Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

2024_CBS_00208 - Omgevingsvergunning - het rooien van 4 bomen langs Eikevelden 49 (202300534NV) - Weigering

College van Burgemeester en Schepenen
ma 05/02/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00208 - Omgevingsvergunning - het rooien van 4 bomen langs Eikevelden 49 (202300534NV) - Weigering 2024_CBS_00208 - Omgevingsvergunning - het rooien van 4 bomen langs Eikevelden 49 (202300534NV) - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 17/2/2024

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023154189

Dossiernummer gemeente: 202300534

 

De gemeente Geel heeft op 20 november 2023 een aanvraag ontvangen voor het rooien van 4 bomen. De aanvraag werd op 19 december 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Cecile Grieten wonende Eikevelden 49 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Eikevelden 49

Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie K nr. 9A2

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

 

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

parkgebied

De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het bijzonder plan van aanleg Technologiezone goedgekeurd op 1 maart 2002

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een bijzonder plan van aanleg. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (02295) voor nieuwbouw eengezinswoning - goedgekeurd op 27/02/1961.
  • Milieuvergunning 1992/M3/00277 voor huishoudelijk afvalwater - goedgekeurd op 08/08/1994.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het rooien van 4 bomen.

 

De aanvrager wenst 4 bomen te verwijderen omwille van volgende redenen:

- houden het zonlicht tegen op de zonnepanelen

- staan in de weg voor het plaatsen van tuinomheining

- 3 van de 4 bomen werden door de tuinman van de aanvrager omschreven als 'oude bomen die kans hebben op neervallen bij stormweer’. Aangezien deze bomen naast hun garage en schuur staan, zouden we deze schade graag voorkomen

 

De bomen bestaan uit : 1 loofboom en 3 sparren. De loofboom heeft een omtrek van 1,5 meter, de hoogte is onbekend, de 3 sparren hebben een omtrek van 40 cm en zijn ongeveer 10 meter hoog.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 21 december 2023 werd het advies ontvangen van Agentschap voor Natuur en Bos

Advies: geen advies

 

Op 21 december 2023 werd het advies ontvangen van Dienst Integraal Waterbeleid

De bomen bevinden zich niet langs een waterloop. Deze aanvraag heeft dan ook geen invloed op de waterhuishouding en is verenigbaar met de doelstellingen van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (art. 1.2.2).

Er moeten geen bijkomende voorwaarden opgelegd worden met betrekking tot de oppervlaktewaterhuishouding.

Advies: geen advies

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan. 

 

Het perceel stroomt af naar de Rijnloop, een bevaarbare waterloop (van 2de categorie) die beheerd wordt door Provincie Antwerpen. De locatie is volgens de watertoetskaarten (deels) overstromingsgevoelig.

 

Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

Het betreft het rooien van bomen die volgens de aanvrager het zonlicht tegenhouden voor de zonnepanelen en kans maken op het omvallen bij stormweer. De bomen staan volgens het gewestplan in parkgebied en volgens BPA Technologiezone in een parkgebied met aanvullende bepalingen. De werken zijn niet inpasbaar.

 

Mobiliteitsimpact

De aanvraag heeft geen invloed op de mobiliteit.

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

De bomen bevinden zich achteraan het perceel. Deze zone is volgens het gewestplan gelegen in parkgebied en volgens het BPA Technologiezone : parkgebied met ruimte voor parking. Deze parkzone met ruimte voor parking is de uitloper van het parkgebied die aansluit bij Borgstad, waarvan de diepte max. 20 m bedraagt gemeten van het openbaar domein. Deze parkzone is bestemd voor het creëren van groene ruimten, parkaanleg en voor de aanleg van parkeerruimte voor de gemeentelijke begraafplaats.

 

Het verwijderen van deze bomen is in strijd met de voorschriften hiervan en dienen daardoor behouden te blijven.

 

Het belang van bomen mag niet onderschat worden. Ze bieden niet alleen schaduw en kleur, maar ze leveren ook vele andere voordelen op voor de omgeving waarin we leven.

Bomen:

  • helpen wateroverlast te verminderen 
  • verbeteren de luchtkwaliteit door fijnstof en schadelijke stoffen uit de lucht te filteren. Ze absorberen ook koolstofdioxide (CO2) als ze groeien, waardoor het milieu minder vervuild raakt. 
  • produceren bomen zuurstof die we nodig hebben om te leven en werken ze als een natuurlijk filter dat allergenen zoals pollen of stuifmeel uit de lucht verwijdert. 
  • kunnen wateroverlast verminderen door regenwater op te vangen en vast te houden in hun wortels en bladeren. Dit helpt ervoor te zorgen dat er minder overstromingen en wateroverlast zijn. 
  • verbeteren het uiterlijk van de buurt door schaduw en kleur toe te voegen, waardoor gebouwen er meer visueel aantrekkelijk uitzien. 

De aanvraag is niet in overeenstemming met de schaal en het ruimtegebruik van de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het verwijderen van bestaande, gezonde,  hoogstammige bomen die een visuele natuurwaarde hebben heeft een impact op de visueel-vormelijke uitstraling in de omgeving.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

De bomen bevinden zich achteraan het perceel. Het betreffen gezonde bomen in een overstromingsgevoelig gebied. Bomen helpen wateroverlast te verminderen. Door het verwijderen van bomen neemt de kans op overstroming toe.

 

Conclusie

De Groenambtenaar van de Stad adviseert de aanvraag ongunstig.

Er wordt geoordeeld dat de aanvraag uitgaat van een verlies van natuurwaarde.

Bijgevolg kan geconcludeerd worden dat het project niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Agentschap voor Natuur en Bos verleent op 21 december 2023 geen advies.
     bomen gelegen in parkgebied
  • Dienst Integraal Waterbeleid verleent op 21 december 2023 is geen advies. Zij zijn van mening dat de aanvraag geen invloed heeft op de waterhuishouding, omdat de bomen zich niet langs een waterloop bevinden.

De bomen bevinden zich echter in een overstromingsgevoelig gebied. Bomen onttrekken afhankelijk van hun grootte meer of minder water aan de bodem. Dit is een voordeel in gebieden met wateroverlast. De waterhuishouding van een gebied kan hierdoor opmerkelijk verbeteren.

 

Conclusie

 

Ongunstig omwille van volgende redenen:

- de bomen betreffende gezonde bomen

- bij plaatsing van de omheining kan rekening worden gehouden met de bomen

- de afstand tot de woning is voldoende groot

- bomen die zouden omvallen is puur een hypothese. Om dit te staven is een verslag van een boomdeskundige noodzakelijk om het reëel gevaar aan te tonen.

 

Het verwijderen van bomen, zonder enig vorm van compensatie is tegenstrijdig met de voorschriften van het bijzonder plan van aanleg Technologiezone.

 

Het verwijderen van de bomen, zal in overstromingsgevoelig gebied, de waterhuishouding verslechteren.

 

Lasten

Niet van toepassing

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren omwille van volgende redenen :

 

- de bomen betreffende gezonde bomen

- bij plaatsing van de omheining kan rekening worden gehouden met de bomen

- de afstand tot de woning is voldoende groot

- bomen die zouden omvallen is puur een hypothese. Om dit te staven is een verslag van een boomdeskundige noodzakelijk om het reëel gevaar aan te tonen.

 

Het verwijderen van bomen, zonder enig vorm van compensatie is tegenstrijdig met de voorschriften van het bijzonder plan van aanleg Technologiezone.

 

Het verwijderen van de bomen, zal in overstromingsgevoelig gebied, de waterhuishouding verslechteren.

 

Lasten

Niet van toepassing