Het college besliste in zitting van 14 februari 2022 enkele maatregelen ter verbetering van de parkeerproblematiek rond sportcomplex Axion. Deze maatregelen zijn echter nooit uitgevoerd.
Ondertussen is de situatie ook wel enigszins veranderd:
Dit alles brengt meer sporters en meer bezoekers op de been. Dit geeft aanleiding tot conflicten tussen en frustraties van kwetsbare weggebruikers en gemotoriseerd verkeer.
Het probleem situeert zich vooral rond het volgende:
Er is dus een problematiek van verkeersonveiligheid tussen auto's en kwetsbare weggebruikers en één van frustrerend parkeerzoekverkeer. Om de sportsite vlot en veilig bereikbaar te maken, dienen aangepaste maatregelen te worden genomen.
Er is het gegeven dat er vlakbij een overvloed aan parkeerplaatsen is op het parkeerterrein van Thomas More. Deze blijven onderbenut tijdens de openingsuren van de sportsite. Het is dus logisch om maximaal in te zetten op gedeeld ruimtegebruik, eerder dan bijkomende parkeerplaatsen aan te brengen.
De dienst mobiliteit stelt - in overleg met de sportdienst, en in tweede instantie met de vertegenwoordigers van Thomas More - volgende maatregelen voor (zie plan in bijlage voor kleuraanduidingen):
In de werkgroep mobiliteit Innovatiecampus werd het medegebruik van de campusparking ook besproken. Thomas More is bereid dit (meer) te faciliteren, inbegrepen de inschakeling van de eigen conciërge, maar het aanvoelen is dat er vanuit de stad intensief moet onderhandeld worden met Thomas More om dit medegebruik tegen 1 september gerealiseerd te hebben.
Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord om voorbij de parking Axion geen gemotoriseerd verkeer meer toe te laten uitgezonderd vergunninghouders en mindervaliden. er kan een manuele slagboom worden geplaatst. Dit wordt pas in voege gebracht en gerealiseerd op het ogenblik dat het akkoord rond extra parkeerplaatsen met Thomas More rond is.
Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht aan de dienst sport, in samenwerking met de dienst openbaar domein, om een nieuwe invulling uit te werken voor de stroken voorbij de parking waar niet meer mag geparkeerd worden. De invulling betreft in eerste instantie de plaatsing van een fietsenstalling voor gewone fietsen en deelfietsen. De resterende ruimte moet maximaal onthard en vergroend worden.
Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht aan de sportdienst om het gebruik en de (huidige) openingsuren van de campusparking beter te communiceren via de sportverenigingen.
Het college van burgemeester en schepenen vraagt aan Thomas More om de (huidige) openingsuren van de parking duidelijk te afficheren aan de toegang tot de parking.
Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de diensten om intensief overleg te plegen met Thomas More over het meer openstellen van de campusparking tegen 1 september. De gewenste openingsuren zijn op weekdagen tot 22.30u, op vrijdag en zaterdag tot 23u, op zondag van 9u tot 21u.
Dit moet gerealiseerd worden:
- ofwel door het openen en sluiten van de poorten door de conciërge van Thomas More
- ofwel door het (ver)plaatsen van draad en afsluiting zodat een deel van de parkeerplaatsen (vb eerste 3 parkeerstroken) permanent beschikbaar zijn en de rest van de parking afgesloten kan worden.
Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de diensten om na te gaan hoe actieve weggebruikers (fietsers en voetgangers) op een veilige manier van en naar Axion kunnen gaan. Dit kan bijvoorbeeld door een fietsstraat in te voeren, er kan gedacht worden aan het verlengen van het voetpad.