Terug
Gepubliceerd op 18/06/2024

2024_CBS_01544 - Axion - FC Pula - Yellow Sticks : veiligheids- en parkeerproblematiek - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/06/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens; Pieter Cowé

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01544 - Axion - FC Pula - Yellow Sticks : veiligheids- en parkeerproblematiek - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_01544 - Axion - FC Pula - Yellow Sticks : veiligheids- en parkeerproblematiek - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Het college besliste in zitting van 14 februari 2022 enkele maatregelen ter verbetering van de parkeerproblematiek rond sportcomplex Axion. Deze maatregelen zijn echter nooit uitgevoerd.

Ondertussen is de situatie ook wel enigszins veranderd:

  • de buitenaanleg rond de sporthal werd gefinaliseerd
  • hockeyclub Yellow Sticks heeft zijn plaats gekregen op een terrein langs Zwaarvoerdersspoor
  • in de vernieuwde sporthal zijn tov vroeger meer sportclubs actief

Dit alles brengt meer sporters en meer bezoekers op de been. Dit geeft aanleiding tot conflicten tussen en frustraties van kwetsbare weggebruikers en gemotoriseerd verkeer.

Het probleem situeert zich vooral rond het volgende:

  • vele sporters worden met de wagen afgezet, wagens rijden dan helemaal tot achteraan de paaltjes en moeten dan keren en komen zo in conflict met passerende voetgangers en fietsers.
  • tijdens drukke momenten is er een tekort aan parkeerplaatsen waardoor er veel zoekverkeer is en er wordt wild geparkeerd en de bijhorende conflicten tussen verschillende modi ook weer de kop opsteken.
  • momenteel is de campusparking op Thomas More op weekdagen open tot 22.30u, op vrijdag en zaterdag tot 19u. Op zondag is de parking gesloten. Op drukke momenten is de parking dus niet beschikbaar. 

Er is dus een problematiek van verkeersonveiligheid tussen auto's en kwetsbare weggebruikers en één van frustrerend parkeerzoekverkeer. Om de sportsite vlot en veilig bereikbaar te maken, dienen aangepaste maatregelen te worden genomen.

Er is het gegeven dat er vlakbij een overvloed aan parkeerplaatsen is op het parkeerterrein van Thomas More. Deze blijven onderbenut tijdens de openingsuren van de sportsite. Het is dus logisch om maximaal in te zetten op gedeeld ruimtegebruik, eerder dan bijkomende parkeerplaatsen aan te brengen.

Argumentatie

De dienst mobiliteit stelt - in overleg met de sportdienst, en in tweede instantie met de vertegenwoordigers van Thomas More - volgende maatregelen voor (zie plan in bijlage voor kleuraanduidingen):

  • Om de veiligheid te garanderen op Zwaarvoerdersspoor thv de sportvelden (hockey, voetbal) en sporthal Axion is gemotoriseerd verkeer niet meer toegelaten voorbij de parking, uitgezonderd voor mindervaliden en vergunninghouders (te bepalen door dienst sport wie vergunning krijgt). Om dit duidelijk te maken, wordt er best een obstakel geplaatst, het voorstel is om hier een kleine manuele slagboom te plaatsen  samen met een bord C3 en onderbord "uitgezonderd vergunninghouders, uitgezonderd mindervaliden ". Ook sensibilisatie is nodig en handhaving om te vermijden dat men blijft doorrijden.
  • Het blauwe gedeelte kan onthard worden en aangeplant met groen of het kan verhard worden en uitgerust met fietsenstallingen. Er is namelijk een tekort aan fietsenstallingen aangezien de fietsenstallingen in de hoogte in Axion quasi niet gebruikt worden. Omdat de blue bike fietsen op de campus zelf goed gebruikt worden, is er het voorstel om een blue bike station te voorzien in de omgeving van Axion.
  • de rode zones zijn momenteel in gebruik als parkeerstrook, maar deze gaan door het plaatsen van de slagboom niet meer kunnen/mogen gebruikt worden. Ook deze zones kunnen onthard en vergroend worden.  Door het wegvallen van deze parkeerplaatsen (+/- 35 stuks) zal er - zeker op wedstrijddagen - een tekort aan parkeerplaatsen zijn. Daardoor is het absoluut noodzakelijk dat de parking op de campus Thomas More mee kan ingeschakeld worden. De wens is dat deze parking op vrijdag en zaterdag open blijft tot 23u, op zondag is opening gewenst van 9u tot 21u. Het is ook niet de bedoeling dat heel de parking kan gebruikt worden, de eerste 3 parkeerstroken (zie bijlage) zijn meer dan voldoende. Voor het openstellen van de parking zien we verschillende mogelijkheden:
    • de conciërge van Thomas More zorgt elke dag voor het openen en sluiten van de poort.
    • het openen en sluiten van de poort zou kunnen gebeuren door de zaalwachters van sporthal Axion. De sportdienst is hier geen voorstander van want de parking zal niet enkel gebruikt worden door bezoekers van de sporthal, maar ook door bezoekers van voetbalclub FC Pula en de hockeyclub Yellow Sticks
    • op het terrein zelf kan er een afsluiting + poortjes geplaatst worden zodat enkel de eerste 3 parkeerstroken constant bereikbaar zijn en de rest van de parking en het campusterrein veilig afgesloten blijven.

In de werkgroep mobiliteit Innovatiecampus werd het medegebruik van de campusparking ook besproken. Thomas More is bereid dit (meer) te faciliteren, inbegrepen de inschakeling van de eigen conciërge, maar het aanvoelen is dat er vanuit de stad intensief moet onderhandeld worden met Thomas More om dit medegebruik tegen 1 september gerealiseerd te hebben. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

 Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord om voorbij de parking Axion geen gemotoriseerd verkeer meer toe te laten uitgezonderd vergunninghouders en mindervaliden. er kan een manuele slagboom worden geplaatst. Dit wordt pas in voege gebracht en gerealiseerd op het ogenblik dat het akkoord rond extra parkeerplaatsen met Thomas More rond is.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht aan de dienst sport, in samenwerking met de dienst openbaar domein, om een nieuwe invulling uit te werken voor de stroken voorbij de parking waar niet meer mag geparkeerd worden. De invulling betreft in eerste instantie de plaatsing van een fietsenstalling voor gewone fietsen en deelfietsen. De resterende ruimte moet maximaal onthard en vergroend worden. 

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht aan de sportdienst om het gebruik en de (huidige) openingsuren van de campusparking beter te communiceren via de sportverenigingen. 

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen vraagt aan Thomas More om de (huidige) openingsuren van de parking duidelijk te afficheren aan de toegang tot de parking.

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de diensten om intensief overleg te plegen met Thomas More over het meer openstellen van de campusparking tegen 1 september. De gewenste openingsuren zijn op weekdagen tot 22.30u, op vrijdag en zaterdag tot 23u, op zondag van 9u tot 21u.

Dit moet gerealiseerd worden:

- ofwel door het openen en sluiten van de poorten door de conciërge van Thomas More

- ofwel door het (ver)plaatsen van draad en afsluiting zodat een deel van de parkeerplaatsen (vb eerste 3 parkeerstroken) permanent beschikbaar zijn en de rest van de parking afgesloten kan worden.

Artikel 6

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de diensten om na te gaan hoe actieve weggebruikers (fietsers en voetgangers) op een veilige manier van en naar Axion kunnen gaan. Dit kan bijvoorbeeld door een fietsstraat in te voeren, er kan gedacht worden aan het verlengen van het voetpad.