Terug
Gepubliceerd op 18/03/2024

2024_BURG_00183 - Atomos vzw: PaasTD - 28/3/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 18/03/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00183 - Atomos vzw: PaasTD - 28/3/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00183 - Atomos vzw: PaasTD - 28/3/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Atomos vzw vraagt de toestemming voor de organisatie van Paascantus & -TD, op donderdag 28/3/2024, in een tent naast Axion. 

Aanvrager vraagt de mogelijkheid om de tent reeds op te bouwen op donderdag 21/3/2024 omstreeks 10 uur (ook voor activiteiten kiesweek).

Organisatoren vragen om het gedeelte vanaf mindervalidenparkings af te  sluiten voor het verkeer, parkeerverbod, het hangen van affiches, het schenken/verkopen van sterke drank en het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering. 

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester  geeft de toestemming aan Atomos vzw  voor de organisatie van Paascantus & -TD, op donderdag 28/3/2024, in een tent naast Axion. 

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden. 

Artikel 2

Hoge Herashekken moeten rond het event geplaatst worden zodat er geen mogelijkheid is om rechtstreeks toegang te krijgen tot sportcentrum Axion.

De organisator zorgt voor toezicht op het parkeren. De toegangswegen dienen ten alle tijde vrij te blijven voor de hulpdiensten. 

Artikel 3

- de organisator is verantwoordelijk om de juiste verzekeringen af te sluiten voor het evenement:

      • sterke drank mag gecontroleerd geschonken/verkocht worden 
      • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
      • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
        • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
        • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
        • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
        • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
        • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
        • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
      • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
      • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
      • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

      Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

      • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
        • Géén alcohol voor -16 jarigen;
        • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
      • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
      • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
        • + 18 = GROEN
        • +16  = ORANJE
        • -16 = ROOD 

      Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 4

Om het einde van de fuif en de uitstroom van de bezoekers te spreiden en gefaseerd te laten verlopen is het nodig om volgende einduren vast te leggen:

18.00 uur: deuren open voor cantus
18.30 uur: begin cantus
21.30: einde cantus + begin TD

01.00 uur: sluiten inkom

02.30: einde bonnenverkoop en muziek stil
02.45: einde toog/tap
03.00 einde TD en uitstroom bezoekers/ontruimen

Artikel 5

Het advies komende uit de risicoanalyse die het minimum aan medische inzet aangeeft, is integraal terug te vinden als verplichte bijlage. De instructie(s) hierin vermeld moeten strikt nageleefd worden.

Artikel 6

De politie gaat akkoord met de inzet van 7 agenten professionele security.

Artikel 7

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 8

Volgende verkeersmaatregelen zullen genomen worden via een tijdelijk verkeersreglement: 

-28/3 17.00 uur tot 29/3 7.00 uur: volledig verkeersverbod in:

  • Zwaarvoerdersspoor, op het deel van de zandpad het dichtst bij sportcentrum Axion tot net voorbij de fuiftent
  • verbindingsweg tussen Poiel en Axion, op het deel ter hoogte van de fuiftent
  • verbindingsweg tussen Larumseweg (aan het kerkhof) en sportcentrum Axion

-28/3 17.00 uur tot 29/3  7.00 uur:  volledig verkeersverbod uitgezonderd fietsers in:

  • Zwaarvoerdersspoor, op het deel tussen de parkeerplaatsen voor personen met een handicap gelegen aan het voetbalterrein en de wegneembare paaltjes aan sportcentrum Axion

-28/3 17.00 uur tot 29/3 7.00 uur een volledig parkeerverbod in:

  • Zwaarvoerdersspoor, op het deel tussen de parkeerplaatsen voor personen met een handicap gelegen aan het voetbalterrein en de wegneembare paaltjes aan sportcentrum Axion

Artikel 9

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

In deze brief worden een aantal contactpersonen met GSMnummer vermeld. 

De voorwaarden van het tijdelijke verkeersreglement moeten nageleefd worden. 

Artikel 10

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.