De plannen en toekomstvisie van Thomas More zijn op 23 mei 2024 besproken op de interne werkgroep grote bouwprojecten. Het verslag is als bijlage toegevoegd.
De plannen en toekomstvisie van Thomas More zijn op 28 mei 2024 toegelicht aan de kwaliteitskamer. Het verslag is als bijlage toegevoegd. Volgende actiepunten zijn door de kwaliteitskamer geformuleerd:
- De architectuur is zeer kwalitatief. Er wordt ingezet op circulair bouwen, duurzaamheid,
compact bouwen, mogelijkheden op langere termijn, innoverende materialen en
gevelconstructies,…
Dit kwaliteitsniveau en innovatieve benadering wordt ook verwacht bij de inrichting van de
open ruimte. Er moet een uitgebreider en gedetailleerder landschapsontwerp opgemaakt
worden door een landschapsarchitect dat ook kadert binnen het masterplan
innovatiecampus. Hierbij moet ook het deel tussen de gebouwen en de Kleinhoefstraat
opgenomen worden. De contour van de groene corridor van het masterplan moet hierbij
zichtbaar zijn en duidelijk weergegeven worden. Er moet aangegeven worden welke en
hoeveel bestaande parkeerplaatsen moeten wijken voor de realisatie van deze corridor.
Voorzieningen in functie van de hemelwateropvang t.g.v. de te behouden parking (binnen de
parkeerstrip cf. het masterplan) moeten aangegeven worden. Binnen dit landschapsontwerp
moet er een ander voorstel van toegang tot de fietskelder opgenomen worden zodat er geen
conflict is tussen het fiets- en het busverkeer.
- De overflow parkings aan de westzijde moeten plaats maken voor groeninrichting om de
voorgestelde landschapsinrichting met wadi’s (cf. overleg DIW) te kunnen realiseren.
- Er moet een MOBER (mobiliteitseffectenrapportage) opgemaakt worden. Deze moet bij de vergunningsaanvraag gevoegd
worden. Hierbij moet rekening gehouden worden met het verdwijnen van de
overflowparkings aan de westzijde en het verminderen van het aantal parkeerplaatsen ter
plaatse van de groene corridor cf. het masterplan innovatiecampus. Er moet concrete
informatie opgenomen worden m.b.t. fietsparkeren, onderzoek/plannen om het fietsverkeer
en het gebruik van het openbaar te stimuleren, ...
- De parking moet publiek opengesteld worden.
- De generatie van stikstof is verder te onderzoeken in kader van de recente regelgeving.
De plannen en toekomstvisie van Thomas More zijn op 28 mei 2024 toegelicht aan het beleidsoverleg. Volgende actiepunten zijn afgesproken:
- Het aspect mobiliteit vraagt verdere uitwerking. De opmaak van een MOBER is vereist. Dit behandelt o.a. inventaris huidig en toekomstig aanbod auto- en fietsparkeren, modal shift, aanbod De Lijn, gebruik van de campusparking als publieke randparking, connectie met Axion, De Leunen en het station, ... Er wordt benadrukt dat bijkomende parkeerplaatsen op maaiveld niet wenselijk zijn en er maximaal moet ingezet worden op ontharding en een groene beleving. Indien blijkt dat er een bijkomende parkeervraag is, wordt gekeken naar parkeergebouwen. Thomas More geeft aan dat men dit toekomstbeeld deelt, maar dat parkeergebouwen de gezamenlijke zorg moet zijn van alle actoren van de innovatiecampus. De realisatie van de model shift is nog een open vraagstuk vermits er weinig valabele alternatieven zijn qua openbaar vervoer aanbod.
- Het parkeervraagstuk zal verder behandeld worden in de werkgroep mobiliteit van het masterplan innovatiecampus. De samenstelling van deze werkgroep wordt verruimd met de schepen van mobiliteit en de sectormanager grondgebiedszaken.
- Er wordt afgesproken om de stuurgroep te reactiveren en te verruimen. Er zal met twee delen gewerkt worden: 1) Overleg stad - kennisinstellingen 2) Actoren innovatiecampus: stad Geel, KUL, Thomas More, stichting HIK en IOK. Die stuurgroep wordt als volgt samengesteld vanuit de stad : burgemeester - schepenen voor onderwijs, mobiliteit, stadsontwikkeling, innovatie/ondernemen, openbare werken en patrimonium - algemeen directeur - de sectormanagers vrije tijd en grondgebiedszaken.
- Vanuit de vaststelling dat het horeca-aanbod in de nabijheid van de campus verder afneemt, wordt een werkgroep studentenbeleving opgestart. De sectormanager vrije tijd zal hier vanuit de stad aan deelnemen.
- Gezien de nabijheid en ontsluiting via de R14 moet het project op de radar komen van de Vlaamse actoren. Thomas More gaat graag mee de visie verdedigen op de vervoerregio. Uitnodiging hiervoor wordt bezorgd.