Terug
Gepubliceerd op 16/01/2024

2024_CBS_00074 - Omgevingsvergunning - het verbouwen van een eengezinswoning langs Binnenbroek 6 (202300597HB) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 15/01/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Luc Van Laer

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00074 - Omgevingsvergunning - het verbouwen van een eengezinswoning langs Binnenbroek 6 (202300597HB) - Vergunning 2024_CBS_00074 - Omgevingsvergunning - het verbouwen van een eengezinswoning langs Binnenbroek 6 (202300597HB) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 08/03/2024

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023134866

Dossiernummer gemeente: 202300597

 

De gemeente Geel heeft op 19 december 2023 een aanvraag ontvangen voor het verbouwen van  een eengezinswoning. De aanvraag werd op 8 januari 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

de heer Mahir Zakomac wonende Rozendaal 138 te 2240 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Binnenbroek 6

Kadastrale ligging: afdeling 5 sectie N nr. 995F

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is gelegen in een goedgekeurde niet vervallen  verkaveling nl. 0157 van 13/07/1964.

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing. 

 

Verordeningen

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 10 februari 2023.

algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (03289) voor nieuwbouw eengezinswoning - goedgekeurd op 07/09/1964.
  • Verkavelingsvergunning (0157) voor nieuwe verkaveling - goedgekeurd op 13/07/1964.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag handelt over verbouwings-, uitbreidings,- en gevelisolatiewerken aan een vrijstaande eengezinswoning.

Er worden raamopeningen bijgemaakt en gewijzigd:

Op het gelijkvloers wordt er een grote raamopening gemaakt in de linkerzijgevel van de aanbouw, alsook een nieuwe raam- en deuropening in de achtergevel daarvan.

In de rechterzijgevel van de hoofdbouw wordt een nieuwe raamopening bijgemaakt aan de trap.

Alle bestaande ramen en deuren (wit PVC) worden vernieuwd door nieuwe ramen en deuren in zwart aluminium.

De trap van het gelijkvloers naar de eerste verdieping wordt omgedraaid.

De borstweringen onder de vensters op de eerste verdieping worden opgemetseld tot 83 cm boven de vloerpas. Dit werd gevraagd in het technisch verslag van het onderzoek van de kwaliteit van zelfstandige woningen met dossiernummer EN21-017710 op datum: 28/09/2021.

De aanbouw wordt verhoogd om een slaapkamer en dressing en overdekt balkon te voorzien op de eerste verdieping.

De gevels worden geïsoleerd met 10 cm EPS isolatie en afgewerkt met gevelsierpleister. Tevens wordt de spouw geïsoleerd om zodoende aan een degelijke isolatiewaarde te komen.

De afstand tot de woning van de rechterbuur blijft na deze isolatiewerken nog 626 cm. Hiervoor werd een voorakkoord verkregen op 17 oktober 2023 van de dienst grondgebiedzaken Geel.

De werken vallen onder EPB-regelgeving (ingrijpende energetische renovatie).

De woning is een vrijstaande woning met voor- & achtertuin, volgens het gewestplan gelegen in woongebied.

Links naast de woning loopt een onverharde oprit in kiezels naar de vrijstaande garage achteraan op het perceel.

Links achteraan naast de aanbouw van de woning ligt een terrasverharding.

Er ligt nog geen gescheiden riolering in de straat, maar hemelwater en huishoudelijk afvalwater zullen gescheiden tot aan de rooilijn worden gebracht.

De werken integreren zich goed in in de omgeving qua schaal en materialiteit.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 24-26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014 en de criteria van artikels 30-38 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Er dienden geen adviezen gevraagd te worden.

 

  1. Project-MER

 

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.

Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.

Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels  vast voor de  toepassing van de watertoets. De aanvraag werrd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5,6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in overstromingsgevoelig  gebied, zodat in alle  redelijkheid dient geoordeeld  te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Mer-screening

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.

Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag handelt over verbouwings-, uitbreidings,- en gevelisolatiewerken aan een vrijstaande eengezinswoning.

Er worden raamopeningen bijgemaakt en gewijzigd:

Op het gelijkvloers wordt er een grote raamopening gemaakt in de linkerzijgevel van de aanbouw, alsook een nieuwe raam- en deuropening in de achtergevel daarvan.

In de rechterzijgevel van de hoofdbouw wordt een nieuwe raamopening bijgemaakt aan de trap.

Alle bestaande ramen en deuren (wit PVC) worden vernieuwd door nieuwe ramen en deuren in zwart aluminium.

De trap van het gelijkvloers naar de eerste verdieping wordt omgedraaid.

De borstweringen onder de vensters op de eerste verdieping worden opgemetseld tot 83 cm boven de vloerpas. Dit werd gevraagd in het technisch verslag van het onderzoek van de kwaliteit van zelfstandige woningen met dossiernummer EN21-017710 op datum: 28/09/2021.

De aanbouw wordt verhoogd om een slaapkamer en dressing en overdekt balkon te voorzien op de eerste verdieping.

De gevels worden geïsoleerd met 10 cm EPS isolatie en afgewerkt met gevelsierpleister. Tevens wordt de spouw geïsoleerd om zodoende aan een degelijke isolatiewaarde te komen.

De afstand tot de woning van de rechterbuur blijft na deze isolatiewerken nog 626 cm. Hiervoor werd een voorakkoord verkregen op 17 oktober 2023 van de dienst grondgebiedzaken Geel.

De werken vallen onder EPB-regelgeving (ingrijpende energetische renovatie).

De woning is een vrijstaande woning met voor- & achtertuin, volgens het gewestplan gelegen in woongebied.

Links naast de woning loopt een onverharde oprit in kiezels naar de vrijstaande garage achteraan op het perceel.

Links achteraan naast de aanbouw van de woning ligt een terrasverharding.

Er ligt nog geen gescheiden riolering in de straat, maar hemelwater en huishoudelijk afvalwater zullen gescheiden tot aan de rooilijn worden gebracht.

De werken integreren zich goed in in de omgeving qua schaal en materialiteit.

Mobiliteitsimpact

Voor het verbouwen van de woning is de impact van de mobiliteit beperkt. 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

De verbouwing van de woning behoudt een beperkt bouwvolume.

Visueel-vormelijke elementen

De woning wordt opgericht in klassieke / hedendaagse materialen.

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

Er werd geen advies gevraagd.

 

Conclusie

Gunstig onder voorwaarden: 

 

De werken dienen uitgevoerd te worden overeenkomstig de goedgekeurde plannen, uitgezonderd voor die elementen waarvoor voorwaarden werden geformuleerd. De voorwaarden krijgen voorrang op het plan.


Onverminderd de bepalingen opgenomen in de stedenbouwkundige verordening dient de nodige aandacht besteed aan het maximaal vermijden van alle vormen van verharding in de buitenruimte. Onder verharding dient niet-limitatief begrepen: gesloten verhardingen (bv. asfalt), betonverhardingen (klinkers, tegels), natuursteen verharding, halfopen verharding (dolomiet) als open verharding (kiezel, grind, splitt,..).. Met uitzondering van de strikt noodzakelijke toegangen, de verbinding tussen de aangevraagde en vergunde constructies is het niet toegestaan om gebruik te maken van enige vorm van steenachtig materiaal.

Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be).

 

De woning moet voldoen aan de EPB-eisen.

 

Gevolg dient gegeven aan art. 3.131. van de Wet houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek m.b.t. dakdrop. Dit wil zeggen dat het dak zodanig moet aangelegd worden dat het regenwater op het eigen terrein afloopt.

De regenafvoer moet dus op het eigen terrein voorzien worden.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.


Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

De werken dienen uitgevoerd te worden overeenkomstig de goedgekeurde plannen, uitgezonderd voor die elementen waarvoor voorwaarden werden geformuleerd. De voorwaarden krijgen voorrang op het plan.


Onverminderd de bepalingen opgenomen in de stedenbouwkundige verordening dient de nodige aandacht besteed aan het maximaal vermijden van alle vormen van verharding in de buitenruimte. Onder verharding dient niet-limitatief begrepen: gesloten verhardingen (bv. asfalt), betonverhardingen (klinkers, tegels), natuursteen verharding, halfopen verharding (dolomiet) als open verharding (kiezel, grind, splitt,..).. Met uitzondering van de strikt noodzakelijke toegangen, de verbinding tussen de aangevraagde en vergunde constructies is het niet toegestaan om gebruik te maken van enige vorm van steenachtig materiaal.

Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be).

 

De woning moet voldoen aan de EPB-eisen.

 

Gevolg dient gegeven aan art. 3.131. van de Wet houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek m.b.t. dakdrop. Dit wil zeggen dat het dak zodanig moet aangelegd worden dat het regenwater op het eigen terrein afloopt.

De regenafvoer moet dus op het eigen terrein voorzien worden.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.