Terug
Gepubliceerd op 11/06/2024

2024_CBS_01550 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg over Galven - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/06/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens; Pieter Cowé

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01550 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg over Galven - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_01550 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg over Galven - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde nog geen aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Galven goed.

Fietsostrade op het wegdeel tussen Lindenhof en gemeentegrens met Mol werd inmiddels in gebruik genomen en wordt reeds zeer frequent gebruikt voor zowel functioneel als recreatief fietsverkeer. Voor functionele fietsverplaatsingen fungeert fietsostrade F105 als de ideale fietsroute voor woon-werk en woon-schoolverkeer tussen de gemeentes Mol en Balen en het centrum van Geel. Ter hoogte van de kruispunten dient het fietsverkeer voorrang te verlenen aan het overige verkeer op de kruisende wegen. Om de veiligheid op deze kruispunten en tevens de spoorwegovergangen te verhogen, is het voorstel om de snelheid lokaal te verlagen. Galven heeft ten noorden van de spoorweg een snelheidsregime van maximaal 70km/u en ten zuiden van de spoorweg ligt het in bebouwde kom. Ter hoogte van het wijkschooltje is er een zone 30 schoolomgeving . Ter hoogte van het kruispunt met fietsostrade F105 en spoorwegovergang willen we het snelheidsregime terug brengen naar 50km/u.

Aanpassing juni 2024: het kruispunt Gerststraat x Galven wordt een voorrang geregeld kruispunt om te vermijden dat bij het openen van de slagbomen verkeer stil komt te staan op de sporen. 

Galven behoort tot het beheer van de stad en is deels gelegen buiten de bebouwde kom en deels binnen de bebouwde kom.

Galven behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de tonnagebeperking 5 ton

De zone 30 schoolomgeving Galven ligt volledig in de straat Galven

Argumentatie

Door het lokaal verlagen van het snelheidsregime tot 50km/u in Galven kan de veiligheid zowel voor fietsers op de fietsostrade als al het verkeer op de kruisende weg worden verhoogd. Fietsers op de fietsostrade dienen nog steeds voorrang te verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. Dit wordt op de fietsostrade aangeduid met het verkeersbord B1 en haaientand wegmarkeringen ter hoogte van het kruispunt. Hoewel niet verplicht is de dienst Openbare Werken & Verkeer van oordeel dat het verkeersbord B15 een meerwaarde kan bieden zodat bestuurders op de kruisende weg zich ervan vergewissen dat ze een (fiets)weg zullen kruisen. De verkeersborden B15 zullen dan ook geplaatst worden in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt met de fietsostrade.

Aanpassing juni 2024: momenteel moet verkeer komende uit het noorden voorrang geven aan verkeer uit de Gerststraat. Wanneer de slagbomen dicht geweest zijn en er op alle takken verkeer staat aan te schuiven, geeft dit gevaarlijke situaties. Verkeer uit het noorden moet namelijk voorrang geven aan verkeer uit de Gerststraat maar komt daardoor stil te staan op de sporen wat gevaarlijke situaties met zich meebrengt. Daarom wordt het kruispunt voorrang geregeld, namelijk Galven krijgt voorrang op Gerststraat

Juridische grond

  1. Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  2. Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  3. Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  5. De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119.
  6. Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  7. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  8. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  9. De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001, 25 april 2003 en 3 september 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor Galven, op te heffen en te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

De bestuurders rijdend in Galven dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Retieseweg die een hoofdweg is. Het verkeersbord B5 en wegmarkering overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode worden aangebracht.

Artikel 3

De bestuurders rijdend in Galven dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Logen, die een hoofdweg is. Het verkeersbord B1 en wegmarkering overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode worden aangebracht.

Artikel 4

Het gedeelte Galven begrepen tussen Retieseweg en Koeksberg is enkelrichting in de richting van Koeksberg. De borden F19, C1, M12 en M18 worden geplaatst.

Artikel 5

In Galven hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit Hadschot, op verkeer komende van de fietsostrade zijde Mol en op verkeer komende uit de Gerststraat. Aan beide zijden van elk kruispunt worden in Galven de borden B15 geplaatst. In Hadschot, op de fietsostrade en in de Gerststraat worden de verkeersborden B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode aangebracht.

Artikel 6

In Galven tussen huisnummer 35 en de spoorovergang wordt de snelheid beperkt tot 50km/u. Dit wordt aangeduid met het verkeersbord C43 "50km/u"

Artikel 7

Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:

  • Departement Mobiliteit en Openbare Werken
  • Dhr. Zonechef van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout
  • Dhr. Zonechef van de brandweerzone Kempen
  • Spoeddienst A.Z. St.-Dimpna
  • Dienst werkplaats