Terug
Gepubliceerd op 23/04/2024

2024_CBS_00928 - Gasthuisstraat (tussen Diestseweg en Sint-Dimpnaplein) - Weg- en rioleringswerken (GEL3041) - Fasering, omleidings- en parkeerplan & communicatieplan - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/04/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00928 - Gasthuisstraat (tussen Diestseweg en Sint-Dimpnaplein) - Weg- en rioleringswerken (GEL3041) - Fasering, omleidings- en parkeerplan & communicatieplan - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_00928 - Gasthuisstraat (tussen Diestseweg en Sint-Dimpnaplein) - Weg- en rioleringswerken (GEL3041) - Fasering, omleidings- en parkeerplan & communicatieplan - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Dit besluit betreft de kennisname en/of goedkeuring van de fasering, het omleidings- en parkeerplan en het communicatieplan met betrekking tot de  “Weg- en rioleringswerken in Gasthuisstraat (tussen Diestseweg en Sint-Dimpnaplein) (GEL3041)”.

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 23 januari 2023 goedkeuring aan het voorontwerp voor deze opdracht.

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 27 december 2023 goedkeuring aan het “draft” aanbestedingsdossier en machtigde zijn diensten om dit “draft” aanbestedingsdossier op te laden op het digitaal platform van de subsidiërende overheid voor riolering (de deadline hiervoor lag immers op 31 december 2023).

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 18 maart 2024 goedkeuring aan het bestek en vaststelling van de plaatsingsprocedure. 

Voorafgaand aan de eigenlijke werken (weg- en rioleringswerken) worden aanpassingswerken uitgevoerd door de nutsmaatschappijen. Na intensieve contacten tussen alle betrokken partijen is nu duidelijk hoe de werken zullen verlopen en wat dit betekent voor de bereikbaarheid van Geel tijdens de werken. Het is voor deze eerste fase, opgesplitst in twee subfasen, dat nu een omleidings- en parkeerplan en een communicatieplan wordt opgemaakt.

Deze voorbereidende werken moeten zijn afgerond tegen 1 september 2024, zodat er geen impact is op de schoolstraat in 't Laar.

Het is belangrijk om goed te communiceren over de werken, zowel wat betreft de finaliteit ervan (oplossing veiligheidsproblemen gas, sanering rioleringen, realiseren veilige verkeerssituatie), de impact ervan op de bereikbaarheid van Geel (met de fiets, met het openbaar vervoer en met de auto) als op de leefkwaliteit voor de bewoners (hinder).

Argumentatie

DEEL I : fasering

  • Fase 1: voorbereidende werkzaamheden nutsmaatschappijen
    • Fase 1A: werken van Diestseweg tot J.B.-Stessensstraat (prognose eind april 2024 tot aan het bouwverlof 2024)
    • Fase 2B: werken vanaf kruispunt J.B.-Stessensstraat tot aan Laar (prognose na het bouwverlof 2024 tot eind augustus 2024)
  • Fase 2: eigenlijke werf (riolerings- en wegwerkzaamheden)
    • Nog verder uit te werken, met de nog aan te stellen aannemer (vermoedelijk bekend in de loop van de maand augustus 2024)
    • Begindatum: hopelijk voor het einde van dit jaar
    • Duur van deze fase: 160 werkdagen (= geen werken tijdens slechtweerperiodes, bij onbruikbare werf en andere onvoorziene omstandigheden)

De eersder aangekondigde begindatum, 8 april 2024, werd niet gehaald omdat gebleken is dat eerst nog bijkomende waterstaalnames moesten gebeuren. Deze staalnames zullen beslissend zijn voor de aard van de begeleidende maatregelen die zullen moeten worden getroffen bij de afhandeling van het grondwater. 

Na intense besprekingen kon met de betrokken nutsmaatschappijen worden overeengekomen dat de eerste fase van de werf, de aanpassingen door de nutsmaatschappijen, zal worden opgedeeld in twee subfasen. Die opdeling maakt een vlotte en veilige werf mogelijk, beperkt de hinder voor de bewoners maximaal en vrijwaart het maximum aan mogelijkheden voor de bereikbaarheid van in het bijzonder het ziekenhuis door de bussen van De Lijn.

Eerder besliste het college om de werf niet te onderbreken voor Graspop 2024. Met de organisatoren en met de nutsmaatschappijen werd intussen in dezelfde filosofie afgesproken dit evenmin te doen voor het AC/DC-concert op 9 augustus 2024 omdat dit tot een onduidelijke communicatie zou leiden (wisselende omleidingen leiden tot meer zoekverkeer) én de werf te veel zou vertragen. Daardoor zou de einddatum, het einde van de schoolvakantie in augustus 2024, mogelijk niet gehaald worden.  


DEEL II : omleidings- en parkeerplan

Met de opmaak van een omleidings- en parkeerplan kon door de dienst pas worden gestart nadat bekend was volgens welke fasering er zou worden gewerkt.  

Het omleidingsplan voor De Lijn moet bovendien rekening houden met een aantal evenementen die tijdens de werf plaatsvinden in het centrum van Geel, te weten de Braderij en de wedstrijden van de Rode Duivels ('Duivels Geel')  op het EK die op grote schermen zullen kunnen worden gevolgd op de Markt. Deze evenementen hebben in het bijzonder impact op de omleidingen voor de bussen van De Lijn.

Met De Lijn werden omleidingsroutes afgesproken die de bereikbaarheid van de scholen en het ziekenhuis zoveel mogelijk garanderen.

Tijdens Fase 1A zullen de bussen 490 en 111 hun gewone route kunnen blijven volgen tot aan het Sociaal Huis, waar een keerbeweging (blijvend) kan worden gemaakt.

Tijdens Fase 1B zullen deze bussen tijdelijk gebruik maken van de straat Laar (in tegenrichting , een aanvullend reglement hiervoor is nodig). Gezien deze fase zich afwikkelt tijdens de schoolvakantie is er geen impact op het functioneren van de schoolstraat.

De Lijn zal voor haar omleidingsroutes gebruik moeten maken van Eikevelden. Proefritten met gelede bussen hebben aangetoond dat om schade aan de voertuigen te vermijden op drie plaatsen aanpassingen nodig zijn aan de plateaus. De hiervoor noodzakelijke werken maken voorwerp uit van een afzonderlijk collegebesluit. 

Tijdens de evenementen Braderij en Duivels Geel zullen 'omleidingen op de omleiding' nodig zijn. De Lijn informeert haar chauffeurs en haar reizigers hierover. Ook de stad neemt deze info mee in haar communicatie. Omdat niet geweten is hoeveel matchen (en wanneer) de Rode Duivels zullen spelen en gezien de aan het programmeringssysteem van De Lijn inherente 'vertraging' die niet toelaat op enkele dagen tijd te switchen, wordt uitgegaan van een voor het openbaar vervoer 'worst case scenario' waarbij de Rode Duivels de finale spelen.


Voor het auto- en vrachtwagenverkeer wordt uitgegaan van een dubbele strategie:

- op afstand informeren van het auto- en vrachtwagenverkeer over de niet-doorrijdbaarheid van Geel, om niet-bestemmingsverkeer tijdig af te leiden via het hogere wegennetwerk, meer bepaald het vrachtroutenetwerk zoals opgenomen in het regionaal mobiliteitsplan van de Vervoerregio. De signalisatie zal gelijkaardig zijn aan die voor de werken op de Retieseweg. Vrachtwagens worden zoveel mogelijk op de E34 gehouden en afgeleid naar de N19g en de R14. De industriezone Stenehei blijft bereikbaar via Retie, maar vrachtwagens zullen worden aangemaand om dezelfde route terug te nemen of hun weg te vervolgen via Kasterlee. Alles wordt in het werk gesteld om te vermijden dat vrachtwagens zich zouden 'vastrijden' in Sint-Dimpna.  

- autoverkeer zal worden aangemaand de GPS uit te zetten (plaatsing van verbodsborden voor gebruik van de GPS) en de signalisatie te volgen. Er wordt gewerkt met een zoneplan dat Geel opdeelt in verschillende zones -  zone Station, zone Werft, zone Shopping Pas, zone Shopping Nieuwstraat, zone ziekenhuis en zone St.-Dimpna - die bereikbaar zijn vanaf de ring (R14) of via Ten Aard en Katersberg. 

Instellingen en handelaars zullen worden aangemoedigd om aan hun bezoekers en leveranciers te communiceren in welke zone ze zich  bevinden en welke routes dus moeten worden gevolgd. Elke route leidt (van en) naar een parking. De 'interne verdeelstructuur' wordt niet apart bewegwijzerd om ongewenst doorgaand verkeer niet te faciliteren.


In overleg met de aannemer wordt gezocht naar een signalisatie die duidelijk maakt dat doorgaand verkeer op de werf onmogelijk en ongewenst is en tegelijk ook weergeeft dat bestemmingen (De Doelen, handelaars...) binnen de werfzone (te voet) bereikbaar blijven.

Met de afgesproken werffasering is het, in tegenstelling tot wat eerder werd aangenomen, niet nodig om de verkeerscirculatie in Schuttershof te wijzigen.   


Omdat de kans reëel is dat het nu al problematische gebruik van de parking Nieuwstraat als 'shortcut' nog zal toenemen met alle gevolgen van dien (nog afnemende doorstroming voor De Lijn - cf. de brief van De Lijn hierover; verkeersonveiligheid in de Nieuwstraat en ruimere fietszone; problematische beleving voor het winkelend publiek en moeilijkere belevering van de handelaars), worden in overleg met de verkeerspolitie maatregelen uitgewerkt op de parking Nieuwstraat (aanbrengen van 'snelheidsdrempels' zoals op parking Pas,  circulatiemaatregelen).

Hoe dan ook wordt bijkomende verkeersdruk verwacht in de centrumstraten. Om de doorstroming in de de Billemontstraat te verbeteren en de veiligheid voor fietsers en schoolkinderen aldaar te verbeteren wordt momenteel onderzocht of de eerder uitgeteste proefopstelling met een haltehaven voor de bussen van SAIO maar ook de bezoekersbussen van de museumsite permanent kan worden gemaakt, al dan niet met beperkte ingrepen.

Met de nutsmaatschappijen werd afgesproken dat de bewoners van de Gasthuisstraat die beschikken over een eigen garage daar in de regel gebruik van zullen kunnen blijven maken. Alleen tijdens specifieke werkzaamheden (bijvoorbeeld een aansluiting ter hoogte van een specifiek pand) zal dit uitzonderlijk niet het geval zijn. In de mate van het mogelijke zal ook op de werf zelf geparkeerd kunnen worden door bewoners. Bewoners krijgen op eenvoudige aanvraag voor de duur van de werkzaamheden een bewonerskaart voor de parkings Pas respectievelijk Nieuwstraat. 

Voor de werknemers van de stad Geel die werkzaam zijn in de omgeving van de werf verandert er weinig: de centrumparkings blijven beschikbaar en de moeilijkste fase, fase 1b, wikkelt zich af in de meest rustige periode (schoolvakantie) wanneer de parkeerdruk in de omgeving het kleinst is.

Aan Kogeka zal worden gevraagd om het eigen personeel aan te manen hetzij niet met de auto te komen hetzij gebruik te maken van de eigen parking. Op die manier komt er ruimte vrij op de parking van de voormalige Delhaize voor andere gebruikers.

Aan de scholen zal ook worden gevraagd de ouders van de kinderen te informeren over de omleidingsroutes.

De tijdelijke parking 'Watertoren', bedoeld voor de bewoners, zal pas beschikbaar zijn in Fase 2 van de werken.

Het ziekenhuis blijft tijdens de werf uiteraard te allen tijde vlot bereikbaar voor de hulpdiensten. 

Aan de politie werd gevraagd om zeker in de beginperiodes van de verschillende fases te voorzien in verhoogd toezicht.

Voor Graspop en het AC/DC-concert zijn specifieke (door mobiliteitsbureau Scelta uitgewerkte en met onze diensten overlegde) mobiliteitsplannen van toepassing. 


DEEL III communicatieplan

Er wordt geopteerd voor een positieve communicatie. Dit wil zeggen dat de communicatie enerzijds gericht zal zijn op het ontmoedigen van doorgaand zwaar vervoer door het centrum van Geel, maar anderzijds zal aangeven dat Geel vlot en veilig bereikbaar blijft voor wie de aanwijzingen volgt. Tegelijk zal duidelijk gecommuniceerd worden dat de onvermijdelijke hinder een kleine prijs is voor het beoogde resultaat nadien: een veilige en kwaliteitsvolle Gasthuisstraat die klaar is voor de toekomst.    

De komende jaren staan er een aantal grote weg- en rioleringswerken gepland in het centrum van onze stad. We willen onze inwoners duidelijk maken waarom deze werken gepland staan en mentaal voorbereiden op wat komen gaat en welke hinder ze hierbij kunnen verwachten. Een nieuw signalisatieplan moet tijdens deze periode van hinder (en eventueel ook achteraf) zorgen voor een betere bereikbaarheid van onze stad.


Algemene uitgangspunten bij communicatie over grote werken

  • Eerlijkheid: durf te communiceren dat het zwaar wordt, dat er hinder gaat zijn
    1. ‘De hinder gaat meevallen’ – ‘we blijven bereikbaar’ à dit schept verwachtingen die we misschien niet kunnen inlossen
    2. In de aanloop van een werfperiode is het eindresultaat niet de primaire boodschap
  • Tijdig: te late communicatie = slechte communicatie
    1. Communicatie-acties plannen aan de hand van ‘mijlpalenkalender’
    2. Voorwaarde: (aangepaste) planningen tijdig/asap laten weten aan dienst communicatie – goede afspraken met aannemers over bewonerscommunicatie
  • Stakeholdersanalyse
    1. Communicatie op maat van verschillende doelgroepen (verschillende doelgroepen hebben andere vragen en bezorgdheden)
  • 3D’s van hindercommunicatie: op welk moment breng je welke boodschap?
    1. Tijdstip 1: Daarom is het project nodig
      • Waarom zijn de werken nodig? ‘Veiligheid, duurzaamheid, aangename en  leefbare stad’
    2. Tijdstip 2: Dit gaan we doen
      • Hoe gaat het eruit zien? Welke hinder mogen we verwachten? ..
      • Blijven communiceren ‘waarom’
    3. Tijdstip 3: Dan gaan we het uitvoeren
      • Tijdens de werken permanent info geven over de timing (en eventuele wijzigingen in de planning)


Overkoepelend communicatieplan grote werken en signalisatieplan 

  1. ‘Daarom zijn deze projecten en een signalisatieplan nodig’

Kernboodschap: We werken aan de toekomst van onze stad en plannen de komende jaren (2024-..) weg- en rioleringswerken in Gasthuisstraat, Baantveld, Diestseweg, Sint Dimpnaplein en later Van Nijlenstraat en omvangrijke ingrijpende private werken aan Pas en Werft, ...

Met een gescheiden riolering bereiden we ons voor op de klimaatverandering. Tegelijkertijd zorgen we voor veiligere wegen, fietspaden en een aangenamere (groenere) omgeving. Deze werken zullen hinder met zich meebrengen. Om tijdens deze periode de stad vlot bereikbaar te houden komt er een nieuw overkoepelend signalisatieplan.

  1. ‘Dit gaan we doen’ en ‘Dan gaan we het uitvoeren’

Deze communicatieboodschappen plannen we in per werf. We gebruiken hiervoor het communicatieplan van de Gasthuisstraat als leidraad, maar blijven alert voor specifieke elementen die eigen zijn aan elke nieuwe werf.

Communicatie-acties

Een volledig overzicht met communicatieacties per doelgroep en kanaal vind je in het communicatieplan ‘grote werken’ als bijlage.

Communicatieplan per werf

Per werf maken we een gedetailleerd communicatieplan volgens de 3D’s (Daarom – Dit - Dan) op. We baseren ons telkens op de overkoepelende kernboodschap en maken de link met het signalisatieplan.  

Het gedetailleerde communicatieplan van Gasthuisstraat vind je als bijlage.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de fasering en keurt het communicatieplan en de voorgestelde aanpak voor de omleidingen voor de  “Weg- en rioleringswerken in Gasthuisstraat (tussen Diestseweg en Sint-Dimpnaplein) (GEL3041) goed”. 

Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om wachtbuizen in de grond te voorzien in functie van de camera's voor de trajectcontrole, die er mogelijk kunnen komen in de Gasthuisstraat. Stad Geel zal verder afstemmen met de politie en veiligheid waar de wachtbuizen best geplaatst kunnen worden.

Het college van burgemeester en schepenen geeft enkele aandachtspunten en vragen mee: 

- Men dient voldoende duidelijk te zijn dat bestemmingsverkeer welkom is en Geel wel bereikbaar blijft.

- Wanneer beginnen en eindigen de werken van de parking van de watertoren?

- Het laden en lossen in de Nieuwstraat is niet gekoppeld aan het dossier Gasthuisstraat, maar dient wel in orde te komen.

- Waterstraat 2 dient ook mee opgenomen te worden.

- Bouwprojecten in de Pas - (Peperstraat) dienen mee opgenomen te worden in de maatregelen die nodig zijn voor het verkeer.

- Vrachtwagenverkeer is niet toegelaten en dient van op ruime afstand dit al aangekondigd te zien.

- De tijden van de verkeerslichten dienen n.a.v. de werken, aangepast te worden. Aan de dienst wordt gevraagd om dit te bekijken.

- Voor Geel zomert dienen er extra fietsstallingen geplaatst te worden, maar niet in de Waterstraat. Meubelen Verhaeghen zou wel een optie zijn.

- Bebording aan de Watertoren is belangrijk voor uitgezonderd plaatselijk verkeer. Parkeren in de Nieuwstraat of op de Pas is ook een mogelijkheid voor andere voertuigen.

- Aan de leerkrachten van Kogeka wordt gevraagd om op hun eigen parking te parkeren.