Terug
Gepubliceerd op 22/05/2024

2024_CBS_01347 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel - Goedkeuren bestek en vaststellen plaatsingsprocedure

College van Burgemeester en Schepenen
di 21/05/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Pieter Cowé; Luc Van Laer

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01347 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel - Goedkeuren bestek en vaststellen plaatsingsprocedure 2024_CBS_01347 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel - Goedkeuren bestek en vaststellen plaatsingsprocedure

Motivering

Aanleiding en context

Historiek

Op 25 oktober 2021 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de resultaten van het onderzoek tot warmtezoneringen en gaf ze goedkeuring aan de vervolgstappen voor het uitwerken van een concrete case in het centrum van Geel.

Op 10 oktober 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen de haalbaarheidsstudie (screening) van een collectief warmtenet in het centrum van Geel goed en besliste het college van burgemeester en schepenen verdere stappen te zetten ter realisatie van de duurzame warmtecluster in het centrum van Geel. 

Op 30 mei 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om met het oog op dit traject  deel te nemen aan het EFRO-project GTI Kempen 1859 Warmtenet-WERKEN Kempen, gebruikmakend van de beschikbare kredieten.

Op 12 februari 2024 keurde het college van burgemeester de projectfiche “Collectief Warmtenet voor het Centrum van Geel”, de opstart van het project en de aanvraag van de omgevingsvergunning Geel goed.

Op 27 maart 2024 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht tussen de stad Geel, AGB Cultuur en AGB Sport voor het collectief warmtenet centrum Geel goed.

Aanleiding

Via marktbevraging zijn diverse private partijen benaderd om zowel de technische als juridische mogelijkheden te onderzoeken, evenals de mogelijke businesscase van een collectief warmtenet voor een warmtecluster in het centrum van Geel.

Wat betreft de technische mogelijkheden hebben de marktpartijen de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek bevestigd en aangegeven dat een Koude en Warmte Opslag (KWO) de meest haalbare geothermische installatie is in functie van warmteproductie voor een warmtecluster in het centrum van Geel. Een verkenning van een diepe geothermie blijft een optie voor de lange termijn. 

Na contact met lopende projectontwikkelingen is gebleken dat sommigen hun ambities voor hernieuwbare energie willen aanpassen ten gunste van een collectief warmtenet op basis van KWO. Binnen de meerjarenplanning van de stad zelf, werden voorlopig budgetten goedgekeurd voor investeringen in (publieke) gebouwen om deze warmtenetproof te maken i.f.v. inkoppeling in het warmtenet.

De Stad Geel is bereid haar gronden/gebouwen ter beschikking te stellen voor de bouw van een KWO, het huisvesten van een centrale productie- en/of verdeelinstallatie en het leggen van leidingen in het openbaar domein te faciliteren. 

De betrokken stadsgebouwen in het centrum vallen grotendeels onder het ESCO OEPC-contract met Equans, waarbij de nodige aanpassingen in overleg met hen worden uitgevoerd. Dit zal verder onderzocht worden tijdens de dialoogfase van de voorliggende concessie. 

Vervolgens werd ter concretisering van het project een projectdefinitie opgesteld die wordt gevoegd bij de thans ter goedkeuring voorgelegde selectieleidraad. In de projectdefinitie zijn twee deelclusters voorzien, namelijk Cluster Stadhuis en Cluster Zwembad. In beide zones wordt alleszins een apart warmtenet uitgerold, die mogelijks – afhankelijk van de opdrachtnemer – in de toekomst gekoppeld kunnen worden. 

Uit de haalbaarheidsstudie is gebleken dat een collectief warmtenet over 30 jaar, met voldoende participanten kostenefficiënter is dan individuele oplossingen. Dit vormt overigens de meest duurzame oplossing. 

Er werd aldus geopteerd om een concessie af te sluiten van in beginsel 30 jaar voor het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel.

Argumentatie

Met het oog op het zoeken van een partner voor de realisatie van een eerste collectief warmtenet in het centrum van Geel werd een selectieleidraad opgesteld met betrekking tot een concessie voor diensten met als voorwerp “Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel”.

De concessie wordt conform de concessiereglementering in de markt geplaatst volgens een procedure naar analogie met de concurrentiegerichte dialoog voorzien in de overheidsopdrachtenreglementering.  Deze procedure wordt echter op een aantal vlakken geoptimaliseerd (bv. mogelijkheid tot onderhandeling over de ingediende offertes).

Concreet verloopt deze procedure in drie fasen:

  • Een selectiefase: In deze eerste fase worden, o.m. aan de hand van de selectiecriteria opgenomen in de thans ter goedkeuring voorgelegde selectieleidraad, de geschikte kandidaten voor de uitvoering van de concessie geselecteerd.

 

  • Een dialoogfase: In het kader van deze tweede fase treedt de aanbestedende overheid in overleg met de deelnemers aangaande de oplossingen die door deze deelnemers worden aangereikt n.a.v. de behoeften, wensen, eisen en vragen van de aanbestedende overheid. De dialoog, die in meerdere fasen kan verlopen, is erop gericht aan de aanbestedende overheid toe te laten om met voldoende kennis van zaken aan te geven met welke oplossing of oplossingen in haar behoeften kan (kunnen) worden voorzien.  

 

  • Een gunningsfase: In deze fase worden de deelnemers uitgenodigd om een of meerdere concrete offertes in dienen voor de door de aanbestedende overheid gekozen oplossing / oplossingen.  Over de ingediende offertes kan worden onderhandeld, waarna de inschrijvers kunnen worden uitgenodigd om een BAFO in te dienen.  

De totale waarde van de concessie blijkt hoger te zijn dan de drempel van 5.538.000 euro waardoor de voorliggende concessie onder de Concessiewet valt. 

De exacte raming van de waarde van de concessie is op heden niet mogelijk aangezien in het kader van de plaatsingsprocedure de modaliteiten van de concessie onderzocht moet worden in de dialoogfase.

In het kader van deze concessie zal met het oog op volloop en een hoge aansluitingsgraad. een marktconform en stabiel warmte-aanbod vanuit een “total cost of ownership”-benadering, dewelke onder meer maar hiertoe niet beperkt, rekening houdt met actuele best beschikbare technieken, evoluties in toepasbare regelgeving en marktomstandigheden alsook vermeden opportuniteitskosten het uitgangspunt zijn. 

De concessie zal worden bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau via e-Procurement.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, B.S. 14.07.2016 (hierna “Concessiewet” genoemd);

Koninklijk besluit van 25 juni 2017 betreffende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten, B.S. 29.06.2017

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de selectiedraad met betrekking tot de concessie voor diensten met als voorwerp “Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel”, en de erin besloten raming van de waarde van de concessie, goed.

Artikel 2

De concessie wordt aangekondigd in het Publicatieblad van de Europese Unie en in het Bulletin van aanbestedingen.