Terug
Gepubliceerd op 26/04/2024

2024_CBS_01125 - Aangepaste dienstverlening De Lijn - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 22/04/2024 - 12:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Griet Smaers; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Nadine Laeremans; Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01125 - Aangepaste dienstverlening De Lijn - Goedkeuren 2024_CBS_01125 - Aangepaste dienstverlening De Lijn - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Op 6 januari ging de 2de fase van het nieuwe vervoersplan van vervoersmaatschappij De Lijn in voege. Dit plan past in het nieuwe decreet basisbereikbaarheid dat in 2019 werd goedgekeurd.

Tussen 2019 en 2024 werd een nieuw openbaar vervoer-netwerk uitgewerkt. Dit netwerk en het nieuwe vervoersplan betekenen helaas geen vooruitgang voor reizigers in Geel. Het besluitvormingstraject binnen de vervoerregio liet niet toe om bij te sturen waar nodig, in het voordeel van de inwoners van stad Geel. Verschillende belangrijke opmerkingen die vanuit Geel werden gemaakt, werden niet opgenomen in het uiteindelijke busaanbod. Bovendien kreeg het stadsbestuur het verbod om vroegtijdig te communiceren over het aangepaste busaanbod, waardoor het niet mogelijk was eventuele problemen door het nieuwe vervoersplan tijdig te detecteren en op te lossen.

Hierdoor ontving stad Geel na de lancering van het nieuwe vervoersplan een aantal klachten van zowel individuen als groepen, o.a. over de geschrapte buslijn 84 (Geel-Hamont), waarop heel wat mensen rekenden om de ziekenhuizen van Geel of Mol te bereiken.

Argumentatie

Verschillende doelgroepen en individuele gebruikers hebben hun ongenoegen geuit over het fors gedaalde en/of aangepaste busaanbod.

Van de ambitieuze plannen bij de lancering van het decreet basisbereikbaarheid blijft weinig over. Door afgeschafte lijnen en bushaltes die werden verplaatst, kunnen een aantal (kwetsbare) doelgroepen van het openbaar vervoer, zoals senioren, personen met beperkte mobiliteit en scholieren, geen of minder gebruik maken van een aantal buslijnen.

In het algemeen stellen we vast dat de nieuwe busverbindingen onvoldoende op elkaar aansluiten waardoor de reistijden voor een gedeelte van de reizigers sterk zijn gestegen en soms zelfs verdubbeld.

Bereikbaarheid Mol, Balen en Noord-Limburg

Een van de ingrepen in het nieuwe vervoersplan was de afschaffing van buslijn 84 tussen Geel en Hamont, via Mol en Lommel. Deze verbinding ging van het centrum van Geel (station, Nieuwstraat, Sint-Dimpna) via Bel en zo verder naar Mol en Balen. De buslijn werd afgeschaft omdat volgens de nieuwe vervoersregeling de reizigers gebruik kunnen maken van de parallelverbinding met de trein.

De buslijn 84 zorgde voor de verbinding van Geel met de verschillende gemeenten en deelgemeenten langs het traject richting Noord-Limburg en was een belangrijke mobiliteitsoplossing voor de inwoners van zowel de grotere als de kleinere kernen, zeker voor mensen die geen beroep kunnen doen op een wagen of voor personen met een beperktere mobiliteit. De treinverbinding tussen Geel en Hamont, die slechts op één punt centraal in de gemeente stopt en waarbij voor de meeste reizigers een voor- en natraject nodig is, is onvoldoende als alternatief.

Een van de gevolgen van de schrapping van de lijn 84 is dat de ziekenhuizen van Mol en Geel minder goed bereikbaar zijn voor wie voor deze verplaatsing rekent op het openbaar vervoer. Wie zich tussen de ziekenhuizen moet verplaatsen, kan niet meer rekenen op de rechtstreekse busverbinding en moet de trein nemen, met telkens een voor- en natraject.

Schoolvervoer

Door de nieuwe uurregeling hebben ook heel wat leerlingen en studenten zich moeten aanpassen. Een gedeelte van hen komt door de nieuwe vervoersregeling te laat of veel te vroeg aan op school. Voor een aantal van hen betekent dit extra overstappen op andere vervoersmiddelen of verdere verplaatsingen naar alternatieve haltes. Ook voor werknemers uit Geel van maatwerkbedrijf Lidwina in Mol betekent de nieuwe regeling een flinke stap achteruit.

Als alternatief voor de weggevallen buslijnen wordt verwezen naar de Flexbus, die op aanvraag rijdt (de vroegere belbus). Maar het reserveren van deze bus verloopt moeizaam, waardoor een gedeelte van de gebruikers afhaakt en genoodzaakt is op een ander vervoermiddel over te stappen.

Verbinding Geel-Herentals

Ook in westelijke richting heeft de afschaffing van buslijnen waarvoor een parallelle treinverbinding bestaat gevolgen voor reizigers in Geel. De buslijn 15b tussen Geel station en Herentals station was een belangrijke verbinding voor studenten naar de campus Thomas More en voor inwoners van Larum, zowel in de richting van Geel als naar omliggende steden en gemeenten.

Vanuit de gemeente Olen ontving team mobiliteit de bevestiging dat ook in hun gemeente een groot aantal klachten werd ingediend over het wegvallen van de lijn 15b en dat dit een sterke achteruitgang van de mobiliteit van de inwoners van Olen betekent.

Team mobiliteit zal overleg plegen met de omliggende steden en gemeenten en met de steden en gemeenten langs de trajecten van de weggevallen buslijnen om alternatieven uit te werken.

Knelpunten voor patiënten, cliënten en bewoners OPZ Geel en PVT Salto

OPZ Geel is het enige psychiatrische zorgcentrum in het arrondissement en een goed netwerk van openbaar vervoer is van essentieel belang. De reistijden zijn momenteel complex en van lange duur. Bovendien gaat het om een zeer kwetsbare doelgroep die zowel financieel als cognitief beperkingen kent. Cliënten zijn ook steeds minder aanwezig om de kosten te kunnen drukken, met het gevolg dat er minder aandacht besteed kan worden aan zelfzorg en het psychisch welzijn.

Cliënten die voordien op wandelafstand de bus konden nemen, dienen nu een lang voortraject te doen wat voor hen omwille van beperkte mobiliteit niet haalbaar is. Ze doen daarom ook beroep op de goodwill van andere deelnemers, maar hierbij komt hun eigen autonomie in het gedrang.

Voor verplaatsingen die vroeger met de lijn gebeurden, schakelt men nu soms de mindermobielencentrale in. De kostprijs daarvan wordt berekend per km en is de kost  in deze een stuk hoger dan de prijs van een busrit met de lijn (vb. Client betaalt €75/week om drie voormiddagen naar DAC te kunnen gaan).

Er zijn ondertussen ook cliënten die hun traject DAC/nazorg na opname niet starten wegens te beperkte bereikbaarheid. De bussen op de gewenste tijdstippen zijn ook meestal vol, waardoor cliënten zeer vroeg de bus nemen (bv. Lijn 85 Herenthout – Herentals). Bijgevolg zijn de cliënten al om 7u30 aanwezig, terwijl het DAC pas om 8u30 de deuren opent.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt volgende aanpassing van het busaanbod van De Lijn goed:

"We vragen aan De Lijn en aan de Vlaamse overheid om extra financiële middelen vrij te maken om dringend het busaanbod in onze stad uit te breiden.

We vragen met grote prioriteit om de geschrapte lijn 84 Geel-Hamont opnieuw in te voeren om zo de oost-westverbinding tussen Geel en buurgemeenten Mol en Balen en verder met Noord-Limburg te herstellen.

Ook een betere bediening van deelgemeenten Bel en Larum en van de campus Thomas More is een vereiste.

Door de toenemende samenwerking tussen de ziekenhuizen van Geel en Mol is een rechtstreekse busverbinding tussen deze twee vestigingen noodzakelijk.

Een betere busverbinding van en naar het psychiatrische zorgcentrum OPZ en PVT Salto in Geel is ook een vereiste.

De aansluiting tussen de nieuwe buslijnen moet vlotter verlopen. Om gecombineerd vervoer met trein en bus betaalbaar te maken, zijn tariefintegratie en gekoppelde vervoersbewijzen noodzakelijk."

Artikel 2

De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van onderhavig besluit.