Terug
Gepubliceerd op 14/01/2025

2025_CBS_00056 - Stedenbouwkundig attest - Het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning (SA 2524 joh), gelegen Dr. Van de Perrestraat - Molderbeemdendijk, kadastraal afdeling 4, sectie F, nummer 349D2 - Attest

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/01/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Tom Corstjens; Bart Julliams; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Afwezig

Nadine Laeremans; Kris Vangeel; Vera Celis

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00056 - Stedenbouwkundig attest - Het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning (SA 2524 joh), gelegen Dr. Van de Perrestraat - Molderbeemdendijk, kadastraal afdeling 4, sectie F, nummer 349D2 - Attest 2025_CBS_00056 - Stedenbouwkundig attest - Het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning (SA 2524 joh), gelegen Dr. Van de Perrestraat - Molderbeemdendijk, kadastraal afdeling 4, sectie F, nummer 349D2 - Attest

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 18/02/2025


Gegevens van de aanvrager

 

LSG bv

Dr.-Van de Perrestraat 315

2440 Geel

 

Gegevens van het perceel

 

 

Kadastraal gekend als: 

(afd. 4) sectie F 349 D2

 

Ingewonnen adviezen

 

Niet van toepassing voor deze aanvraag.

 

Advies van de gewestelijke stedenbouwkundig ambtenaar

 

De gemeente is ontvoogd. Bijgevolg moet het advies van de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar niet worden ingewonnen.

 

Standpunt van het college van burgemeester en schepenen

 

Historiek: geen dossiers

 

 

Bepaling welk plan van   toepassing is

De aanvraag is volgens het bij Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978 gelegen in woongebied. 

In deze gebieden gelden de stedenbouwkundige voorschriften van het KB van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en gewestplannen. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

  

Het perceel is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.

Het perceel is gelegen binnen het Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel, goedgekeurd op 10/04/2012 en PRUP Regionale ontsluiting Geel bis, goedgekeurd op 26/09/2024.

Het perceel is niet gelegen binnen een goedgekeurde verkaveling.

 

Verordeningen

Bouwcode 

 

Beschrijving van de bouwplaats, de omgeving en de aanvraag

Omschrijving

De aanvraag betreft het bouwen van een vrijstaande ééngezinswoning met bijgebouw.

 

Toetsing aan de decretale beoordelingselementen

Het perceel is gelegen langs twee gemeentewegen.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

Goede ruimtelijke ordening

Opportuniteitstoets

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO. 

Functionele inpasbaarheid

Het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning met een bijgebouw stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project. 

Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.

De aanvraag heeft een impact op het ruimtegebruik van het perceel. Het perceel wordt immers bebouwd met een eengezinswoning en een bijgebouw, wat ook de algemene invulling is van de percelen in de omgeving.  

Het project is qua schaal in overeenstemming met de omgeving van dit project.  

Visueel-vormelijke aspecten.

De aanvraag heeft een impact op de visueel-vormelijke uitstraling van de percelen in het straatbeeld. Er wordt immers een eengezinswoning opgericht. Deze eengezinswoning past echter perfect in het straatbeeld en integreert zich volledig in de omgeving

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.

Mobiliteit

De aanvraag heeft een zeer beperkte invloed op de mobiliteit.   Er wordt enkel een eengezinswoning voorzien met parkeergelegenheid op het eigen terrein.

Bodemreliëf

De aanvraag heeft geen impact op het bodemreliëf. 

Hinderaspecten – gezondheid

De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving en heeft geen impact op de  gezondheidsaspecten in de omgeving.

 

Er kan geconcludeerd worden dat het project in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg.

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

 

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. Bovendien worden er geen belangrijke ondergrondse constructies gebouwd en worden er geen grachten gedempt, overwelfd, ingebuisd of beschoeid, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel wordt door de toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit wordt gecompenseerd door de plaatsing van een hemelwaterput en/of infiltratie- en/of buffervoorziening, overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke/provinciale/gemeentelijke stedenbouwkundige verordening. Hemelwater en afvalwater worden gescheiden afgevoerd.

 

Conclusie:

Gunstig voor het bouwen van een vrijstaande ééngezinswoning met bijgebouw onder volgende voorwaarden:

 

De voor- en achtergevelbouwlijn dienen evenwijdig aan de wegas te liggen, zoals in rood aangepast op het goedgekeurde plan.

De woning kan worden opgericht met een plat dak en een maximum bouwdiepte van 7 m.

Er kan enkel gebouwd worden met de voorgevel gericht naar Dr. Van de Perrestraat .

Er is een voortuinstrook van 6 m zowel vanuit Dr. Van de Perrestraat als vanuit Molderbeemdendijk. 

 

In het tuingedeelte zijn enkel bijgebouwen toegestaan die vrijgesteld zijn van vergunning. De vrijstelling geldt enkel voor vrijstaande bijgebouwen die:

* een totale maximale oppervlakte van 40 m² hebben

* niet hoger zijn dan 3,5 m

* maximaal 30 m van de woning opgetrokken zijn

* in de achtertuin minimaal 1 m van de perceelsgrens blijven

 

De bouwcode van stad Geel dient te worden gevolgd.

 

De oprit langs Molderbeemdendijk dient beperkt te blijven tot een breedte van 4,5 m en dient te worden uitgevoerd in waterdoorlatende of waterpasserende materialen.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

 

Bij de aanvraag tot omgevingsvergunning zal een grondige toetsing gebeuren aan de goede ruimtelijke ordening en aan de hemelwaterverordening 2023, en eventuele latere wijzigingen, en kan de vergunningverlenende overheid bijkomende voorwaarden of wijzigingen aan het concept opleggen op basis van de concrete plannen.

 

 

 

 


 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot stedenbouwkundig attest goed te keuren en een gunstig stedenbouwkundig attest af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
 

De voor- en achtergevelbouwlijn dienen evenwijdig aan de wegas te liggen, zoals in rood aangepast op het goedgekeurde plan.

De woning kan worden opgericht met een plat dak en een maximum bouwdiepte van 7 m.

Er kan enkel gebouwd worden met de voorgevel gericht naar Dr. Van de Perrestraat .

Er is een voortuinstrook van 6 m zowel vanuit Dr. Van de Perrestraat als vanuit Molderbeemdendijk. 

 

In het tuingedeelte zijn enkel bijgebouwen toegestaan dij vrijgesteld zijn van vergunning. De vrijstelling geldt enkel voor vrijstaande bijgebouwen die:

* een totale maximale oppervlakte van 40 m² hebben

* niet hoger zijn dan 3,5 m

* maximaal 30 m van de woning opgetrokken zijn

* in de achtertuin minimaal 1 m van de perceelsgrens blijven

 

De bouwcode van stad Geel dient te worden gevolgd.

 

De oprit langs Molderbeemdendijk dient beperkt te blijven tot een breedte van 4,5 m en dient te worden uitgevoerd in waterdoorlatende of waterpasserende materialen.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

 

Bij de aanvraag tot omgevingsvergunning zal een grondige toetsing gebeuren aan de goede ruimtelijke ordening en aan de hemelwaterverordening 2023, en eventuele latere wijzigingen, en kan de vergunningverlenende overheid bijkomende voorwaarden of wijzigingen aan het concept opleggen op basis van de concrete plannen.