Terug
Gepubliceerd op 24/02/2025

2025_BURG_00112 - Atomos vzw-II: Geil sta heet TD - 28/5/2025 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 24/02/2025 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_BURG_00112 - Atomos vzw-II: Geil sta heet TD - 28/5/2025 - Goedkeuren 2025_BURG_00112 - Atomos vzw-II: Geil sta heet TD - 28/5/2025 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Atomos vzw-II  vraagt de toestemming voor de organisatie van Geil sta heet TD, op woensdag 28/5/2024, in  Axion, van 20.00 tot 03.00 uur.

Organisator vraagt toestemming om sterke drank te verkopen/schenken, om affiches te hangen aan de zuilen en borden en om te Zwaarvoerdersspoor, op het deel tussen de parkeerplaatsen voor personen met een handicap gelegen aan het voetbalterrein en de wegneembare paaltjes aan sportcentrum Axion, verkeersverbod uitgezonderd fietsers te voorzien.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester  geeft de toestemming aan Atomos vzw-II voor de organisatie van Geil sta heet TD, op woensdag 28/5/2025, in Axion.

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden. 

Artikel 2

  • Sterke drank mag gecontroleerd geschonken/verkocht worden tijdens dit evenement
  • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
  • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
    • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
    • Nood- en toegangsdeuren dienen gesloten te blijven en pas geopend te worden indien nodig, zodoende de overlast tot een minimum te beperken.
    • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
    • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
    • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
    • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
    • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
  • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
  • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
  • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
    • + 18 = GROEN
    • +16  = ORANJE
    • -16 = ROOD 

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 3

De politie gaat akkoord met de inzet van 7 agenten professionele security.

Medewerkers (organisatie, crewleden, …) moeten duidelijk herkenbaar zijn.

Artikel 4

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 5

De organisator maakt vooraf de nodige afspraken met de beheerder van de zaal ivm Axion en omgeving Axion en neemt tijdig zelf contact met sportclub Pula en Yellow Sticks, zodat er zich geen problemen vormen inzake mobiliteit (bezoekers evenement/Axion, PULA en Yellow Sticks).

Maximum evacuatiecapaciteit vastgesteld door de brandweer mag niet overschreden worden. Organisator is verantwoordelijk hiervoor (telling). 

Artikel 6

De organisator maakt duidelijke afspraken met bedrijven die komen laden en lossen in het kader van het evenement (vb. brouwer, ....), zodat alles vlot verloopt. 

Alle materialen afkomstig van het evenement, dienen nadien zo snel mogelijk door organisator verwijderd te worden. 

Artikel 7

Om het einde van de fuif en de uitstroom van de bezoekers te spreiden en gefaseerd te laten verlopen is het nodig om volgende einduren vast te leggen:

o  Sluiten inkom: 01u00

o  Sluiten bonnen: 02u30 - muziek stil

o  Sluiten toog: 02u50

Einde TD: 03u00 - ontruimen

Artikel 8

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers te werken. Alles moet zoveel mogelijk geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers. Het verbod op petflessen en blikjes op evenementen werd uitgesteld.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 9

Voor Zwaarvoerdersspoor, op het deel tussen de parkeerplaatsen voor personen met een handicap gelegen aan het voetbalterrein en de wegneembare paaltjes aan sportcentrum Axion, zal de dienst Verkeer verkeersverbod uitgezonderd fietsers voorzien.

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen:

 De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;

  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement. 

 Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Artikel 10

Het geleende stadsmateriaal dient teruggeplaatst te worden  op de daarvoor voorziene plaats.

Artikel 11

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK). Het is aan de organisatie om IOK op de hoogte te stellen.

Artikel 12

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.