Terug
Gepubliceerd op 11/06/2024

2024_CBS_01535 - Definitieve vaststelling gemeentelijk rooilijnplan - Berthoutsdreef - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/06/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01535 - Definitieve vaststelling gemeentelijk rooilijnplan - Berthoutsdreef - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_01535 - Definitieve vaststelling gemeentelijk rooilijnplan - Berthoutsdreef - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen

Aanleiding en context

De gemeenteraad van de stad Geel stelde in haar zitting van 27 maart 2024 het rooilijnplan Berthoutsdreef voorlopig vast.

Argumentatie

Openbaar onderzoek

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 9 april 2024 tot en met 9 mei 2024.

Dit openbaar werd aangekondigd door:

  1. aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, aan het begin- en eindpunt van het wegdeel;
  2. een bericht op de website van de stad Geel;
  3. een bericht in het Belgisch Staatsblad;
  4. een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de eigenaars van de onroerende goederen die zich bevinden in het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan;
  5. een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement Mobiliteit van de Vlaamse Overheid;
  6. een afzonderlijke mededeling aan de maatschappijen van openbaar vervoer NMBS en De Lijn;
  7. een afzonderlijke mededeling aan spoorwegbeheerder Infrabel.

Dit is in overeenstemming met de bepalingen van artikel 17 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (= gemeentewegendecreet).


Adviezen

Openbaar vervoermaatschappij De Lijn bracht geen advies uit;

Departement Mobiliteit van de Vlaamse Overheid bracht geen advies uit;

Openbaar vervoermaatschappij NMBS liet in haar reactie van 9 april 2024 weten geen gevolg te kunnen geven aangezien de NMBS niet betrokken is bij deze terreinen - mail als bijlage

Spoorwegbeheerder Infrabel liet in haar reactie van 11 april 2024 weten geen bezwaar te hebben - mail als bijlage;

De provinciale deputatie gaf in haar reactie op 29 april 2024 aan geen opmerkingen te hebben bij het rooilijnplan Berthoutsdreef - mail en bericht als bijlagen;


Reacties

Van twee aangelanden ontving de stad Geel een schriftelijke reactie tijdens het openbaar onderzoek. Aangelande 1 is eigenaar van perceel 289/2D2, aangelande 2 is eigenaar van de percelen 293X, 292C en 292D.


  • Aangelande 1 vraagt om verduidelijking op welk deel van zijn perceel de stad Geel juist aanspraak maakt voor opname in het openbaar domein. Na schriftelijke verduidelijking door de deskundige GIS gaat de aangelande akkoord en heeft geen verdere bezwaren of opmerkingen met betrekking tot het voorlopig vastgesteld rooilijnplan. Deze reactie van aangelande 1 als bijlage.


  • Aangelande 2 heeft meerdere bezwaren en opmerkingen geformuleerd in diens schriftelijke reactie tijdens het openbaar onderzoek, na afspraak bij het contactcentrum grondgebiedszaken van de stad Geel. Schriftelijke reactie van aangelande 2 als bijlage.

De verschillende diensten van de sector grondgebiedszaken werden om advies gevraagd ter behandeling van deze reactie. De gegevens adviezen als bijlage.

De bezwaren en opmerkingen worden hieronder punt per punt behandelt:

  1. Betreffende Berthoutsdreef 2 en 4 vraagt de aangelande om bevestiging dat er geen wijzigingen komen aan de huidige visueel zichtbare toestand.
    Behandeling: Voor de percelen 292C en 292D verandert er zichtbaar niets. De nieuwe rooilijnen worden ingemeten op de huidige perceelsgrenzen en de huidige fysieke afbakening van diens gronden. Omheiningen, poorten en tuinen behouden allen hun huidige toestand.
    Dit punt wordt bevestigd.

  2. Betreffende Oosterloseweg 82 stelt de aangelande dat de nieuwe rooilijn niet meer de buitenomtrek zou volgen van het bouwperceel zoals opgenomen in het liggingsplan van bouwvergunning 03461 van 31 mei 1965.
    De aangelande wenst dat er een strook van vijf meter voor de voorgevel in diens eigendom blijft.
    Behandeling: De nieuwe rooilijn vervangt de rooilijnen uit de Atlas der Buurtwegen. Het perceel 293X was – zoals medegedeeld tijdens het openbaar onderzoek – al getroffen door twee rooilijnen van voetweg nr. 188 uit de Atlas der Buurtwegen en de rooilijn volgde in tegenstelling tot hetgeen de aangelande beweert al niet de buitenomtrek van het bouwperceel zoals opgenomen in het liggingsplan van bouwvergunning 03461 van 31 mei 1965. Het liggingsplan uit bouwvergunning 03461 van 31 mei 1965 is geen landmeetkundig opgemeten plan maar opgesteld door een architect en heeft bijgevolg niet de juridische status van opmeting. Tevens blijkt uit de opmetingen door landmeter S. Geukens (LSG) van 13/10/2021 en door landmeter Lieven Mentens (IOK)  dat de perceelsgrens niet parallel loopt op vijf meter vanaf de voorgevel. Als bijlage is een detail van het rooilijnplan met verklarende legende alsook een eigenhandig gemaakte weergave op straatbeeld toegevoegd ter verduidelijking (dit laatste is niet juridisch bindend).

Het deel op perceel 293 X voor de woning is heden al voorzien van nutsvoorzieningen waaronder riolering, regenwaterafvoer, drinkwater, elektriciteit, televisiedistributie. Een rooilijnplan zorgt niet voor een wijziging van eigendom en/of eigenaar. Een rooilijnplan bakent de grenzen af tussen het openbaar en privaat domein, ongeacht de eigenaar van de grond. Aangezien er enkel een bestendiging gebeurt van het feitelijk openbaar domein, is een grondverwerving niet vereist. Bijgevolg wordt artikel 13§5 van het gemeentewegendecreet niet toegepast voor het perceel 293X van aangelande 2. 

Dit punt is om bovenstaande redenen ontvankelijk doch ongegrond.

  1. De aangelande wenst dat de zone 'zoals het vandaag is' conflictvrij wordt gehouden.
    Behandeling: Het is in het algemeen belang dat er zo weinig mogelijk gemotoriseerd verkeer of doorgaand fietsverkeer is vlak voor de voorgevels van woningen. Om die reden plant de stad Geel geen wijzigingen aan het huidig straatmeubilair.
    Aangezien een deel van het openbaar domein niet in eigendom is van de stad Geel, is het redelijk van de eigenaar te vragen om geen fietsstallingen, zitbanken, voor de voorgevel van Oosterloseweg 82 te plaatsen.
    Het huidig plein tussen de Berthoutsdreef en de Eindhoutseweg langs Oosterloseweg is voldoende groot voor de kermisattracties en markten te Oosterlo. Bovendien is het in het algemeen belang dat het weggedeelte dat door het lokaal gemotoriseerd en fietsverkeer tussen de Berthoutsdreef en de Oosterloseweg zo weinig mogelijk gehinderd wordt tijdens deze activiteiten.
    Dit punt is om bovenstaande redenen ontvankelijk en gegrond en er wordt hieraan grotendeels tegemoet gekomen.

  2. De aangelande vraagt om de rooilijn op een 15 à 20 cm voor de voorgevel te vestigen om een toekomstige gevelisolatie niet te hypothekeren.
    Behandeling: Het is toegestaan om de gevels te isoleren. In functie van gevelisolatie mag de rooilijn met 14 cm overschreden worden. Er zijn geen andere bouwbeperkingen omwille van de rooilijn. Voor andere bouwwerkzaamheden gelden de normale voorschriften. Onderhoud- en instandhoudingswerken zijn mogelijk, ook na de vaststelling van het rooilijnplan.
    Dit punt is om bovenstaande redenen ontvankelijk, maar niet gegrond. Er wordt grotendeels tegemoet gekomen aan dit punt door de bestaande bouwmogelijkheden.

  3. De aangelande stelt dat Oosterloseweg 80 en 82 langs de voorkant aangesloten zijn op hetzelfde lozingspunt in de riolering en wenst dat deze apart gemaakt worden bij een nieuwe aanleg van de riolering.
    Behandeling: Dit punt is irrelevant voor de vaststelling van het rooilijnplan en daarom niet ontvankelijk.


Conclusie: De ontvangen bezwaren, vragen en opmerkingen tijdens het openbaar onderzoek werden hierboven voldoende beantwoord en weerlegd. Ze zijn niet van die aard dat een aanpassing aan het voorlopig vastgesteld rooilijnplan zich opdringt.


Definitieve vaststelling rooilijnplan

Bij de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde gemeentelijk rooilijnplan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op de bezwaren en opmerkingen die tijdens het openbaar onderzoek zijn geformuleerd, of eruit voortvloeien.

Het rooilijnplan Berthoutsdreef voorziet een vastlegging van de feitelijke rooilijnen als officiële rooilijnen ter wijziging van rooilijnen die achterhaald zijn.

Juridische grond

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Adviezen

Provinciale deputatie Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheid van de gemeenteraad
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het rooilijnplan Berthoutsdreef, met plandatum 29 februari 2024, opgemaakt door landmeter-expert Lieven Mentens, definitief vast.

Artikel 2

De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met het bekendmaken van deze vaststelling overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.