Terug
Gepubliceerd op 12/03/2024

2024_CBS_00628 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg – invoeren tonnagebeperking Winkelomheide - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 11/03/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00628 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg – invoeren tonnagebeperking Winkelomheide - Goedkeuren 2024_CBS_00628 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg – invoeren tonnagebeperking Winkelomheide - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De gemeente Meerhout kampt net zoals de stad Geel met een problematiek van doorgaand zwaar vervoer dat de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in woonstraten ernstig bedreigt. De gemeenteraad van Meerhout keurde in september 2023 daarom een reglement goed dat een tonnagebeperking (5 ton) oplegt voor doorgaand verkeer ter vrijwaring van het centrum van Meerhout. Deze regeling zal vermoedelijk ingaan vanaf maart-april 2024.

De beperking die Meerhout invoert zal een verlegging van de door vrachtwagens gevolgde routes tot gevolg hebben, met mogelijke gevolgen op het grondgebied Geel – meer bepaald in de omgeving van  Winkelomheide. 

De vervoerregioraad Kempen, waar zowel Geel als Meerhout deel van uitmaken, keurde een regionaal mobiliteitsplan goed waarin vrachtroutes werden vastgelegd. Het voorstel van de gemeente Meerhout houdt hiermee rekening.

In de lijn van het bovenstaande is het logisch dat er ook een tonnagebeperking (5 ton) voor doorgaand zwaar vervoer komt op het grondgebied Geel.

De stad Geel en de gemeente Meerhout, bijgestaan door de  IOK, overlegden zowel met de verkeerspolitie als met het parket over een reglementering die maximaal handhaafbaar zou zijn en die zowel de kernen van Meerhout, van Stelen en van Winkelomheide zou ontlasten.

Daarnaast overlegde de stad Geel ook met het Agentschap Wegen en Verkeer met het oog op een aantal infrastructurele aanpassingen die op het door haar beheerde hogere wegennet opportuun zijn met het oog op een intensiever gebruik door zwaar vervoer. 

Het beoogde gebied waarop een tonnagebeperking komt, behoort tot het beheer van de stad, met uitzondering van het deel Winkelomseheide (N174) tussen Tessenderloseweg en Acaciastraat dat tot het beheer van het Vlaams gewest behoort. Het Vlaams gewest verklaarde zich akkoord met de voorgestelde afbakening. Een deel van het beoogde gebied is gelegen binnen de bebouwde kom.

Argumentatie

Om te vermijden dat de in Meerhout genomen maatregelen een negatieve impact hebben op in het bijzonder Winkelomheide door zwaar vervoer is het wenselijk om ook een tonnagebeperking uitgezonderd plaatselijk verkeer in te voeren op het grondgebied Geel. Overigens zou het ook los van de maatregelen van Meerhout vanuit het oogpunt van de leefbaarheid (verkeersveiligheid, lawaai, trillingen, luchtkwaliteit) en de slijtage van het netwerk opportuun zijn om de kern Winkelomheide te ontlasten van doorgaand zwaar vervoer. 

Team mobiliteit werkte een voorstel uit voor een afbakening van een zone ‘5 ton’ uitgezonderd plaatselijk verkeer. In overleg met de verkeerspolitie, het parket, de IOK en de gemeente Meerhout word gekozen voor signalisatie met zoneborden C23 omdat deze de meeste garanties lijkt te bieden voor een adequate handhaving.

In een eerste fase wordt gewerkt met zoneborden. In een latere fase kunnen ANPR-camera’s  worden toegevoegd in functie van een consequente en systematische handhaving die de politiediensten minder zwaar belast. 

Wat de afbakening betreft, adviseerde team mobiliteit om te werken met een grote zone met daarin ook de Koning Albertstraat, conform het vrachtroutenetwerk gedefinieerd in het door de Vervoerregioraad en dus ook door de stad Geel goedgekeurde regionaal mobiliteitsplan. Deze afbakening zou tevens resulteren in een aanzienlijke beperking van het aantal benodigde zoneborden en in een ontlasting van de kern Stelen. 

Het college gaf evenwel aan te opteren voor een zone waarin de Koning Albertstraat niet is inbegrepen. 

Om tot een maximaal positief effect te komen is het wenselijk dat het Vlaams gewest een aantal infrastructurele aanpassingen doet. Informeel gaven medewerkers van het Agentschap Wegen en Verkeer al aan dat hiertoe veel bereidwilligheid bestaat. Toch werd het ook opportuun geacht om bijkomend een gemeenschappelijke brief van de gemeente Meerhout en van de stad Geel te laten vertrekken richting Vlaams Gewest ter bespoediging van de wenselijke aanpassingen. 

Verder hebben zowel de Vervoerregioraad als de stad Geel recent een advies met dezelfde strekking verleend aan het Agentschap Wegen en Verkeer wat betreft de door de Minister voorgenomen aanpassingen aan de trajecten die onderhevig zijn aan de kilometerheffing voor vrachtwagens. Er wordt voorgesteld om de kilometerheffing in eerste instantie toe te passen op het lagere wegennet waar vrachtwagens niet gewenst zijn en te schrappen op het hogere wegennet in plaats van omgekeerd. Er werd voorlopig nog geen reactie ontvangen. 

Juridische grond

Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968

Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen

Gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikelen 186 en 187

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens

Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist een verbod in te voeren voor voertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen, met een maximaal toegelaten massa die hoger is dan 5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer, in een zone die begrensd wordt door: 

  • Seppendijk ter hoogte van het kruispunt met Winkelom (N126)
  • Wildersedijk ter hoogte van het kruispunt met Winkelom (N126)
  • Winkelomseheide (N174) ter hoogte van het kruispunt met Tessenderloseweg (N126)
  • Tessenderloseweg ter hoogte van het kruispunt met Tessenderloseweg (N126)
  • Djepstraat ter hoogte van de gemeentegrens met Meerhout
  • Hezemeerdijk ter hoogte van de gemeentegrens met Meerhout
  • Hezemeerdijk ter hoogte van de gemeentegrens met Meerhout
  • Hezemeerdijk ter hoogte van de gemeentegrens met Meerhout
  • Hezemeerdijk ter hoogte van het kruispunt met Winkelomseheide (N174)
  • Spikkewaverdijk ter hoogte van het kruispunt met Winkelomseheide (N174)
  • Winkelomseheide (N174) ter hoogte van het kruispunt met Acaciastraat
  • Bremstraat ter hoogte van het kruispunt met Acaciastraat
  • Koning-Albertstraat ter hoogte van het kruispunt met Brandemolenstraat
  • Hulsterveld ter hoogte van het kruispunt met Koning-Albertstraat
  • Haneveld ter hoogte van het kruispunt met Koning-Albertstraat
  • Heerstraat ter hoogte van het kruispunt met Koning-Albertstraat
  • Peuttestraat ter hoogte van het kruispunt met Koning-Albertstraat

Het begin en einde van de zone wordt aangeduid door middel van verkeersborden met zonale geldigheid: C23, ‘+5 ton’ en 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'.

Daar waar de zone aansluit op de zone op grondgebied Meerhout waar dezelfde beperking geldt, worden geen verkeersborden geplaatst om zo een aaneensluitend geheel te vormen.

Artikel 2

Eventuele verkeerstekens die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement zullen worden verwijderd.

Artikel 3

Dit reglement wordt van kracht van zodra alle signalisatie geplaatst werd.

Artikel 4

Dit reglement zal ter kennis van de weggebruikers en van de bevolking gebracht worden door de nodige verkeerstekens en door de gebruikelijke publicaties.

Artikel 5

Dit reglement wordt in samenspraak met dienst communicatie en met gemeente Meerhout zo breed mogelijk gecommuniceerd aan alle betrokken actoren.

Artikel 6

een kopie wordt overgemaakt aan:

  • Departement Mobiliteit en Openbare Werken
  • Dhr. Zonechef van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout
  • Dhr. Zonechef van de brandweerzone Kempen
  • Spoeddienst A.Z. St.-Dimpna
  • Dienst werkplaats