De doorstroming en veiligheid in de Nieuwstraat laten te wensen over door het veelvuldig halteren en parkeren op de rijbaan van auto's en vrachtwagens om te laden en te lossen. Het is noodzakelijk om dit laden en lossen en het parkeren beter te organiseren.
Aanpassing CBS 9 september: de laad-en loszone thv huisnummers 69-81 zorgt met de aangebrachte bebording voor verwarring en de borden worden niet nageleefd. Handhaving kan wettelijk ook niet gedaan worden. Een aanpassing van de bebording dringt zich op.
Door het nemen van de gepaste maatregelen in de Nieuwstraat willen we volgende 3 doelstellingen bereiken:
Er zullen 4 laad- en loszones voorzien worden in de Nieuwstraat: 2 grote zones aan de linkerkant, 2 iets kleinere zones aan de rechterkant. Dit moet vermijden dat er nog op de rijbaan wordt geladen en gelost.
De Nieuwstraat behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de bebouwde kom.
De Nieuwstraat is ook gelegen binnen de zone 30 Geel centrum, binnen de fietszone, en binnen de tonnagebeperking 5 ton.
De Nieuwstraat behoort ook tot de "betalende en blauwe zone" , er mag maximaal 30 minuten geparkeerd worden.
Het college beslist om het tijdelijk reglement ivm Nieuwstraat, goedgekeurd in zitting van 17 juni 2024, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De Nieuwstraat is een straat met beperkt éénrichtingsverkeer in de richting van de Markt. De verkeersborden C1, F19, M12 en M18 worden geplaatst.
De bestuurders komende van de parking Nieuwstraat moeten verplicht naar links afdraaien. De borden D1b en M12 worden geplaatst recht tegenover de uitrit van de parking.
De bestuurders in de Nieuwstraat hebben voorrang op het verkeer rijdende in de Kortestraat, Pallo en Markt en op verkeer komende van de parking Nieuwstraat. De borden B15 worden geplaatst in de Nieuwstraat. In de Kortestraat, Pallo en Markt wordt het bord B1 geplaatst, aan de uitritten van de parking Nieuwstraat wordt een B5 geplaatst.
Fietsers rijdende in de tegenrichting hebben voorrang op verkeer komende van de parking Nieuwstraat en uit de Doelenstraat en Rozendaal. De borden B15 worden geplaatst.
Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap op de volgende aangelegde parkeerplaatsen in de Nieuwstraat:
De verkeersborden E9a met pictogram worden geplaatst.
Op volgende locaties in de Nieuwstraat mag uitsluitend geparkeerd worden door lichte vrachtauto’s en vrachtauto’s:
De verkeersborden E9c worden geplaatst.
Op volgende locaties in de Nieuwstraat mogen uitsluitend goederen geladen en gelost worden door auto’s:
De verkeersborden E9e met onderbord laden en lossen worden geplaatst.
Op de parkeerplaatsen in de Nieuwstraat die niet voorbehouden zijn voor mindervaliden of voor parkeren van vrachtwagens, is het kortparkeren 30 min van toepassing.
De borden E9e met onderbord "30 min" worden geplaatst.
Op de toegangsweg naar de parking Nieuwstraat - inrijdende via Kollegestraat, is het verboden te parkeren en stil te staan aan beide zijden van de rijbaan.
De borden E3 worden geplaatst.
Het parkeren op parking Nieuwstraat wordt toegelaten volgens de gebruikersmodaliteiten van de parkeerautomaten en infoborden.
De verkeersborden E9a met onderbord "betalend" worden geplaatst.
Op de parking Nieuwstraat wordt een circulatie ingevoerd. De borden D1b en D1c worden geplaatst.
Een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
• ter hoogte van het kruispunt met Markt.
Dit reglement treedt in voege vanaf 11 september 2024 en zal binnen de 4 weken geëvalueerd worden.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan