Terug
Gepubliceerd op 11/06/2024

2024_CBS_01548 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Zeggendijk - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/06/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens; Pieter Cowé

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01548 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Zeggendijk - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_01548 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Zeggendijk - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Op 5 juni 2023 besliste de gemeenteraad om op een gedeelte van Zeggendijk een snelheidsbeperking in te voeren tot 50 km/u.

Op vraag van de gemeente Kasterlee en owv de drukke fietsroute en aanwezigheid van recreatie in de buurt, wordt gevraagd om deze snelheidsbeperking reeds te laten starten aan de Roerdompstraat.

Zeggendijk behoort tot het beheer van de stad en is gelegen buiten de bebouwde kom 

Argumentatie

Het is aangewezen maatregelen te nemen welke de verkeersveiligheid van de kwetsbare weggebruikers ten goede komen. De Zeggendijk is zeer smal, er zit veel autoverkeer op naar de recreatie in buurgemeente Kasterlee en ook landbouwverkeer maakt veelvuldig gebruik van de Zeggendijk. 

Daarom wordt de snelheid vanaf de Roerdompstraat tot aan grens Kasterlee terug gebracht naar 50 km/u zodat deze druk gebruikte fietsroute veilig bijft.

Juridische grond

  1. Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  2. Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  3. Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  5. De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119.
  6. Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  7. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  8. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  9. De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001, 25 april 2003 en 3 september 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Zeggendijk, gestemd in de zitting van 5 juni 2023, op te heffen en te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dat in de Zeggendijk, vanaf het kruispunt met de Roerdompstraat tot de grens met Kasterlee, een snelheidsbeperking van 50 km/u wordt ingevoerd. 

Het verkeersbord C43 (50) wordt geplaatst.

Artikel 3

Het kruispunt Roerdompstraat x Zeggendijk wordt geregeld met 3-kleurige verkeerslichten op alle takken. Bij niet werkende verkeerslichten moet Zeggendijk voorrang verlenen aan het verkeer rijdend op de Roerdompstraat. In Zeggendijk worden de verkeersborden B5 geplaatst en wegmarkeringen aangebracht overeenkomstig art. 76.1 uit de wegcode.

Artikel 4

De gemeenteraad geeft opdracht aan de dienst om een kopie over te maken aan:

  • Departement Mobiliteit en Openbare Werken
  • Dhr. Zonechef van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout
  • Dhr. Zonechef van de brandweerzone Kempen
  • Spoeddienst A.Z. St.-Dimpna
  • Dienst werkplaats