Terug
Gepubliceerd op 18/03/2025

2025_BURG_00170 - St. Dimpna basisschool: schoolfeest - 25/5/2025 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 17/03/2025 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_BURG_00170 - St. Dimpna basisschool: schoolfeest - 25/5/2025 - Goedkeuren 2025_BURG_00170 - St. Dimpna basisschool: schoolfeest - 25/5/2025 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

St. Dimpna basisschool  vraagt de toestemming voor de organisatie van een schoolfeest, op zondag 25/5/2025, van 12.30 tot 18.30 uur. 

Organisator wenst het schoolfeest te organiseren op:

-speelplaats: cateringzone

-parkeerterrein: podium met klasoptredens 

-grasplein: animatiespelen

Hiervoor vragen zij parkeer- en verkeerverbod in Laar vanaf kruispunt St. Dimpnaplein tot aan inkom Leonardozaal, van 9.00 tot 20.00 uur.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester geeft de toestemming aan St. Dimpna basisschool voor de organisatie van een schoolfeest, op zondag 25/5/2025.

De voorwaarden vermeld in het besluit en in de adviezen van de brandweer moeten strikt nageleefd worden. 

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

Gezien eind mei op het grasplein een ontmoetingsplaats ingericht zal zijn (64 m²), dient aanvrager de indeling van het grasplein aan te passen aan de nieuwe situatie. 

De overige vrije ruimte kan wel nog gebruikt worden. 

De groenzone mag niet betreden worden met gemotoriseerd vervoer. Dit om spoorvorming en bodemverdichting te vermijden. 

Artikel 3

Na afloop van het evenement dient een terreincontrole te worden uitgevoerd door de organisatoren opdat het terrein netjes achtergelaten wordt.
Dit impliceert de opruiming en afvoer van alle zonevreemde materialen en dit op eigen kosten.

Artikel 4

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 5

  • Géén alcohol voor -16 jarigen;
  • Géén sterke drank voor -18 jarigen;

    duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;

    Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator en  medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen.

    De overlast beperken tot een minimum. 

    Artikel 6

    Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

    Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

    • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
    • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
    • De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
    • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
    • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
    • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.
    Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

    Artikel 7

    De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers te werken. Alles moet zoveel mogelijk geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers. Het verbod op petflessen en blikjes op evenementen werd uitgesteld.
    De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

    Artikel 8

    De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

    Artikel 9

    Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.