Terug
Gepubliceerd op 10/03/2025

2025_BURG_00153 - Chiro Kringel Elsum: Bar-K - 22 & 23/8/2025 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 10/03/2025 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_BURG_00153 - Chiro Kringel Elsum: Bar-K - 22 & 23/8/2025 - Goedkeuren 2025_BURG_00153 - Chiro Kringel Elsum: Bar-K - 22 & 23/8/2025 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Chiro Kringel Elsum vraagt de toestemming voor de organisatie van een occasionele zomerbar, buiten aan hun lokalen, te Velleke 313, op vrijdag 22/8/2025 & zaterdag 23/8/2025.  

's Avonds worden er vuurkorven geplaatst voor warmte en gezelligheid. Bezoekers kunnen drank en versnaperingen verkrijgen.

Organisator vraagt toestemming voor het schenken/verkopen van sterke drank en het hangen van affiches. 

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester  geeft de toestemming aan Chiro Kringel Elsum  voor de organisatie van een occasionele zomerbar, buiten aan hun lokalen, te Velleke 313, op vrijdag 22/8/2025 & zaterdag 23/8/2025.  

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen. 

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden. 

Artikel 2

De organisator neemt de nodige maatregelen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen.

    • sterke drank mag gecontroleerd geschonken/verkocht worden tijdens dit evenement 
    • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
    • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
    • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d.
    • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
    • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting;
    • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
  • het terrein moet tijdig ontruimd zijn 
  • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.
  • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
  • zorgen voor een  afbouwplan voor de bar: 1u voor einde event: stop bonnenverkoop, 0,5u voor einde event: einde drankverkoop.

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod  wordt toegepast waar nodig. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers  erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken waar dit niet kan de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 3

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers te werken. Alles moet zoveel mogelijk geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers. Het verbod op petflessen en blikjes op evenementen werd uitgesteld.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 4

De overlast tot een minimum beperken. 

Artikel 5

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 6

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches  - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Stickers voor affiches te bekomen via Evenementenloket. 

Artikel 7

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 8

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.