Terug
Gepubliceerd op 20/01/2025

2025_BURG_00038 - Sint Jozef Geel: Landbouwbal - 25/1/2025 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 20/01/2025 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_BURG_00038 - Sint Jozef Geel: Landbouwbal - 25/1/2025 - Goedkeuren 2025_BURG_00038 - Sint Jozef Geel: Landbouwbal - 25/1/2025 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Sint Jozef Geel vraagt de toestemming voor de organisatie van Landbouwbal, in tent én Axion, op zaterdag 25/1/2025, van 20.00 tot 03.00 uur.

In Axion gaat de jeugdfuif door, in de tent voornamelijk 30+.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester geeft de toestemming aan Sint Jozef Geel  voor de organisatie van Landbouwbal, in tent én Axion, op zaterdag 25/1/2025.

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten strikt nageleefd worden. 

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

        • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
          • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
          • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
          • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
          • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
          • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
          • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
        • Het principe ‘binnen is binnen/terug binnen is terug betalen’ dient op elke fuif te worden toegepast;
        • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
        • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
        • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

    Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.   

    Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

    • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
      • Géén alcohol voor -16 jarigen;
      • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
    • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
    • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
      • + 18 = GROEN
      • +16  = ORANJE
      • -16 = ROOD 

    Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot het event moet ontzeggen.

    Artikel 3

    Uiterlijk 02.30 u stop bonnenverkoop, om 02.50 uur tap afsluiten, zodat bezoekers gefaseerd het event verlaten. 

    Muziek dient uitgezet te worden om 03.00 uur (stiller omstreeks 02.45 uur). Volledige ontruiming infrastructuur uiterlijk 04.00 uur.

    Artikel 4

    Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid wordt de inzet van 10 agenten professionele security gevraagd. 

    Artikel 5

    De organisatoren moeten tijdig op voorhand de nodige afspraken maken met de beheerder van Axion en stelt Punt Larum tijdig op de hoogte van het evenement. 

    Het openbaar domein en omgeving, incl. verharde ondergronden/wegenis, moet proper achtergelaten worden ook bij slechte weersomstandigheden (vb. modder e.d.), na afloop van het evenement, dit is de verantwoordelijkheid van de organisator! 

    Indien dit niet gebeurt wordt dit op kosten van organisator door de stad gedaan. 

    Artikel 6

    Het advies en de instructies komende uit de risicoanalyse die het minimum aan medische inzet aangeeft, moeten moeten strikt nageleefd worden.

    Artikel 7

    De organisator is ervoor verantwoordelijk dat de capaciteit van noch zaal noch tent overschreden wordt. Hij is verantwoordelijk voor de tellingen, bezoekers en crew inbegrepen. 

    Artikel 8

    De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
     De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

    Artikel 9

    De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig (min. 1,5 week voor datum!), schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement met vermelding van contactpersonen mét GSMnummer die op het event aanwezig zijn, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement.

    Artikel 10

    Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.