlaanderen bekijken de mogelijkheden om doorgaand vrachtwagenverkeer maximaal te weren uit hun stads- en dorpskernen. Het rapport “Een vrachtroutenetwerk voor de Middenkempen” is de uitwerking van actie 9.0 “Afstemming van het systeem van trajectcontrole binnen de verschillende politiezones in de Middenkempen, uitbouw van een vrachtroutenetwerk” uit het eindrapport van de mobiliteitsstudie Middenkempen uit januari 2018.
Aanbevelingen
In het rapport worden meerdere aanbevelingen gedaan, zowel vanuit de werkgroep als vanuit de diensten van de gouverneur.
Vanuit de werkgroep:
Vanuit de diensten van de gouverneur:
In het geval van een tonnagebeperking kunnen voertuigen van lokale zelfstandigheden worden opgenomen in een whitelist. In deze lijst worden de nummerplaten opgenomen die worden gezien als bestemmingsverkeer en die door de ANPR worden uitgefilterd.
Wat betreft uitzonderlijk vervoer wordt in het rapport een onderscheid gemaakt tussen uitzonderlijk vervoer met vergunning, dat op het vrachtroutenetwerk moet blijven, en uitzonderlijk vervoer met netwerkvergunning, dat mits een gedetailleerd beschreven reisweg en mits beantwoording aan speciale voorwaarden toch kan doorgaan op wegen waar een tonnagebeperking geldt.
Wat betreft de bewegwijzering wordt voorgesteld om op de autosnelweg aan te duiden of de vrachtwagen bij het verlaten van de snelweg in een zone met tonnagebeperking terechtkomt en of er een vrachtroute is naar het bedrijventerrein.
Concrete stappen voor stad Geel
De concrete volgende stappen die door stad Geel moeten worden gezet om de aanbevelingen in de praktijk te kunnen omzetten, zijn beperkt tot verkeersonderzoek voor de eventuele plaatsing van bijkomende ANPR-camera's. Op termijn is een bijkomende camera voor de tonnagezone 'Winkelomheide' wenselijk.
In de zone Larum is er geen specifieke problematiek van doorgaand zwaar vervoer.
In het rapport wordt geen melding gemaakt van de problematiek wat betreft doorgaand verkeer in de Roerdompstraat. Het is wenselijk om deze wel mee op te nemen in het rapport.
Wat betreft de andere te nemen stappen, bv. de opmaak van een bebordings- en bewegwijzeringsplan of de uitwerking van een communicatiecampagne, is het de bedoeling de lokale besturen maximaal te ontzorgen. Een bovenlokale partner (IOK, provincie, AWV) zou dit opnemen i.s.m. een studiebureau en een communicatiebureau. Hierbij wordt voldoende ruimte gelaten voor feedback en input vanuit de steden en gemeenten.
Kosten
De kosten die zijn verbonden aan de uitwerking van het vrachtroutenetwerk zijn de volgende (indicatie raming):
Na goedkeuring in de schepencolleges van de betrokken gemeenten zal het rapport ter goedkeuring worden voorgelegd aan de stuurgroep Middenkempen van 14.06.2024.
Het college van burgemeester en schepenen keurt het rapport "Een vrachtroutenetwerk voor de Middenkempen" goed.
Het college van burgemeester en schepenen verklaart zich akkoord met de principes die in het rapport worden vermeld:
Het college van burgemeester en schepenen wenst volgende opmerkingen en aandachtspunten op te nemen:
Het college heeft de bezorgdheid en het aanvoelen dat stad Geel, door de opdeling van de Kempen in verschillende zones (middenkempen, zuiderkempen, ...), telkens geconfronteerd wordt met een gefragmenteerde benadering van losse projecten. Geel ligt telkens aan de rand van een gebied dat wordt behandeld.
Geel vraagt voldoende aandacht voor de diverse verkeersproblematieken die spelen in Geel zelf.
De Antwerpseweg en de ring rond Geel zijn nu al drukke verbindingswegen. Dit verkeer zal nog toenemen wanneer vrachtwagens van de kleine wegen zullen afgeleid worden. Het bestuur merkt op dat er te weinig aandacht gaat naar de noodzakelijke aanpassingen die nodig zijn voor de bijkomende lasten inzake verkeer, die Geel als stad draagt. Concrete oplossingen hiervoor laten te lang op zich wachten.
Het College vraagt voldoende aandacht voor de communicatie naar vrachtwagens toe bij calamiteiten op de E313.
Hoe wordt er in het gebied middenkempen rekening gehouden met de landbouwvoertuigen?
Het College is benieuwd naar de verdeling van de kosten om de voorgestelde maatregelen in de praktijk om te zetten.
Het college van burgemeester en schepenen vraagt de provincie om de problematiek van doorgaand zwaar vervoer in de Roerdompstraat op te nemen in het rapport.