Terug
Gepubliceerd op 18/02/2025

2025_CBS_00542 - Princiepsvraag - afkopen parkeerplaatsen voor project op hoek Stationsstraat - Rozendaal - Beslissen: Weigeren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 17/02/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Bart Julliams; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00542 - Princiepsvraag - afkopen parkeerplaatsen voor project op hoek Stationsstraat - Rozendaal - Beslissen: Weigeren 2025_CBS_00542 - Princiepsvraag - afkopen parkeerplaatsen voor project op hoek Stationsstraat - Rozendaal - Beslissen: Weigeren

Motivering

Aanleiding en context

De eigenaar van de percelen gelegen Stationsstraat 167 - 169 (Alinea en vroegere Kaashoeve) wenst deze hoek te ontwikkelen.


In het verleden werden al enkele vergunningen verleend waarin een deel van de parkeerplaatsen voorzien waren op de site van Gavra en voor de rest van de parkeerplaatsen een autolift was voorzien. De auto kon geplaatst worden op de verdieping bij het betreffende appartement (zie bijlage). Deze vergunningen werden niet uitgevoerd en zijn intussen vervallen.

De overeenkomst met Gavra dateert van 2019. In deze overeenkomst (zie bijlage) is volgende clausule opgenomen:

Aangezien de omgevingsvergunning vervallen is, zal er ook nooit een huurprijs betaald zijn en is de overeenkomst vervallen.

Alinea kan in principe opnieuw een overeenkomst afsluiten met Gavra.


Gelet op de hoge kostprijs van deze lift, is dit niet meer realiseerbaar.

Een ondergrondse parkeerkelder is niet mogelijk omdat de percelen gelegen zijn in overstromingsgevoelig gebied.

De architect wenst daarom gebruik te maken van de mogelijkheid tot het vervangen van de parkeernorm door een financiële compensatie.


De architect haalt volgende argumenten aan om gebruik te maken van deze mogelijkheid:

  • Waterproblematiek: overstromingsgevoelig
  • Waterproblematiek met grondwaterverlaging voor het bouwen van ondergrondse kelder
  • Vorm van het perceel geeft niet de mogelijkheid om ondergronds te kunnen parkeren en te manoeuvreren
  • Indien er op gelijkvloers op eigen terrein geparkeerd moet worden, zal er zeker geen levendige plint bekomen kunnen worden
  • Verkeersveiligheid: parkeren op eigen terrein zal op deze plaats een verkeersonveilige situatie creëren




Argumentatie

In de bouwcode is opgenomen dat de parkeernorm kan vervangen worden door een financiële compensatie:

Art 51 §3 De vergunningverlenende overheid kan beslissen om de parkeernorm te vervangen door een financiële compensatie, waarvan de opbrengst wordt ingezet voor het mobiliteitsbeleid in de stad Geel, meer bepaald voor duurzame, collectieve alternatieven voor de autoparkeerplaatsen.


De percelen zijn gelegen in het BPA Statieplein. Hier geldt volgende parkeernorm:

  • 1pp / woongelegenheid
  • 1 pp / 50m² handel

Een afwijking van het BPA is mogelijk omdat dit ouder is dan 15j. 

Als een afwijking van BPA toegestaan wordt, moet het project voldoen aan alle voorschriften van de bouwcode.


In de bouwcode geldt volgende parkeernorm :



Advies dienst vergunningen

Tijdens de besprekingen mbt de bouwcode werd door het schepencollege toegelicht dat het principe van de financiële compensatie mogelijk zou zijn voor de ontbrekende bezoekersparkeerplaatsen en de parkeerplaatsen voor handelszaken.

De parkeerplaatsen voor bewoners moeten wel gerealiseerd worden. Deze parkeerlast mag niet afgewenteld worden op het openbaar domein.

Door een afwijking van het BPA Statieplein toe te staan, zou het ganse projecten moeten voldoen aan de voorschriften van de bouwcode, dus groennorm, fietsenstalplaatsen, grootte appartementen, .... Op deze percelen kan niet voldaan worden aan de groennorm. De ganse hoek is volgebouwd. 

Het toelaten van een afwijking is daarom niet realistisch.

Het BPA Statieplein laat wel toe dat er parkeerplaatsen voorzien worden in een straal van 400m. In principe kan er een nieuwe overeenkomst afgesloten worden met Gavra voor alle parkeerplaatsen. De parkeerlast blijft dan wel op de site van Gavra, ook als er een nieuwe ontwikkeling komt. Deze parkeerplaatsen moeten ook voorzien worden in het nieuwe project, waardoor Gavra waarschijnlijk minder geneigd zal zijn om een opnieuw een overeenkomst op te maken. 

De dienst vergunningen geeft daarom een negatief advies op de vraag tot financiële compensatie voor de ontbrekende parkeerplaatsen


Advies dienst mobiliteit

Na evaluatie van het dossier en de voorgestelde argumenten door de architect, geeft de dienst mobiliteit een negatief advies over het voorstel tot vervanging van de parkeernorm door een financiële compensatie. Hieronder volgt de onderbouwing van dit standpunt:

  • De voorgestelde financiële compensatie zou enkel voorzien zijn voor bezoekers- en handelsparkeerplaatsen, terwijl de parkeerplaatsen voor bewoners niet gerealiseerd worden. Dit is niet aanvaardbaar, omdat de parkeerdruk op het openbaar domein hierdoor significant zal toenemen in een centrum -en stationsomgeving. De locatie bevindt zich in een stedelijke omgeving waar al sprake is van een hoge parkeerdruk, en er is geen garantie dat deze druk kan worden opgevangen door het huidige aanbod. De parkeernorm zoals voorzien in de bouwcode is een minimumvereiste en heeft als doel te voorkomen dat parkeerbehoeften van private ontwikkelingen worden afgewenteld op de publieke ruimte. Het ontbreken van voldoende parkeermogelijkheden op eigen terrein leidt rechtstreeks tot meer zoekverkeer en hinder op de Stationsstraat, wat ingaat tegen de principes van het vademecum voor duurzaam parkeerbeleid;
  • Hoewel het begrijpelijk is dat een ondergrondse parkeerkelder technisch niet haalbaar is op de hoek Rozendaal-Stationsstraat door o.a. de overstromingsgevoeligheid en de verkeersonveilige ligging van het gebied, biedt het dossier geen werkbare alternatieven voor bewonersparkeerplaatsen, bezoekers- en handelsparkeerplaatsen. De argumenten van de architect omtrent verkeersveiligheid zijn valide. Het creëren van in- en uitritten in de Stationsstraat-Rozendaal zou inderdaad tot conflicten kunnen leiden. Echter, het ontbreken van een alternatieve oplossing voor parkeren op eigen terrein doet niets af aan het feit dat het project onvoldoende voorziet in een integrale aanpak voor de mobiliteitsimpact. De huidige opzet zou leiden tot een toename van verkeersconflict tussen voetgangers, fietsers en geparkeerde wagens op het openbaar domein, zoekverkeer en mogelijke verkeersonveilige situaties in de directe omgeving van het project. Het vervangen van de parkeernorm door een financiële compensatie neemt deze bezorgdheden niet weg.
  • De Stationsstraat is gelegen in een zone waar zowel commerciële functies als bewoning als openbaar vervoersfuncties samenkomen. De Stationsstraat is een strategische verkeersas die door veel voertuigen, waaronder bussen van De Lijn, wordt gebruikt. Het ontbreken van voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein kan leiden tot zoekverkeer van bewoners en bezoekers, waardoor:
    • Extra opstoppingen ontstaan;
    • De doorstroming voor het busverkeer wordt gehinderd.

Indien bewoners of bezoekers geen plaats vinden op eigen terrein, bestaat een reëel risico dat zij foutparkeren in de omliggende straten of nabij halteplaatsen. Dit is problematisch omdat foutparkeren in de buurt van haltes of op smalle straatdelen de manoeuvreerruimte van bussen beperkt. 


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen kan niet akkoord gaan met een financiële compensatie voor de ontbrekende parkeerplaatsen op deze site.De voorschriften van het BPA Statieplein moeten gevolgd worden.