Terug
Gepubliceerd op 12/03/2025

2025_CBS_00801 - Rooilijnen Stad Geel 2020-2040 - selectie van projecten 2025 en stand van zaken realisaties 2024 - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/03/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00801 - Rooilijnen Stad Geel 2020-2040 - selectie van projecten 2025 en stand van zaken realisaties 2024 - Beslissen: Goedkeuren 2025_CBS_00801 - Rooilijnen Stad Geel 2020-2040 - selectie van projecten 2025 en stand van zaken realisaties 2024 - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0043

Aanleiding en context

Op 25 juli 2022 besliste het college van burgemeester en schepenen om rooilijnplannen van het openbaar domein op te laten stellen, waar er juridische onzekerheid is of kan ontstaan, conform een prioriteitenlijst voor de periode 2023 - 2030.

Op 6 februari 2023 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de realisaties van 25 juli 2022 tot eind 2022 en keurde het de projecten voor 2023 goed.

Op 29 januari 2024 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de realisaties van 25 juli 2022 tot eind 2023 en keurde het de projecten voor 2024 goed.

In dit besluit neemt het college van burgemeester en schepenen kennis van de realisaties in 2024 en keurt de nieuwe prioriteitenlijst voor 2025 goed. 

Argumentatie

Begripsbepalingen

In de argumentatie worden enkele begrippen en afkortingen gebruikt die niet in een woordenboek te vinden zijn. Ter verduidelijking worden ze hieronder verklaard.

  • DGW: Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
  • Autonome procedure: standaard procedurale bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen volgens artikelen 16 tot en met 19 en artikelen 20 tot en met 23 van het DGW
  • BS: Belgisch Staatsblad
  • ABB: Agentschap Binnenlands Bestuur


Realisaties 2022-2024

Als bijlage is een schematisch overzicht van de realisaties en stand van zaken van onderstaande projecten opgenomen: 

  • Op 27 december 2021 gunde het college van burgemeester en schepenen via inhouse-opdracht IOK uit Geel voor de opmeting van het openbaar domein en het opstellen van een rooilijnplan voor  de Berthoutsdreef.
  • Op 25 juli 2022 gunde het college van burgemeester en schepenen landmeter LSG BV uit Geel voor de opmeting van het openbaar domein en het opstellen van rooilijnplannen voor de dossiers Heuvel (deel 1), Heuvel (deel 2 - verplaatsing buurtweg 96), Steenovens (deel Antwerpseweg - Steenrijt) en Busser.
  • Op 29 augustus 2022 gunde het college van burgemeester en schepenen landmeter LSG BV uit Geel voor de opmeting van het openbaar domein en het opstellen van rooilijnplannen voor de afschaffing van sentier 173 en de wijziging van sentier 174 (Postpaddekes).
  • Op 27 februari 2023 gunde het college van burgemeester en schepenen landmeterskantoor Van Eester voor de opmeting van het openbaar domein en het opstellen van een rooilijnplan van Toelenbos.
  • Op 20 maart 2023 gunde het college van burgemeester en schepenen landmeterskantoor Van Eester voor de opmeting van het openbaar domein en het opstellen van rooilijnplannen van Papenhoeven 2 – Papenhoeven 15 en Ganzenstraat 142/146 – Papenhoeven 10.
  • Op 25 maart 2024 gunde het college van burgemeester en schepenen landmeter-expert Daems Eddy uit Geel voor de opmeting van de gemeenteweg Speenwaverdreef en de opmaak van een rooilijnplan voor deze gemeenteweg. Dit naar aanleiding van de vaststelling van het dertigjarig publiek gebruik door de gemeenteraad van 4 maart 2024.
  • Op 10 juni 2024 gunde het college van burgemeester en schepenen landmeter-expert Daems Eddy uit Geel voor de opmeting van de gemeenteweg Fittelaarsdijk en de opmaak van een rooilijnplan voor deze gemeenteweg. Dit naar aanleiding van de vaststelling van het dertigjarig publiek gebruik door de gemeenteraad van 6 mei 2024.
  • Op 21 oktober 2024 gunde het college van burgemeester en schepenen landmeter LSG BV uit Geel voor de opmeting van Kloosterpad, Kalvariebergstraat en Molenlaakpad en de opmaak van rooilijnplannen voor deze gemeentewegen. Dit naar aanleiding van de vaststeling van het dertigjarig publiek gebruik door de gemeenteraad van 2 september 2024.
  • Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 24 september 2024 tot en met 24 oktober 2024 voor de vaststelling van het dertigjarig publiek gebruik van Domeinstraat. Er kwam één mondelinge reactie die meer aandacht en tijd nodig had om volledig uit te klaren. Het besluit voor de vaststelling van het dertigjarig publiek gebruik en opname als gemeenteweg van Domeinstraat is ingediend en voorlopig geagendeerd op de gemeenteraad van 3 februari 2025.
  • Het rooilijnplan Berthoutsdreef werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 27 maart 2024.
    Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 9 april 2024 tot en met 9 mei 2024.
    Het rooilijnplan werd definitief vastgesteld door de gemeenteraad van 20 juni 2024.
    De definitieve vaststelling werd bekendgemaakt in het BS op 8 augustus 2024. Het rooilijnplan is definitief van kracht 14 dagen na de publicatie in het BS.
  • Het rooilijnplan Steenovens werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in haar zitting van 30 maart 2023. Tijdens de openbare onderzoeken kwamen er drie bezwaarschriften binnen voor dit rooilijnplan. Deze werden deels weerlegd, deels gaven ze aanleiding tot enkele aanpassingen.
    De aangepaste rooilijnplannen werden definitief vastgesteld door de gemeenteraad in haar zitting van 28 september 2023. Tijdens de beroepsperiode werden twee beroepsschriften bij de Vlaamse Regering ingediend.
    Op 5 september 2024 vernietigde de Vlaamse Regering het gemeenteraadsbesluit waarmee het rooilijnplan definitief werd vastgesteld.
    Dit dossier zal herdaan moeten worden. De wijze waarop maakt nog voorwerp uit van komende besluitvorming.
  • Het rooilijnplan Busser werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in haar zitting van 6 februari 2023. Tijdens het openbaar onderzoek kwam er één bezwaarschrift binnen voor dit rooilijnplan met nieuwe relevante informatie. Dit bezwaarschrift was aanleiding om het voorlopig vastgesteld rooilijnplan niet definitief te doen vaststellen, maar om het rooilijnplan in twee delen op te splitsen. Deel 1 betreft de ‘chemin particulier’ ten westen van Busser 15 waarover een gerechtelijke uitspraak gedaan werd in 2011 (nieuwe informatie die tot op heden niet bekend was bij stad Geel). Deel 2 betreft de delen van Busser ten oosten en ten zuiden van Busser 15 waarover gerechtelijke uitspraken gedaan werden in 2007/2008.
  • Rooilijnplannen Busser deel 1 – chemin particulier en Busser deel 2 werden voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 20 december 2023.
    De openbare onderzoeken werden georganiseerd van 7 februari 2024 tot en met 8 maart 2024.
    De rooilijnplannen werden definitief vastgesteld door de gemeenteraad van 6 mei 2024.
    De definitieve vaststellingen werden bekendgemaakt in het BS op 26 juni 2024. Het rooilijnplan is definitief van kracht 14 dagen na de publicatie in het BS.
  • Het rooilijnplan Postpaddekes (sentier 174) wordt samen met het RUP Winkelwandelgebied behandeld. De lead in dit dossier is dienst Stadsontwikkeling. Team GIS biedt de nodige ondersteuning voor het deel over het rooilijnplan.
  • Het rooilijnplan Papenhoeven 2-15 werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 2 september 2024.
    Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 24 september 2024 tot en met 24 oktober 2024.
    Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.
    Het rooilijnplan werd definitief vastgesteld door de gemeenteraad van 16 december 2024.
    Onder voorbehoud dat er geen administratief beroep bij de Vlaamse Regering wordt ingediend, zal eind januari / begin februari 2025 een publicatie gedaan worden in het BS. Het rooilijnplan is definitief van kracht 14 dagen na de publicatie in het BS.
  • Het rooilijnplan Toelenbos werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 2 september 2024.
    Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 24 september 2024 tot en met 24 oktober 2024.
    Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.
    Het rooilijnplan werd definitief vastgesteld door de gemeenteraad van 16 december 2024.
    Onder voorbehoud dat er geen administratief beroep bij de Vlaamse Regering wordt ingediend, zal eind januari / begin februari 2025 een publicatie gedaan worden in het BS. Het rooilijnplan is definitief van kracht 14 dagen na de publicatie in het BS.
  • De gemeenteraad erkende in haar zitting van 5 juni 2023 het dertigjarig, onafgebroken publiek gebruik van de weg Papenhoeven 10 - Ganzenstraat 142. Een aangelande ging in beroep bij het ABB van de Vlaamse Overheid. Het ABB verklaarde het beroep onontvankelijk.
    Het rooilijnplan Papenhoeven 10 – Ganzenstraat 142/146 werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 30 september 2024.
    Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 11 december 2024 tot en met 10 januari 2025.
    Tijdens het openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ingediend door dezelfde aangelande die eerder klacht indiende tegen de vaststelling van het dertigjarig publiek gebruik door de gemeenteraad. Dit bezwaarschrift handelt over zijn eigendomsrechten en vergoedingen.
  • Het rooilijnplan Speenwaverdreef werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 2 september 2024.
    Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 24 september 2024 tot en met 24 oktober 2024.
    Tijdens het openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ingediend.
    De bezwaren werden weerlegd en het rooilijnplan werd definitief vastgesteld door de gemeenteraad van 16 december 2024.
    Onder voorbehoud dat er geen administratief beroep bij de Vlaamse Regering wordt ingediend, zal eind februari 2025 / begin maart 2025 een afpaling van de gemeenteweg gebeuren in toepassing van het DGW. Na definitieve vaststelling van het afpalingsplan zal een publicatie gedaan worden in het BS. Het rooilijnplan is definitief van kracht 14 dagen na de publicatie in het BS.
  • Het rooilijnplan Fittelaarsdijk werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 21 november 2024.
    Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 11 december 2024 tot en met 10 januari 2025.
    Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.
    Het rooilijnplan moet definitief vastgesteld worden door de gemeenteraad binnen 60 dagen na het einde van het openbaar onderzoek, dus uiterlijk 10 maart 2025. Er is voorzien om de grens tussen de private eigendom op de hoek van Heistraat met Fittelaarsdijk af te palen na definitieve vaststelling van het rooilijnplan.
    Onder voorbehoud dat er geen administratief beroep bij de Vlaamse Regering wordt ingediend, zal tijdens het voorjaar 2025 een afpaling van de gemeenteweg gebeuren in toepassing van het DGW. Na definitieve vaststelling van het afpalingsplan zal een publicatie gedaan worden in het BS. Het rooilijnplan is definitief van kracht 14 dagen na de publicatie in het BS.
  • Het rooilijnplan Kloosterpad (deel west) is in opmaak door landmeter LSG BV. De gemeenteraad erkende in haar zitting van 2 september 2024 het dertigjarig, onafgebroken publiek gebruik van deze weg.
  • Het rooilijnplan Kloosterpad (deel oost) is in opmaak door landmeter LSG BV. De gemeenteraad erkende in haar zitting van 2 september 2024 het dertigjarig, onafgebroken publiek gebruik van deze weg.
  • Rooilijnplan Molenlaakpad is in opmaak door landmeter LSG BV. De gemeenteraad erkende in haar zitting van 2 september 2024 het dertigjarig, onafgebroken publiek gebruik van deze weg.
  • Rooilijnplan Kalvariebergstraat is in opmaak door landmeter LSG BV. De gemeenteraad erkende in haar zitting van 2 september 2024 het dertigjarig, onafgebroken publiek gebruik van deze weg.


Prioritisering 2025

1. Bijsturing originele projectenlijst 

Uit de ervaringen sinds de opstart van het project over het vaststellen van rooilijnplannen waar er juridische onzekerheid is, of kan ontstaan over een bepaalde wegenis, is gebleken dat de doorlooptijd van veel rooilijnplandossiers langer is dan twaalf maanden.

Dit heeft te maken met het feit dat in veel gevallen het dertigjarig voortdurend publiek gebruik van een weg (PRED) door de gemeenteraad moet vastgesteld worden, voorafgegaan door een openbaar onderzoek, alvorens een landmeter aangeduid kan worden voor de opmaak van een rooilijnplan.

De vaststelling van een rooilijnplan via de autonome procedure is beschreven in het gemeentewegendecreet en neemt ook meerdere maanden in beslag. Als bijlage is een standaard tijdslijn opgenomen met enkele bindende termijnen. Dit is onder voorbehoud dat een rooilijnplandossier geen vertraging oploopt door beroepsdossiers bij de hogere overheid of door andere oorzaken.

Volgende projecten stonden in originele prioritering en werden nog niet opgestart. 

  • 2024: Baron Coppensdreef, Drossaardshoevedreef, Kemeldijk, Lindenstraat, Wilgenstraat
  • 2025: Grotekievit, Kleinekievit


2. Nieuwe vraagstukken

Tijdens het jaar 2024 kwamen er volgende vragen over rooilijnen binnen waarover noch de dienst openbaar domein, noch het team GIS een duidelijk antwoord op konden geven.

  • Tongerlosebinnenweg:
    Deze straatnaam is zowel aan de voetweg 191 (Atlas der Buurtwegen) gegeven als aan de later aangelegde wegen ten gevolge van verkaveling 1185C (vergund 16 december 1991) en bouwvergunning 2007/00033 (vergund 17 juli 2007).
    De wegen aangelegd ten gevolge van bovenvermelde vergunningen zijn overgedragen aan de stad Geel voor opname in het openbaar domein.
    Langs de voetweg is aan oneven zijde op 11 oktober 1965 verkaveling 0240 B vergund. Langs deze zijde is een grondafstand gerealiseerd tot zes meter uit de wegas.
    Langs de voetweg is aan de even zijde een insteekweg gemaakt ten gevolge van verkavelingen 1208 C (vergund 8 augustus 1990) en 1759 (vergund 22 februari 1999). Hierdoor is de insteekweg en de bestaande Tongerlosebinnenweg overgedragen aan de stad Geel voor opname in het openbaar domein.
    Op 20 september 2023 werd een omgevingsvergunning aangevraagd om het perceel 1045t in de Tongerlosebinnenweg (Zammel) te verkavelen in 1 lot voor een gekoppelde eengezinswoning. Bij opmeting van het perceel door DE GROOT & CELEN Landmeters- en Expertisebureau uit Westerlo bleek dat de rest van de Tongerlosebinnenweg en de wegas voor een groot deel van de verbinding tussen Zammelseweg en Grotesteenweg (N19) in private percelen gelegen is.
    De landmeter vraagt waar de rooilijn ligt, en wat de gewenste rooilijn is. Uiteindelijk wordt een plan ingediend waarbij voorgesteld wordt dat de gemeenteweg 12,00 meter breed wordt door een grondafstand van 6,00 meter vanaf de wegas.
    Er wordt geen gemeenteraadsbesluit genomen over de voorgestelde grondafstand.
    Het college van burgemeester en schepenen weigert in haar zitting van 4 december 2023 de vergunning om andere redenen dan de voorgestelde grondafstand.
    In beroep vergunt de provinciale deputatie in haar zitting 4 juli 2024 voorwaardelijk de verkaveling.
    Bij uitvoering van de verkaveling neemt de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD, beter gekend als het Kadaster) van de FOD Financiën contact op met de stad Geel met de vraag of hier er een rooilijnplan is vastgesteld voor deze wegverbinding omdat men problemen heeft bij de juiste interpretatie van de aangeleverde plannen.
    Op 14 oktober 2024 corrigeert de AAPD het percelenplan van het gebied rond dit perceel naar aanleiding van de gedane opmetingen. Hieruit volgt dat, tot eerder gedacht, de voetweg voor een groot deel gelegen is op private percelen.
    Er is nooit een rooilijnplan vastgesteld die de rooilijnen van voetweg 191 verving.
    Het DGW voorziet dat de rooilijnen uit de Atlas der Buurtwegen van toepassing blijven zolang ze niet worden opgeheven door een rooilijnplan. Hierdoor is de juridische breedte van 1,60 meter nog steeds van toepassing.
    Deze gemeenteweg is voorzien van de nodige nutsvoorzieningen waaronder publieke straatverlichting, regenwaterafvoer, drinkwater, ondergrondse elektriciteit en riolering.
    Aangezien deze gemeenteweg in woongebied gelegen is, is het wenselijk om hier een duidelijke rooilijn te bepalen.
    Dit dossier is niet opgenomen in de prioriteitenlijst rooilijnplannen. Bovenstaande gebeurtenissen motiveren een prioritaire opname van dit dossier in 2025.


  • Rachterveld:
    Fluvius vraagt op 16 oktober 2024 naar het statuut van de weg met straatnaam Rachterveld in Bel. Deze onverharde weg van 260 meter lang verbindt de gemeentewegen Bel met Manheuvels vlakbij de gemeentegrens met Mol.
    Door de stad Geel wordt deze weg onderhouden (schaaftoeren, baangrachten). De stad Geel nam maatregelen om het gemotoriseerd sluipverkeer te weren door het plaatsen van paaltjes nabij de kruising met Manheuvels.
    Op 10 augustus 1990 werd een verkavelingsaanvraag (1613) ingediend. De aanvrager wou toen drie loten creëren, waarvan twee langs Rachterveld. Bij de aanvraag staat volgende beschrijving: ‘Bel is een buurtweg en Rachterveld is een weg met openbaar karakter’. De vergunning werd op 19 november 1990 door het college geweigerd omdat Rachterveld geen degelijk verharde en voldoende uitgeruste openbare weg is, en omdat de stad geen geld wenste te steken in de verharding van deze weg.
    Fluvius heeft een opmetingsplan in bezit waarop Rachterveld als ‘gemeenteweg’ wordt benoemd.
    Op 13 november 2023 stelde de gemeenteraad een rooilijnplan vast waarbij het deel van perceel 988g gelegen op Manheuvels, Rachterveld en de verplaatste voetweg 154 overgedragen werd aan de stad Geel voor opname in het openbaar domein. Op 20 november 2023 vergunde het college de omgevingsvergunning voor de bouw van de woning op het private deel (werd perceel 988v). Dit noordelijk deel van Rachterveld is dus al in volle eigendom van de stad Geel (perceel 988w).
    Fluvius bezit (via IVEKA) het perceel 1082s. Op dit perceel staat al een gascabine en een elektriciteitscabine. Er is een gasleiding onder de weg Rachterveld vanaf Bel volgens Fluvius.
    Zij behandelen momenteel een ‘slechte spanningsdossier’, waardoor omvormers van zonnepanelen afgeschakeld worden in de zomer als bescherming.
    Om dit aan te pakken zouden zij een nieuwe kabel willen leggen onder Rachterveld (tussen Manheuvels en Bel) zodat zowel langs Molse zijde, langs Manheuvels als Bel de woningen aangesloten kunnen worden en dit ‘slechte spanningsdossier’ opgelost geraakt.
    Als dit een gemeenteweg is, kan dit eenvoudiger opgelost worden dan als zij een kabel zouden leggen wanneer dit louter een servitude is en van alle eigenaars een schriftelijk akkoord zouden moeten krijgen.
    Fluvius is bereid om het deel van hun perceel gelegen op Rachterveld gratis en kosteloos aan de stad Geel af te staan als last voor de omgevingsvergunning.
    In de originele prioriteitenlijst rooilijnplannen is Rachterveld opgenomen om aan te vangen met de procedures voor vaststelling PRED vanaf 2028. Maar deze vraag van Fluvius is een reden om dit dossier prioritair op te nemen in 2025.


  • Antwerpseweg

Het Agentschap Wegen en Verkeer plant in de toekomst herinrichtingswerken aan de Antwerpseweg. Hierbij worden ook kruispunten onder handen genomen. Tijdens het studiewerk voor deze herinrichtingswerken zal er gevraagd worden naar rooilijnplannen van de aantakkende gemeentewegen.

Ossenbruul, Maal, Molenpad, Kremer, Meeuwstraat, Wolfsbossen, Vogelzang en Doornboomstraat zijn gemeentewegen die hun oorsprong hebben in de Atlas der Buurtwegen.

Herentalseweg is een gewestweg in bezit en beheer van het AWV.

Molenberg was origineel een gewestweg, maar is intussen overgedragen aan de stad Geel en ingedeeld bij de gemeentewegen.

Kerkstraat en de weg tussen Vogelzang en Antwerpseweg (naast hamburgerrestaurant McDonalds) zijn wegen waarvoor de stad Geel de nodige gronden heeft bekomen.

Klaverhei is een openbare weg door gebruik en bezit, maar dit is nooit formeel vastgesteld. Er is  geen rooilijnplan vastgesteld.

Standonk is een openbare weg door gebruik en bezit, maar dit is nooit formeel vastgesteld.Er is  geen rooilijnplan vastgesteld.

Steenovens is een dossier dat reeds behandeld wordt.

Buurtweg 42 is een buurtweg die deels nog zichtbaar is (deel Standonk van Poiel tot Kremer, Vogelzang), het deel ten zuiden van de Antwerpseweg is afgeschaft. Het deel van Kremer tot Antwerpseweg is op terrein niet zichtbaar en overbouwd maar nooit formeel afgeschaft. Bij kruispunt Antwerpseweg-Vogelzang is de buurtweg ter plaatse gewijzigd, maar dit is nooit geformaliseerd.

Buurtweg 112 is afgeschaft tussen Antwerpseweg en Westelijke Ring.


2. Voorstel prioriteitenlijst projecten 2025

Als bijlage is een prioriteitenlijst opgesteld voor 2025. Er zal een besluit worden genomen door het college van burgemeester en schepenen per op te stellen rooilijnplan met een duidelijke weergave van de huidige toestand, omstandigheden waarom een rooilijnplan wordt opgesteld en de gewenste toestand. Per rooilijnplan zullen telkens minstens drie lokale landmeters-experten aangeschreven worden voor het indienen van een offerte.

Het voorstel van de prioriteitenlijst voor 2025  bevat de verderzetting van de lopende projecten, nieuwe projecten voorzien in de originele lijst en nieuwe projecten die volgens de dienst ondersteuning GGZ prioritair zijn gebleken het afgelopen jaar. 

Per wegenis is een korte toelichting meegegeven.

De prioriteitenlijst is afgetoetst met de dienst Openbaar Domein.


1° Rachterveld (Bel)

Zie bovenvermelde motivatie bij vragen 2024.

Advies GIS: Prioritair openbaar onderzoek opstarten voor erkenning voortdurend 30-jarig publiek gebruik en opname in het gemeentewegennet.

Advies OD: Fluvius zeker betrekken naar grondafstand toe.


2° Tongerlosebinnenweg (Zammel)

Zie bovenvermelde motivatie bij vragen 2024.

Advies GIS: Prioritair openbaar onderzoek opstarten voor erkenning voortdurend 30-jarig publiek gebruik grondstrook en vaststelling nieuwe rooilijn.

Advies OD: Dit is een belangrijke erftoegangsweg. Er zijn 15 woningen met oprit langs deze gemeenteweg en ook een aantal woningen die langszij of langs achter ook toegang hebben op deze gemeenteweg. Goed nakijken welke procedure te voeren.


3° Standonk (Sint-Amands)

Standonk is de straatnaam gegeven aan buurtweg 42 tussen Poiel en Kremer, maar ook aan de wegverbinding tussen Antwerpseweg 33/35 en buurtweg 42 ter hoogte van Standonk 9. Het deel dat niet in de Atlas der Buurtwegen is opgenomen, is 220 meter lang. Bij vaststelling van het gewestplan in 1978 heeft men de percelen langs deze weg ingedeeld bij woongebied met landelijk karakter.

De weg is geasfalteerd er is regenwaterafvoer aan beide zijden van de weg. Er zijn hydranten geplaatst en er is een bovengrondse elektriciteitsleiding. In het zoneringsplan van de VMM is de weg ingedeeld bij collectief te optimaliseren buitengebied. De bermen worden twee keer per jaar gemaaid.

Dit dossier is niet opgenomen in de prioriteitenlijst rooilijnplannen. Bovenstaande vaststelling en de toekomstige heraanleg van de Antwerpseweg door AWV motiveren een prioritaire opname van dit dossier in 2025.

Advies GIS: Dit is een belangrijke erftoegangsweg. Er zijn vier bedrijven (Deutsche Bank AG, AVEVE Geel, IMPERMO - STULTJENS, Franssen Products BVBA) waarvan de parkings ontsloten zijn via deze wegverbinding. Drie woningen hebben hun oprit langs deze weg. Best begin 2025 opstarten met gunning landmeter voor opmeting van deze weg, nadien gewenste procedure kiezen voor vaststelling rooilijn.


4° Drossaardshoevedreef (Ten Aard)

Bij opzoeking vergunningsdossiers voor aanleg Noord-Zuidlaan (N19g) blijkt dat overduidelijk deze weg als gemeenteweg werd beoordeeld met breedte van 11 meter.

De weg is geasfalteerd er zijn baangrachten aan beide zijden van de weg. Er zijn hydranten geplaatst en er is een bovengrondse en ondergrondse (deel tussen Noord-Zuidlaan en huisnummer 2) elektriciteitsleiding, er is publieke straatverlichting aangebracht.

Te onderzoeken blijft wel welke deel best afgeschaft wordt en welke delen behouden blijven

De woonwijk Mastbos (20 woningen en groepspraktijk Ten Aard) wordt via het oostelijk deel van Drossaardshoevedreef ontsloten.

Advies GIS: Opstart gunning landmeter voor opmeting gemeenteweg, nadien gewenste procedure kiezen voor vaststelling rooilijn.

Advies OD: Is hier een hoge prioriteit? Westelijk stuk heeft één landbouwbedrijf te ontsluiten.


5° Klaverhei (Punt)

Klaverhei is een geasfalteerde weg in agrarisch gebied die de woonwijk St.-Kristoffelstraat-Leeks met de kern van Punt en de Antwerpseweg verbindt over een lengte van ± 350 meter. Bezoekers van de begraafplaats Punt gebruiken vaak deze weg. In 1974 liet het bestuur aan de landmeter van het kadaster weten dat Klaverhei in het openbaar domein werd opgenomen door openbaar gebruik en bezit.

Dit is een stilzwijgende, eenzijdige beslissing die nooit geformaliseerd is. Evenmin werd aangegeven hoe breed het openbaar domein in deze straat is. Bovendien blijkt uit het percelenplan dat deze weg voor vermoedelijk de helft in private eigendom gelegen is. De baangracht aan de westelijke zijde is in private percelen van de stad Geel gelegen evenals de begraafplaats. Dit is om een plaatselijke waterloop in de toekomst te kunnen verleggen.

Deze weg is geasfalteerd en wordt door de stad Geel onderhouden, er zijn hydranten geplaatst, er is publieke straatverlichting en bovengrondse elektriciteit. De bermen worden twee keer per jaar in opdracht van de stad Geel gemaaid, de baangrachten worden geruimd.

Dit dossier is niet opgenomen in de prioriteitenlijst rooilijnplannen. Bovenstaande vaststelling, de toekomstige heraanleg van de Antwerpseweg door AWV en de toekomstige ontwikkeling van het binnengebied Antwerpseweg-Leeks motiveren een prioritaire opname van dit dossier in 2025.

Advies GIS: Dit is een belangrijke ontsluitingsweg die verbinding vormt tussen de wijk St.-Kristoffelstraat-Leeks met de kern van Punt. Ook de begraafplaats bereik je vlot vanuit de kern via deze weg. Opstart van het dossier is gewenst in het voorjaar 2025.


6° Lindenstraat (Winkelomheide)

De Lindenstraat bestaat uit drie delen waarvan één deel niet-verhard is, de overige delen zijn geasfalteerd. Deze weg is deels in eigendom van de stad Geel - na schriftelijk akkoord door de aangelande eigenaars - deels privaat, lengte is ± 1000 meter lang, Er zijn acht woningen gebouwd langs deze weg.

Er is bovengrondse elektriciteitsleiding, drinkwater en publieke straatverlichting aangebracht tussen Gasthuisheide, Winkelomseheide en het huisnummer 30. De woningen met huisnummer 10 en 12 zijn aangesloten op de gemeentelijke riolering.

De bermen worden twee keer per jaar gemaaid en de baangrachten worden geruimd.

Advies GIS: Na 15 juni 2025 openbaar onderzoek opstarten voor erkenning voortdurend 30-jarig publiek gebruik.

Advies OD: Mogelijkheid onderzoeken om na vastlegging rooilijnplan geasfalteerde wegverbinding, ook onverharde veldweg tussen Djepstraat en Kleinemeerdijk te laten opmeten en vastlegging rooilijnplan.


7° Wilgenstraat (Winkelomheide)

De Wilgenstraat is een geasfalteerde wegverbinding tussen de Acaciastraat en Scheplakens, ± 120 meter lang. Zeven woningen en één bedrijf (Hydrauma) hebben hun toegang langs deze weg. Deze weg ligt deels in openbaar domein van de Vlaamse Waterweg, deels is ze in private percelen gelegen. Deze weg wordt in overeenkomst met de Vlaamse Waterweg onderhouden door stad Geel. De woningen zijn gebouwd in agrarisch gebied volgens het gewestplan. Twee woningen zijn gebouwd middels een goedgekeurde, niet-vervallen verkaveling.

Er is bovengrondse elektriciteitsleiding en drinkwater. De woningen liggen in te optimaliseren buitengebied in het zoneringsplan van de VMM. De bermen worden twee maal per jaar gemaaid, de baangrachten worden geruimd.

Advies GIS: Na 15 juni 2025 openbaar onderzoek opstarten voor erkenning voortdurend 30-jarig publiek gebruik. 

Advies OD: Voor dossierstart overleg plegen met de Vlaamse Waterweg.


8° Baron Coppensdreef en Grotekievit (Ten Aard)

In originele planning is Baron Coppensdreef opgenomen in 2024. Bij originele planning staat erbij dat deze weg samen met Grotekievit behandeld dient te worden.

Anderzijds is Grotekievit origineel opgenomen in 2025. Ook daar staat erbij dat deze weg samen met Baron Coppensdreef behandeld dient te worden.

Het feit dat ze best in een gelijke tijdspanne behandeld worden, is logisch gelet op de ligging van beide wegen. Op de kaarten in bijlagen is Baron Coppensdreef in rood aangeduid, Grotekievit is groen. De gemeentegrens is de paarse stippellijn


De lengten van de wegsegmenten zijn:

  1. Grotekievit: 45 + 212 + 213 + 587 + 335 + 259 + 264 meter = 1915 meter
  2. Grotekievit (langs gemeentegrens Retie): 1042 meter
  3. Baron Coppensdreef: 264 + 254 meter = 518 meter

Deze wegen zijn publiek toegankelijk. De straatnaam Grote Kievit werd op 1 januari 1971 veranderd in Grotekievit en Baron Coppensdreef werd in 1992 een straatnaam.

Op 22 juli 2024 keurde de Vlaamse Minister voor Omgeving, Justitie en Handhaving, Toerisme en Energie het natuurbeheerplan Breeven definitief goed. Hieraan gehecht is een toegankelijkheidsreglement. Het is belangrijk dat de gemeentewegen Grotekievit en Baron Coppensdreef aansluiten op de wegen opgenomen in het toegankelijkheidsreglement, maar niet dubbel worden opgenomen omdat dit niet mogelijk is door de bepalingen van het DGW.

Er is bovengrondse elektriciteitsleiding, publieke straatverlichting en drinkwater. De bermen worden twee maal per jaar gemaaid, de baangrachten worden geruimd.

Advies GIS: Verschuiven naar eind 2025 of begin 2026. Per wegdeel op te nemen. Vooraf contact met buurgemeente Retie opnemen voor zienswijze van Grotekievit langs de gemeentegrens. Overeenkomstig de bepalingen van het DGW is een grensoverschrijdende beoordeling nodig.
Advies OD: Prioritair op te nemen aangezien er negen woningen gebouwd zijn langs deze wegen.


9° Kleinekievit (Ten Aard)

Kleinekievit bestaat uit drie delen:

  1. Het onverharde deel tussen Blokstraat en Aardseweg; dit is een deel van buurtweg 80 uit de Atlas der Buurtwegen. De gemeenteraad van 17 december 2007 was al akkoord gegaan om de weg te versmallen van 6,9 naar 3,0 meter waarbij de gemeenteweg 1,5 meter langs iedere zijde van de perceelsgrens zou komen te liggen. Dit was op vraag van één van de aangelanden. Deze procedure is nooit voltooid. Bijgevolg is de juridische toestand niet in overeenstemming met de toestand die zowel de aangelande als de stad wenst. Dit deel is 107 meter lang
  2. Het verharde deel tussen Aardseweg en Kleinekievit 4: dit is een deel van buurtweg 80 uit de Atlas der Buurtweg, deels op private percelen gelegen. Bovendien lijkt het dat de actuele ligging van de weg niet overeenstemt met de juridische ligging. Dit deel is 450 meter lang.
  3. De geasfalteerde weg tussen voormelde weg en Kleinekievit 10/11. Deze weg heeft een onbekend statuut. Ze staat niet in de Atlas der Buurtwegen, er is nooit een rooilijnplan opgesteld. Ze is in private percelen gelegen. In 1985 is er een opmeting geweest en men heeft ook akkoordverklaringen van de aangelanden voor een vrijwillige grondafstand, maar hier is nooit iets mee gedaan. Dit deel is 286 meter lang.

Er is bovengrondse elektriciteitsleiding, publieke straatverlichting en drinkwater. De bermen worden twee maal per jaar gemaaid.

Advies GIS: Verschuiven naar 2026 o.w.v. werkvolume.

Advies OD: Zeker de geasfalteerde wegverbinding tussen buurtweg 80 en Kleinekievit 10/11 is belangrijk aangezien er acht woningen langs deze weg gebouwd zijn.


10° Buurtweg 42 - deel Kremer - Antwerpseweg (Sint-Amands)

Uit opmaak rooilijnplan Steenovens kwam naar boven dat een deel van buurtweg 42 - die feitelijk al meer dan 30 jaar niet meer bestaat - nooit formeel is afgeschaft. Deels is ze ingecorporeerd door de gewestweg N19, deels is ze overbouwd door de parkings van de firma's LTF en Verellen en door de winkel van de Matrassenkoning.

De afschaffing van deze gemeenteweg is niet opgenomen in de prioriteitenlijst rooilijnplannen. Ze heeft evenwel geen nut meer gelet op bovenstaande motivatie.

Vergunningsgewijs is het wenselijk dat de stad Geel in overleg met betrokken partijen formeel deze weg afschaft in ruil voor vaststelling rooilijnplan Steenovens.

Advies GIS: Opnemen in 2025 in overleg met de aangelanden en met het AWV.


11° Buurtweg 42 - kruispunt Vogelzang - Antwerpseweg (Punt)

Het huidige kruispunt Antwerpseweg-Vogelzang nabij de Renault-garage Kenis heeft zijn zicht nog maar sinds de jaren 1970 van de vorige eeuw. Hiervoor was Vogelzang een weg die geleidelijk van de steenweg afboog. De oude ligging is nooit afgeschaft en de nieuwe ligging is nooit vastgesteld. De oude ligging is nu gelegen op een privaat perceel in eigendom van het AWV. De nieuwe ligging is in openbaar domein gelegen.

Vanwege de toekomstige heraanleg van de Antwerpseweg door het AWV is het wenselijk om in overleg met het AWV om de rooilijnen te verplaatsen naar zijn huidige, feitelijke ligging. De afschaffing van deze gemeenteweg is niet opgenomen in de prioriteitenlijst rooilijnplannen. Ze heeft zeer waarschijnlijk geen nut meer gelet op bovenstaande motivatie.

Advies GIS: Opnemen in 2026 in overleg met het AWV.


12° Kemeldijk (Winkelomheide)

Deze weg verbindt de dorpen Stelen en Winkelomheide met elkaar. Het deel tussen Scheplakens en Albertkanaal is grotendeels in eigendom stad Geel, maar er zijn ook enkele stukken mogelijks van Natuurpunt en andere private aangelanden, lengte wegdeel is ± 700 meter, 5 private aangelanden

Er is ondergrondse elektriciteit, drinkwater en riolering aangelegd. Er zijn aan weerszijden van de weg baangrachten. Op de enkele delen waar er geen baangracht is, is er een andere regenwaterafvoermogelijkheid voorzien. De bermen worden twee maal per jaar gemaaid, de grachten worden geruimd.

Advies GIS: Verschuiven naar 2026 o.w.v. werkvolume.

Advies OD: Voor dossierstart overleg plegen met Natuurpunt.

Juridische grond

Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §3 12° van het decreet lokaal bestuur - rooilijnen
<p>Artikel 56 &sect;3 12&deg; van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de vaststelling van de rooilijnen van de wegen, met inachtneming van de algemene plannen als dergelijke plannen bestaan</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de realisaties van de rooilijnplannen tijdens het jaar 2024.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen keurt de prioriteitenlijst voor het opstellen van rooilijnplannen tijdens het jaar 2025 goed.