Terug
Gepubliceerd op 22/05/2024

2024_CBS_01346 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Collectief warmtenet centrum Geel - Addendum samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht en intentieovereenkomsten - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
di 21/05/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Pieter Cowé; Luc Van Laer

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01346 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Collectief warmtenet centrum Geel - Addendum samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht en intentieovereenkomsten - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_01346 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Collectief warmtenet centrum Geel - Addendum samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht en intentieovereenkomsten - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Historiek

Op 25 oktober 2021 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de resultaten van het onderzoek tot warmtezoneringen en gaf ze goedkeuring aan de vervolgstappen voor het uitwerken van een concrete case in het centrum van Geel.

Op 10 oktober 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen de haalbaarheidsstudie (screening) van een collectief warmtenet in het centrum van Geel goed en besliste het college van burgemeester en schepenen verdere stappen te zetten ter realisatie van de duurzame warmtecluster in het centrum van Geel. 

Op 30 mei 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om met het oog op dit traject  deel te nemen aan het EFRO-project GTI Kempen 1859 Warmtenet-WERKEN Kempen, gebruikmakend van de beschikbare kredieten.

Op 12 februari 2024 keurde het college van burgemeester de projectfiche “Collectief Warmtenet voor het Centrum van Geel”, de opstart van het project en de aanvraag van de omgevingsvergunning Geel goed.

Op 27 maart 2024 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht tussen de stad Geel, AGB Cultuur en AGB Sport voor het collectief warmtenet centrum Geel goed.

Aanleiding

Via marktbevraging zijn diverse private partijen benaderd om zowel de technische als juridische mogelijkheden te onderzoeken, evenals de mogelijke businesscase van een collectief warmtenet voor een warmtecluster in het centrum van Geel.

Wat betreft de technische mogelijkheden hebben de marktpartijen de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek bevestigd en aangegeven dat een Koude en Warmte Opslag (KWO) de meest haalbare geothermische installatie is in functie van warmteproductie voor een warmtecluster in het centrum van Geel. Een verkenning van een diepe geothermie blijft een optie voor de lange termijn. 

Na contact met lopende projectontwikkelingen is gebleken dat sommigen hun ambities voor hernieuwbare energie willen aanpassen ten gunste van een collectief warmtenet op basis van KWO. Binnen de meerjarenplanning van de stad zelf, werden voorlopig budgetten goedgekeurd voor investeringen in (publieke) gebouwen om deze warmtenetproof te maken i.f.v. inkoppeling in het warmtenet.

De Stad Geel is bereid haar gronden/gebouwen ter beschikking te stellen voor de bouw van een KWO, het huisvesten van een centrale productie- en/of verdeelinstallatie en het leggen van leidingen in het openbaar domein te faciliteren. 

De betrokken stadsgebouwen in het centrum vallen grotendeels onder het ESCO OEPC-contract met Equans, waarbij de nodige aanpassingen in overleg met hen worden uitgevoerd. Dit zal verder onderzocht worden tijdens de dialoogfase van de voorliggende concessie. 

Vervolgens werd ter concretisering van het project een projectdefinitie opgesteld die wordt gevoegd bij de thans ter goedkeuring voorgelegde selectieleidraad. In de projectdefinitie zijn twee deelclusters voorzien, namelijk Cluster Stadhuis en Cluster Zwembad. In beide zones wordt alleszins een apart warmtenet uitgerold, die mogelijks – afhankelijk van de opdrachtnemer – in de toekomst gekoppeld kunnen worden. 

Uit de haalbaarheidsstudie is gebleken dat een collectief warmtenet over 30 jaar, met voldoende participanten kostenefficiënter is dan individuele oplossingen. Dit vormt overigens de meest duurzame oplossing. 

Er werd aldus geopteerd om een concessie af te sluiten van in beginsel 30 jaar voor het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel.

Argumentatie

Voor het organiseren van de overheidsopdracht  is een samenwerkingsovereenkomst nodig tussen stad Geel, AGB Cultuur en AGB Sport.

Initieel werd hiervoor een overheidsopdracht vooropgesteld. 

Bij de verdere opmaak van opdrachtdocumenten wordt enerzijds vastgesteld dat er nog (te) veel openstaande vragen zijn inzake samenstelling van de opdrachtnemer, aansluiting publieke en private gebouwen op korte en op lange termijn, participatie van de partijen, technische wensen, beoordelingsmodaliteiten, samenwerkingsvormen enzomeer. Het exploitatierisico zou anderzijds grotendeels in hoofde van de opdrachtnemer rusten in die zin dat hoofdzakelijk de opdrachtnemer zou worden blootgesteld aan de grillen van de markt. 

Aangezien dit een pilootproject is wordt er actueel voor geopteerd zo veel als mogelijk voorafgaandelijk in dialoog te treden met marktpartijen om bovenstaande zaken uit te klaren lopende te procedure. Dit heeft tot gevolg dat een gunningsbestek in een latere fase dient opgesteld te worden. De wetgeving overheidsopdrachten is in casu niet aangewezen, gelet op deze onzekerheden, waardoor gaandeweg werd gezocht naar een juridisch correct alternatief dat werd gevonden in de vorm van een procedure sui generis naar analogie met een concurrentie gerichte dialoog, te voeren met inachtname van de  Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten.

De samenwerkingsovereenkomst is hiervoor aangepast.

De principes van de samenwerkingsovereenkomst worden bestendigd, met dien verstande dat het gegeven overheidsopdracht wordt vervangen door een procedure sui generis.

Het addendum van de  samenwerkingsovereenkomst ligt nu voor ter goedkeuring en is toegevoegd in bijlage.

Ondertussen hebben verschillende derde partijen aangegeven dat ze ook graag willen aansluiten voor afname van warmte/koelte. Hiervoor werden intentieovereenkomsten opgemaakt die nu ook voorliggen ter goedkeuring.

Hierin benoemen de partijen de intentie collectief warmte te (laten) voorzien en zijn voornemens hun respectievelijke eigendommen te laten aansluiten op het collectief systeem. Deze intentieovereenkomst verleent nog geen recht van welke aard ook op de percelen, op het openbaar domein of op het patrimonium van stad Geel, noch betreft deze intentie een voorafname op enige noodzakelijke vergunning, van welke aard ook. Deze intentieovereenkomst eindigt bij de gunning of stopzetting van de concessie. Op dat moment kan de partij rechtstreeks contractant worden van de opdrachtnemer. Iedere partij staat in voor de eigen kosten in het kader van deze overeenkomst.

Volgende partijen ondertekenden de intentieovereenkomst:

- De Waaiburg vzw

- Vanhout Project nv

- Heylen Real Estate

- Roli Projects bv

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het addendum van de samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht voor het collectief warmtenet centrum Geel goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de voorliggende intentieovereenkomsten, met de intentie collectief warmte te (laten) voorzien en de respectievelijke eigendommen te laten aansluiten op het collectief systeem, goed.