Vlaamse regelgeving legt eigenaars van niet-woongebouwen met een parkeerterrein van meer dan 20 parkeerplaatsen op minstens 2 oplaadpunten (= één laadpaal) te plaatsen. Naar aanleiding van deze regelgeving stelde KOGEKA voor dat stad Geel de aanvraag zou doen om de parking van KOGEKA aan te duiden als strategische locatie voor een publieke laadpaal.
Het collegebesluit van 09/10/2023 ( toegelicht aan de gemeenteraadscommissie op 15/11/2023) en het collegebesluit van 25/03/2024 legden principes vast om publieke laadpalen op de meest geschikte locaties te plaatsen en om strategische laadpaallocaties aan te duiden. De ligging van de parkings van KOGEKA is interessant in het centrum van Geel.
Aangezien de parkings eigendom zijn van KOGEKA kan de aanduiding van de parking als strategische locatie voor een publieke laadpaal enkel na het vastleggen van een aantal afspraken in een overeenkomst.
Stad Geel maakte een voorstel van overeenkomst op, dat werd aanvaard door KOGEKA. In de overeenkomst verbindt de stad zich ertoe om volgende locaties aan te duiden als strategische locaties voor de plaatsing van een publieke laadpaal:
Het gaat om een middelenverbintenis, geen resultaatsverbintenis. Mocht de CPO de vraag van de Stad Geel afwijzen, dient de Stad Geel KOGEKA op geen enkele manier te vergoeden/ schadeloos te stellen.
De overeenkomst wordt afgesloten voor de exploitatieduur van de publieke laadpaal, zijnde 12 jaar, met de optie om éénmalig te verlengen met één jaar. De overeenkomst loopt automatisch af wanneer de concessie eindigt. Verder bepaalt de overeenkomst dat:
De gemeenteraad keurt de overeenkomst tussen stad Geel en KOGEKA goed.