In juni 2023 introduceerde WhatsApp ‘Kanalen’: een eenvoudige, betrouwbare manier om belangrijke updates te ontvangen, rechtstreeks in WhatsApp. Dit biedt een unieke kans voor de stad Geel om haar communicatie met inwoners naar een hoger niveau te tillen.
WhatsApp-kanalen zijn een nieuwe functie binnen WhatsApp die organisaties en individuen in staat stelt om gratis updates te delen met hun volgers. In tegenstelling tot WhatsApp-groepen, waar conversaties plaatsvinden tussen meerdere personen, is een kanaal eenrichtingsverkeer. Beheerders van een kanaal kunnen tekstberichten, foto's, video's, audioberichten, stickers en enquêtes sturen naar hun abonnees.
De resultaten van de communicatiemonitor uit 2020 tonen aan dat WhatsApp een populair platform is onder de inwoners van Geel. In september 2022 startte stad Geel ook al met een WhatsApp verzendlijsten voor wegenwerken. Na een proefperiode werd dit positief geëvalueerd.
Meer info in vergaderbeheer:
Volgens de Imec.digimeter 2023 (*) gebruikt 84 procent van de Vlamingen dagelijks een sociale mediaplatform en/of chatdienst. 85 procent van deze groep gebruikt WhatsApp minstens maandelijks en 63 procent gebruikt WhatsApp dagelijks.
(*) Imec.digimeter 2023 biedt diepgaande inzichten in de digitale gewoonten, vaardigheden, attitudes en technologische trends van de Vlaamse bevolking. Deze toonaangevende studie brengt de digitale transformatie in de ruimste zin onder de Vlamingen in kaart.
Meer info: https://www.imec.be/nl/kennisuitwisseling/techmeters/digimeter/imecdigimeter-2023
De stad Geel start met een algemeen kanaal om ervaring op te doen met de tool. Later kan worden bekeken of er nood is aan gespecialiseerde kanalen over specifieke thema’s of voor specifieke doelgroepen.
Suggesties voor inhoud:
De dienst communicatie maakt een selectie van berichten, niet alle berichten zullen via WhatsApp worden gedeeld.
Een WhatsApp-kanaal kan beheerd worden door één eigenaar en meerdere beheerders. De eigenaar is diegene die het kanaal heeft aangemaakt en heeft de meeste rechten. Beheerders kunnen updates versturen, reacties bekijken en kanaalinstellingen beheren.
Een WhatsApp-kanaal kan slechts één eigenaar tegelijk hebben. Kanaaleigenaren kunnen hetzelfde doen als beheerders en kunnen ook:
Gezien hun expertise in communicatie, is het logisch dat de medewerkers van de dienst communicatie een centrale rol spelen in het beheer van de WhatsApp-kanalen. Dienst communicatie vraagt advies aan dienst ICT over het eigenaarschap: mag dit gekoppeld worden aan de telefoonnummer van een medewerker of is het veiliger om hiervoor een aparte nummer (en eventueel toestel) te voorzien?
Meer info over kanaaleigenaarschap en beheer: https://faq.whatsapp.com/3185643455078439/?helpref=hc_fnav
Volgers of kijkers van een kanaal (dus geen beheerder):
Kanaalupdates staan op een apart tabblad van je chats. Zoals altijd blijven je persoonlijke berichten en oproepen end-to-end versleuteld. Niemand anders kan ze lezen of beluisteren, zelfs WhatsApp niet.
Meer info: https://faq.whatsapp.com/1318001139066835/?helpref=hc_fnav
Stad Geel gebruikt al verzendlijsten voor een aantal specifieke doelgroepen (o.a. bij wegenwerken, communicatie naar vrijwilligers, bezoekers zwembad). Verzendlijsten en kanalen lijken ongeveer hetzelfde, toch zijn er enkele verschillen. Een overzicht:
| Kanaal stad Geel | Verzendlijsten voor o.a. wegenwerken, vrijwilligers |
Doelgroep | Alle inwoners | Specifieke doelgroep |
Manier abonneren | Abonneren door ‘kanaal volgen’ te klikken. | Je hebt een link nodig om je te abonneren. Je moet en aantal gegevens invullen.
|
Soort kanaal
| Push | Push |
Meldingen | |
Meldingen zoals je berichtmeldingen instelt. |
Interactie | Beperkt – enkel via emoji’s, polls ook mogelijk. | Geen interactie mogelijk (stad Geel kan wel het platform uitbreiden met een module zodat er interactie mogelijk is) |
Beheerders | Kan vanuit persoonlijk profiel – meerdere beheerders mogelijk. | Meerdere beheerders mogelijk |
Posts | Blijven 30 dagen lang beschikbaar, kunnen doorgestuurd worden. | Altijd beschikbaar tot ontvanger ze archiveert/verwijdert. Kunnen doorgestuurd worden |
Privacy | Naam en gsm-nummer van de volgers zijn privé. Ook voor de beheerder. | Abonnee deelt gsm-nummer met de organisatie. |
Prijs | Gratis | Betalend
|
Meer info in vergaderbeheer over WhatsApp verzendlijsten:
https://geel.onlinesmartcities.be/suiteview/decree/detail?id=451488
https://geel.onlinesmartcities.be/suiteview/decree/detail?id=533813
Een WhatsApp-kanaal voor stad Geel is een waardevolle aanvulling op de bestaande communicatiekanalen, zoals de website, de digitale nieuwsbrief en Facebook. Zo kunnen we een nog breder publiek bereiken met onze berichtgeving.
Daarnaast blijven we WhatsApp-verzendlijsten ook gebruiken voor updates over wegenwerken. Dit kanaal is specifiek gericht op mensen die direct geraakt worden door de werkzaamheden, waardoor we hen op een gerichte manier kunnen informeren over hinder en alternatieve routes.
Het managementteam geeft positief advies om een WhatsApp-kanaal in te zetten voor stad Geel.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om een WhatsApp-kanaal in te zetten voor Stad Geel.