Terug
Gepubliceerd op 18/03/2024

2024_BURG_00192 - Chiro Bel: quiz & Black Knightfuif - 5 & 6/4/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 18/03/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00192 - Chiro Bel: quiz & Black Knightfuif - 5 & 6/4/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00192 - Chiro Bel: quiz & Black Knightfuif - 5 & 6/4/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Chiro Bel vraagt de toestemming voor de organisatie van: 

-een quiz op vrijdag 5/4/2024

 en

-een kinderfuif (14-17 uur) en tentfuif (21 - 3 uur) - op zaterdag 6/4/2024

in de tent die op de parking aan het chirolokaal van chiro Bel zal geplaatst worden,  achter het parochiecentrum van Bel.

De organisatoren vragen aangepaste tijdelijke verkeersmaatregelen voor een goede circulatie en de veiligheid cfr. plan als bijlage.

De organisator vraagt toestemming voor het verkopen van sterke drank, het hangen van affiches aan de stedelijke aanplakzuilen en -borden en het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering naar het evenement toe. 

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester geeft toestemming aan Chiro Bel voor de organisatie van:

-een quiz op vrijdag 5/4/2024

 en

-een kinderfuif (14-17 uur) en tentfuif (21 - 3 uur) - op zaterdag 6/4/2024

in de tent die op de parking aan het chirolokaal van chiro Bel zal geplaatst worden, achter het parochiecentrum van Bel.

De voorwaarden vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden.  

U dient zelf te zorgen voor de nodige verzekeringen (verantwoordelijkheid organisator):

-verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid als organisator (evenementenpolis) (schade aan derden)

-uitbreiding naar verzekering voor medewerkers: uw eigen keuze/verantwoordelijkheid

Artikel 2

De organisator krijgt toestemming voor de gecontroleerde verkoop/het schenken van sterke drank.

        • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
          • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
          • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
          • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d.
          • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
          • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting;
          • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
        • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden. 
        • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
        • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van fuifgangers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot de fuif moet ontzeggen. 

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

        • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
          • Géén alcohol voor -16 jarigen;
          • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
        • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
        • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
          • + 18 = GROEN
          • +16  = ORANJE
          • -16 = ROOD 

        Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 3

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Artikel 4

Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid wordt de inzet van 3 professionele security agenten gevraagd. 

De politie gaat akkoord met de inzet van bijkomende ondersteuning door gelegenheidssecurity, indien deze de toestemming krijgen van de burgemeester. Minimum 6 vrijwilligers vereist. 

Artikel 5

De muziek moet uitgezet worden om 03.00 uur. De tent en het terrein moeten ontruimd zijn om 04.00 uur.

Artikel 6

De organisator zorgt voor toezicht op het parkeren.

De toegangswegen dienen te alle tijde vrij te blijven voor de hulpdiensten. 

Overlast moet beperkt blijven tot een minimum. 

Artikel 7

Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering langs gemeentewegen.

De bewegwijzering mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.    

De bewegwijzering mag niet gehangen worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden.

Artikel 8

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Artikel 9

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 10

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 11

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.