Terug
Gepubliceerd op 27/03/2024

2024_RVBC_00010 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Collectief warmtenet centrum Geel - Samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht - Beslissen: Goedkeuren

Raad van Bestuur AGB Cultuur
di 26/03/2024 - 19:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter Cowé; luc verguts; Griet Ceusters; Marcel Verachtert; Ilse Daniëls, Vervangend secretaris

Afwezig

Fonsy Bellinckx; Johan Vangenechten; Seth De Boel; Filip Tomasetig; nancy stukken

Verontschuldigd

Ivo De Doncker; Francis Sterckx; Isabelle Janssens; Francois Mylle

Voorzitter

Pieter Cowé
2024_RVBC_00010 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Collectief warmtenet centrum Geel - Samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht - Beslissen: Goedkeuren 2024_RVBC_00010 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Collectief warmtenet centrum Geel - Samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Historiek

Op 25 oktober 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de opgestelde warmtekaart goed, evenals de vervolgstappen voor het uitwerken van een concrete case in het centrum van Geel.

Op 10 oktober 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen de haalbaarheidsstudie van een collectief warmtenet in het centrum van Geel goed, samen met de stappen voor de uitrol ervan.

Op 30 mei 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om deel te nemen aan het nieuwe EFRO-project GTI Kempen, gebruikmakend van de beschikbare kredieten.

Op 12 februari 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen de projectfiche, de opstart van het project en de aanvraag van de omgevingsvergunning goed.

Aanleiding

De implementatie van een rendabel collectief warmtenet in het centrum hangt af van verschillende parameters:

  1. Technische mogelijkheden van diepe of ondiepe geothermie.
  2. Aantal deelnemers die kunnen aansluiten met voldoende verwarmings- en koelvraag.
  3. Juridische opties voor de bouw van een gemeenschappelijk collectief netwerk.
  4. Juridische mogelijkheden voor plaatsing in het openbaar domein.

Via marktbevraging zijn diverse private partijen benaderd om zowel de technische als juridische mogelijkheden te onderzoeken, evenals de mogelijke businesscase van een collectief warmtenet.

Wat betreft de technische mogelijkheden hebben de marktpartijen en het ondersteunende technische studiebureau, Kelvin Solutions, aangesteld via het EFRO-project met IOK, aangegeven dat een Koude en Warmte Opslag (KWO) de meest haalbare geothermische installatie is. Een verkenning van diepe geothermie blijft een optie voor de lange termijn.

Na contact met lopende projectontwikkelingen is gebleken dat sommigen hun ambities voor hernieuwbare energie willen aanpassen ten gunste van een collectief warmtenet op basis van KWO. Voorbeelden hiervan zijn Van Hout Projects met projecten S4a, evenals VZW de Waaiburg. Ook is bekend dat de scholen van het GO! renovatieplannen hebben met warmtepomptechnologie, op voorwaarde dat de planning/uitvoering is afgestemd op de bouw van deze projecten.

In de meerjarenbegroting heeft de stad Geel kredieten voorzien voor aanpassingen en koppelingen van haar eigen gebouwen aan een collectief systeem. In samenwerking met beschikbare kredieten binnen projectontwikkelingen kan zo een gezamenlijk gedragen collectief worden gerealiseerd.

De stad Geel is bereid haar gronden/gebouwen ter beschikking te stellen voor de bouw van een KWO, het huisvesten van een verdeelinstallatie en het leggen van leidingen in het openbaar domein.

De betrokken gebouwen in het centrum vallen grotendeels onder het ESCO OEPC-contract met Equans, waarbij de nodige aanpassingen in overleg met hen worden uitgevoerd.

Volgende stap ter concretisering van het project is de opmaak van een projectdefinitie die bij het bestek voor de publiek-private samenwerking wordt gevoegd. In de projectdefinitie zullen twee deelprojecten aangeduid worden, namelijk de zone ‘Stadhuis’ en de zone ‘Zwembad’. In beide zones wordt initieel een apart warmtenet uitgerold, die mogelijks in de toekomst gekoppeld kunnen worden.

In de haalbaarheidsstudie werd bepaald dat een collectief warmtenet over 30 jaar, met voldoende participanten goedkoper is dan individuele oplossingen. De investering is dan wel groter, maar de energiekost/verbruik een stuk lager. Hierdoor is dit ook de meest duurzame oplossing.

De koeling die gewenst is in de waai kan via het collectieve koude en warmtenet gevoed worden, waardoor tegen lage energiekosten een koeling bekomen kan worden. Het project wordt hierdoor maximaal afgestemd op de nieuwe evolutie van de aanleg van het collectief koude en warmtenet met als voorwaarde de koeling in 2025 operationeel te krijgen. Afstemming met de gebouwbeheerder is gebeurd.

Argumentatie

Voor het organiseren van de overheidsopdracht  is een samenwerkingsovereenkomst nodig tussen stad Geel, AGB Cultuur en AGB Sport.

Om de samenwerking tussen deze partijen te formaliseren en om de stad mandaat te geven op te treden als penhouder in de voorgenomen overheidsopdracht is het aangewezen dat één en ander op schrift wordt gesteld.

De partijen engageren zich samen te werken en de krachten te bundelen om een geschikte marktspeler te vinden.

Alle partijen hebben belang bij de samenwerking en besluiten dan ook over te gaan tot het gezamenlijk organiseren van een overheidsopdracht om het project te realiseren en de partners hierin aan te duiden (warmteproducent, netbeheerder (en mogelijk ook -leverancier).  

De samenwerkingsovereenkomst ligt nu voor ter goedkeuring en is toegevoegd in bijlage.

Besluit

De raad van bestuur agb cultuur beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur AGB Cultuur keurt de samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht voor het collectief warmtenet centrum Geel goed.