Terug2025_BURG_00158 - Landelijke Gilde Ten Aard: maïsdoolhof - juli, augustus & september 2025 - Goedkeuren

Gepubliceerd op 21/03/2025
Burgemeester
ma 10/03/2025 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_BURG_00158 - Landelijke Gilde Ten Aard: maïsdoolhof - juli, augustus & september 2025 - Goedkeuren 2025_BURG_00158 - Landelijke Gilde Ten Aard: maïsdoolhof - juli, augustus & september 2025 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Landelijke Gilde Ten Aard  vraagt de toestemming voor de organisatie van een maïsdoolhof met zomerterras in Rundsvoort op:

  • zaterdag 12/07/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 13/07/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 19/07/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 20/07/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 26/07/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 27/07/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 02/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 03/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 09/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 10/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • vrijdag 15/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 16/08/2025 - 10:00 - 23:00 
  • zondag 17/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 23/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 24/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 30/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 31/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 06/09/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 07/09/2025 - 10:00 - 18:00 

De organisator vraagt de toestemming om tijdelijke bewegwijzering te plaatsen:

Kruispunt Lichtaartseweg - Roerdompstraat
Kruispunt Roerdompstraat - Rundsvoort

Kruispunt Turnhoutseweg - Roerdompstraat
 Gebeunt (tov Sas 9) 

en vraagt tijdelijk enkelrichting tussen kruispunt Rundsvoort 47 tot Zeggendijk (rijrichting Zeggendijk).

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester  geeft de toestemming aan Landelijke Gilde Ten Aard voor de organisatie van een maïsdoolhof met zomerterras in Rundsvoort op:

  • zaterdag 12/07/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 13/07/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 19/07/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 20/07/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 26/07/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 27/07/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 02/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 03/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 09/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 10/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • vrijdag 15/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 16/08/2025 - 10:00 - 23:00 
  • zondag 17/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 23/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 24/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 30/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 31/08/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zaterdag 06/09/2025 - 10:00 - 18:00 
  • zondag 07/09/2025 - 10:00 - 18:00 

Artikel 2

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen.

Artikel 3

Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering langs gemeentewegen:


  • Kruispunt Lichtaartseweg - Roerdompstraat
    Kruispunt Roerdompstraat - Rundsvoort
  • Kruispunt Turnhoutseweg - Roerdompstraat
    Gebeunt (tov Sas 9) 

De bewegwijzering mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.    

De bewegwijzering mag niet gehangen worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden.

Indien de organisator tijdelijke bewegwijzering wenst te plaatsen langs gewestwegen, dient hij dit zelf aan te vragen bij het Agentschap Wegen en Verkeer via: https://wegenenverkeer.be/adviezen-vergunningen.

Artikel 4

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 5

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;

Artikel 6

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers te werken. Alles moet zoveel mogelijk geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers. Het verbod op petflessen en blikjes op evenementen werd uitgesteld.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 7

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit.

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  
Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Artikel 8

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK). Het is aan de organisatie om IOK op de hoogte te stellen!!

Artikel 9

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.