Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

2024_CBS_00214 - Aanvullend verkeersreglement N118 (Retieseweg) - adviesvraag vanuit AWV - Adviseren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 05/02/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00214 - Aanvullend verkeersreglement N118 (Retieseweg) - adviesvraag vanuit AWV - Adviseren 2024_CBS_00214 - Aanvullend verkeersreglement N118 (Retieseweg) - adviesvraag vanuit AWV - Adviseren

Motivering

Aanleiding en context

In 2022 besliste de stad om op alle kruisende wegen met de fietsostrade de snelheid te verlagen tot 50 km/u of lager. Dit door aanpassingen aan de afbakeningen van bebouwde kom of zone 30 of door een snelheidsverlaging dmv C43 "50" borden in te voeren. (zie gekoppelde CBS besluit) 

Ook op N118 - Retieseweg werd een snelheidsverlaging tot 50km/u voorgesteld, maar dit is een gewestweg in beheer van AWV.

Argumentatie

AWV en stad hebben deze vraag begin 2023 besproken en AWV was akkoord om een snelheidsbeperking in te voeren. Het team Verkeer & Signalisatie van AWV heeft voor deze aanpassing een ontwerp van ministrieel besluit opgemaakt dat ter advies wordt voorgelegd aan het stadsbestuur. 

AWV had reeds aangegeven dat ze de snelheidsverlaging wensen te doen via C43 "50" borden en niet via een aanpassing bebouwde kom. Hun voorstel is om de snelheidsverlaging te laten ingaan op een 50-tal meter voor de kruising met de fietsostrade komende uit rijrichting Retie. De dienst mobiliteit vindt deze afstand betrekkelijk klein en geeft er de voorkeur aan om deze snelheidsverlaging al op een 100-tal meter voor de kruising te laten ingaan zodat de snelheid van de bestuurders voldoende gedaald is ter hoogte van de fietsostrade en spoorweg.

Uit artikel 1 zou ook kunnen geïnterpreteerd worden dat de snelheidsbeperking maar ingevoerd wordt rijdende richting centrum Geel. Uiteraard is het ook de bedoeling om na het einde van de bebouwde kom (rijdende richting Retie) de snelheid te beperken tot 50 km/u tot op het punt waarbij men de fietsostrade voorbij is (punt 1.2 + x-aantal meters).  Graag een verduidelijking van artikel 1 voor beide rijrichtingen.


De dienst mobiliteit wil bijkomend een paar opmerkingen meegeven met betrekking tot afwijkingen tov de hulpgids rond aanvullende reglementen die men kan terugvinden op de website vlaanderen.be:

- In het deel rond opmaak van het reglement wordt in de hulpgids beschreven hoe de artikelen moeten opgebouwd worden. Naast locatie en maatregel, moet ook de signalisatie beschreven worden, nl hoe wordt dit aangeduid. Dit staat niet beschreven in artikel 2 van het voorgelegde reglement, er wordt alleen gesproken over wettelijk vastgestelde verkeerstekens. Graag wensen wij de vermelding van de exacte verkeerstekens die gaan geplaatst worden.

-In de hulpgids bij tip nr 1 staat: Het wordt aangeraden om aanvullende reglementen op te maken voor een volledige straat uitgezonderd voor gebiedsdekkende maatregelen. -> dit wordt hier niet toegepast. Er wordt in dit ontwerpbesluit enkel een reglement opgemaakt voor de snelheidsbeperking thv de kruising van de fietsostrade, de andere reglementeringen die van kracht zijn op de N118 worden niet vermeld.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het ontwerpbesluit van AWV om een snelheidsverlaging tot 50km/u in te voeren ter hoogte van de kruising van de N118 met de fietsostrade. 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen geeft een negatief advies met betrekking tot de afstand van +/- 50 meter die nu wordt voorzien tov de kruising met de fietsostrade. Het stadsbestuur wenst dat er al vanop een grotere afstand van ongeveer 100 meter een snelheidsverlaging wordt ingevoerd zodat de kruising met de fietsostrade en spoorweg op een voldoende veilige manier kan gebeuren. Bijkomend wenst het bestuur dat artikels 1 en 2 duidelijker omschreven worden volgens de opmerkingen van de dienst mobiliteit.