Terug
Gepubliceerd op 16/01/2024

2024_CBS_00079 - Omgevingsvergunning - het bouwen van meergezinswoning na sloping bestaande gebouwen, renovatie bestaande meergezinswoning. langs Burgstraat 28, 30, 30A en 30B (202300316IV) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 15/01/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00079 - Omgevingsvergunning - het bouwen van meergezinswoning na sloping bestaande gebouwen, renovatie bestaande meergezinswoning. langs Burgstraat 28, 30, 30A en 30B (202300316IV) - Vergunning 2024_CBS_00079 - Omgevingsvergunning - het bouwen van meergezinswoning na sloping bestaande gebouwen, renovatie bestaande meergezinswoning. langs Burgstraat 28, 30, 30A en 30B (202300316IV) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 16/01/2024

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023090351

Dossiernummer gemeente: 202300316

 

De gemeente Geel heeft op 7 juli 2023 een aanvraag ontvangen voor het bouwen van meergezinswoning na sloping bestaande gebouwen, renovatie bestaande meergezinswoning.. De aanvraag werd op 4 augustus 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

mevrouw An Vanlommel met als contactadres Galven 54 te 2440 Geel en de heer Bart Remen wonende Galven 54 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Burgstraat 28, 30, 30A en 30B

Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie H nrs. 1306R, 1309F en 1309G

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

 

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012. In dit RUP zijn geen specifieke voorschriften opgenomen.

 

De aanvraag is deels gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling (V0727B), goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 12/03/1973.

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van de verkaveling en van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is niet in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Er wordt een afwijking gevraagd voor de maximale bouwdiepte en bouwhoogtes.

 

Art. 4.3.1§1 en 4.4.1§2 van de codextrein stellen dat verkavelingsvoorschriften van verkavelingen ouder dan 15 jaar, geen weigeringsgrond meer zijn voor aanvragen voor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.

Wanneer men de voorschriften van een verkaveling niet wenst te volgen, geldt de beoordeling van de goede ruimtelijke ordening. De gevraagde afwijkingen zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar. Er kan hiervoor een omgevingsvergunning worden verleend mits toepassing van art. 4.3.1§1. Er is  geen bijstelling van verkaveling voor nodig. 

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Omgevingsvergunning 202100248/OMV_2021069098 voor het slopen van een woning en het bouwen van een meergezinswoning met 3 appartementen geweigerd op 27/09/2021.
  • Stedenbouwkundige vergunning (05476) voor nieuwbouw appartementsgebouw - goedgekeurd op 11/12/1972.
  • Stedenbouwkundige vergunning (05476 B) voor nieuwbouw appartementsgebouw - goedgekeurd op 24/09/1973.
  • Stedenbouwkundige vergunning (09021) voor nieuwbouw appartementsgebouw - goedgekeurd op 30/11/1987.
  • Stedenbouwkundige vergunning (10660) voor aanleg riolering - goedgekeurd op 25/01/1993.
  • Verkavelingsvergunning (0727) voor nieuwe verkaveling - geweigerd op 10/05/1971.
  • Verkavelingsvergunning (0727 B) voor nieuwe verkaveling - goedgekeurd op 12/03/1973.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het verbouwen van een meergezinswoning, het slopen van een woning en het oprichten van een nieuwe meergezinswoning.

 

Burgstraat 22-24-26

Dit is een meergezinswoning, vergund in 1973, bestaande uit 3 appartementen met een oppervlakte van telkens 106m².

De gevels worden gerenoveerd, de bestaande garage wordt gesloopt en de grindverharding wordt verwijderd. Er wordt een 4de bouwlaag toegevoegd.

 

Burgstraat 28

Momenteel staat hier een ééngezinswoning. Deze woning wordt gesloopt en vervangen door een meergezinswoning die eveneens aansluit op Burgstraat 22-24-26.

De bestaande woning dateert uit de periode tussen 1919 en 1930. Het gebouw is niet opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, maar is wel een identiteitsbepalende woning.  De architect heeft getracht om op een hedendaagse manier te refereren naar enkele kenmerken uit de huidige gevel.

In het nieuwe project zijn er 6 appartementen voorzien met een oppervlakte tussen 57 en 96m².  Elk appartement beschikt over een buitenruimte.

Het gebouw bestaat uit 4 bouwlagen. De bovenste bouwlaag heeft een dakafwerking en is teruggetrokken tov de onderliggende bouwlaag.

Omwille van de waterproblematiek wordt er gebouwd met een overstroombare kelder. De vloerpas van de gelijkvloers bouwlaag zit daarom iets hoger. Om dit te overbruggen wordt de onderdoorrit met een helling uitgevoerd.

 

Mobiliteit

De fietsenstalling wordt gedeeltelijk inpandig voorzien (ruimte voor 5 fietsen) en in een overdekte fietsenstallingen achteraan op het perceel (ruimte voor 26 fietsen en voor buitenmaatse fietsen).

Hier is eveneens ruimte voor de afvalcontainers.

Voor de 9 appartementen worden er 13 parkeerplaatsen voorzien. De parkeerplaatsen worden uitgerust met rijstroken in een zone met gras. Enkel de parkeerplaats voor mindervaliden is aangelegd in waterpasserende klinkers. De inritzone is deels aangelegd in klinkers en deels in grasdallen.

 

 

Voor het gebouw, in de voortuin, wordt een deel onthard en voorzien van een groene inkleding. Op deze manier wordt bijgedragen aan een groener straatbeeld. Daarnaast is dit een waarschuwing voor passerende wandelaars dat ze alert zijn voor de onderdoorrit.

De rest van het perceel is al ingericht als openbaar domein en zal gratis worden overgedragen aan stad Geel.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 14 augustus 2023 t.e.m. 12 september 2023. Er werden 3 bezwaarschriften ingediend.

Het tweede openbaar onderzoek werd gehouden naar aanleiding van  van 27 november 2023 t.e.m. 26 december 2023. Er werd een bezwaarschrift ingediend.

 

In de bezwaren worden volgende argumenten aangehaald:

  • De inrit naar de parking van de appartementen ligt vlak naast het zebrapad aan de schoolpoort.
  • Er is een grote parkeerdruk op het openbaar domein in Burgstraat.
  • Bijkomende appartementen zorgt voor meer verkeer in de straat. Burgstraat zou een kind- en fietsvriendelijke straat moeten zijn. Hier passen geen grote appartementsblokken meer.
  • Het bord van het openbaar onderzoek is niet duidelijk zichtbaar van op de openbare weg.
  • Eengezinswoningen met stadstuintjes verdwijnen ten voordele van appartementen.

 

  1. Adviezen

Op 22 december 2023 werd het advies ontvangen van Dienst Integraal Waterbeleid

Advies: gunstig

 

Op 19 december 2023 werd het advies ontvangen van martijn@stuifzand.be

Advies: gunstig

 

Op 21 september 2023 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen -

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 3 augustus 2023 werd het advies ontvangen van Toegankelijk Vlaanderen (Inter)

Advies: gunstig

 

Op 10 augustus 2023 werd het advies ontvangen van Fluvius

Wij kunnen de bijkomende wooneenheden aansluiten op het bestaande laagspanningsnet als de vermogens beperkt blijven tot 17,3 kVA per aansluiting, 22,2 kVA voor de algemene delen en 27,7 kVA voor het laden van elektrische wagens mits gebruik gemaakt wordt van load balancing. Indien afgeweken wordt van deze vermogens dient de bouwheer ons zo snel mogelijk de definitieve vermogens te bezorgen. In afwachting van het resultaat van de studie voor deze definitieve vermogens, dient er van uitgegaan te worden dat een grond of lokaal op het gelijkvloers voor een distributiecabine noodzakelijk zal zijn. Hierbij wordt dan ook een gunstig advies met voorwaarden verleend. Dit advies blijft 1 jaar geldig.

 De afmetingen van het tellerlokaal en meterbatterij dienen voor aanvang van de bouwwerken met de technisch agent afgestemd te worden. Uw contactpersoon omtrent de administratieve behandeling van de aansluitingen elektriciteit is de technisch agent, bereikbaar via het mailadres fluvius-KEMP-TAK@fluvius.be.

Voor grote projecten vanaf 1/1/2023 (>4 woongelegenheden) geldt een aansluitverbod op het gasnet. Voor verder info wordt verwezen naar energiedecreet via volgende link:

https://www.fluvius.be/sites/fluvius/files/2021-02/verbod-aansluiting-op-gasnet-bij-grote-projecten.pdf

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 10 januari 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein

Advies riolering

Advies Aquafin

Voor dit project werd advies gevraagd bij Aquafin. Er werd door hen een hydraulisch en technisch advies opgesteld. Naar aanleiding van een nieuwe projectinhoudversie werd een addendum toegevoegd aan het oorspronkelijke advies. Dit oorspronkelijke advies blijft geldig. Voor het luik van de GSV kan akkoord gegaan worden met de wijzigingen.

Het project wordt gunstig geadviseerd rekening houdend met verschillende voorwaarden. Deze staan beschreven in het adviesrapport van Aquafin en dienen te worden opgevolgd.

Advies dienst Openbaar domein

Bij de sloop van de bestaande bebouwing en de verbouwing van de bestaande meergezinswoning moet men opzoeken of er bestaande aansluitingen aanwezig zijn. Vermoedelijk zullen er aansluitingen zijn op de afvalwaterriolering maar niet op de hemelwaterriolering. Volgens het funderingsplan heeft men de intentie om één aansluiting (d.i. 1 RWA en 1 DWA aansluiting) te gebruiken. De voorkeur gaat ook uit naar het gebruik van één aansluiting. Dit betekent dat de andere bestaande aansluitingen moeten gedicht worden volgens de regels van de kunst.

Het is geen verplichting om voor hemelwater aan te sluiten, maar gezien de ligging van het perceel in overstromingsgevoelig gebied ligt, is het aangewezen om toch een overloop vanuit de infiltratievoorziening te voorzien naar het openbaar domein. Op het funderingsplan staat er een overloop ingetekend.

Voor de effectieve plaatsing van het huisaansluitputje RWA en de aansluiting op het openbare regenwaterstelsel, dient men contact op te nemen met de dienst Openbaar domein van stad Geel. De dienst zal dan aan Aquafin advies vragen aangezien het gaat om een aansluiting op een collector van Aquafin. Nadien zal een effectieve aansluiting gemaakt worden op het hemelwaterstelsel met plaatsing van een huisaansluitputje RWA. Op de bestaande afvalwateraansluiting zal een huisaansluitputje DWA geplaatst worden. Hiervoor zal een retributie worden aangerekend.

Als men geen overloop zou voorzien vanuit de infiltratievoorziening, wordt er geen aansluiting gemaakt op het openbare hemelwaterstelsel. Men moet dan zelf het huisaansluitputje DWA plaatsen. In dit geval moet men geen retributie betalen.  

Advies toegang tot het perceel

Op openbaar domein is er in de huidige toestand een toegang in functie van de toegankelijkheid van een auto-oprit in kiezels. Deze auto-oprit is momenteel gelegen tussen de meergezinswoning met huisnr. 22-24-26 en de te slopen eengezinswoning met huisnr. 28.

Volgens de plannen in het dossier komt er een auto-oprit met een breedte van 3m op dezelfde locatie. Dit betekent dat men de toegang op openbaar domein opnieuw kan gebruiken en dat er geen aanpassing van het openbaar domein moet gebeuren. Als er toch een aanpassing nodig zou zijn omdat deze locatie niet wenselijk zou zijn omwille van verkeersveiligheid en/of omwille van mobiliteitsredenen en men een andere locatie moet voorzien voor de toegang, dan moet men een aanvraag doen voor een aanpassing van het openbaar domein.

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

 

  1. Project-MER

De mogelijke effecten werden voldoende besproken in het MER-screeningsnota.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Burgstraat).

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Het perceel gelegen te Geel, Afdeling 1, Sectie H, nr. 1306R, 1309F en 1309G paalt aan en stroomt af naar de Rijnloop, een onbevaarbare waterloop van 2de categorie die beheerd wordt door Provincie Antwerpen. De locatie is volgens de watertoetskaarten effectief overstromingsgevoelig.

Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.

 

Impact op oppervlaktewater

Mogelijke schadelijke effecten zouden kunnen ontstaan door:

-          Wijziging van infiltratie naar het grondwater

-          Wijziging van het overstromingsregime

De infiltratievoorziening moet voldoende ruim gedimensioneerd worden en dient deze zich geheel boven de gemiddelde voorjaarsgrondwaterstand te bevinden.

Na aanpassing van de plannen, is dit in orde met de doelstelling van het Decreet Integraal Waterbeleid.

Impact op grondwater

De schadelijke effecten kunnen worden ondervangen. Prioriteit moet uitgaan naar hergebruik van hemelwater en vervolgens naar infiltratie boven buffering met vertraagde afvoer.

De aanvraag voldoet hier aan.

Aspect gewijzigd overstromingsregime

Door het overstromingsrisico moet het vloerpeil van het gebouw voldoende hoog gekozen worden. Het overstromingsveilig bouwpeil bedraagt 22,83mTAW, conform de plannen.

Wetgeving Waterlopen

De bouwheer moet rekening houden met volgende aandachtspunten:

-          Verbod constructies – reliëfwijzigingen 5m zone

-          Recht van doorgang en deponie waterbeheerder

-          Afsluitingen / hagen of houtkanten op minimale afstand van de waterloop

-          Verhardingen en ondergrondse constructies

-          Verbod bemesting 5 en 10m zone

-          Verbod grondbewerkingen en pesticiden 1m zone

Conclusie:

De watertoets wordt gunstig geëvalueerd.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het oprichten van een meergezinswoning. In deze straat zijn al meerdere meergezinswoningen aanwezig. Het project is functioneel inpasbaar.

 

Mobiliteitsimpact

Het project voorziet 13 parkeerplaatsen op eigen terrein. De parkeerdruk in de straat is redelijk hoog, vandaar het POET-principe wordt toegepast.

Daarnaast zijn er 2 fietsenstallingen, één inpandig voor een beperkt aantal fietsen, en een ruime fietsenstalling in de tuin.

De bestaande inrit wordt hergebruikt. De overgang van openbaar naar privaat domein wordt duidelijk gemaakt door een groenzone.

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

Voor de grootte van het gebouw wordt verwezen naar de verschillende grotere projecten die reeds aanwezig zijn in de straat.

In plaats van een hellend dat met dakkappelen, is gekozen voor een terugspringende bovenste bouwlaag. Hierdoor is het gebouw minder dominant aanwezig in het straatbeeld.

Achteraan op het perceel is een ruime fietsenstalling aanwezig. 

Elk woning beschikt over een buitenruimte. De gelijkvloers appartementen hebben een eigen tuin.

De rest van het perceel is ingericht met parkeerplaatsen waarbij zo min mogelijk verharding wordt gebruikt.

De appartementen hebben een gemiddelde oppervlakte van 90m².

 

Visueel-vormelijke elementen

De woning wordt opgericht in klassieke materialen.

Er wordt geveldetaillering voorzien als verwijzing naar het decoratieve metselwerk in de huidige woning.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het gebouw dat gesloopt zal worden, staat niet op de inventaris van het bouwkundig erfgoed, maar heeft een karakteristieke gevel. In de gevel van de nieuwbouw wordt op een speelse manier verwezen naar de details uit de oorspronkelijke gevel.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 14 augustus 2023 tot en met 12 september 2023. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er 3 bezwaarschriften ontvangen.

Het tweede openbaar onderzoek werd gehouden naar aanleiding van  van 27 november 2023 tot en met 26 december 2023. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werd er een bezwaarschrift ontvangen.

 

De bezwaren worden als volgt besproken:

  • Burgstraat is een éénrichtingsstraat. De bewoners die de parking van het gebouw verlaten moeten naar links en kruisen bijgevolg het zebrapad niet.
  • In dit project worden 13 parkeerplaatsen voor 9 appartementen voorzien. Volgens de statische gegevens bedraagt het autobezit op deze locatie minder dan 1 wagen/woongelegenheid. Er is dus een licht overschot aan parkeerplaatsen op het terrein. Dit zou voldoende moeten zijn om de parkeerbehoefte van dit project op te vangen.
  • Burgstraat is gelegen in het stadshart nabij de kerk van St.-Dimpna. De bouwdichtheid is  het sterkst in het stadscentrum.  Deze locatie komt in aanmerking voor bijkomende verdichting.
  • Aangezien er verschillende bezwaarschriften werden ingediend, werd het openbaar onderzoek voldoende zichtbaar aangekondigd.
  • In het stadscentrum moet er ook ruimte blijven voor ééngezinswoningen. Op deze locatie is echter verdichting mogelijk.

De bezwaarschriften kunnen hiermee weerlegd worden.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Dienst Integraal Waterbeleid, afgeleverd op 22 december 2023 is gunstig.
  • Het advies van martijn@stuifzand.be, afgeleverd op 19 december 2023 is gunstig.
  • Het advies van Brandweerzone Kempen, afgeleverd op 21 september 2023 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Toegankelijk Vlaanderen (Inter), afgeleverd op 3 augustus 2023 is gunstig.
  • Het advies van Fluvius, afgeleverd op 10 augustus 2023 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van stad Geel, dienst openbare werken afgeleverd op 10 januari 2024 is voorwaardelijk gunstig

 

Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met volgende voorwaarden:

 

Het advies van Dienst Integraal Waterbeleid, dd. 22/12/2023, moet strikt gevolgd worden.

Het advies van Brandweerzone Kempen, dd. 19/12/2023, moet strikt gevolgd worden.

Het advies van Toegankelijk Vlaanderen, dd. 3/8/2023 moet strikt gevolgd worden.

Het advies van Fluvius, dd. 10/8/2023 moet strikt gevolgd worden.

Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, moet strikt gevolgd worden:

De voorwaarden betreft riolering, beschreven in het adviesrapport met addendum van Aquafin, moeten worden opgevolgd.

Bij de werken moet men op zoek gaan naar bestaande afvalwateraansluitingen en hemelwateraansluitingen. Indien mogelijk herbruikt men één van de bestaande aansluitingen. De andere aansluitingen moeten gedicht worden volgens de regels van de kunst. 

Als er geen afvalwateraansluiting en/of hemelwateraansluiting terug te vinden is dan moet men contact opnemen met de dienst Openbaar domein om afspraken te maken voor een nieuwe aansluiting.

Bij aanleg van de private afvoerbuizen moet men rekening houden met de diepte van de bestaande/nieuwe aansluiting.

Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige (VLARIO-keuring). Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.

Indien er aanpassingen moeten gebeuren aan het openbaar domein in functie van de toegankelijkheid van het perceel, dan moet men deze aanvragen. In geen geval mag men zelf aanpassingen aan het openbaar domein uitvoeren.

 

Lasten

Het college beschikt als vergunningverlenende overheid over de mogelijkheid om bij het verlenen

van stedenbouwkundige- of omgevingsvergunningen overeenkomstig artikel 4.2.20, §1 eerste tot

derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning lasten

op te leggen aan de aanvrager. Dergelijke stedenbouwkundige last kan eenzijdig worden opgelegd

in de stedenbouwkundige- of omgevingsvergunning.

Om van een stedenbouwkundige last in de zin van artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de

VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning te kunnen spreken, dient

een stedenbouwkundige last aan de volgende voorwaarden te voldoen :

  • de opgelegde last moet in verhouding staan met het voordeel dat de ontwikkelaar haalt uit de vergunning: de bouw van een meergezinswoning is een voordeel voor de bouwheer
  • de last moet realiseerbaar zijn door enig toedoen van de aanvrager: een deel van het perceel voor de bouwlijn wordt momenteel gebruikt als voetpad. Aan de bouwheer wordt opgelegd om een deel van deze strook gratis af te staan. De rest van de stoep wordt opgebroken en met groenaanplanting voorzien.
  • er moet een verband bestaan tussen de opgelegde last en de taken van de vergunningverlenende overheid ingevolge de afgeleverde vergunning: de reeds aangelegd

strook voor de voorgevel wordt al onderhouden door stad Geel. Het is de taak van de overheid om het openbaar domein te onderhouden.

  • de last moet gericht zijn op duurzame ruimtelijke ontwikkeling en ruimtelijke kwaliteit: Door het voetpad/openbaar domein over te dragen naar de stad komt de

eigendomssituatie overeen met de werkelijke situatie.

Aan de bouwheer wordt de last opgelegd om een deel van de strook voor de voorgevel, die momenteel al ingericht is al voetpad/openbaar domein gratis over te dragen naar stad Geel:

  • Een opmetingsplan van een landmeter met exacte afmetingen wordt toegevoegd bij de akte;
  • Alle kosten (inclusief kosten landmeter voor opmaak opmetingsplan en kosten notaris voor

opmaak akte) verbonden aan deze gratis grondoverdracht ten laste zijn van de bouwheer;

  • De werken wordt uitgevoerd in overeenstemming met het goedgekeurde plan.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

  

Het advies van Dienst Integraal Waterbeleid, dd. 22/12/2023, moet strikt gevolgd worden.

Het advies van Brandweerzone Kempen, dd. 19/12/2023, moet strikt gevolgd worden.

Het advies van Toegankelijk Vlaanderen, dd. 3/8/2023 moet strikt gevolgd worden.

Het advies van Fluvius, dd. 10/8/2023 moet strikt gevolgd worden.

Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, moet strikt gevolgd worden:

De voorwaarden betreft riolering, beschreven in het adviesrapport met addendum van Aquafin, moeten worden opgevolgd.

Bij de werken moet men op zoek gaan naar bestaande afvalwateraansluitingen en hemelwateraansluitingen. Indien mogelijk herbruikt men één van de bestaande aansluitingen. De andere aansluitingen moeten gedicht worden volgens de regels van de kunst. 

Als er geen afvalwateraansluiting en/of hemelwateraansluiting terug te vinden is dan moet men contact opnemen met de dienst Openbaar domein om afspraken te maken voor een nieuwe aansluiting.

Bij aanleg van de private afvoerbuizen moet men rekening houden met de diepte van de bestaande/nieuwe aansluiting.

Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige (VLARIO-keuring). Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.

Indien er aanpassingen moeten gebeuren aan het openbaar domein in functie van de toegankelijkheid van het perceel, dan moet men deze aanvragen. In geen geval mag men zelf aanpassingen aan het openbaar domein uitvoeren.

 


Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen beslist om volgende lasten op te leggen:


Het college beschikt als vergunningverlenende overheid over de mogelijkheid om bij het verlenen van stedenbouwkundige- of omgevingsvergunningen overeenkomstig artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning lasten op te leggen aan de aanvrager. Dergelijke stedenbouwkundige last kan eenzijdig worden opgelegd in de stedenbouwkundige- of omgevingsvergunning.

Om van een stedenbouwkundige last in de zin van artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning te kunnen spreken, dient een stedenbouwkundige last aan de volgende voorwaarden te voldoen :

  • de opgelegde last moet in verhouding staan met het voordeel dat de ontwikkelaar haalt uit de vergunning: de bouw van een meergezinswoning is een voordeel voor de bouwheer
  • de last moet realiseerbaar zijn door enig toedoen van de aanvrager: een deel van het perceel voor de bouwlijn wordt momenteel gebruikt als voetpad. Aan de bouwheer wordt opgelegd om een deel van deze strook gratis af te staan. De rest van de stoep wordt opgebroken en met groenaanplanting voorzien.
  • er moet een verband bestaan tussen de opgelegde last en de taken van de vergunningverlenende overheid ingevolge de afgeleverde vergunning: de reeds aangelegd strook voor de voorgevel wordt al onderhouden door stad Geel. Het is de taak van de overheid om het openbaar domein te onderhouden.
  • de last moet gericht zijn op duurzame ruimtelijke ontwikkeling en ruimtelijke kwaliteit: Door het voetpad/openbaar domein over te dragen naar de stad komt de eigendomssituatie overeen met de werkelijke situatie.

Aan de bouwheer wordt de last opgelegd om een deel van de strook voor de voorgevel, die momenteel al ingericht is al voetpad/openbaar domein gratis over te dragen naar stad Geel:

  • Een opmetingsplan van een landmeter met exacte afmetingen wordt toegevoegd bij de akte;
  • Alle kosten (inclusief kosten landmeter voor opmaak opmetingsplan en kosten notaris voor opmaak akte) verbonden aan deze gratis grondoverdracht ten laste zijn van de bouwheer;
  • De werken wordt uitgevoerd in overeenstemming met het goedgekeurde plan.