Terug
Gepubliceerd op 08/05/2024

2024_CBS_01151 - "Een vrachtroutenetwerk voor de Middenkempen": goedkeuring van het rapport en van de principes in het rapport - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 29/04/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01151 - "Een vrachtroutenetwerk voor de Middenkempen": goedkeuring van het rapport en van de principes in het rapport - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_01151 - "Een vrachtroutenetwerk voor de Middenkempen": goedkeuring van het rapport en van de principes in het rapport - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Verschillende steden en gemeenten in de Middenkempen en in Vlaanderen bekijken de mogelijkheden om doorgaand vrachtwagenverkeer maximaal te weren uit hun stads- en dorpskernen. Het rapport “Een vrachtroutenetwerk voor de Middenkempen” is de uitwerking van actie 9.0 “Afstemming van het systeem van trajectcontrole binnen de verschillende politiezones in de Middenkempen, uitbouw van een vrachtroutenetwerk” uit het eindrapport van de mobiliteitsstudie Middenkempen uit januari 2018.

Argumentatie

Aanbevelingen

In het rapport worden meerdere aanbevelingen gedaan, zowel vanuit de werkgroep als vanuit de diensten van de gouverneur.

Vanuit de werkgroep:

  • De tonnagebeperking
  • De automatische nummerplaatregistratie (ANPR)
  • De bewegwijzering

Vanuit de diensten van de gouverneur:

  • Aanbeveling om rekening te houden met de gemeentegrenzen, de politiezones en de parketten.
  • Aanbeveling om met de verschillende partijen afspraken te maken wat betreft investeringen, afhandeling PV’s en ontvangsten van boetes. 

In het geval van een tonnagebeperking kunnen voertuigen van lokale zelfstandigheden worden opgenomen in een whitelist. In deze lijst worden de nummerplaten opgenomen die worden gezien als bestemmingsverkeer en die door de ANPR worden uitgefilterd.

Wat betreft uitzonderlijk vervoer wordt in het rapport een onderscheid gemaakt tussen uitzonderlijk vervoer met vergunning, dat op het vrachtroutenetwerk moet blijven, en uitzonderlijk vervoer met netwerkvergunning, dat mits een gedetailleerd beschreven reisweg en mits beantwoording aan speciale voorwaarden toch kan doorgaan op wegen waar een tonnagebeperking geldt.

Wat betreft de bewegwijzering wordt voorgesteld om op de autosnelweg aan te duiden of de vrachtwagen bij het verlaten van de snelweg in een zone met tonnagebeperking terechtkomt en of er een vrachtroute is naar het bedrijventerrein.

Concrete stappen voor stad Geel

De concrete volgende stappen die door stad Geel moeten worden gezet om de aanbevelingen in de praktijk te kunnen omzetten, zijn beperkt tot verkeersonderzoek voor de eventuele plaatsing van bijkomende ANPR-camera's. Op termijn is een bijkomende camera voor de tonnagezone 'Winkelomheide' wenselijk.

In de zone Larum is er geen specifieke problematiek van doorgaand zwaar vervoer.

In het rapport wordt  geen melding gemaakt van de problematiek wat betreft doorgaand verkeer in de Roerdompstraat. Het is wenselijk om deze wel mee op te nemen in het rapport.

Wat betreft de andere te nemen stappen, bv. de opmaak van een bebordings- en bewegwijzeringsplan of de uitwerking van een communicatiecampagne, is het de bedoeling de lokale besturen maximaal te ontzorgen. Een bovenlokale partner (IOK, provincie, AWV) zou dit opnemen i.s.m. een studiebureau en een communicatiebureau. Hierbij wordt voldoende ruimte gelaten voor feedback en input vanuit de steden en gemeenten.

Kosten

De kosten die zijn verbonden aan de uitwerking van het vrachtroutenetwerk zijn de volgende (indicatie raming):

  • Opmaak signalisatieplan: € 3.000 à € 6.000 per gemeente;
  • Plaatsing verkeerstekens: € 400 per verkeersbord, € 5.000 voor een verkeersbord langs de snelweg;
  • Opmaak communicatieplan: maximum € 3.000 per gemeente;
  • Verkeerstellingen doorgaand verkeer: afhankelijk van de noodzaak € 0 à € 4.000 per gemeente of € 0 à € 1.000 per politiezone;
  • ANPR-vrachtwagensluizen:
    - € 50.000 per nieuwe installatie;
    - € 25.000 voor uitbreiding bestaande installatie met software vrachtwagensluis;
    - € 3.300 per jaar voor een onderhoudscontract voor 1 site;
    - Personeelsinzet politie voor verwerking overtredingen;
    - Totale kostprijs ANPR voor de Middenkempen: € 400.000, of gemiddeld € 40.000 per gemeente of € 133.000 per politiezone;
    - Totale kostprijs ANPR onderhoudscontract voor 1 legislatuur: € 180.000, of gemiddeld € 20.000 per gemeente of € 60.000 per politiezone.

Na goedkeuring in de schepencolleges van de betrokken gemeenten zal het rapport ter goedkeuring worden voorgelegd aan de stuurgroep Middenkempen van 14.06.2024.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt het rapport "Een vrachtroutenetwerk voor de Middenkempen" goed.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen verklaart zich akkoord met de principes die in het rapport worden vermeld:

  • Een tonnagebeperking voor vrachtwagens van meer dan 5 ton;
  • Het gebruik van automatische nummerplaatregistratie (ANPR) met whitelists voor bestemmingsverkeer;
  • Een pragmatische aanpak, rekening houdend met gemeentegrenzen, grenzen van politiezones en met de parketten;
  • De financiering van de maatregelen zoals in het rapport vermeld. 

Het college van burgemeester en schepenen wenst volgende opmerkingen en aandachtspunten op te nemen:

Het college heeft de bezorgdheid en het aanvoelen dat stad Geel, door de opdeling van de Kempen in verschillende zones (middenkempen, zuiderkempen, ...), telkens geconfronteerd wordt met een gefragmenteerde benadering van losse projecten. Geel ligt telkens aan de rand van een gebied dat wordt behandeld.

Geel vraagt voldoende aandacht voor de diverse verkeersproblematieken die spelen in Geel zelf.  

De Antwerpseweg en de ring rond Geel zijn  nu al  drukke verbindingswegen. Dit verkeer zal nog toenemen wanneer vrachtwagens van de kleine wegen zullen afgeleid worden. Het bestuur merkt  op dat er te weinig aandacht gaat naar  de noodzakelijke aanpassingen die nodig zijn voor de bijkomende lasten inzake  verkeer, die Geel  als stad draagt. Concrete oplossingen hiervoor laten te lang op zich wachten. 

Het College vraagt voldoende aandacht voor de communicatie naar vrachtwagens toe bij calamiteiten op de E313.

Hoe wordt er in het gebied middenkempen rekening gehouden met de landbouwvoertuigen?

Het College is benieuwd naar de verdeling van de kosten om de voorgestelde maatregelen in de praktijk om te zetten.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen vraagt de provincie om  de problematiek van doorgaand zwaar vervoer in de Roerdompstraat op te nemen in het rapport.