Terug
Gepubliceerd op 23/09/2024

2024_CBS_02235 - Omgevingsvergunning (202400122 INV) - zaak der wegen - verlegging van een buurtweg langs Velveekse Voetweg - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 09/09/2024 - 12:30 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Nadine Laeremans

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_02235 - Omgevingsvergunning (202400122 INV) - zaak der wegen - verlegging van een buurtweg langs Velveekse Voetweg - Goedkeuren 2024_CBS_02235 - Omgevingsvergunning (202400122 INV) - zaak der wegen - verlegging van een buurtweg langs Velveekse Voetweg - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: CBS 16/9/2024  GR 30/9/2024

De eigenaar van Velveken 57 en omliggende percelen vraagt een verlegging van een deel van buurtweg (sentier nr 169).

Deze voetweg loopt van Haag tot aan het kruispunt Velveken - Merenseweg. De weg is over de ganse lengte 1,6m breed, maar wordt de laatste 100m smaller door de aanwezigheid van een hoge haag langs beide zijden van het pad


Door het verleggen van de buurtweg zal deze breder worden. Door 2x een bocht van 90° buigt de weg de laatste 100m af richting Velveken en loopt afgescheiden van het verkeer verder langs Velveken.

Er wordt eveneens ruimte gecreëerd voor een stilte- en rustplek. 



Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 6/5/2024 t.e.m. 4/06/2024. Het rooilijnplan maakt deel uit van de plannenbundel die in openbaar onderzoek lag. Er werden geen bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

Argumentatie

In de beslissing van de gemeenteraad moet op gemotiveerde wijze rekening gehouden met de volgende beoordelingsaspecten, doelstellingen en principes:


  • Wordt de structuur, samenhang en toegankelijkheid van de gemeentewegen gevrijwaard en verbeterd?

Door het verplaatsen van de voetweg krijgt de gebruiker meer ruimte. De trage heeft heeft een breedte van 1,6m, maar door lage beplanting links en rechts van de wegenis zal deze als breder ervaren worden.


  • Voldoet het project aan de huidige en toekomstige behoeften van zachte mobiliteit?

De trage weg blijft behouden, maar loopt via een ander tracé.


  • Staan de wijzigingen van het gemeentelijk wegennet ten dienste van het algemeen belang?

In principe staat de wijziging van de trage weg niet in dienste van het algemeen belang. Als de aanpalende eigenaar zijn haag wegdoet of lager/smaller maakt, wordt het huidige tracé (visueel) breder.

Door het creëren van een stilteplek wordt een extra voordeel voor algemeen belang toegevoegd aan de trage weg. De zachte weggebruiker kan hier rusten en genieten van het uitzicht op het open landschap. 


  • Is de wijziging, verplaatsing of afschaffing van de gemeenteweg een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd?

De wijziging is een uitzodering. De aanvrager heeft dit voldoende gemotiveerd in de aanvraag (zie bijlage)


  • Is de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen verzekerd? 

Het aanpalende perceel wordt ontsloten via de trage weg. Hier zal voldoende zicht op het openbaar domein gecreëerd moeten worden om gevaarlijke situaties te vermijden. 


  • Hoe wordt rekening gehouden met de actuele functie(s) van de gemeenteweg (bij een wijziging van het gemeenteweg)? Daarbij moeten de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar worden afgewogen.

Momenteel doet de gemeenteweg dienst als trage verbinding. Dat blijft zo. Het begin- en eindpunt van de trage weg blijft op dezelfde locatie. 


  • Worden de behoeften van de toekomstige generaties niet in het gedrang gebracht?

De trage weg blijft behouden.


  • Voldoet het project aan het gemeentelijk beleidskader en gemeentelijk afwegingskader, waarin de doelstellingen van de uitbouw van een veilig wegennetwerk en de herwaardering en bescherming van het netwerk van trage wegen werden uitgestippeld?

Stad Geel beschikt niet over een gemeentelijk beleidskader m.b.t. trage wegen.  In het Beleidplan Ruimte, beleidskader "leefbare dorpen" wordt aangehaald dat een netwerk van trage wegen belangrijk is voor de leefbaarheid van de dorpen. Specifiek voor Larum wordt gesteld dat doorheen het omliggende open landbouwgebied een netwerk van paden en landbouwwegen aanwezig is. Deze trage verbindingen moeten behouden blijven. 

Door het verplaatsen van een deel van de Velveekse Voetweg wordt deze trage weg behouden en is voldaan aan de gemeentelijke visie.


Dienst Openbaar Domein heeft volgend advies gegeven:

  • Als voorwaarde dient opgenomen te worden is dat het verlegde pad moet uitkomen waar Sentier 169 in theorie dient uit te komen. De aansluiting op de openbare weg is evenwel nog vatbaar voor verbetering qua uitrijzicht, conflictpresentatie (accentverlichting om de conflictzone voldoende uit te lichten is noodzakelijk) en qua lees- en vindbaarheid voor occassionele gebruikers. 
  • De voorziene uitvoering van het pad is smaller dan dat dit ingetekend staat in de atlas der buurtwegen. In de atlas der buurtwegen heeft Sentier 169 namelijk een breedte van 1,6 meter.  Deze breedte is minstens nodig voor het onderhoud van de hagen (waardoor het pad snel zal ‘krimpen’), anderzijds is 1m60 een (te krap) profiel om tot een veilig en comfortabel gebruik door fietsers. De minimum breedte van 1m60 dient gerespecteerd te worden, een bredere doorgang zou nog beter zijn voor de fietsers en voetgangers.

Deze voorwaarden zullen opgelegd worden in de omgevingsvergunning.


De voorgestelde verlegging van de buurtweg (Velveekse Voetweg) wordt gunstig beoordeeld.



Juridische grond

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 8, dat bepaalt: "Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad."

Art. 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning dd. 25/04/2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over de gratis grondafstand alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt de aanvraag tot gedeeltelijke verlegging van buurtweg n° 169 ter hoogte van Velveken 57 vast.

Artikel 2

De gemeenteraad stelt het rooilijnplan ter gedeeltelijke verlegging van de buurtweg n°169 te Geel vast.

Artikel 3

De gemeenteraad legt volgende lasten op m.b.t. de verlegging van de voetweg:

  • Een opmetingsplan van een landmeter met exacte afmetingen wordt toegevoegd bij de akte van verkoop;
  • Alle kosten (inclusief kosten landmeter voor opmaak opmetingsplan en kosten notaris voor opmaak akte) verbonden aan deze verelgging zijn ten laste van de bouwheer;
  • De werken wordt uitgevoerd in overeenstemming met het goedgekeurde plan.

Artikel 4

De gemeenteraad legt volgende lasten op m.b.t. de gratis grondafstand:

  • Een opmetingsplan van een landmeter met exacte afmetingen wordt toegevoegd bij de akte van verkoop;
  • Alle kosten (inclusief kosten landmeter voor opmaak opmetingsplan en kosten notaris voor opmaak akte) verbonden aan deze gratis grondoverdracht zijn ten laste van de bouwheer;
  • De werken wordt uitgevoerd in overeenstemming met het goedgekeurde plan;
  • De aangevraagde omgevingsvergunning pas van kracht zal gaan nadat door de aanvrager de grondafstand effectief gebeurd is.

Artikel 5

De aanvrager van de omgevingsvergunning voldoet aan alle voorwaarden en lasten zoals die zullen opgenomen worden in de omgevingsvergunning.