Terug
Gepubliceerd op 11/06/2024

2024_CBS_01519 - Een WhatsApp-kanaal voor stad Geel - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/06/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01519 - Een WhatsApp-kanaal voor stad Geel - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_01519 - Een WhatsApp-kanaal voor stad Geel - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

In juni 2023 introduceerde WhatsApp ‘Kanalen’: een eenvoudige, betrouwbare manier om belangrijke updates te ontvangen, rechtstreeks in WhatsApp. Dit biedt een unieke kans voor de stad Geel om haar communicatie met inwoners naar een hoger niveau te tillen. 


Wat zijn WhatsApp-kanalen?

WhatsApp-kanalen zijn een nieuwe functie binnen WhatsApp die organisaties en individuen in staat stelt om gratis updates te delen met hun volgers. In tegenstelling tot WhatsApp-groepen, waar conversaties plaatsvinden tussen meerdere personen, is een kanaal eenrichtingsverkeer. Beheerders van een kanaal kunnen tekstberichten, foto's, video's, audioberichten, stickers en enquêtes sturen naar hun abonnees.

Afbeelding met tekst, Menselijk gezicht, schermopname, Website 
Automatisch gegenereerde beschrijving

Argumentatie

Waarom starten met WhatsApp-kanalen?

De resultaten van de communicatiemonitor uit 2020 tonen aan dat WhatsApp een populair platform is onder de inwoners van Geel. In september 2022 startte stad Geel ook al met een WhatsApp verzendlijsten voor wegenwerken. Na een proefperiode werd dit positief geëvalueerd. 

Meer info in vergaderbeheer:  


WhatsApp is populairste chatdienst  

Volgens de Imec.digimeter 2023 (*) gebruikt 84 procent van de Vlamingen dagelijks een sociale mediaplatform en/of chatdienst. 85 procent van deze groep gebruikt WhatsApp minstens maandelijks en 63 procent gebruikt WhatsApp dagelijks. 

 

Afbeelding met tekst, schermopname, diagram, ontwerp 
Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met tekst, schermopname, diagram, Lettertype 
Automatisch gegenereerde beschrijving



  (*) Imec.digimeter 2023 biedt diepgaande inzichten in de digitale gewoonten, vaardigheden, attitudes en technologische trends van de Vlaamse bevolking. Deze toonaangevende studie brengt de digitale transformatie in de ruimste zin onder de Vlamingen in kaart. 

Meer info: https://www.imec.be/nl/kennisuitwisseling/techmeters/digimeter/imecdigimeter-2023


Voordelen WhatsApp-kanalen

  • Snel en efficiënt: Snel en efficiënt belangrijke informatie delen met inwoners en belanghebbenden, zoals nieuws over noodsituaties, evenementen of wijzigingen in de dienstverlening. 
  • Moderne uitstraling: Laten zien dat stad Geel meegaat met de tijd en openstaat voor moderne communicatiemiddelen.
  • Gratis: WhatsApp kanalen zijn gratis


Welke inhoud via het WhatsApp-kanaal?

De stad Geel start met een algemeen kanaal om ervaring op te doen met de tool. Later kan worden bekeken of er nood is aan gespecialiseerde kanalen over specifieke thema’s of voor specifieke doelgroepen.

 

Suggesties voor inhoud:

  • Wekelijkse samenvatting met links naar de belangrijkste nieuwsberichten op de website.
  • Aankondigingen van grote evenementen en activiteiten.
  • Belangrijk nieuws dat relevant is voor een grote groep inwoners.
  • Eenvoudige peilingen om naar de mening van inwoners te peilen.

De dienst communicatie maakt een selectie van berichten, niet alle berichten zullen via WhatsApp worden gedeeld. 


Beheer van het WhatsApp-kanaal 

Een WhatsApp-kanaal kan beheerd worden door één eigenaar en meerdere beheerders. De eigenaar is diegene die het kanaal heeft aangemaakt en heeft de meeste rechten. Beheerders kunnen updates versturen, reacties bekijken en kanaalinstellingen beheren. 

Een WhatsApp-kanaal kan slechts één eigenaar tegelijk hebben. Kanaaleigenaren kunnen hetzelfde doen als beheerders en kunnen ook:

  • Andere beheerders uitnodigen en verwijderen.
  • Een lijst met huidige en uitgenodigde beheerders bekijken.
  • Het eigenaarschap van een kanaal overdragen naar een beheerder.
  • Hun kanaal verwijderen.

Gezien hun expertise in communicatie, is het logisch dat de medewerkers van de dienst communicatie een centrale rol spelen in het beheer van de WhatsApp-kanalen. Dienst communicatie vraagt advies aan dienst ICT over het eigenaarschap: mag dit gekoppeld worden aan de telefoonnummer van een medewerker of is het veiliger om hiervoor een aparte nummer (en eventueel toestel) te voorzien? 

Meer info over kanaaleigenaarschap en beheer: https://faq.whatsapp.com/3185643455078439/?helpref=hc_fnav


Veiligheid en privacy

Volgers of kijkers van een kanaal (dus geen beheerder):

  • Zijn niet zichtbaar voor mensen die een kanaal bekijken, dus ook niet voor andere kanaalvolgers. Deze personen kunnen niet zien wat je doet met de kanaalinhoud. Ze kunnen je naam, telefoonnummer, profielfoto, reacties op kanaalinhoud of hoe je stemt in peilingen niet zien (behalve beheerders, zie hieronder meer).
  • Kunnen van contacten kunnen niet zien welke kanalen ze volgen of wat ze doen met kanaalinhoud (tenzij ze een beheerder zijn van een kanaal dat je volgt).

Kanaalupdates staan op een apart tabblad van je chats. Zoals altijd blijven je persoonlijke berichten en oproepen end-to-end versleuteld. Niemand anders kan ze lezen of beluisteren, zelfs WhatsApp niet.

Meer info: https://faq.whatsapp.com/1318001139066835/?helpref=hc_fnav


Kanalen vs. verzendlijsten  

Stad Geel gebruikt al verzendlijsten voor een aantal specifieke doelgroepen (o.a. bij wegenwerken, communicatie naar vrijwilligers, bezoekers zwembad).  Verzendlijsten en kanalen lijken ongeveer hetzelfde, toch zijn er enkele verschillen. Een overzicht: 

 

Kanaal stad Geel 

Verzendlijsten voor o.a. wegenwerken, vrijwilligers 

Doelgroep 

Alle inwoners 

 Specifieke doelgroep 

Manier abonneren 

Abonneren door ‘kanaal volgen’ te klikken. 
 
Je hebt een link nodig om kanalen te volgen van niet-geverifieerde organisaties (zonder vinkje). 

Je hebt een link nodig om je te abonneren. Je moet en aantal gegevens invullen.   

 

 

Soort kanaal 

 

Push 

Push 

 

Meldingen 

 
Meldingen staan automatisch op mute. Volgers kunnen ervoor kiezen om meldingen te krijgen.   

 

Meldingen zoals je berichtmeldingen instelt. 

Interactie 

Beperkt – enkel via emoji’s, polls ook mogelijk. 

Geen interactie mogelijk 

(stad Geel kan wel het platform uitbreiden met een module zodat er interactie mogelijk is) 

Beheerders 

Kan vanuit persoonlijk profiel – meerdere beheerders mogelijk. 

Meerdere beheerders mogelijk 

Posts 

Blijven 30 dagen lang beschikbaar, kunnen doorgestuurd worden. 

Altijd beschikbaar tot ontvanger ze archiveert/verwijdert. Kunnen doorgestuurd worden 

Privacy 

Naam en gsm-nummer van de volgers zijn privé. Ook voor de beheerder. 

Abonnee deelt gsm-nummer met de organisatie. 

Prijs 

Gratis 

Betalend  

 


Meer info in vergaderbeheer over WhatsApp verzendlijsten:  

 

Conclusie: WhatsApp is waardevolle aanvulling in de mediamix

Een WhatsApp-kanaal voor stad Geel is een waardevolle aanvulling op de bestaande communicatiekanalen, zoals de website, de digitale nieuwsbrief en Facebook. Zo kunnen we een nog breder publiek bereiken met onze berichtgeving.

Daarnaast blijven we WhatsApp-verzendlijsten ook gebruiken voor updates over wegenwerken. Dit kanaal is specifiek gericht op mensen die direct geraakt worden door de werkzaamheden, waardoor we hen op een gerichte manier kunnen informeren over hinder en alternatieve routes.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het managementteam geeft positief advies om een WhatsApp-kanaal in te zetten voor stad Geel.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist om een WhatsApp-kanaal in te zetten voor Stad Geel.