Team Mobiliteit bekijkt momenteel de voorrangsregelingen op het grondgebied van stad Geel. Er wordt bekeken waar de voorrang van rechts dient te worden geschrapt om de verkeersveiligheid te verhogen en om conform te zijn met mobiliteitsplan.
De Blokstraat heeft duidelijk het profiel van een voorrangsweg. In het mobiliteitsplan is de weg gedefinieerd als lokale weg type 2. Dit betekent dat dit een ontsluitingsweg is voor alle aantakkende (erf)toegangswegen. Toch geldt op deze weg nog de voorrang van rechts op de kruispunten met de zijstraten. Gezien het profiel van de Blokstraat en met het oog op een hogere verkeersveiligheid stelt team Mobiliteit voor om de voorrang van rechts op deze kruispunten af te schaffen.
Blokstraat behoort tot het beheer van de stad en is gelegen buiten de bebouwde kom.
De gemeenteraad beslist alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor Blokstraat, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De bestuurders rijdend in de Blokstraat dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Aardseweg (2 locaties)
Het verkeersbord B1 en wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76 uit de wegcode worden aangebracht in de Blokstraat.
De bestuurders rijdend in de Blokstraat hebben voorrang op de bestuurders rijdend in
Aan beide zijden van elk kruispunt worden in de Blokstraat de borden B15 geplaatst. In de zijstraten wordt het verkeersbord B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76 uit de wegcode aangebracht.
Op het onverharde deel Blokstraat gelegen langs het kanaal Bocholt - Herentals is een tonnagebeperking van 12 ton van kracht. De borden C21 "12 ton" worden geplaatst.
Op het onverharde deel Blokstraat gelegen langs het kanaal Bocholt - Herentals, gedeelte tussen Oudekastelseweg en de verkeersfilter op ongeveer 200 meter voorbij de kajak, is een snelheidsbeperking van 30 km/u van kracht. Het bord C43 "50" wordt geplaatst.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan: