Terug
Gepubliceerd op 18/03/2024

2024_BURG_00193 - Pastero Vinho vzw: Pastero Vinho feest - 13/4/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 18/03/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00193 - Pastero Vinho vzw: Pastero Vinho feest - 13/4/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00193 - Pastero Vinho vzw: Pastero Vinho feest - 13/4/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

De vzw Pastero Vinho vraagt toelating om een evenement met wijnbar (Pastero Vinho Feest) te organiseren voor het goede doel, in de parochiezaal van Zammel, op zaterdag 13/4/2024, van 14.00 tot 03.00 uur. 

Als afsluiter sluit men het feestje af met een DJ. 

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester geeft de toestemming aan de vzw Pastero Vinho voor de organisatie van het evenement Pastero Vinho Feest voor het goede doel, in de parochiezaal van Zammel, op zaterdag 13/4/2024, van 14.00 tot 03.00 uur. 

Als afsluiter sluit men het feestje af met een DJ. 

Artikel 2

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen:

-verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid als organisator (schade aan derden)

-uitbreiding naar verzekering voor medewerkers: uw eigen keuze/verantwoordelijkheid

De maximumcapaciteit van de zaak, zoals bepaald door de brandweer mag NIET overschreden worden. 

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.  

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers
Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 3

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 4

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 5

De muziek moet uitgezet worden om 03.30 uur. De zaal moet ontruimd zijn om 04.00 uur.

Artikel 6

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 7

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.