Terug
Gepubliceerd op 11/06/2024

2024_CBS_01551 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Bel - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/06/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens; Pieter Cowé

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01551 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Bel - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_01551 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Bel - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Team Mobiliteit bekijkt momenteel de voorrangsregelingen op het grondgebied van stad Geel. Er wordt bekeken waar de voorrang van rechts dient te worden geschrapt om de verkeersveiligheid te verhogen en om conform te zijn met mobiliteitsplan.

Bel behoort tot het beheer van de stad en is deels gelegen binnen de bebouwde kom en deels gelegen in de zone 30 schoolomgeving Bel

Argumentatie

De straat Bel heeft duidelijk het profiel van een voorrangsweg. In het mobiliteitsplan is de weg gedefinieerd als lokale weg type 2. Dit betekent dat dit een ontsluitingsweg is voor alle aantakkende (erf)toegangswegen. Toch geldt op deze weg nog de voorrang van rechts op alle kruispunten. Gezien het profiel van Bel en met het oog op een hogere verkeersveiligheid stelt team Mobiliteit voor om van Bel een voorrangsweg te maken.

Juridische grond

  1. Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  2. Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  3. Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  5. Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  6. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  7. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  8. De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

Adviezen

Visum Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor Bel, op te heffen en te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

Verkeer rijdende in Bel moet voorrang verlenen aan verkeer rijdende op de Molseweg. In Bel wordt het bord B1 geplaatst en wegmarkeringen aangebracht overeenkomstig artikel 76.2 uit de wegcode.

Artikel 3

Bel wordt een voorrangsweg. Verkeer komende uit de zijstraten moet voorrang verlenen aan verkeer rijdende op de straat Bel.

  • Op de straat Bel worden, ter hoogte van de kruisingen met Belsehei, Bruul, Malosewaver, Zavelstraat, Wijdbos, Pastorijstraat, Hoogstraat, St.-Antoniusstaat, Kapucienenberg en Manheuvels, aan beide zijden de borden B15 geplaatst.
  • In de straten Belsehei, Bruul, Malosewaver, Zavelstraat, Wijdbos, Pastorijstraat, Hoogstraat, St.-Antoniusstaat, Kapucienenberg en Manheuvels wordt aan de kruising met straat Bel het bord B1 geplaatst en wegmarkeringen aangebracht overeenkomstig artikel 76.2 uit de wegcode 

Artikel 4

Ter hoogte van Bel 86-88 is er een wegversmalling. Bestuurders komende van Bel centrum moeten voorrang verlenen aan bestuurders komende vanaf Molseweg. De borden B19 en B21 worden geplaatst.

Artikel 5

Een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van huisnummer 129
  • ter hoogte van het kruispunt met St.-Antoniusstraat
  • ter hoogte van het kruispunt met Manheuvels

Artikel 6

Het parkeren wordt toegelaten in de met witte markeringen afgebakende parkeerplaatsen ter hoogte van Bel 144-154 en Bel 91-95. 

Artikel 7

In Bel tussen huisnummers 20 en 37 wordt volgende maatregel ingevoerd: Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken markering die werd aangebracht bij het naderen van een doorlopende streep te overschrijden tenzij om in te halen, om links af te slaan, om te keren of van rijstrook te veranderen. Het parkeren op de rijbaan is er verboden. Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende markering te overschrijden en het is verboden links van een doorlopende markering te rijden wanneer die de twee rijstroken scheidt. Het parkeren is er eveneens verboden. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen cfr. Art. 72.2 en Art. 72.3 van de wegcode.

Artikel 8

Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan

  • Departement Mobiliteit en Openbare Werken
  • Dhr. Zonechef van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout
  • Dhr. Zonechef van de brandweerzone Kempen
  • Spoeddienst A.Z. St.-Dimpna
  • Dienst werkplaats