UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 10/06/2024
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024035052
Dossiernummer gemeente: 202400125
De gemeente Geel heeft op 15 maart 2024 een aanvraag ontvangen voor het regulariseren van een vissershut. De aanvraag werd op 11 april 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
mevrouw Rien Scheepmans wonende Domeinstraat 16 te 2440 Geel en de heer Wim Goovaerts wonende Domeinstraat 16 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: zandpad
Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie I nrs. 2136N en 2136S
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
natuurgebied
De natuurgebieden omvatten de bossen, wouden, venen, heiden, moerassen, duinen, rotsen, aanslibbingen, stranden en andere dergelijke gebieden. In deze gebieden mogen jagers- en vissershutten worden gebouwd voor zover deze niet kunnen gebruikt worden als woonverblijf, al ware het maar tijdelijk.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van gewestplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is niet in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing
Verordeningen
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
De aanvraag betreft het regulariseren van een vissershut.
Het gebouw, een chalet, werd in 2019 opgenomen als vergund geacht.
De eigenaar heeft het gebouw gesloopt en vervangen door een nieuwbouw vissershut.
De hut is opgetrokken op de contouren van de oude chalet, maar met een isolerende buitenschil van 15cm.
Het gebouw is opgebouwd met een houten skelet dat werd geïsoleerd en bekleed met een houten afwerking aan binnen- en buitenzijde. Het dak werd voorzien van een geïsoleerd pannendak.
In het gebouw kan materiaal opgeborgen worden en het kan gebruikt worden om beschutting te bieden voor vissers.
De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Op 30 april 2024 werd het advies ontvangen van Dienst Integraal Waterbeleid
Advies: ongunstig
Op 12 april 2024 werd het advies ontvangen van Vlaamse Milieumaatschappij Watertoets
Advies: ongunstig
Op 19 april 2024 werd het advies ontvangen van Agentschap voor Natuur en Bos
Advies: ongunstig
Niet van toepassing
Wegenis
Het perceel is paalt niet aan een gemeenteweg, maar is bereikbaar via Keulsekarstraat (gemeenteweg).
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.
Het perceel gelegen te Geel, Afdeling 1, Sectie I, nr. 2136N, 2136S is gelegen langs en stroomt deels af naar de Molse Nete, een onbevaarbare waterloop van 1ste categorie die beheerd wordt door VMM en stroomt deels af naar de Millegemloop, een onbevaarbare waterloop van 2de categorie die beheerd wordt door provincie Antwerpen. De locatie is volgens de watertoetskaarten effectief overstromingsgevoelig.
Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.
Er mag geen ruimte voor water verloren gaan. Door het oprichten van constructies en door ophogingen wordt immers overstroombare ruimte ingenomen, waardoor op die plaats geen overstromingswater geborgen kan worden. Dit kan er toe leiden dat het gevaar voor wateroverlast in de omgeving toeneemt. Om de overstromingsproblemen in de omgeving niet te verergeren, moet bij voorkeur het verlies van waterbergingsruimte vermeden worden door het project/plan te realiseren zonder inname van ruimte voor water.
De watertoets wordt daarom ongunstig beoordeeld.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:
Functionele inpasbaarheid
Het betreft het regulariseren van een gebouw gelegen in natuurgebied. Het perceel is eveneens gelegen in VEN gebied “Molse Nete” en in SBZ (Speciale Beschermingszone) gebied “Bovenloop van de Grote Nete met Zammelsbroek, Langdonken en Goor”.
Het gebouw neemt extra ruimte in van het VEN gebied en zal door het gebruik een bijkomende verstoring van de aanwezige natuurwaarden veroorzaken.
Het gebouw is opgetrokken in de 5m-erfdienstbaarheidszone van de Molse Nete. Deze zone is zeer belangrijk voor het onderhoud van de waterlopen en moet vrij blijven van gebouwen, verhardingen of andere constructies.
Door het plaatsen van het gebouw wordt er ruimte voor water ingenomen, met bijkomende waterschade als gevolg van overstromingen in de rest van het stoomgebied.
De vissershut is functioneel niet inpasbaar op deze locatie.
Mobiliteitsimpact
Door het bouwen van de vissershut en het openstellen van de vijver voor recreatief gebruik wordt bijkomend verkeer richting deze locatie aangetrokken.
De auto’s zorgen eveneens voor het verstoren van de natuurwaarden in het gebied.
Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
Het gebouw heeft een beperkt volume, maar gelet op de locatie in natuurgebied, VEN gebied en SBZgebied is er steeds sprake van impact en verstoring van de natuurwaarden.
Daarenboven wordt er ruimte voor water ingenomen, wat in een overstromingsgevoelig gebied overlast zal veroorzaken op andere locaties.
Visueel-vormelijke elementen
Het gebouw is opgericht in skeletbouw en afgewerkt met hout wat past in de omgeving.
Cultuurhistorische aspecten
Niet van toepassing.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid
Het gebouw verstoort de natuurwaarden in de omgeving en neemt ruimte voor water in, in een overstromingsgevoelig gebied.
Conclusie
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in NIET overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
Resultaten openbaar onderzoek
Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.
Niet van toepassing.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:
Conclusie
De omgevingsambtenaar verleent een ongunstig advies voor het regulariseren van een vissershut omwille van volgende redenen:
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren omwille van volgende redenen:
De omgevingsambtenaar verleent een ongunstig advies voor het regulariseren van een vissershut omwille van volgende redenen: