Terug
Gepubliceerd op 14/01/2025

2025_CBS_00055 - Omgevingsvergunning - het uitbreiden van een loods langs Hagelberg 27 (202400440IV) - Advies

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/01/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Tom Corstjens; Bart Julliams; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Afwezig

Nadine Laeremans; Kris Vangeel; Vera Celis

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00055 - Omgevingsvergunning - het uitbreiden van een loods langs Hagelberg 27 (202400440IV) - Advies 2025_CBS_00055 - Omgevingsvergunning - het uitbreiden van een loods langs Hagelberg 27 (202400440IV) - Advies

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 13/01/2024

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024109103

Dossiernummer gemeente: 202400440

 

De gemeente Geel heeft op 20 augustus 2024 een aanvraag ontvangen voor het uitbreiden van een loods. De aanvraag werd op 17 september 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

MERTENS IMMO & CO BV gevestigd Ring(NDW) 19 te 2200 Herentals

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Hagelberg 27

Kadastrale ligging:  sectie E nrs. 508F2 en afdeling 3 sectie A nrs. 469R

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

 

industriegebied

De industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 10 februari 2023.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (2003/00316) voor het oprichten van een kmo-gebouw met conciërgewoning - goedgekeurd op 15/12/2003.
  • Milieuvergunning 2004/M3/03598 voor schrijnwerkerij - goedgekeurd op 28/06/2004.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

 

De aanvraag betreft het uitbreiden van de loods.

De loods bevindt zich op de grens tussen grondgebied Geel en grondgebied Olen.

De uitbreiding van de loods gebeurt achteraan, op grondgebied Olen.

In Geel gebeuren volgende werken: de groenstrook ter hoogte van de linkerperceelgrens wordt ingericht als parkeerstrook voor de auto’s. De autostaanplaatsen worden voorzien in grasdallen ipv kiezels zoals in de eerste projectinhoudversie. Er worden eveneens enkele laadpalen voorzien.

De oprit wordt aangelegd in waterdoorlatende klinkers.

De 4 parkeerplaatsen in de voortuin blijven gewoon behouden.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 27 september 2024 t.e.m. 26 oktober 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.

 

  1. Adviezen

Op 15 oktober 2024 werd het advies ontvangen van Fluvius

Op deze locatie is er voor de bestaande gebouwen een elektriciteitsaansluiting en gasaansluiting aanwezig. Als er noodzaak is aan bijkomend vermogen kan de klant hiervoor met ons contact opnemen via tboturnhout@fluvius.be. 

Hierbij wordt een gunstig advies met voorwaarden verleend. Dit advies blijft 1 jaar geldig.

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 3 oktober 2024 werd het advies ontvangen van AQUAFIN

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 23 oktober 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team grijs

Riolering

Er wordt een gescheiden afvoer voorzien voor het afval- en het hemelwater.

De bijkomende DWA-leiding wordt aangesloten op de reeds bestaande DWA

Een septische put is toegelaten maar niet verplicht. Er is reeds een septische put aanwezig. Zowel het grijs afvalwater als het fecaal afvalwater worden hierop aangesloten.

Het hemelwater afkomstig van het bestaande gebouwgedeelte wordt volgens plan rechtstreeks aangesloten op de openbare riolering. Van het bestaande dakoppervlak moet echter ook 2 maal de oppervlakte  (- 30 m² voor hergebruik) van het nieuw te bouwen gedeelte aangesloten worden op de hemelwaterput

De infiltratievoorziening is correct gedimensioneerd (zie advies Aquafin).

Toegangen

De bestaande toegangen naar het perceel blijven behouden. Gezien de functie van de gebouwen kan een dubbele oprit toegestaan worden.

Advies: gedeeltelijk gunstig

 

Op 24 december 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team mobiliteit

Op basis van de bouwcode en de geldende richtlijnen voor mobiliteit, is het belangrijk om te zorgen voor een vlotte en veilige verkeerscirculatie, zowel voor voetgangers, fietsers als voertuigen (auto's en vrachtwagens). Het onderstaande advies geeft aanbevelingen voor de inrichting van het terrein, de parkeerplaatsen, en de fietsenstallingen, met oog voor de te voorziene uitbreiding van het gebouw.

Fietsparkeren

De BVO van het gebouw bedraagt 1.092 m² (inclusief de uitbreiding van de opslagruimte). Volgens de gemeentelijke richtlijnen voor fietsparkeren dient er 1 fietsparkeerplaats per 100 m² BVO voor gebruikers/werknemers te worden voorzien. Dit betekent dat er in totaal 11 fietsparkeerplaatsen nodig zijn.

Momenteel zijn er fietsenstallingen voorzien voor gebruikers en werknemers aan de voorzijde en achterzijde van het gebouw. Deze bevinden zich dicht bij de hoofdingang voor werknemers achteraan het gebouw, wat voor een bepaalde mate van gemakkelijke toegang zorgt. Echter, het gevaar bestaat dat fietsers in contact kunnen komen met indraaiende en uitdraaiende vrachtwagens of voertuigen die de inrit gebruiken om een parkeerplek te zoeken achter de poort, wat leidt tot potentieel gevaarlijke situaties. Het is aanbevolen om de fietsenstallingen vooraan het gebouw, aan de straatkant, te behouden, maar eerder op te schuiven tegen het gebouw aan. Dit zou de interactie tussen fietsers en voertuigen bij de inrit aan de zijkant van het gebouw alvast vermijden en de veiligheid voor fietsers verbeteren. De breedte van de ruimte tussen het gebouw en de fietsenstallingen is momenteel slechts 4 meter, wat mogelijk onvoldoende ruimte biedt voor vrachtwagens om veilig te manoeuvreren in combinatie met een passerende fietser en een in -en uitparkerend voertuig achter de poort naar de achterzijde van het gebouw toe (waar de uitbreiding plaatsvindt).

Indien het niet mogelijk is om de fietsenstallingen volledig te verplaatsen naar de straatkant, moet er extra aandacht besteed worden aan het afbakenen van duidelijke voetgangers- en fietsstromen. Voor de veiligheid van werknemers adviseert dienst mobiliteit om de fietsstromen vooral apart te houden van het manoeuvreerverkeer van vrachtwagens en wagens.

Parkeerplaatsen en manoeuvreerruimte

De parkeerplaatsen aan de zijkant van het gebouw (P9 tot P12) dienen te worden heroverwogen. Deze bevinden zich in de buurt van de manoeuvreerruimte voor vrachtwagens en kunnen gevaarlijke situaties veroorzaken wanneer vrachtwagens de inrit gebruiken, gezien de beperkte breedte van de inrit (4 meter) en de combinatie van parkerend autoverkeer, laad -en losactiviteit van vrachtwagens en passerende fietsers. De beschikbare ruimte van 4 meter tussen de parkeerplaatsen en de gevel van het gebouw is te krap voor vrachtwagens om comfortabel te manoeuvreren, wat de operationele efficiëntie vermindert en de veiligheid in gevaar brengt voor kruisend verkeer.

Om conflicten tussen vrachtwagens, fietsers en geparkeerde voertuigen te minimaliseren, is het aan te bevelen om de parkeerplaatsen P9 tot P12 achter de poort aan de zijkant van het gebouw te verwijderen. Dit zou zowel de veiligheid van fietsers als van vrachtwagenchauffeurs verbeteren door voldoende manoeuvreerruimte te bieden.

Draaicirkels en manoeuvreerruimte

Gezien de beperkte breedte van de inrit (4 meter) en de beperkte manoeuvreerruimte achter de parkeerplaatsen aan de zijkant van het gebouw waar geen parkeerplaatsen voor auto’s zijn ingetekend (7 meter), is het noodzakelijk om de draaicirkels en manoeuvreercirkels voor vrachtwagens op het inplantingsplan in te tekenen ter hoogte van de autoparkeerplaatsen P11 en P12. Dit maakt het mogelijk om te verifiëren of vrachtwagens voldoende ruimte hebben om veilig en zonder problemen het terrein te betreden en te verlaten. De manoeuvreerruimte achter de parkeerplaatsen voor auto's, vooral aan de zijkant van het gebouw, is cruciaal voor een efficiënte circulatie van voertuigen, dus het is belangrijk dat hier geen obstakels staan die het manoeuvreren bemoeilijken. Daarnaast moeten de draaicirkels voor vrachtwagens zowel vooraan als achteraan het gebouw worden ingetekend om ervoor te zorgen dat vrachtwagens voldoende ruimte hebben om het terrein op een veilige manier te betreden en verlaten. Op dit ogenblik gaat dienst mobiliteit ervan uit dat de ruimte tussen de gevel van het hoofdgebouw en de fietsparkeerplaatsen aan de straatkant (ongeveer 3 tot 4 meter) te gevaarlijk en te krap is voor vrachtwagenmanoeuvres in combinatie met in -en uitparkerende fietsers.

Conclusie en aanbevelingen:

  1. Fietsparkeren: Behoud de fietsenstallingen vooraan aan de straatkant om de veiligheid van fietsers te waarborgen en te voorkomen dat zij in contact komen met indraaiende vrachtwagens of voertuigen. Indien het overwogen kan worden, adviseert dienst mobiliteit om de toegang voor personeelsleden te herbekijken in functie van een verplaatsing van fietsenstallingen van achteraan de uitbreiding van het hoofdgebouw naar vooraan het hoofdgebouw aan de straatkant, vanwege vrachtwagenmanoeuvres en in -en uitparkerende voertuigen aan de zijkant van het hoofdgebouw.
  2. Parkeerplaatsen P9-P12: Verwijder na heroverweging/herbekijken de parkeerplaatsen P9 tot P12 aan de zijkant van het gebouw om de veiligheid van fietsers en vrachtwagens te garanderen en voldoende manoeuvreerruimte voor vrachtwagens te behouden.
  3. Draaicirkels: Integreer draaicirkels en manoeuvres aan parkeerplaatsen P11 en P12 en ter hoogte van de ruimte tussen de gevel van het hoofdgebouw en de fietsenstallingen aan de straatkant voor vrachtwagens op het inplantingsplan om te garanderen dat vrachtwagens veilig kunnen manoeuvreren.

Advies: volledig ongunstig

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Hagelberg).

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Het perceel gelegen te Geel, Afdeling 3, Sectie A, nr. 469R stroomt af naar het Alberkanaal, een bevaarbare waterloop die beheerd wordt door De Vlaamse Waterweg. De locatie is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig.

Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.

De watertoets zal beoordeeld worden door de vergunningverlenende overheid.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

Het betreft het uitbreiden van een vergunde industriehal.

De hal bevindt zich in een groot industriegebied.

De aanvraag is inpasbaar.

 

Mobiliteitsimpact

De parkeerplaatsen die achteraan op het perceel aanwezig waren, worden aangelegd ter hoogte van de grasstrook op de linkerperceelsgrens.

Deze parkeerplaatsen wordenaangelegd in grasdallen.

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

Industriegebied is eerder schaars. Het is belangrijk om deze zo functioneel mogelijk in te vullen.

De parkeerplaatsen worden aangelegd in grasdallen. De oprit bestaat uit waterdoorlatende klinkers.

 

Visueel-vormelijke elementen

Voor de uitbreiding worden dezelfde gevelmaterialen gebruikt als de rest van gebouw.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 27 september 2024 tot en met 26 oktober 2024. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Fluvius, afgeleverd op 15 oktober 2024 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van AQUAFIN, afgeleverd op 3 oktober 2024 is voorwaardelijk gunstig.
  •  Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team grijs afgeleverd op 23 oktober 2024 is gedeeltelijk gunstig.
  • Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team mobiliteit  afgeleverd op 26 september 2024 is ongunstig.
  •             De uitbreiding van het magazijn gebeurt op grondgebied Olen. Stad Geel doet daarom geen uitspraak over het bijkomende aantal parkeerplaatsen dat nodig is.  

                De parkeerplaatsen worden bij voorkeur op een andere locatie voorzien. De andere opmerkingen van dienst mobiliteit kunnen als voorwaarden worden opgenomen.

 

Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met volgende voorwaarden:

 

Er dient voldaan aan het advies van Fluvius, dd. 15/10/2024

Er dient voldaan aan het advies van Aquafin, dd. 3/10/2024

 

Er dient voldaan aan het advies van Stad Geel, dienst Openbaar Domein, team grijs:

Riolering

  • Behalve het nieuw te bouwen gedeelte wordt min. 558 m² van de bestaande dakoppervlakte aangesloten op de hemelwaterput.
  • De hemelwaterput wordt voor een max. gebruik van hemelwater aangesloten op toiletten, buitendienstkranen en wasmachines.
  • De overloop van de hemelwaterput moet aangesloten worden op de infiltratievoorziening op eigen terrein.
  • Het hemelwater moet apart van  het afvalwater afgevoerd worden.
  • Indien de septische put behouden blijft, wordt behalve het fecaal afvalwater wordt ook het grijs afvalwater daar op aangesloten.

Toegangen

  • De breedte van de huidige opritten blijft onveranderd.

 

Er dient voldaan aan het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team mobliteit:

Fietsen: 

  • Aanpassing fietsstallingen: Behoud de fietsenstallingen vooraan aan de straatkant om de veiligheid van fietsers te waarborgen en te voorkomen dat zij in contact komen met indraaiende vrachtwagens of voertuigen. Indien het overwogen kan worden, adviseert dienst mobiliteit om de toegang voor personeelsleden te herbekijken in functie van een verplaatsing van fietsenstallingen van achteraan de uitbreiding van het hoofdgebouw naar vooraan het hoofdgebouw aan de straatkant, vanwege vrachtwagenmanoeuvres en in -en uitparkerende voertuigen aan de zijkant van het hoofdgebouw.

Auto’s:

  • Parkeerplaatsen P9-P12: Onderzoek of de parkeerplaatsen P9 tot P12 die voorzien zijn aan de zijkant van het gebouw kunnen verplaatst worden.
  • Draaicirkels: Integreer draaicirkels en manoeuvres aan parkeerplaatsen P11 en P12 en ter hoogte van de ruimte tussen de gevel van het hoofdgebouw en de fietsenstallingen aan de straatkant voor vrachtwagens op het inplantingsplan om te garanderen dat vrachtwagens veilig kunnen manoeuvreren.

 

 

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist een gunstig advies te verlenen mits voldaan aan volgende voorwaarden:

 

Er dient voldaan aan het advies van Fluvius, dd. 15/10/2024

Er dient voldaan aan het advies van Aquafin, dd. 3/10/2024

 

Er dient voldaan aan het advies van Stad Geel, dienst Openbaar Domein, team grijs:

Riolering

  • Behalve het nieuw te bouwen gedeelte wordt min. 558 m² van de bestaande dakoppervlakte aangesloten op de hemelwaterput.
  • De hemelwaterput wordt voor een max. gebruik van hemelwater aangesloten op toiletten, buitendienstkranen en wasmachines.
  • De overloop van de hemelwaterput moet aangesloten worden op de infiltratievoorziening op eigen terrein.
  • Het hemelwater moet apart van  het afvalwater afgevoerd worden.
  • Indien de septische put behouden blijft, wordt behalve het fecaal afvalwater wordt ook het grijs afvalwater daar op aangesloten.

Toegangen

  • De breedte van de huidige opritten blijft onveranderd.

 

Er dient voldaan aan het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team mobliteit:

Fietsen: 

  • Aanpassing fietsstallingen: Behoud de fietsenstallingen vooraan aan de straatkant om de veiligheid van fietsers te waarborgen en te voorkomen dat zij in contact komen met indraaiende vrachtwagens of voertuigen. Indien het overwogen kan worden, adviseert dienst mobiliteit om de toegang voor personeelsleden te herbekijken in functie van een verplaatsing van fietsenstallingen van achteraan de uitbreiding van het hoofdgebouw naar vooraan het hoofdgebouw aan de straatkant, vanwege vrachtwagenmanoeuvres en in -en uitparkerende voertuigen aan de zijkant van het hoofdgebouw.

Auto’s:

  • Parkeerplaatsen P9-P12: Onderzoek of de parkeerplaatsen P9 tot P12 die voorzien zijn aan de zijkant van het gebouw kunnen verplaatst worden.
  • Draaicirkels: Integreer draaicirkels en manoeuvres aan parkeerplaatsen P11 en P12 en ter hoogte van de ruimte tussen de gevel van het hoofdgebouw en de fietsenstallingen aan de straatkant voor vrachtwagens op het inplantingsplan om te garanderen dat vrachtwagens veilig kunnen manoeuvreren.