Het stadsbestuur ontvangt regelmatig klachten over het oneigenlijke gebruik van plattelandswegen wat zou leiden tot lokale overlast. De meeste van deze wegen zijn aangepast aan agrarisch gebruik. Klassieke snelheidsremmers zoals we die kennen uit meer verstedelijkte omgevingen, kunnen hier dan ook vaak niet worden gebruikt.
Het college van 8 februari 2021 keurde een plan van aanpak goed, opgesteld door de dienst Openbare Werken en Verkeer. Dit plan van aanpak had tot doel om – naar aanleiding van klachten door buurtbewoners - op een uniforme manier te kunnen beslissen over het al dan niet filteren van onverharde wegen. Kort samengevat bestaat de aanpak erin:
Door middel van pancartes werden buurtbewoners reeds vroeg in het proces op de hoogte gebracht van het feit dat de stad onderzoek doet naar het mogelijk nemen van maatregelen langs de weg.
Uit de toepassing van de aanpak op het terrein is gebleken dat de volgorde van enkele stappen best aangepast wordt en dat enkele aanvullende regels ter verfijning wenselijk zijn. Zo bleek al snel dat:
Het testen van het voorgestelde plan van aanpak heeft geleid tot een aantal aanvullende verfijningen. Bovendien is de volgorde van de stappen licht aangepast. Om de combinatie van regels inzichtelijk te maken is ervoor geopteerd om het plan van aanpak weer te geven in een beslissingsboom. De beslissingsboom wordt hier als screenshot en als bijlage toegevoegd.
Toelichting stappen (samen te lezen met de beslissingsboom):
3a Gemeten intensiteit boven limietwaarde: wanneer langs de weg enkel woningen gevestigd zijn of de weg niet de enige ontsluitingsweg tot een niet-bewoningsfunctie vormt, wordt de gemeten intensiteit van de gemotoriseerde voertuigen langs de weg vergeleken met de limietwaarde zoals bepaald in de oorspronkelijke methodiek ( 1 gemotoriseerd voertuig per uur + 4 gemotoriseerde voertuigen per dag per woning langs de weg).
3 b Weg tot (andere dan bewonings)functie breed genoeg voor kruisend verkeer: Indien de weg de enige toegangsweg tot een andere dan bewoningsfunctie is en voldoende breed is om verkeer in beide richtingen te faciliteren, kan overwogen worden om alsnog filters op de weg aan te brengen. Gemotoriseerd verkeer zal dan genoodzaakt zijn terug te keren. Zachte weggebruikers kunnen hun route verderzetten voorbij de filter. Daardoor draagt de maatregel bij tot een verbetering van het wandel- en fietsnetwerk zonder de bereikbaarheid van de functie voor gemotoriseerd verkeer onmogelijk te maken. Wanneer de weg nog niet voldoende breed is om verkeer in twee richtingen mogelijk te maken, maar de wens wel bestaat om een filter te plaatsen, zal de wegbreedte verbreed moeten worden. Dit kan over de gehele lengte van de weg of door realisatie van passeerstroken.
4a Gemeten snelheid gemotoriseerd verkeer boven limietwaarde: Controle of de V85 niet hoger ligt dan het snelheidsregime dat van toepassing is op de weg.
4b Zoeken draagvlak bij omwonenden (binnen scope) voor filter: Het betrekken van de omwonenden is expliciet voorzien in het proces omdat niet alles op voorhand te voorzien is in een standaard aanpak. Het bevragen van de omwonenden kan een inzicht geven in het specifieke karakter van de situatie. Bovendien biedt het de stad de kans om de buurtbewoners te confronteren met de resultaten van de objectieve metingen. Om dit mogelijk te maken is het raadzaam zo vroeg mogelijk in het proces tellingen uit te voeren zonder vooraankondiging en pas daarna de buurtbewoners te betrekken. Hoewel het raadzaam is een draagvlak te zoeken bij de omwonenden, blijft de eindbeslissing voor het al dan niet nemen van maatregelen bij de stad liggen.
5a CBS akkoord om snelheidsmaatregelen te nemen: indien het doorlopen proces naar dit punt leidt, is vastgesteld dat de geldende snelheidslimiet langs de onverharde weg niet gerespecteerd wordt. Om de verkeersveiligheid van de (overige) weggebruikers te garanderen is het nemen van snelheidsmilderende maatregelen aangewezen.
5b CBS akkoord om filtermaatregelen te nemen: Op dit moment in het proces heeft het CBS zicht op alle relevante elementen (functie van de weg binnen het bredere netwerk, telgegevens, feedback van omwonenden) om een gemotiveerde beslissing te nemen over het al dan niet plaatsen van een filter langs de weg.
6 Omliggende percelen hebben landbouwinvulling : Wanneer het CBS beslist om effectief een filter te plaatsen, dient bij de keuze voor de specifieke maatregel rekening gehouden te worden met het feit of er al dan niet landbouwverkeer te verwachten is op de weg. Daarbij dient opgemerkt te worden dat – indien gekozen wordt voor een tractorsluis – niet elk type tractorsluis verenigbaar is met elk type tractor. Het is dus raadzaam contact op te nemen met de eigenaars/pachters/gebruikers van de achterliggende percelen rond het gebruik van de onverharde weg alvorens een tractorsluis te plaatsen
Vertaling naar de praktijk
Bij wijze van test is de beschreven methodiek toegepast op 11 onverharde wegen waarvan de stad in het verleden klachten ontving van buurtbewoners. Omdat de nieuwe methodiek nog bekrachtigd dient te worden door het CBS zijn alle stappen doorlopen op het zoeken van het draagvlak bij omwonenden na. Omdat er op verschillende locaties wel pancartes waren geplaatst (naar aanleiding van de oorspronkelijke aanpak) heeft de stad voor een deel van de locaties wel reacties van de omwonenden ontvangen.
Wanneer het CBS de voorgestelde bijsturing van de aanpak goedkeurt:
Voor toekomstige meldingen zal het proces volledig in de voorziene volgorde doorlopen worden.
Volgende tabel beschrijft de situatie voor 11 onverharde wegen. De conclusie geeft weer tot welke uitkomst de toepassing van de verfijnde methodiek leidt. De tabel wordt eveneens als onderdeel van de bijlage meegestuurd (samen met de beslissingsboom).
Het college van burgemeester en schepenen keurt de voorgestelde verfijning van de methodiek goed en zal deze toepassen op toekomstige klachten rond het gebruik van onverharde wegen.
In toepassing van de verfijnde methodiek overweegt het CBS om een tractorsluis te plaatsen langs Belsehei. Voorafgaand zal nog wel overleg met de aangelanden plaatsvinden.
In toepassing van de verfijnde methodiek beslist het CBS om de plaatsing van de tractorsluis langs Berkven te bestendigen. Het CBS vraagt de mobiliteitsdienst om hiervoor een definitief aanvullend reglement op te maken.
In toepassing van de verfijnde methodiek beslist het CBS om geen maatregelen te nemen langs Busser.
In toepassing van de verfijnde methodiek beslist het CBS om voorlopig geen maatregelen te nemen langs Haag in functie van de bereikbaarheid van een nabijgelegen melkveebedrijf. Het CBS vraagt de mobiliteitsdienst om contact op te nemen met de gemeente Olen rond het verder afstemmen van de circulatiemaatregelen.
In toepassing van de verfijnde methodiek beslist het CBS om geen maatregelen te nemen langs Keulsekarstraat.
In toepassing van de verfijnde methodiek beslist het CBS om geen maatregelen te nemen langs Leemdries.
In toepassing van de verfijnde methodiek beslist het CBS om de plaatsing van het paaltje langs Rachterveld te bestendigen.
In toepassing van de verfijnde methodiek beslist het CBS om geen maatregelen te nemen langs Reivennen.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om voor volgende straten nog geen beslissing te nemen in deze en er voorafgaand nog een bevraging te laten organiseren en de uitkomst van deze bevraging af te wachten: