Terug
Gepubliceerd op 01/04/2025

2025_BURG_00197 - Standplaats circus Barones - Eikevelden - 11/05/2025-18/05/2025 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 31/03/2025 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_BURG_00197 - Standplaats circus Barones - Eikevelden - 11/05/2025-18/05/2025 - Goedkeuren 2025_BURG_00197 - Standplaats circus Barones - Eikevelden - 11/05/2025-18/05/2025 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Circus Barones vraagt de toestemming voor een standplaats in Geel, meer bepaald aan de voetbalclub KSAV St Dimpna, Eikevelden 81, van maandag 11/5 tot en met zondag 18/5/2025.

Het circus komt toe op zondag 11/5/2025 na 18.00 uur en zal de dag nadien opbouwen. Voorstellingen zijn voorzien op: 

-woensdag 14/5/2025 15 uur

-vrijdag 16/5/2025 18 uur

-zaterdag 17/5 15.00 en 18 uur 

-zondag 18/5 11.00 uur 

Het circus wordt afgebroken na de laatste voorstelling (zondag 18/5/2025 vanaf 13.30 uur) en vertrekt zelfde avond nog met de transporten. 

De tent wordt geplaatst zonder verankering in de ondergrond. De dierentent wordt op een rustigere plaats (achteraan) geplaatst. Volgende dieren zullen erbij zijn: 

5 katten, 3 geiten en 2 honden.

De uitbater vraagt de toestemming om mobiele reclamepanelen te plaatsen (zie plan). 

De aanvrager heeft een schriftelijke overeenkomst met KSAV St. Dimpna.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester geeft de toestemming aan circus Barones, voor een standplaats aan voetbalclub KSAV St. Dimpna met een circustent van 11/05/2025 tot 18/05/2025.

De aanvrager zorgt zelf voor de nodige verzekeringen en een schriftelijke toestemming van KSAV met daarin gemaakte afspraken.

Artikel 2

De burgemeester geeft toestemming voor de plaatsing van reclameborden onder de gestelde voorwaarden.

Tijdelijke reclameborden mogen geplaatst worden enkel op gemeentewegen, waarbij er voldoende afstand moet zijn tussen de borden, minimum 2 km, onder de volgende voorwaarden:

  • ze mogen geen hinder vormen voor het verkeer, noch voor fietsers en voetgangers
  • ze mogen niet vastgemaakt worden aan bomen, aanplantingen, bouwwerken, monumenten, verkeersborden, verkeerslichten en mogen omwille van veiligheid niet geplaatst worden in of op wegbermen en straatgoten
  • schriftelijke toestemming burgemeester is vereist
  • de borden moeten onmiddellijk na de voorstellingen verwijderd en meegenomen worden door de organisator

AWV geeft géén vergunning voor de gewestwegen.

Artikel 3

Alle (keurings)attesten van tenten e.d. en documenten voor o.a. de dieren moeten up-to-date zijn en te allen tijde kunnen voorgelegd worden.

Artikel 4

De vertegenwoordigers van het circus/uitbaters en/of zijn afgevaardigden zijn ervan op de hoogte dat er geen exotische dieren aanwezig mogen zijn of optreden in het circus en dat enkel gedomesticeerde dieren toegelaten worden.

In het kader van de controle door de dierenarts dient de eigenaar van het circus alle vaccinatieboekjes en relevante documenten bij te hebben voor de dieren die worden doorgegeven (of op moment van controle aanwezig zijn). Indien er wijzigingen zijn in het dierenbestand, laat de verantwoordelijke van het circus dit onverwijld weten aan Evenementenloket en dit uiterlijk 2 weken voor datum aankomst.

Het college of zijn afgevaardigde kan te allen tijde het welzijn van de dieren controleren.

Dierenwelzijn staat ten alle tijde voorop. 

Artikel 5

Parkeerverbod wordt minstens 24 u op voorhand geplaatst. 

De aanvrager zorgt zelf voor de verwijdering van alle afval via de juiste kanalen. Dit is niet voor rekening van de stad.

De overlast tot een minimum beperken. 

Artikel 6

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK). Het is aan de organisatie om IOK op de hoogte te stellen.

Artikel 7

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator  en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.   

  • Géén alcohol voor -16 jarigen;
  • Géén sterke drank voor -18 jarigen;

  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 8

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers te werken. Alles moet zoveel mogelijk geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers. Het verbod op petflessen en blikjes op evenementen werd uitgesteld.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 9

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.