De gemeenteraad keurde nog geen aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Galven goed.
Fietsostrade op het wegdeel tussen Lindenhof en gemeentegrens met Mol werd inmiddels in gebruik genomen en wordt reeds zeer frequent gebruikt voor zowel functioneel als recreatief fietsverkeer. Voor functionele fietsverplaatsingen fungeert fietsostrade F105 als de ideale fietsroute voor woon-werk en woon-schoolverkeer tussen de gemeentes Mol en Balen en het centrum van Geel. Ter hoogte van de kruispunten dient het fietsverkeer voorrang te verlenen aan het overige verkeer op de kruisende wegen. Om de veiligheid op deze kruispunten en tevens de spoorwegovergangen te verhogen, is het voorstel om de snelheid lokaal te verlagen. Galven heeft ten noorden van de spoorweg een snelheidsregime van maximaal 70km/u en ten zuiden van de spoorweg ligt het in bebouwde kom. Ter hoogte van het wijkschooltje is er een zone 30 schoolomgeving . Ter hoogte van het kruispunt met fietsostrade F105 en spoorwegovergang willen we het snelheidsregime terug brengen naar 50km/u.
Aanpassing juni 2024: het kruispunt Gerststraat x Galven wordt een voorrang geregeld kruispunt om te vermijden dat bij het openen van de slagbomen verkeer stil komt te staan op de sporen.
Galven behoort tot het beheer van de stad en is deels gelegen buiten de bebouwde kom en deels binnen de bebouwde kom.
Galven behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de tonnagebeperking 5 ton
De zone 30 schoolomgeving Galven ligt volledig in de straat Galven
Door het lokaal verlagen van het snelheidsregime tot 50km/u in Galven kan de veiligheid zowel voor fietsers op de fietsostrade als al het verkeer op de kruisende weg worden verhoogd. Fietsers op de fietsostrade dienen nog steeds voorrang te verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. Dit wordt op de fietsostrade aangeduid met het verkeersbord B1 en haaientand wegmarkeringen ter hoogte van het kruispunt. Hoewel niet verplicht is de dienst Openbare Werken & Verkeer van oordeel dat het verkeersbord B15 een meerwaarde kan bieden zodat bestuurders op de kruisende weg zich ervan vergewissen dat ze een (fiets)weg zullen kruisen. De verkeersborden B15 zullen dan ook geplaatst worden in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt met de fietsostrade.
Aanpassing juni 2024: momenteel moet verkeer komende uit het noorden voorrang geven aan verkeer uit de Gerststraat. Wanneer de slagbomen dicht geweest zijn en er op alle takken verkeer staat aan te schuiven, geeft dit gevaarlijke situaties. Verkeer uit het noorden moet namelijk voorrang geven aan verkeer uit de Gerststraat maar komt daardoor stil te staan op de sporen wat gevaarlijke situaties met zich meebrengt. Daarom wordt het kruispunt voorrang geregeld, namelijk Galven krijgt voorrang op Gerststraat
De gemeenteraad besluit alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor Galven, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De bestuurders rijdend in Galven dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Retieseweg die een hoofdweg is. Het verkeersbord B5 en wegmarkering overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode worden aangebracht.
De bestuurders rijdend in Galven dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Logen, die een hoofdweg is. Het verkeersbord B1 en wegmarkering overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode worden aangebracht.
Het gedeelte Galven begrepen tussen Retieseweg en Koeksberg is enkelrichting in de richting van Koeksberg. De borden F19, C1, M12 en M18 worden geplaatst.
In Galven hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit Hadschot, op verkeer komende van de fietsostrade zijde Mol en op verkeer komende uit de Gerststraat. Aan beide zijden van elk kruispunt worden in Galven de borden B15 geplaatst. In Hadschot, op de fietsostrade en in de Gerststraat worden de verkeersborden B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode aangebracht.
In Galven tussen huisnummer 35 en de spoorovergang wordt de snelheid beperkt tot 50km/u. Dit wordt aangeduid met het verkeersbord C43 "50km/u"
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan: