Terug
Gepubliceerd op 23/05/2024

2024_CBS_01358 - Cameraproject - Keuze locatie trajectcontrole - Beslissen

College van Burgemeester en Schepenen
di 21/05/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Pieter Cowé; Luc Van Laer

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01358 - Cameraproject - Keuze locatie trajectcontrole - Beslissen 2024_CBS_01358 - Cameraproject - Keuze locatie trajectcontrole - Beslissen

Motivering

Aanleiding en context

Uit verschillende bevragingen duikt verkeersveiligheid, en in het bijzonder te snel rijden, steevast op als één van de belangrijkste redenen waarom mensen zich onveilig voelen. Dit blijkt onder meer uit de meest recente veiligheidsmonitor van de Federale Politie (2021):

Tabel 1 Redenen waarom Gelenaars zich onveilig voelen:


Tabel 2: Onaangepast verkeersgedrag verder uitgesplitst


Naast de verkeershandhaving door de politie, wenst het stadsbestuur bijkomend in te zetten op verkeersveiligheid door middel van trajectcontroles binnen GAS V. Voor 2024 zijn er kredieten voorzien om 1 trajectcontrole voor te bereiden.

Er zijn verschillende voorbereidende vergaderingen geweest met de verkeersdiensten van stad en politiezone, integrale veiligheid, bevoegde schepenen en korpschef. Uit deze overlegmomenten komen drie voorkeurslocaties naar voor, waaruit een verdere keuze dient gemaakt te worden.

In de prioritering werd onder meer rekening gehouden met:

- Een trajectcontrole moet ten minste over een afstand van 500 meter gaan.

- Een trajectcontrole onder GAS V kan enkel in zones 30 en 50

- De handhaving van de snelheid op de locatie van de trajectcontrole draagt bij tot de effectieve en ervaren verkeersveiligheid

Argumentatie

1. Winkelomheide

Als gevolg van de geplande tonnagebeperking in Meerhout besliste de gemeenteraad op 27 maart 2024 om ook in Winkelomheide een tonnagebeperking in te voeren.

Een tonnagebeperking zonder handhaving in Winkelomheide is niet opportuun. Een geautomatiseerde en continue handhaving via een vrachtwagensluis is aanbevolen.

Gebruik maken van bestaande ANPR-sites is om diverse redenen complex en niet aanbevolen. De inkomsten van de boetes voor tonnagebeperking gaan naar het federaal verkeersveiligheidsfonds.

Het is daarom aanbevolen om aan de vrachtwagensluis ook een trajectcontrole te koppelen, waarvan de inkomsten via GAS 5 naar de stad kunnen terugvloeien.

Zowel een tonnagebeperking als een snelheidscontrole komen de leefbaarheid van de kern van Winkelomheide ten goede.

Een trajectcontrole kan in principe alleen binnen eenzelfde snelheidsregime. In het centrum van Winkelomheide is er een variabele zone 30. Het parket heeft echter ook voor twee trajectcontroles in Veerle-Laakdal toestemming gegeven voor een trajectcontrole waarbij een variabele zone 30 wordt geïntegreerd.

Komende vanuit centrum Geel is er eerst nog een traject van 70. De lintbebouwing start eigenlijk al kort na het kruispunt met de Tessenderloseweg. Op het eerste stuk zijn er ook nog enkele kruispunten die ook door fietsers gebruikt worden. Het is daarom ook aan te bevelen voor om de bebouwde kom, in het belang van de leefbaarheid van Winkelomheide uit te breiden vanuit het centrum Winkelomheide tot einde lintbebouwing, kort voor de Tessenderloseweg.Op die manier wordt het ook duidelijker dat Winkelomheide een soort van binnengebied wordt met een leefkern waar zwaar vervoer geweerd wordt en de snelheid aangepast wordt voor het andere verkeer.

Een trajectcontrole en een vrachtwagensluis kunnen hier samen worden geïnstalleerd.

2. Gasthuisstraat

Met het oog op de leefbaarheid en verkeersveiligheid van St Dimpna is het aanbevolen om gelijktijdig met de infrastructurele maatregelen en het verlagen van de snelheid naar 30 km per uur te kiezen voor een integraal project waarbij ook een trajectcontrole wordt voorzien.

Mobiele snelheidscontroles zijn op dat traject in de toekomst onmogelijk gelet op de aangepaste infrastructuur. Indien op St. Dimpna in de toekomst ook een tonnagebeperking zou komen, kan ook hier de trajectcontrole uitgebreid worden naar een vrachtwagensluis.

Voorafgaand aan de keuze voor het traject wordt al wel een beperkt vooronderzoek gedaan en worden de infrastructuurwerken in de Gasthuisstraat aangegrepen om al wachtbuizen aan te leggen waardoor later heel wat kosten kunnen bespaard worden.

3. Stationsstraat

De Stationsstraat ligt gedeeltelijk in de fietszone, gedeeltelijk in een zone 30, maar allebei snelheidsregime 30. Het geeft ook de kans om de handhaving in de zone 30 en de fietszone te verhogen.

Het zou de mogelijkheid bieden om de snelheid van al het gemotoriseerd verkeer te controleren van de Nieuwstraat naar het station, maar ook van de bussen van het Station richting Markt.

Op een later tijdstip kunnen ook andere locaties, waar het technisch mogelijk is, verder bekeken worden. Het gaat dan onder meer over Velveken (leeft heel erg in de buurt), Poiel (snelheidsregime nog aanpassen), Katersberg, Rijn/Molseweg en Westerloseweg (in samenwerking met gemeente Westerlo).

Adviezen

Politiezone Geel Laakdal Meerhout Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om op locatie Winkelomheide, een trajectcontrole en vrachtwagensluis in te voeren.