Terug
Gepubliceerd op 23/09/2024

2024_CBS_02268 - Tijdelijk reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Nieuwstraat - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 09/09/2024 - 12:30 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_02268 - Tijdelijk reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Nieuwstraat - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_02268 - Tijdelijk reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Nieuwstraat - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De doorstroming en veiligheid in de Nieuwstraat laten te wensen over door het veelvuldig halteren en parkeren op de rijbaan van auto's en vrachtwagens om te laden en te lossen. Het is noodzakelijk om dit laden en lossen en het parkeren beter te organiseren. 

Aanpassing CBS 9 september: de laad-en loszone thv huisnummers 69-81 zorgt met de aangebrachte bebording voor verwarring en de borden worden niet nageleefd. Handhaving kan wettelijk ook niet gedaan worden. Een aanpassing van de bebording dringt zich op.

Argumentatie

Door het nemen van de gepaste maatregelen in de Nieuwstraat willen we volgende 3 doelstellingen bereiken:

  • de veiligheid van de weggebruikers en de doorstroming verbeteren
  • het laden en lossen reglementeren door het aanduiden van een aantal laad-en loszones
  • zorgen voor voldoende rotatie op de kortparkeerplaatsen (max 30 min.)

Er zullen 4 laad- en loszones voorzien worden in de Nieuwstraat: 2 grote zones aan de linkerkant, 2 iets kleinere zones aan de rechterkant. Dit moet vermijden dat er nog op de rijbaan wordt geladen en gelost. 

De Nieuwstraat behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de bebouwde kom. 

De Nieuwstraat is ook gelegen binnen de zone 30 Geel centrum, binnen de fietszone, en binnen de tonnagebeperking 5 ton. 

De Nieuwstraat behoort ook tot de "betalende en blauwe zone" , er mag maximaal 30 minuten geparkeerd worden.

Juridische grond

  1. Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  2. Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  3. Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  5. Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  6. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  7. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  8. De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

Adviezen

Visum Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om het tijdelijk reglement ivm Nieuwstraat, goedgekeurd in zitting van 17 juni 2024, op te heffen en te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

De Nieuwstraat is een straat met beperkt éénrichtingsverkeer in de richting van de Markt. De verkeersborden C1, F19, M12 en M18 worden geplaatst.

Artikel 3

De bestuurders komende van de parking Nieuwstraat moeten verplicht naar links afdraaien. De borden D1b en M12 worden geplaatst recht tegenover de uitrit van de parking.

Artikel 4

De bestuurders in de Nieuwstraat hebben voorrang op het verkeer rijdende in de Kortestraat, Pallo en Markt en op verkeer komende van de parking Nieuwstraat. De borden B15 worden geplaatst in de Nieuwstraat. In de Kortestraat, Pallo en Markt wordt het bord B1 geplaatst, aan de uitritten van de parking Nieuwstraat wordt een B5 geplaatst.

Artikel 5

Fietsers rijdende in de tegenrichting hebben voorrang op verkeer komende van de parking Nieuwstraat en uit de Doelenstraat en Rozendaal. De borden B15 worden geplaatst. 

Artikel 6

Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap op de volgende aangelegde parkeerplaatsen in de Nieuwstraat:

  • ter hoogte van huisnummer 27
  • ter hoogte van huisnummers 37-39
  • op de langsparkeerplaatsen naast de inrit naar de parking Nieuwstraat
  • ter hoogte van huisnummer 104

De verkeersborden E9a met pictogram worden geplaatst.

Artikel 7

Op volgende locaties in de Nieuwstraat mag uitsluitend geparkeerd worden door lichte vrachtauto’s en vrachtauto’s:

  • ter hoogte van huisnummers 18-26
  • ter hoogte van huisnummers 31-33
  • ter hoogte van huisnummers 70-80
  • ter hoogte van huisnummers 69-81

De verkeersborden E9c worden geplaatst.

Artikel 8

Op volgende locaties in de Nieuwstraat mogen uitsluitend goederen geladen en gelost worden door auto’s:

  • ter hoogte van huisnummer 88 (Wildiers)
  • ter hoogte van huisnummer 100 (UpNorth)

De verkeersborden E9e met onderbord laden en lossen worden geplaatst.

Artikel 9

Op de parkeerplaatsen in de Nieuwstraat die niet voorbehouden zijn voor mindervaliden of voor parkeren van vrachtwagens, is het kortparkeren 30 min van toepassing.

De borden E9e met onderbord "30 min" worden geplaatst.

Artikel 10

Op de toegangsweg naar de parking Nieuwstraat - inrijdende via Kollegestraat, is het verboden te parkeren en stil te staan aan beide zijden van de rijbaan.

De borden E3 worden geplaatst.

Artikel 11

Het parkeren op parking Nieuwstraat wordt toegelaten volgens de gebruikersmodaliteiten van de parkeerautomaten en infoborden.

De verkeersborden E9a met onderbord "betalend" worden geplaatst.

Artikel 12

Op de parking Nieuwstraat wordt een circulatie ingevoerd. De borden D1b en D1c worden geplaatst.

Artikel 13

Een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

• ter hoogte van het kruispunt met Markt.

Artikel 14

Dit reglement treedt in voege vanaf 11 september 2024 en zal binnen de 4 weken geëvalueerd worden.

Artikel 15

Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan

  • Departement Mobiliteit en Openbare Werken
  • Dhr. Zonechef van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout
  • Dhr. Zonechef van de brandweerzone Kempen
  • Spoeddienst A.Z. St.-Dimpna
  • Dienst werkplaats