Terug
Gepubliceerd op 21/01/2025

2025_CBS_00034 - Petitie bewoners voor een tonnagebeperking in Koning-Albertstraat voor zwaar doorrijdend vrachtverkeer tot 5-ton - Beslissen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/01/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Tom Corstjens; Bart Julliams; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Afwezig

Nadine Laeremans; Vera Celis

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00034 - Petitie bewoners voor een tonnagebeperking in Koning-Albertstraat voor zwaar doorrijdend vrachtverkeer tot 5-ton - Beslissen 2025_CBS_00034 - Petitie bewoners voor een tonnagebeperking in Koning-Albertstraat voor zwaar doorrijdend vrachtverkeer tot 5-ton - Beslissen

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a80a8c18932f4c50189960a5bba264e

Aanleiding en context

In april van dit jaar werd door het stadsbestuur van Geel een tonnagebeperking ingevoerd voor voertuigen met een M.B.T. (massa in beladen toestand) van meer dan 5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer, in de woonkernen van Winkelomheide. De Koning-Albertstraat werd destijds niet opgenomen in deze beperking.

De bewoners ervaren overlast door doorgaand vrachtverkeer. Daaromtrent hebben buurtbewoners van de Koning-Albertstraat een petitie opgestart. De petitie, met 109 handtekeningen, vraagt dat de Koning-Albertstraat opgenomen wordt in de tonnagebeperking vanaf het kruispunt met de N156 (Janssen-Pharmaceuticalaan/Amocolaan) tot aan de R14 (Westelijke Ring).

Argumentatie

De bewoners voelen zich ongelijk behandeld in vergelijking met omliggende woonkernen zoals Winkelomheide, waar in april van dit jaar een tonnagebeperking werd ingevoerd. Het feit dat de Koning-Albertstraat destijds niet werd opgenomen in deze regeling, heeft geleid tot frustratie en het gevoel dat hun zorgen minder serieus worden genomen. De buurtbewoners vragen daarom via een petitie en hun verslag om hun straat op te nemen in een tonnagebeperking. Ze zien deze maatregel als een noodzakelijke stap om hun leefomgeving veiliger en rustiger te maken. Bovendien pleiten ze voor een eerlijke behandeling, gelijkwaardig aan die van bewoners in Winkelomheide. 

Inhoud van het verslag

Voor het comité is de Koning Albertstraat meer dan een verkeersas. Het is in de eerste plaats een woonstraat waar honderden mensen recht hebben op een leefbare en veilige woonomgeving. Bewoners die al decennialang in de straat wonen herinneren zich nog de rustige, kronkelige weg van vroeger. Met de aanleg van de ring in de jaren 1995-1997 verloor de straat echter haar functie als doodlopende weg en werd het een drukke verkeersas. Tegenwoordig is de straat lawaaierig en zo druk dat bewoners elkaar nauwelijks nog kunnen ontmoeten. Dit gebrek aan leefbaarheid wordt verergerd door ernstige verkeersonveiligheid. Voorbeelden hiervan zijn het negeren van snelheidsborden, gevaarlijke situaties bij het oversteken en bij het uitrijden met een aanhangwagen, en een gebrek aan controles op snelheidsovertredingen. Deze problemen hebben al geleid tot ernstige ongevallen, aldus het comité. 

Tijdens het overleg stelde het comité enkele concrete maatregelen voor om de verkeersdruk te verlichten en de leefbaarheid te verbeteren. Op korte termijn wil het comité een snelheidsbeperking van 50 km/u invoeren in de Koning Albertstraat. De burgemeester gaf aan dat er plannen zijn om de gemeente in te delen in “kamers” waarin specifieke snelheidsbeperkingen gelden. Daarnaast pleit het comité voor een tonnagebeperking voor vrachtverkeer, zowel in de Koning Albertstraat als in de kleinere straten die erop uitmonden. Op langere termijn stelt het comité voor om een nieuwe, korte wegverbinding van ongeveer 1 kilometer aan te leggen tussen de bocht aan de Gamma bij de afrit Geel-Oost en de Tessenderloseweg ter hoogte van het pad naar de Luihoeve. Dit zou niet alleen de verkeerslast in de Koning Albertstraat verlichten, maar ook helpen om de verkeersdruk in Winkelomheide en Zittaart te verminderen. Daarnaast deed het comité enkele specifieke suggesties, zoals het aanpassen van oversteekplaatsen aan de Ring met drukknoppen voor fietsers en voetgangers en het plaatsen van camera’s om de veiligheid te verhogen, en het verlagen van boordstenen om oversteken voor fietsers en rolstoelgebruikers toegankelijker te maken.

Het comité besloot het verslag van het overleg schriftelijk te bezorgen aan zowel de burgemeester als de inwoners van de straat. Tegelijkertijd vraagt het comité om een eerste reactie van het gemeentebestuur en om agendering van deze problematiek op de gemeenteraad. In principe kunnen burgers via een verzoekschrift een onderwerp laten agenderen op de gemeenteraad, maar daarvoor hebben ze de handtekeningen nodig van 1% van het aantal inwoners ouder dan 16 jaar. Dat zijn er ongeveer 350, maar de buurtbewoners hebben slechts een honderdtal handtekeningen verzameld. Hierin is team mobiliteit dus niet verplicht om dit op de gemeenteraad te agenderen. 

Verkeerstellingstatistieken Koning-Albertstraat

Tijdens een evaluatieperiode van dinsdag 25 juni 2024 om 9:00 uur tot vrijdag 5 juli 2024 om 11:00 uur is een verkeerstelling uitgevoerd ter hoogte van de oneven huisnummers in de Koning-Albertstraat met een snelheidslimiet van 70 km/h. Uit de analyse blijkt dat 2,13% van de voertuigen de snelheidslimiet heeft overschreden. De gemiddelde afstand tussen voertuigen was 16,49 seconden, terwijl gedurende 36,69% van de tijd sprake was van druk verkeer. Het aandeel zwaar vervoer, bestaande uit vrachtwagens en vrachtwagen trailers, bedroeg 7,96% (zie bijlage).

In totaal zijn 47.434 voertuigen geregistreerd, met een gemiddelde snelheid (Vd) van 56 km/h en een 85e percentiel snelheid (V85) van 64 km/h. De voertuigcategorieën zijn als volgt verdeeld: tweewielers (2.198 voertuigen, V85 snelheid 51 km/h), auto’s (34.774 voertuigen, V85 snelheid 64 km/h), bestelwagens (6.686 voertuigen, V85 snelheid 65 km/h), vrachtwagens (2.411 voertuigen, V85 snelheid 62 km/h) en vrachtwagen trailers (1.365 voertuigen, V85 snelheid 58 km/h) (zie bijlage).

Tijdens een evaluatieperiode van dinsdag 25 juni 2024 om 6:00 uur tot vrijdag 28 juni 2024 om 9:00 uur is een verkeerstelling uitgevoerd ter hoogte van de even huisnummers van de Koning-Albertstraat met een snelheidslimiet van 70 km/h. Uit de gegevens blijkt dat slechts 0,44% van de voertuigen de snelheidslimiet heeft overschreden. De gemiddelde afstand tussen voertuigen bedroeg 12,88 seconden, terwijl gedurende 43,76% van de tijd sprake was van druk verkeer. Het aandeel zwaar vervoer, bestaande uit vrachtwagens en vrachtwagen trailers, was 8,44% (zie bijlage).

Tijdens de evaluatieperiode werden in totaal 18.115 voertuigen geregistreerd. De gemiddelde snelheid (Vd) was 50 km/h en de 85e percentiel snelheid (V85) kwam uit op 57 km/h. De voertuigen zijn verdeeld over de volgende categorieën: tweewielers (889 voertuigen, V85 snelheid 46 km/h), auto's (13.942 voertuigen, V85 snelheid 58 km/h), bestelwagens (1.755 voertuigen, V85 snelheid 57 km/h), vrachtwagens (849 voertuigen, V85 snelheid 55 km/h) en vrachtwagen trailers (680 voertuigen, V85 snelheid 53 km/h) (zie bijlage).

Verkeerstellingstatistieken Winkelomseheide N174 (voor invoering tonnagebeperking tot 5-ton (februari 2020))

Op basis van de aangeleverde cijfers blijkt dat zwaar vrachtverkeer een aanzienlijk deel uitmaakt van het totale verkeersvolume op de Winkelomseheide in Geel (snelheidslimiet 70 km/u). Tijdens de meetperiode van 11 februari 2020, 11:00 uur tot 18 februari 2020, 12:00 uur, is het aandeel zwaar vrachtverkeer als volgt verdeeld volgens 2 willekeurige tellingen tijdens die week:

Bij 1 telling ter hoogte van Winkelomseheide tussen de verkeerslichten met de N102 en de Acaciastraat (van Geel-Oost richting R14) bedroeg het aandeel zwaar vrachtverkeer (vrachtwagens en vrachtwagens met trailers) 11,19% van het totaal. Dit komt neer op 4.441 voertuigen van de in totaal 39.695 geregistreerde voertuigen (inclusief tweewielers, auto's, bestelwagens, vrachtwagens en vrachtwagens + trailer). Hun V85 snelheid bedraagt 58 km/u. Dit percentage is hoog, zeker gezien het feit dat de weg ook een woon- en schoolfunctie heeft, naast een belangrijke verkeersader.

Bij 1 telling ter hoogte van Winkelomseheide tussen de verkeerslichten met de N102 en de Acaciastraat (van Geel-Oost richting R14) was het aandeel zwaar vrachtverkeer nog iets hoger, namelijk 13,76%, wat neerkomt op 5.420 voertuigen van de in totaal 39.388 geregistreerde voertuigen. Dit wijst erop dat een significant deel van het verkeer in beide richtingen bestaat uit zwaar vervoer.

Verkeerstellingstatistieken Winkelomseheide N174 (na invoering tonnagebeperking tot 5-ton (september 2024))

De 2 verkeersmetingen uitgevoerd op de Winkelomseheide 208 (snelheidslimiet 50 km/u) van 11 september 2024, 9:00 uur, tot 20 september 2024, 7:00 uur tonen duidelijke informatie over het aandeel zwaar vrachtverkeer (vrachtwagens en vrachtwagens met trailers) in het totale verkeersvolume. Hieronder volgt een analyse van de resultaten in de richting van Geel-Oost vanuit centrum Winkelomheide:

Telling 1:

  • Totaal aantal geregistreerde voertuigen: 38.442
  • Aandeel zwaar vrachtverkeer: Het aandeel zwaar vrachtverkeer (vrachtwagens en vrachtwagens met trailers) in deze rijrichting bedraagt 9,40%. Dit betekent dat er 3.613 voertuigen van het zware type passeerden (2.193 vrachtwagens en 1.420 vrachtwagens met trailers).
  • Gemiddelde snelheid (Vd): Vrachtwagens hadden een gemiddelde snelheid van 50 km/h, vrachtwagens met trailers reden gemiddeld iets trager met 47 km/h.
  • Maximale snelheid (Vmax): De hoogste gemeten snelheid was 75 km/h voor vrachtwagens en 71 km/h voor vrachtwagens met trailers.
  • 85ste percentiel snelheid (V85): Dit lag respectievelijk op 57 km/h en 53 km/h, wat aangeeft dat 85% van de zware voertuigen zich aan deze snelheid hield of langzamer reed.

Telling 2:

  • Totaal aantal geregistreerde voertuigen: 27.468
  • Aandeel zwaar vrachtverkeer: In deze rijrichting is het aandeel zwaar vrachtverkeer veel hoger, namelijk 30,20%. Dit komt overeen met 8.296 zware voertuigen (6.072 vrachtwagens en 2.224 vrachtwagens met trailers).
  • Gemiddelde snelheid (Vd): Vrachtwagens en vrachtwagens met trailers reden gemiddeld respectievelijk 49 km/h en 47 km/h.
  • Maximale snelheid (Vmax): De hoogste snelheden voor zware voertuigen bedroegen 100 km/h voor vrachtwagens en 74 km/h voor vrachtwagens met trailers.
  • 85ste percentiel snelheid (V85): Dit was respectievelijk 56 km/h en 53 km/h

De 2 verkeersmetingen uitgevoerd op de Winkelomseheide 78 (snelheidslimiet 70 km/u) van 11 september 2024, 9:00 uur, tot 20 september 2024, 7:00 uur tonen duidelijke informatie over het aandeel zwaar vrachtverkeer (vrachtwagens en vrachtwagens met trailers) in het totale verkeersvolume. Hieronder volgt een analyse van de resultaten in de richting van R14 vanuit centrum Winkelomheide:

Telling 1:

In de richting van het centrum van Winkelomheide naar de R14 werd een totaal van 35.253 voertuigen geregistreerd. Het aandeel zwaar vrachtverkeer (vrachtwagens en vrachtwagens met trailers) bedraagt hier 7,52%, wat neerkomt op 2.650 voertuigen. Van dit aantal zijn 1.635 vrachtwagens en 1.015 vrachtwagens met trailers. De gemiddelde snelheid van vrachtwagens in deze richting bedroeg 56 km/h, wat binnen de snelheidslimiet van 70 km/h ligt, en hun maximale snelheid werd gemeten op 79 km/h. Vrachtwagens met trailers reden gemiddeld 54 km/h, met een maximale snelheid van 78 km/h. Dit toont aan dat het zware vrachtverkeer in deze richting over het algemeen binnen aanvaardbare snelheden blijft.

Telling 2:

In de richting van het centrum van Winkelomheide naar de R14 werd op een ander tijdstip in die week een hoger aandeel zwaar vrachtverkeer geregistreerd, namelijk 9,94%. Dit komt overeen met 3.778 voertuigen, waarvan 2.518 vrachtwagens en 1.260 vrachtwagens met trailers. De gemiddelde snelheid van vrachtwagens in deze richting bedroeg 56 km/h, terwijl vrachtwagens met trailers gemiddeld 53 km/h reden. Hier zijn de maximale snelheden respectievelijk 96 km/h en 102 km/h.

Uit de tellingen blijkt dus dat het aandeel zwaar vervoer na de invoering van de tonnagebeperking in 2024 is afgenomen van 11-13% naar 7-9% in Winkelomheide, een afname met ongeveer 4%. In totaal gaat het dan om een 1520-tal vrachtwagens en vrachtwagens + trailer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 177 2° van het decreet lokaal bestuur
<p>De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor: </p><p>het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.&nbsp;Dat debiteurenbeheer kan plaatsvinden rekening houdend met onder meer de doelstelling van bestrijding en voorkoming van armoede en overeenkomstig het lokaal beleid. </p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om de huidige situatie ter hoogte van de Koning-Albertstraat vanaf het kruispunt met de N156 (Janssen-Pharmaceuticalaan-Amocolaan) tot aan de R14 (Westelijke Ring) te behouden en bijgevolg geen tonnagebeperkingen noch snelheidsbeperking van 50 Km/uur in te voeren. Dit omdat er gelet op de cijfers niet kan gesproken worden over een snelheidsprobleem. Daarnaast moet er gewaakt worden over het feit dat de Antwerpseweg niet te hard belast wordt.