Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

2024_CBS_00239 - Omgevingsvergunning - het aanleggen van een voetpad en een drempel langs Eendenstraat (202300554IV) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 05/02/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00239 - Omgevingsvergunning - het aanleggen van een voetpad en een drempel langs Eendenstraat (202300554IV) - Vergunning 2024_CBS_00239 - Omgevingsvergunning - het aanleggen van een voetpad en een drempel langs Eendenstraat (202300554IV) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 18/02/2024

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023125551

Dossiernummer gemeente: 202300554

 

De gemeente Geel heeft op 29 november 2023 een aanvraag ontvangen voor het aanleggen van een voetpad en een drempel. De aanvraag werd op 20 december 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

IOK, Antwerpseweg 1 te Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging:

Kadastrale ligging: afdeling 4 sectie E nrs. 308Y, 315W en 412B2

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

 

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012. In dit RUP zijn geen specifiek voorschriften opgenomen.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 2 oktober 2023
  • algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Omgevingsvergunning 201900009/OMV_2018142895 voor de heraanleg van voetbalvelden, lrv-piste & verharding in sportpark de leunen goedgekeurd op 16/04/2019.
  • Omgevingsvergunning 201800470/OMV_2018157024 voor woonwijk de leunen: herbouwen van ééngezinswoningen langs eendenstraat goedgekeurd op 01/04/2019.
  • Omgevingsvergunning 202300044/OMV_2023017127 voor bronbemaling  voor herstellingswerken aan het rioleringsstelsel. geakteerd op 15/02/2023.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het aanleggen van stoepen naast een deel van Eendenstraat en het aanleggen van een drempel in de bocht.

Op de oversteekplaatsen worden zebrapaden geschilderd.

Ter hoogte van de bestaande steenslagparking komt een zone voor  het plaatsen van 2 glasbollen.

Tussen de bestaande boordsteen van de straat en de nieuwe stoep wordt een groenstrook van 50cm breed aangelegd.

De verhoogde inrichting (drempel) wordt in prefab betonelementen en asfalt aangelegd.

 

Het nieuwe voetpad watert af in de groenzone.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 24 januari 2024 werd het advies ontvangen van Dienst Integraal Waterbeleid

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Eendenstraat).

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Het perceel gelegen te Geel, Eendenstraat stroomt af naar de Zeggeloop, een onbevaarbare waterloop van 2de categorie die beheerd wordt door Provincie Antwerpen. De locatie is volgens de watertoetskaarten deels overstromingsgevoelig.

Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur

 

Het nieuwe voetpad watert af in de groenzone. De verhoogde inrichting zal deels afwateren in de bermen en het andere deel zal naar de bestaande kolken vloeien.

Om infiltratie op eigen terrein te behouden, dient de groenzone minimaal 25% van de verharde oppervlakte te bedragen. De groenzone dient te worden uitgewerkt met een licht komvormige maaiveldverlaging van minimum 5cm diep.

De verhardingen moeten maximaal waterdoorlatend zijn.

 

Er mag geen ruimte voor water verloren gaan. Het voetpad mag daarom niet verhoogd worden aangelegd.

 

De watertoets wordt gunstig beoordeeld als voldaan is aan volgende voorwaarden:

  • Het voetpad mag niet verhoogd worden aangelegd.
  • De groenzone dient te worden uitgewerkt met een licht komvormige maaiveldverlaging van minimum 5cm diep.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

Het betreft het aanleggen van een stoep en een verhoogde inrichting langs een straat die leidt naar een woonwijk en een sportinfractructuur.

De ingrepen zijn functioneel inpasbaar

 

Mobiliteitsimpact

Deze werken hebben een invloed op de mobiliteit.

De veiligheid van de trage weggebruikers verhoogt. De voetgangers kunnen zich verplaatsen via de stoep.

De verhoogde inrichting leidt tot een vertraging van het verkeer.

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

Het uitvoeren van deze infrastructuurwerken is van beperkte schaal.

Een bestaande groene berm verdwijnt voor het aanleggen van de stoep, maar gelet op de aanwezigheid van de woonwijk en de sportvelden is een stoep hier wel noodzakelijk.

 

Visueel-vormelijke elementen

De werken worden uitgevoerd met standaard klinkers.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.

Door de uitvoering van de werken verhoogt de veiligheid van de passanten.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van het volgend advies en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Dienst Integraal Waterbeleid, afgeleverd op 24 januari 2024 is voorwaardelijk gunstig.

 

Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met volgende voorwaarden::

 

Er dient strikt voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Dienst Integraal Waterbeleid van 24 januari 2024:

  • Het voetpad mag niet verhoogd worden aangelegd.
  • De groenzone dient te worden uitgewerkt met een licht komvormige maaiveldverlaging van minimum 5cm diep.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Er dient strikt voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Dienst Integraal Waterbeleid van 24 januari 2024:

  • Het voetpad mag niet verhoogd worden aangelegd.
  • De groenzone dient te worden uitgewerkt met een licht komvormige maaiveldverlaging van minimum 5cm diep.