Terug
Gepubliceerd op 11/06/2024

2024_CBS_01547 - Rioolbeheercontract - Addendum nr. 3 aan de dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/06/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens; Pieter Cowé

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01547 - Rioolbeheercontract - Addendum nr. 3 aan de dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_01547 - Rioolbeheercontract - Addendum nr. 3 aan de dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en context

Algemeen: rioolbeheercontract

Na goedkeuring door de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen sloot de stad Geel de dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur, het zogenaamde rioolbeheercontract. Deze overeenkomst tussen Aquafin nv en de stad werd afgesloten voor een duur van 17 jaar: van 1 januari 2011 tot 1 januari 2028.

Wijziging rioolbeheercontract

Aquafin nv verzoekt om het rioolbeheercontract aan te passen. Het is nodig over te stappen van de huidige protocoltarieven naar servicetarieven.

Argumentatie

Probleemstelling

Aquafin nv heeft te kampen met een structurele onderdekking van de kosten in haar contracten met gemeenten, waaronder ook dat van de stad Geel.

Volgende elementen dragen bij:

  • Er is een hogere complexiteit. Vaak is er een mix van profielen nodig om een bepaalde dienst te leveren;
  • De loonevolutie van de technische profielen is aanzienlijk sneller dan index uit het contract;
  • Er is een stijging van de overkoepelende kosten door evoluties op het vlak van veiligheid, welzijn, milieuzorg, …

Kortom zijn de kosten sterker gestegen dan de voorziene index van de prijsherziening en dit was niet te voorzien bij de opstart van het contract (onder andere door krapte aan technische profielen op de arbeidsmarkt, bijkomende wettelijke verplichtingen, digitalisering), waardoor de originele tarieven deze kosten niet meer dekken. Aquafin nv kan niet langer de historische tarieven aanhouden.

Voorstel Aquafin nv

Aquafin nv stelt voor om over te stappen van de huidige protocoltarieven naar een nieuw systeem met geactualiseerde servicetarieven.

Geactualiseerde servicetarieven:

  • geactualiseerd: aangepast aan de huidige kostenstructuur, waarin overkoepelende en gestegen kosten zijn verwerkt,
  • servicetarieven: tarief gebaseerd op een gemiddelde mix van profielen, toepasbaar voor elk gepresteerd uur voor een bepaalde service.

Binnen Aquafin nv zal er een overstap plaatsvinden naar een nieuw ERP-systeem, waarbij enkel servicetarieven kunnen worden verwerkt, wat de marktstandaard is voor het uitvoeren van rioleringsactiviteiten en beter overeenstemt met de complexiteit van de taken en diversiteit aan profielen.

Deze servicetarieven gebruikt Aquafin bijvoorbeeld al in haar contracten met de drinkwatermaatschappijen (Pidpa, Water-link, De Watergroep, …).

Protocoltarieven versus servicetarieven

Protocoltarieven

Servicetarieven

  • bepaald door welke medewerker
  • bepaald door geleverde service
  • afhankelijk van functie en senioriteit
  • onafhankelijke van functie en senioriteit
  • minder voorspelbaar
  • voorspelbaar
  • minder uniform tussen klaten/projecten
  • uniformer tussen klanten/projecten


Huidige protocoltarieven (geactualiseerd naar 2024) (oude systeem):

Protocols

Protocoltarieven 2024 (EUR/u)

OND (Ondersteunend)

  • onderhoudspersoneel
  • administratief ondersteunend personeel
  • werftoezichters met minder dan 10 jaar ervaring

68,41

OND-SR (Ondersteunen senior)

  • leidinggevenden onderhouds- en administratief personeel
  • werftoezichters met minimaal 10 jaar ervaring
  • afkoppelingsdeskundigen
  • hoger opgeleiden: ingenieurs, juristen, …met minder dan 5 jaar ervaring

86,43

JR (Junior)

  • hoger opgeleiden: ingenieurs, juristen, …met minimaal 5 jaar ervaring en minder dan 15 jaar

98,23

SR (Senior)

  • hoger opgeleiden met minimaal 15 jaar ervaring
  • leidinggevenden hoger opgeleiden
  • accountmanagers

132,58


Huidige servicetarieven (geactualiseerd naar 2024) (nieuwe systeem):

Services

Servicetarieven 2024 (EUR/u)

beheer van pompstation(s)

92,05

beheer van de hydraulisch gevoelige structuren

beheer van het rioolstelsel

beheer KWZI

beheer van IBA's

5-jaarlijkse keuring IBA (excl. beheer IBA)

plaatsen en in dienst stellen IBA's

99,84

Werftoezicht

keuring afkoppeling (excl. afkoppelen)

Afkoppelingsadvies

uitvoeren van de afkoppeling

technisch advies (mbt hydraulische structuren)

114,27

Optimalisaties

bouwkundige herstellingswerken

opmaken van een hydraulisch model

beheren van een hydraulisch model

hydraulisch advies

onderhoud van grachten

beheren van een riooldatabank

opmaken van een riooldatabank

projectmanagement investeringsprojecten

opmaken en beheer assetmanagement

audit hydraulische structuur of KWZI of IBA

inspecteren van een rioolstreng

ruimen van riolen

Waterexpert

vervangingen/herstellingen

beheer en opmaak van investeringsportfolio

opmaken van een hemelwaterplan

126,17

water- en omgevingsadvies

beleidsondersteuning (opmaak/beheer financieel plan)

146,92

juridisch en / of financieel advies


Addendum nr. 3

Om de overstap naar het nieuwe tarievensysteem mogelijk te maken heeft Aquafin nv addendum nr. 3 opgemaakt aan de dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur tussen Aquafin nv en de stad, en zijn addenda.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheid van de gemeenteraad
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt addendum nr. 3 goed aan de dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur, gesloten tussen Aquafin nv en de stad Geel. Het betreft de overstap van protocoltarieven naar servicetarieven. Het voormelde addendum maakt integraal deel uit van dit besluit.