Terug
Gepubliceerd op 30/01/2024

2024_CBS_00080 - Omgevingsvergunning - het bouwen van een meergezinswoning met 6 appartementen langs Nachtegalenstraat zn (202300320IV) - Weigering

College van Burgemeester en Schepenen
ma 15/01/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00080 - Omgevingsvergunning - het bouwen van een meergezinswoning met 6 appartementen langs Nachtegalenstraat zn (202300320IV) - Weigering 2024_CBS_00080 - Omgevingsvergunning - het bouwen van een meergezinswoning met 6 appartementen langs Nachtegalenstraat zn (202300320IV) - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 16/01/2024

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023095358

Dossiernummer gemeente: 202300320

 

De gemeente Geel heeft op 10 juli 2023 een aanvraag ontvangen voor het bouwen van een meergezinswoning met 6 appartementen. De aanvraag werd op 4 augustus 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

de heer Miguel Van Canneyt wonende Kortrijksesteenweg 23/4 te 9830 Sint-Martens-Latem

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Nachtegalenstraat zn

Kadastrale ligging: afdeling 4 sectie F nrs. 895B en 895A

 

Verslag

    1. Stedenbouwkundige basisgegevens

     

    Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

    De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

     

    woongebied

    De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

     

    Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

    De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

     

    Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

    De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012. In dit RUP zijn geen specifieke voorschriften opgenomen.

     

    De aanvraag is gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling (V2078) goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 22/12/2014.

     

    Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

    De aanvraag is gesitueerd in een verkaveling. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van de verkaveling.

     

    Overeenstemming met dit plan

    De aanvraag is niet in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

     

    Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

    Er wordt een afwijking gevraagd voor het oprichten van een bijgebouw op 1m van de perceelsgrens.

    Hiervoor kan een afwijking, zoals bepaald in art. 4.4.1 uit de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, worden toegestaan.

     

    Verordeningen

    • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
    • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
    • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

     

    1. Historiek

    Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

    • Omgevingsvergunning 201900321/OMV_2019095634 voor het bouwen van een meergezinswoning met 6 appartementen geweigerd op 21/10/2019.
    • Omgevingsvergunning 202000003/OMV_2020000910 voor het bouwen van een meergezinswoning met 6 appartementen geweigerd op 30/03/2020.
    • Omgevingsvergunning 202100077/OMV_2021022422 voor het bouwen van een meergezinswoning met 6 appartementen geweigerd op 02/12/2021.
    • Omgevingsvergunning 201800319/OMV_2018051076 voor het samenvoegen van lot 1 en lot 2 goedgekeurd op 20/06/2019.
    • Stedenbouwkundige vergunning (2015/00306) voor bouwen van een eengezinswoning - goedgekeurd op 05/10/2015.
    • Stedenbouwkundige vergunning (2015/00429) voor bouwen van 10 eengezinswoningen - goedgekeurd op 04/04/2016.
    • Stedenbouwkundige vergunning (2015/00452) voor bouwen van 4 gekoppelde eengezinswoningen - goedgekeurd op 22/02/2016.
    • Stedenbouwkundige vergunning (2016/00039) voor bouwen van een garage/tuinberging - goedgekeurd op 14/03/2016.
    • Verkavelingsvergunning (2078) voor 17 loten voor woningbouw - goedgekeurd op 22/12/2014.

     

    1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

    De aanvraag betreft het bouwen van een meergezinswoningen met 6 appartementen.

    De appartementen hebben elk 2 slaapkamers en een oppervlakte tussen 60 en 78m².

    Het gebouw wordt opgericht op 5m uit de rooilijn van Nachtgegalenstraat. 

    De bouwdiepte bedraagt 15m op het gelijkvloers, 15m op de eerste verdieping met een hellend dak.

    De kroonlijsthoogte bedraagt 5,8m. De nokhoogte bedraagt 11m.

    In het voorste en achterste dakvlak wordt een dakkapel voorzien.

    De woongelegenheden, behalve een, heeft een buitenruimte in de vorm van tuin of balkon. Op vraag van de buren wordt bij één appartement geen terras voorzien. 

    Voor 6 appartementen zijn volgens de verordening 9 parkeerplaatsen nodig. Omdat de woongelegenheden verhuurd zullen worden via LeefGoed kan een afwijking van de parkeernorm toegestaan worden. Op het terrein zijn 6 parkeerplaatsen voorzien. 

    De fietsenberging wordt inpandig in het gebouw voorzien. Er is ruimte voor 18 fietsen.

    In de achtertuin wordt een bergplaats voor de afvalcontainers geplaatst.

     

    1. Openbaar onderzoek

    Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

    Het openbaar onderzoek werd gehouden van 14 augustus 2023 t.e.m. 12 september 2023. Er werden 3 bezwaarschriften ingediend.

     

    Er werden 3 bezwaren ingediend, waarin volgende argumenten worden aangehaald:

    • Volgens de oorspronkelijke verkaveling waren er slechts 2 woningen toegelaten met 2 gezinnen
    • Er is onvoldoende parkeergelegenheid voor 6 appartementen. De parkeerplaatsen worden niet aangelegd conform de verkavelingsvoorschriften.
    • Overlast naar de buren toe, meer inkijk en minder zonlicht in de tuin/woning
    • Er is inpandig een ruimte voorzien voor fietsen. Waar moeten de elektrische fietsen opgeladen worden?
    • Het bijgebouw is te klein voor afvalbakken en tuinmateriaal
    • In het advies van een brandweer werd een voorwaarde opgelegd ivm de berekening van de warmtestraling. 
    • De voorgevelbouwlijn langs Brabantsblok ligt op 4,78m ipv op 5m uit de rooilijn.
    • De goede ruimtelijke ordening wordt verstoord
    • De buren kunnen geen garage in de bouwvrije zijtuinstrook meer voorzien.
    • Door schaduwinval zullen de zonnepanelen en zonneboiler minder opbrengst generen.
    • Er worden grote dakkapellen voorzien, wat een verdoken 2de verdieping is.
    • Er wordt te weinig groen voorzien.
    • Het wijzigen van de verkavelingsvoorschriften ten voordele van één eigenaar is niet aanvaardbaar.
    • Waardevermindering van de woning.
    • Volgens het verslag van de POA mag er maximaal 20% verhard worden, dit wordt overschreden.
    • Het is niet duidelijk over voldaan wordt aan de normen van de VMSW.
    • De planafmetingen zijn niet correct
    • Er wordt een afwijking aangevraagd van de hemelwaterverordening naar een kleinere hemelwaterput.
    • Het bijgebouw wordt niet gebouwd volgens de verkavelingsvoorschriften.

     

    1. Adviezen

    Op 6 december 2023 werd het advies ontvangen van Dienst Integraal Waterbeleid

    Advies: gunstig

     

    Op 8 september 2023 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen

    Advies: voorwaardelijk gunstig

     

    Op 16 augustus 2023 werd het advies ontvangen van Fluvius

    Advies: gunstig

     

    Op 10 januari 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst openbaar domein

    Advies riolering

    Advies Aquafin

    Voor dit project werd advies gevraagd bij Aquafin. Er werd door hen een hydraulisch en technisch advies opgesteld. Naar aanleiding van een nieuwe projectinhoudversie werd een addendum toegevoegd aan het oorspronkelijke advies. Dit oorspronkelijke advies blijft geldig. Voor het luik van de GSV kan akkoord gegaan worden met de wijzigingen.

    Het project wordt gunstig geadviseerd rekening houdend met verschillende voorwaarden. Deze staan beschreven in het adviesrapport met addendum van Aquafin en dienen te worden opgevolgd. 

    Advies dienst Openbaar domein stad Geel

    Op beide percelen zijn wachtaansluitingen RWA en DWA voorzien. Men moet één van deze wachtaansluitingen gebruiken. Volgens het funderingsplan zal men de wachtaansluiting van het linkerperceel gebruiken. Men zal enkel het afvalwater aansluiten. Er mag een overloop vanuit de infiltratievoorziening voorzien worden. Dit is geen verplichting, maar het wordt wel toegestaan. Als men een overloop voorziet moet men dit aansluiten op de aanwezige wachtaansluiting RWA.

    Als er nog geen huisaansluitputjes aanwezig zijn op de wachtaansluitingen, moet men contact opnemen met de dienst Openbaar domein van stad Geel. Er zullen dan nog putjes geplaatst worden.

    Advies toegang tot het perceel

    Er worden 3 toegangen voorzien: 

    • Twee toegangen langs de Nachtegalenstraat: 
      1. één toegang met een breedte van 1m20 in functie van een tuinpad voor de bereikbaarbeheid van de voordeur te voet en met de fiets
      2. één toegang met een breedte van 4m50 in functie van een auto-oprit. 
      3. In totaal een toegangsbreedte van 5m20 langs de Nachtegalenstraat wat kan worden toegestaan.
    •  Eén toegang met een breedte van 3m50 langs Brabantsblok in functie van een auto-oprit die leidt naar 4 parkeerplaatsen. Deze toegangsbreedte kan ook worden toegestaan. 

    Het openbaar domein rondom het perceel, zowel langs Brabantsblok als langs Nachtegalenstraat, is als stoep aangelegd, met overrijdbare klinkers en overrijdbare boorstenen. In principe moeten er geen aanpassingen van het openbaar domein gebeuren. Indien er wel aanpassingen moeten gebeuren, dan mag men deze niet zelf uitvoeren, maar moet men dit aanvragen.

    Advies: voorwaardelijk gunstig

     

    Op 21 september 2023 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst mobiliteit

    De 4 parkeerplaatsen achteraan voldoen aan de afmetingen.

    Parkeerplaats 1 is schuin ingericht en voldoet wel aan de normen, maar het schuin parkeren vergroot het risico dat parkeerplaats 2 minder vlot of niet bereikbaar wordt als parkeerplaats 1 wordt ingenomen door een grote(re) auto.

    Het is goed dat er vooraan een inpandige fietsenberging wordt voorzien, zo staan de fietsen droog en afgesloten. Bij de huidige intekening is het zo dat men eerst door de voordeur moet met de fiets en nadien nog eens door de deur van de fietsenberging. Dit is zeer omslachtig en zeker bij bakfietsen of fietsen met fietskar lijkt dit bijna een onmogelijke opdracht. De inkomhal zal ook steeds vies en vuil zijn door zand/slijk en bandensporen. Het is beter om een rechtstreekse toegang te voorzien tot de fietsenberging, dit zorgt voor meer gebruiksgemak.

    Door de schuine parkeerplaats te verplaatsen naar de tuin van App A0 zou deze rechtstreekse toegang tot de fietsenstalling kunnen gerealiseerd worden.

    Advies: voorwaardelijk gunstig

     

    1. Project-MER

    De effecten zijn voldoende besproken in de MER-screeningsnota.

     

    1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

    Wegenis

    Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Nachtegalenstraat).

     

    Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

    § 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

    § 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

    § 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

    1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

    2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

    3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

     

    Watertoets

    Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

    Het perceel gelegen te Geel, Afdeling 4, Sectie F, nr. 895A en 895B stroomt af naar de Zeggeloop, een onbevaarbare waterloop van 2de categorie die beheerd wordt door provincie Antwerpen. De locatie is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig.

     Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.

    Volgens het advies van Dienst Integraal Waterbeleid van Provincie Antwerpen is de aanvraag verenigbaar met de doelstelling van het Decreet Integraal Waterbeleid. 

     

    Aspecten grondwatervoorraden en grondwaterstromingspatroon
    Voor de aspecten grondwatervoorraden en grondwaterstromingspatroon voorziet het project in de aanleg van een ondergrondse constructie. Hiervoor zal wellicht een bemaling noodzakelijk zijn. Bij bemaling moet minstens een melding volgens Vlarem (klasse 3) van de activiteit gebeuren. Ze kan evenwel vergunningsplichtig zijn en zelfs MER-plichtig naargelang de ligging en het debiet per dag. Voor bronbemalingen moet voldaan worden aan de sectorale voorschriften voor subrubriek 53.2 van de indelingslijst van Vlarem I (art. 5.53.6.1.1 van Vlarem II). Met betrekking tot de lozing van het bemalingwater wordt eveneens verwezen naar Vlarem II art. 6.2.2.1.2 § 5 namelijk dat niet-verontreinigd bemalingswater bij voorkeur opnieuw in de bodem gebracht wordt. Wanneer het in de bodem brengen redelijkerwijze niet mogelijk is, moet dit niet-verontreinigd bemalingswater geloosd worden in een oppervlaktewater of een kunstmatige afvoerweg voor hemelwater. Het lozen in de openbare riolering is slechts toegestaan wanneer het conform de beste beschikbare technieken niet mogelijk is zich op een andere manier van dit water te ontdoen.

    De aanleg van de ondergrondse constructie mag er geenszins voor zorgen dat er een permanente drainage optreedt met lagere grondwaterstanden tot gevolg. Een dergelijke permanente drainage is immers in strijd met de doelstellingen van het decreet integraal waterbeleid waarin is opgenomen dat verdroging moet voorkomen worden, beperkt of ongedaan gemaakt. De ondergrondse constructie dient dan ook uitgevoerd te worden als volledig waterdichte kuip en zonder kunstmatig drainagesysteem.

     Voorwaarden:

    • voor bronbemalingen moet voldaan worden aan de sectorale voorschriften voor subrubriek 53.2 van de indelingslijst van Vlarem I (art. 5.53.6.1.1 van Vlarem II); met betrekking tot de lozing van het bemalingwater wordt verwezen naar Vlarem II art. 6.2.2.1.2 § 5;
    • de lozing van het bemalingswater dient te gebeuren overeenkomstig art. 6.2.2.1.2 § 5 van Vlarem II;
    • de ondergrondse constructie dient te worden uitgevoerd als volledig waterdichte kuip en zonder kunstmatig drainagesysteem.

    De watertoets wordt gunstig beoordeeld.

     

    Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

    Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

     

    Functionele inpasbaarheid

    De aanvraag betreft het bouwen van een meergezinswoning met 6 appartementen. 

    De verkaveling laat meergezinswoningen toe voor dit lot. 

    Nachtegalenstraat is een woonstraat waar nog enkele kleinschalige meergezinswoningen aanwezig zijn. 

     

    Mobiliteitsimpact

    De mobiliteitsimpact zal beperkt zijn omdat het sociale huurwoningen betreffen. De meeste huurders beschikken niet over een wagen.

     

    Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

    De meergezinswoning heeft het uitzicht van een ééngezinswoning. De kroonlijsthoogte van een eengezinswoning wordt aangehouden.

    De  bouwdiepte wordt beperkt tot 15m. 

     

    Visueel-vormelijke elementen

    Het gebouw wordt afgewerkt met klassieke materialen en heeft het uitzicht van een ééngezinswoning. 

     

    Cultuurhistorische aspecten

    niet van toepassing

     

    Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

    Om de overlast naar de rechtsaanpalende buur te beperken zal er geen terras voorzien worden aan die zijde. 

     

    Conclusie

    Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

     

    Resultaten openbaar onderzoek

    Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 14 augustus 2023 tot en met 12 september 2023. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er 3 bezwaarschriften ontvangen.

     

    De bezwaarschriften worden als volgt besproken

    • Door de deputatie werd in zitting van 20/06/2019 een vergunning verleend voor een verkavelingswijzing van lot 1 en 2. Hier zijn ook meergezinswoning toegelaten.
    • De appartementen zullen verhuurd worden via LeefGoed. In zitting van 27/08/2018 heeft het schepencollege beslist tot een afwijking van de parkeernorm omdat LeefGoed kan motiveren dat deze mensen maximaal over één wagen beschikken. 
    • In een stedelijke omgeving, zelfs op een locatie waar slechts een beperkte verdichting gewenst is, zal er steeds een zekere mate van impact zijn op de privacy van de aanpalenden. Indien er voldaan wordt aan de voorschriften van de verkaveling is deze impact aanvaardbaar. 
    • In de fietsenstalling moet de nodige voorzieningen getroffen worden om het opladen van fietsen mogelijk te maken.
    • De bewoners zullen eventueel tuinmateriaal in hun woning moet bewaren. Het bijgebouw is enkel voorzien voor de afvalbakken.
    • De voorwaarden opgelegd door in het brandweeradvies worden mee overgenomen in de definitieve vergunning. 
    • De voorgevelbouwlijn langs Brabantsblok ligt op 5,01m (=4,14m + 0,87m) uit de rooilijn.
    • In Nachtegalenstraat zijn meerdere kleinschalige meergezinswoningen aanwezig. Een beperkte verdichting is hier mogelijk.
    • Om een garage in de bouwvrije zijtuinstrook te voorzien is een handtekening van de buur nodig. Er is geen reden waarom dit hier niet meer mogelijk zou zijn.
    • In een stedelijke omgeving, zelf op een locatie waar slechts een beperkte verdichting gewenst is, zal er steeds een zekere mate van impact zijn op de privacy van de aanpalenden. Indien er voldaan wordt aan de voorschriften van de verkaveling is deze impact (schaduwinval) aanvaardbaar. 
    • De dakkapellen zijn toegelaten volgens de voorschriften van de verkaveling. 
    • Beroeper stelt dat zijn burgerlijke rechten aangetast worden, namelijk waardevermindering van zijn eigendom. De omgevingsvergunning heeft echter een zakelijk karakter. Ze wordt verleend onder voorbehoud van de burgerlijke rechten die betrekking hebben op het onroerend goed. De vergunningsbeslissing doet dus geen afbreuk aan de burgerlijke rechten van derden. Het is derhalve niet de taak van de vergunningverlenende overheid om na te gaan of de begunstigde van de vergunning tevens beschikt over de nodige rechten of titels om de vergunning uit te voeren. Bovenvermelde aspecten worden niet beoordeeld
    • Voor het aandeel verhardingen wordt een afwijking van de voorschriften gevraagd. 
    • De woongelegenheden worden ingehuurd door LeefGoed en verder sociaal verhuurd. Deze appartementen moeten daarom niet voldoen aan de normen van de VMSW. De VMSW oordeelt over de woning die gebouwd worden door LeefGoed.
    • Een afwijking van de hemelwaterverordening kan worden toegestaan omdat aangetoond kan worden dat er onvoldoende aftappunten zijn. Dit project valt nog onder de oude hemelwaterverordening. De nieuwe hemelwaterverordening is strenger en zou deze afwijking niet meer toelaten.
    • Voor het bijgebouw wordt een afwijking van de voorschriften gevraagd. Deze afwijking kan worden toegestaan.

    De bezwaren worden hiermee weerlegd.

     

    Bespreking adviezen

    De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

    • Het advies van Dienst Integraal Waterbeleid, afgeleverd op 6 december 2023 is gunstig.
      Het advies van Brandweerzone Kempen, afgeleverd op 8 september 2023 is voorwaardelijk gunstig.
    • Het advies van Fluvius, afgeleverd op 16 augustus 2023 is gunstig.
    • Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein afgeleverd op 10 januari 2024 is voorwaardelijk gunstig.
    •  Het advies van stad Geel, dienst Mobiliteit afgeleverd op 21 september 2023 is voorwaardelijk gunstig.
       Rechtstreekse toegang realiseren naar de fietsenberging voor meer gebruiksgemak van de fietsers. P1 wordt ook best verplaatst naar de tuin van A0

     

    Conclusie

    De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met volgende voorwaarden:

     

    Er dient strikt voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Dienst Integraal Waterbeleid dd. 6/12/2023.

    Er dient strikt voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Brandweerzone Kempen dd. 8/9/2023.

    Er dient strikt voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Fluvius dd. 16/08/2023.

    Er dient voldaan aan volgende voorwaarde uit het advies van stad Geel, dienst mobiliteit:

        Rechtstreekse toegang realiseren naar de fietsenberging voor meer gebruiksgemak van de fietsers.

    Er dient voldaan aan de voorwaarden uit het advies van stad Geel, dienst Openbare Werken:

        De voorwaarden betreft riolering, beschreven in het advies van Aquafin, moeten worden opgevolgd.

        Men moet één van de nieuwe aanwezige wachtaansluitingen gebruiken. Bij aanleg van de private riolering moet men rekening houden met de diepte van deze     wachtaansluitingen. Als er nog geen huisaansluitputjes aanwezig zijn op de wachtaansluitingen, moet men contact opnemen met de dienst Openbaar domein van stad Geel. Er     zullen dan nog putjes geplaatst worden.

        Indien er aanpassingen van het openbaar domein moeten gebeuren in functie van de toegankelijkheid tot het perceel, dan moet men dit aanvragen. Men mag zelf geen     aanpassingen aan het openbaar domein uitvoeren.

        Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige (VLARIO-keuring). Hierbij wordt nagegaan of     de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het     openbaar rioleringsstelsel                   

                                  

    Indien voor de uitvoering van de stedenbouwkundige handelingen een bronbemaling geplaatst zal worden, moet deze aangevraagd worden via het omgevingsloket voor de start van de bronbemaling. De bronbemaling moet voldoen aan de bepalingen van Vlarem II afd. 5.53.6.1. Het bemalingswater moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit technisch onmogelijk is mag het water geloosd worden via de RWA-aansluiting.

     

    De vloerpas ligt op maximum 20 cm en kan verhoogd worden door het aantal meter tussen de voorgevel en de rooilijn te vermenigvuldigen met 2 cm, en dit tot een maximum van 40 cm. Het peil van de woning ligt hiermee maximum 30 cm boven de as van de weg.

     

    Lasten

    Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich NIET aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar omwille van volgende redenen:

In Nachtegalenstraat bevinden zich slechts enkele kleinschalige meergezinswoningen (2 appartementen). Een project met 6 appartement is hier niet op zijn plaats.

We wensen de identiteit van de woonwijk te behouden. 

In stadskern werden er de laatste jaren verschillende verdichtingsprojecten vergund. De stad voldoet daarmee aan de opdracht tot het creëren van bijkomende wooneenheden. 

Om voldoende variatie te blijven behouden, ook in het centrum, is het nodig om de huidige dichtheden in de woonwijken te bewaken. Er moet eveneens

voldoende ruimte zijn voor ééngezinswoningen. 

Er wordt een te grote verharding voorzien op het perceel. Gelet op de nieuwe hemelwaterordening is het belangrijk om verhardingen zo veel mogelijk te beperken, zeker omdat het perceel igedeeltelijk licht overstromingsgevoelig is.