Terug
Gepubliceerd op 18/03/2025

2025_CBS_00846 - Stedenbouwkundig attest - Het verkavelen van een perceel of het oprichten van een eengezinswoning (SA 2523 joh), gelegen Snepstraat, kadastraal afdeling 1, sectie H, nummer 51 - Attest

College van Burgemeester en Schepenen
ma 17/03/2025 - 12:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Afwezig

Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00846 - Stedenbouwkundig attest - Het verkavelen van een perceel of het oprichten van een eengezinswoning (SA 2523 joh), gelegen Snepstraat, kadastraal afdeling 1, sectie H, nummer 51 - Attest 2025_CBS_00846 - Stedenbouwkundig attest - Het verkavelen van een perceel of het oprichten van een eengezinswoning (SA 2523 joh), gelegen Snepstraat, kadastraal afdeling 1, sectie H, nummer 51 - Attest

Motivering

Aanleiding en context

 

Gegevens van de aanvrager

 

Maria Dams

Galven 25

2440 Geel

 

Gegevens van het perceel

 

 

Kadastraal gekend als: 

(afd. 1) sectie H 51 

 

Ingewonnen adviezen

 

INFRABEL

Voorwaardelijk gunstig advies dd. 10/01/2025 met als referentie 3516.2024.615.Geel:

De veiligheidsafstanden en de algemene voorwaarden m.b.t. bouwaanvragen dienen strikt te worden nageleefd.

Provincie Antwerpen

Het advies werd niet ontvangen binnen de wettelijke termijn en wordt geacht gunstig te zijn.

 

 

Advies van de gewestelijke stedenbouwkundig ambtenaar

 

De gemeente is ontvoogd. Bijgevolg moet het advies van de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar niet worden ingewonnen.

 

Standpunt van het college van burgemeester en schepenen

 

Historiek:

dossiernummer:1294 - Overige (Ruimtelijke ordening)

Datum aanvraag: 17/01/1997

Onderwerp: Princiepsvraag

 

dossiernummer:201700006 - Omgevingsvergunning stedenbouwkundige handelingen en/of exploitatie

Datum aanvraag: 19/05/2017

Beslissing: Voorwaardelijk vergund

Onderwerp: Fietsostrade spoorlijn 15 - cluster 2

 

Bepaling welk plan van  toepassing is

De aanvraag is volgens het bij Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978 gelegen in woongebied

In deze gebieden de stedenbouwkundige voorschriften gelden van het KB van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en gewestplannen. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

De aanvraag is bijkomend ook gelegen in parkgebied: In deze gebieden de stedenbouwkundige voorschriften gelden van het KB van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en gewestplannen. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen.

 

 

Het perceel is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.

Het perceel is gelegen binnen het Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel, goedgekeurd op 10/04/2012, PRUP Regionale ontsluiting Geel bis, goedgekeurd op 26/09/2024.

Het perceel is niet gelegen binnen een goedgekeurde verkaveling.

 

Verordeningen

- De gewestelijke hemelwaterverordening 2023, en eventuele latere wijzigingen.

- De gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor breedband (definitief vastgesteld VR 9/6/2017 van kracht 21/7/2017). Het gaat om de gedeeltelijke omzetting van een Europese richtlijn met maatregelen ter verlaging van de kosten van de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid. De verordening voorziet bij nieuwbouw en grondige renovaties dat men moet zorgen dat het gebouw breedbandklaar is. Dat betekent meestal dat er een telecommunicatiekabel moet voorzien worden van in de (kruip)kelder tot in de woonruimten. Bij appartementsgebouwen moet men een toegangspunt voorzien waar de internetleveranciers eenvoudig hun aansluitingen naar de verschillende appartementen kunnen beheren. De verordening zal van toepassing zijn, ook al legt de gemeente de voorwaarde niet uitdrukkelijk op in de afgegeven vergunning. Het is dus strikt genomen niet nodig dat de voorwaarde in de vergunning wordt ingeschreven. De verordening houdt geen verplichting in om een internet-abonnement te nemen. 

- De Bouwcode van stad Geel.

 

Beschrijving van de bouwplaats, de omgeving en de aanvraag

Omschrijving

De aanvraag betreft het verkavelen van een perceel of het oprichten van een eengezinswoning.

 

Toetsing aan de decretale beoordelingselementen

Het perceel is niet gelegen langs een uitgeruste weg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

Goede ruimtelijke ordening

Opportuniteitstoets

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO. 

 

Functionele inpasbaarheid

Het verkavelen van een perceel of het oprichten van een eengezinswoning stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project. 

Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.

De aanvraag heeft een impact op het ruimtegebruik van het perceel doordat er een eengezinswoning wordt opgericht of het perceel verkaveld wordt en later bebouwd. Deze invulling is eigen aan een perceel in woongebied als het gelegen is aan een uitgeruste weg, wat hier niet het geval is.  

Het project op zich is qua schaal in overeenstemming met de omgeving van dit project.  

Visueel-vormelijke aspecten.

De aanvraag heeft geen impact op de visueel-vormelijke uitstraling van de percelen in het straatbeeld. 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.

Mobiliteit

De aanvraag heeft geen invloed op de mobiliteit.  

Bodemreliëf

De aanvraag heeft een impact op het bodemreliëf door de gevraagde bebouwing. Deze impact is echter beperkt en eigen aan een eengezinswoning.

Hinderaspecten – gezondheid

De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving en heeft geen impact op de  gezondheidsaspecten in de omgeving.

 

 

Er kan geconcludeerd worden dat het project niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg omdat het niet gelegen is aan een uitgeruste weg.

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect op de waterhuishouding waarschijnlijk beperkt is.

 

Dit kan echter pas ten gronde worden bekeken bij een aanvraag tot omgevingsvergunning.

 

Conclusie:

Ongunstig voor het verkavelen van een perceel of het oprichten van een eengezinswoning.

 

De aanvraag ligt niet aan een uitgeruste weg en voldoet bijgevolg niet aan artikel 4.3.5 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening:

 

§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie « wonen », « verblijfsrecreatie », dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, « gemeenschapsvoorzieningen » of « openbare nutsvoorzieningen », kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

 

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. 

 

Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

 

Momenteel voldoet de weg al minstens niet aan het criterium van een met duurzame materialen verharde weg en de aanwezigheid van een elektriciteitsnet.

Vooraleer er eventueel bebouwing kan voorzien worden dient er tevens te worden voorzien in de aanleg van de overige nutsvoorzieningen. 

Hiervoor dient een volledig wegenis- en rioleringsdossier te worden ingediend. Al deze voorzieningen zijn financieel ten laste van de verkavelaar/bouwheer. Wat exact vereist is, kan worden opgevraagd bij de dienst Openbaar Domein van stad Geel.

 

 


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot stedenbouwkundig attest niet goed te keuren en een ongunstig stedenbouwkundig attest af te leveren aan de aanvrager, omwille van volgende reden:


De aanvraag ligt niet aan een uitgeruste weg en voldoet bijgevolg niet aan artikel 4.3.5 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening:

 

§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie « wonen », « verblijfsrecreatie », dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, « gemeenschapsvoorzieningen » of « openbare nutsvoorzieningen », kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

 

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. 

 

Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

 

Momenteel voldoet de weg al minstens niet aan het criterium van een met duurzame materialen verharde weg en de aanwezigheid van een elektriciteitsnet.

Vooraleer er eventueel bebouwing kan voorzien worden dient er tevens te worden voorzien in de aanleg van de overige nutsvoorzieningen. 

Hiervoor dient een volledig wegenis- en rioleringsdossier te worden ingediend. Al deze voorzieningen zijn financieel ten laste van de verkavelaar/bouwheer. Wat exact vereist is, kan worden opgevraagd bij de dienst Openbaar Domein van stad Geel.