Terug
Gepubliceerd op 12/03/2025

2025_CBS_00697 - Prioriteitenbrief gewestwegproject kruispunt Antwerpseweg N19-R14-Westelijke Ring aan Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport - - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/02/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Afwezig

Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00697 - Prioriteitenbrief gewestwegproject kruispunt Antwerpseweg N19-R14-Westelijke Ring aan Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport - - Goedkeuren 2025_CBS_00697 - Prioriteitenbrief gewestwegproject kruispunt Antwerpseweg N19-R14-Westelijke Ring aan Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport - - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0038 dlb0029

Aanleiding en context

Stad Geel neemt in de regio Kempen een sleutelpositie in als mobiliteitsknooppunt en economische groeipool. De Antwerpseweg (N19) en de Westelijke Ring (R14) vormen de belangrijkste verkeersaders voor lokaal, regionaal en internationaal verkeer in deze dynamische regio. Het kruispunt Antwerpseweg N19/R14, uitgerust met een rotonde met verkeerslichten, is het drukste en meest strategische kruispunt in Geel en omstreken.

Het kruispunt is de schakel waar drie Vlaamse hoofdwegen uit de wegencategorisering van oktober 2020 samenkomen: de Antwerpseweg (N19) vanuit het zuiden en de Westelijke Ring (R14) vanuit het oosten en westen. Het is een onmisbare verbinding tussen de snelwegen E313 en E34, wat het belang ervan voor de bredere mobiliteits- en economische structuur van Vlaanderen onderstreept. De huidige infrastructuur loopt echter al jaren tegen haar limieten aan. Dagelijks ondervinden duizenden weggebruikers – automobilisten, vrachtverkeer, fietsers en voetgangers – hinder door structurele filevorming, lange wachttijden en onveilige verkeerssituaties. Dit belemmert niet alleen de mobiliteit en verkeersveiligheid, maar vormt ook een rem op de economische ontwikkeling van de regio.

Argumentatie

1. Economisch en strategisch knooppunt voor toekomstige investeringen in Vlaanderen en regio Kempen

De regio Kempen is een economisch groeigebied met een concentratie van bedrijventerreinen, onderwijsinstellingen en zorgvoorzieningen. Het kruispunt N19/R14 is een toegangspoort tot deze economische hubs. Filevorming veroorzaakt vertragingen en verhoogt logistieke kosten, wat de competitiviteit van bedrijven ondermijnt. In de nabije toekomst wordt er voor 1 à 2 miljard euro aan investeringen verwacht van onder meer Thomas More Hogeschool-KU Leuven, Ziekenhuis Geel, Cipal Schaubroeck, Sanofi en het OPZ Geel. De uitbreiding van het Kristalpark in Lommel en de ontwikkeling van een woon-werkpark bij de realisatie van PRUP Ossenbruul langs de Antwerpseweg zullen de mobiliteitsstromen nog verder intensiveren. Zonder ingrijpende verbetering van het kruispunt dreigt deze economische dynamiek afgeremd te worden. Verwachte investeringen in de regio tonen de economische potentie, maar zonder een structurele mobiliteitsoplossing dreigt economische schade door logistieke vertragingen en inefficiënte vervoersroutes.

2. Structurele doorstromingsproblematiek

De verzadigingscijfers van het kruispunt Antwerpseweg N19/R14, uitgevoerd door het Agentschap Wegen en Verkeer uit 2021, tonen aan dat het verkeer er systematisch vastloopt. Files en wachttijden zijn dagelijkse realiteit, wat leidt tot negatieve gevolgen voor de mobiliteit en de verkeersveiligheid. Dit heeft niet alleen impact op het lokale verkeer, maar ook op de doorstroming van regionaal en internationaal verkeer. Voor fietsers en voetgangers is de situatie eveneens zorgwekkend. De kruising met een rotonde en verkeerslichten zorgt voor conflicten tussen verschillende weggebruikers, wat de veiligheid in het gedrang brengt. Een herinrichting die verkeersstromen veilig en efficiënt scheidt, is noodzakelijk om het kruispunt veiliger te maken voor alle weggebruikers.

3. Bovenlokale en regionale actoren benadrukken investeringsnood voor structurele oplossing

Het kruispunt Antwerpseweg N19/R14 vormt volgens studie Middenkempen een essentiële verbinding tussen de autosnelwegen E313 en E34 en sluit naadloos aan op de regionale mobiliteitsvisie 2030-2050 van de vervoerregio Kempen. In het kader van de vervoerregio Kempen en de studie Middenkempen wordt het kruispunt beschouwd als een schakel van bovenlokaal belang. Het structureel aanpakken van dit mobiliteitsknooppunt past bovendien in de top-3 prioriteitenlijst binnen het Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 van vervoerregio Kempen dat inzet op een efficiënte en veilige verkeersafwikkeling. De toekomstige noordelijke ontsluiting van de Westelijke Ring (R14) en de bijpassende tonnagebeperkingen in het stadscentrum van Geel versterken de noodzaak van een vlotte doorstroming aan dit kruispunt.

4. Verbetering van verkeersveiligheid en leefbaarheid voor zwakke weggebruikers

Een definitieve oplossing voor het kruispunt Antwerpseweg N19/R14 zal bijdragen aan een veiliger en efficiënter verkeer. Een herinrichting waarbij doorgaand verkeer en lokaal verkeer beter gescheiden worden, vermindert de kans op ongevallen. Dit komt niet alleen de automobilisten ten goede, maar biedt ook fietsers en voetgangers een veilige oversteekmogelijkheid. Een verbeterde doorstroming zal bovendien sluipverkeer naar het stadscentrum ontmoedigen, wat de leefbaarheid in Geel bevordert. De verkeersdruk op gevoelige punten zoals het Sint-Dimpnaplein kan zo aanzienlijk verminderd worden.

Stad Geel vraagt met aandrang dat het gewestwegproject aan het kruispunt Antwerpseweg N19/R14 absolute prioriteit krijgt binnen het Vlaamse mobiliteitsbeleid. Het belang van een structurele oplossing is reeds erkend sinds de aanleg van de fly-over op de N19 (2011-2013), toen de toenmalige Vlaams minister Hilde Crevits het knelpunt benoemde als prioritair. De huidige verkeersdruk laat geen verdere uitstel toe. Een herinrichting van het kruispunt N19/R14 is cruciaal voor de mobiliteit, verkeersveiligheid en economische ontwikkeling van de regio Kempen. Het project draagt bij aan de realisatie van de Vlaamse mobiliteitsdoelstellingen en versterkt de strategische verbindingen binnen Vlaanderen. Stad Geel roept Vlaams minister Annick De Ridder op om de nodige middelen vrij te maken en een concrete doorbraak in het dossier te realiseren. Het stadsbestuur is bereid tot verdere samenwerking met het kabinet en relevante partners om dit project met de hoogste prioriteit te verwezenlijken.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §3 7° van het decreet lokaal bestuur - uitdrukkelijk voorbehouden aan college van burgemeester en schepenen
<p>Artikel 56 &sect;3 7&deg; van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan het college van burgemeester en schepenen voorbehoudt</p>
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist akkoord te gaan met de inhoud van de prioriteitenbrief gericht aan Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport, mevrouw Annick De Ridder, waarin het gewestwegproject voor het kruispunt Antwerpseweg N19/R14 in Geel als absolute investeringsprioriteit wordt aangekaart.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de prioriteitenbrief op te nemen als integraal onderdeel van dit dossier en over te maken aan het kabinet van de minister.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen beslist de nodige stappen te zetten om de belangen van Stad Geel als cruciaal mobiliteitsknooppunt in de regio Kempen blijvend te behartigen en te verdedigen bij toekomstige mobiliteitsprojecten.