Op 25 juli 2022 besliste het college van burgemeester en schepenen om rooilijnplannen van het openbaar domein op te laten stellen, waar er juridische onzekerheid is of kan ontstaan, conform een prioriteitenlijst voor de periode 2023 - 2030.
Op 6 februari 2023 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de realisaties van 25 juli 2022 tot eind 2022 en keurde het de projecten voor 2023 goed.
Op 29 januari 2024 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de realisaties van 25 juli 2022 tot eind 2023 en keurde het de projecten voor 2024 goed.
In dit besluit neemt het college van burgemeester en schepenen kennis van de realisaties in 2024 en keurt de nieuwe prioriteitenlijst voor 2025 goed.
Begripsbepalingen
In de argumentatie worden enkele begrippen en afkortingen gebruikt die niet in een woordenboek te vinden zijn. Ter verduidelijking worden ze hieronder verklaard.
Realisaties 2022-2024
Als bijlage is een schematisch overzicht van de realisaties en stand van zaken van onderstaande projecten opgenomen:
Prioritisering 2025
1. Bijsturing originele projectenlijst
Uit de ervaringen sinds de opstart van het project over het vaststellen van rooilijnplannen waar er juridische onzekerheid is, of kan ontstaan over een bepaalde wegenis, is gebleken dat de doorlooptijd van veel rooilijnplandossiers langer is dan twaalf maanden.
Dit heeft te maken met het feit dat in veel gevallen het dertigjarig voortdurend publiek gebruik van een weg (PRED) door de gemeenteraad moet vastgesteld worden, voorafgegaan door een openbaar onderzoek, alvorens een landmeter aangeduid kan worden voor de opmaak van een rooilijnplan.
De vaststelling van een rooilijnplan via de autonome procedure is beschreven in het gemeentewegendecreet en neemt ook meerdere maanden in beslag. Als bijlage is een standaard tijdslijn opgenomen met enkele bindende termijnen. Dit is onder voorbehoud dat een rooilijnplandossier geen vertraging oploopt door beroepsdossiers bij de hogere overheid of door andere oorzaken.
Volgende projecten stonden in originele prioritering en werden nog niet opgestart.
2. Nieuwe vraagstukken
Tijdens het jaar 2024 kwamen er volgende vragen over rooilijnen binnen waarover noch de dienst openbaar domein, noch het team GIS een duidelijk antwoord op konden geven.
Het Agentschap Wegen en Verkeer plant in de toekomst herinrichtingswerken aan de Antwerpseweg. Hierbij worden ook kruispunten onder handen genomen. Tijdens het studiewerk voor deze herinrichtingswerken zal er gevraagd worden naar rooilijnplannen van de aantakkende gemeentewegen.
Ossenbruul, Maal, Molenpad, Kremer, Meeuwstraat, Wolfsbossen, Vogelzang en Doornboomstraat zijn gemeentewegen die hun oorsprong hebben in de Atlas der Buurtwegen.
Herentalseweg is een gewestweg in bezit en beheer van het AWV.
Molenberg was origineel een gewestweg, maar is intussen overgedragen aan de stad Geel en ingedeeld bij de gemeentewegen.
Kerkstraat en de weg tussen Vogelzang en Antwerpseweg (naast hamburgerrestaurant McDonalds) zijn wegen waarvoor de stad Geel de nodige gronden heeft bekomen.
Klaverhei is een openbare weg door gebruik en bezit, maar dit is nooit formeel vastgesteld. Er is geen rooilijnplan vastgesteld.
Standonk is een openbare weg door gebruik en bezit, maar dit is nooit formeel vastgesteld.Er is geen rooilijnplan vastgesteld.
Steenovens is een dossier dat reeds behandeld wordt.
Buurtweg 42 is een buurtweg die deels nog zichtbaar is (deel Standonk van Poiel tot Kremer, Vogelzang), het deel ten zuiden van de Antwerpseweg is afgeschaft. Het deel van Kremer tot Antwerpseweg is op terrein niet zichtbaar en overbouwd maar nooit formeel afgeschaft. Bij kruispunt Antwerpseweg-Vogelzang is de buurtweg ter plaatse gewijzigd, maar dit is nooit geformaliseerd.
Buurtweg 112 is afgeschaft tussen Antwerpseweg en Westelijke Ring.
2. Voorstel prioriteitenlijst projecten 2025
Als bijlage is een prioriteitenlijst opgesteld voor 2025. Er zal een besluit worden genomen door het college van burgemeester en schepenen per op te stellen rooilijnplan met een duidelijke weergave van de huidige toestand, omstandigheden waarom een rooilijnplan wordt opgesteld en de gewenste toestand. Per rooilijnplan zullen telkens minstens drie lokale landmeters-experten aangeschreven worden voor het indienen van een offerte.
Het voorstel van de prioriteitenlijst voor 2025 bevat de verderzetting van de lopende projecten, nieuwe projecten voorzien in de originele lijst en nieuwe projecten die volgens de dienst ondersteuning GGZ prioritair zijn gebleken het afgelopen jaar.
Per wegenis is een korte toelichting meegegeven.
De prioriteitenlijst is afgetoetst met de dienst Openbaar Domein.
1° Rachterveld (Bel)
Zie bovenvermelde motivatie bij vragen 2024.
Advies GIS: Prioritair openbaar onderzoek opstarten voor erkenning voortdurend 30-jarig publiek gebruik en opname in het gemeentewegennet.
Advies OD: Fluvius zeker betrekken naar grondafstand toe.
2° Tongerlosebinnenweg (Zammel)
Zie bovenvermelde motivatie bij vragen 2024.
Advies GIS: Prioritair openbaar onderzoek opstarten voor erkenning voortdurend 30-jarig publiek gebruik grondstrook en vaststelling nieuwe rooilijn.
Advies OD: Dit is een belangrijke erftoegangsweg. Er zijn 15 woningen met oprit langs deze gemeenteweg en ook een aantal woningen die langszij of langs achter ook toegang hebben op deze gemeenteweg. Goed nakijken welke procedure te voeren.
3° Standonk (Sint-Amands)
Standonk is de straatnaam gegeven aan buurtweg 42 tussen Poiel en Kremer, maar ook aan de wegverbinding tussen Antwerpseweg 33/35 en buurtweg 42 ter hoogte van Standonk 9. Het deel dat niet in de Atlas der Buurtwegen is opgenomen, is 220 meter lang. Bij vaststelling van het gewestplan in 1978 heeft men de percelen langs deze weg ingedeeld bij woongebied met landelijk karakter.
De weg is geasfalteerd er is regenwaterafvoer aan beide zijden van de weg. Er zijn hydranten geplaatst en er is een bovengrondse elektriciteitsleiding. In het zoneringsplan van de VMM is de weg ingedeeld bij collectief te optimaliseren buitengebied. De bermen worden twee keer per jaar gemaaid.
Dit dossier is niet opgenomen in de prioriteitenlijst rooilijnplannen. Bovenstaande vaststelling en de toekomstige heraanleg van de Antwerpseweg door AWV motiveren een prioritaire opname van dit dossier in 2025.
Advies GIS: Dit is een belangrijke erftoegangsweg. Er zijn vier bedrijven (Deutsche Bank AG, AVEVE Geel, IMPERMO - STULTJENS, Franssen Products BVBA) waarvan de parkings ontsloten zijn via deze wegverbinding. Drie woningen hebben hun oprit langs deze weg. Best begin 2025 opstarten met gunning landmeter voor opmeting van deze weg, nadien gewenste procedure kiezen voor vaststelling rooilijn.
4° Drossaardshoevedreef (Ten Aard)
Bij opzoeking vergunningsdossiers voor aanleg Noord-Zuidlaan (N19g) blijkt dat overduidelijk deze weg als gemeenteweg werd beoordeeld met breedte van 11 meter.
De weg is geasfalteerd er zijn baangrachten aan beide zijden van de weg. Er zijn hydranten geplaatst en er is een bovengrondse en ondergrondse (deel tussen Noord-Zuidlaan en huisnummer 2) elektriciteitsleiding, er is publieke straatverlichting aangebracht.
Te onderzoeken blijft wel welke deel best afgeschaft wordt en welke delen behouden blijven
De woonwijk Mastbos (20 woningen en groepspraktijk Ten Aard) wordt via het oostelijk deel van Drossaardshoevedreef ontsloten.
Advies GIS: Opstart gunning landmeter voor opmeting gemeenteweg, nadien gewenste procedure kiezen voor vaststelling rooilijn.
Advies OD: Is hier een hoge prioriteit? Westelijk stuk heeft één landbouwbedrijf te ontsluiten.
5° Klaverhei (Punt)
Klaverhei is een geasfalteerde weg in agrarisch gebied die de woonwijk St.-Kristoffelstraat-Leeks met de kern van Punt en de Antwerpseweg verbindt over een lengte van ± 350 meter. Bezoekers van de begraafplaats Punt gebruiken vaak deze weg. In 1974 liet het bestuur aan de landmeter van het kadaster weten dat Klaverhei in het openbaar domein werd opgenomen door openbaar gebruik en bezit.
Dit is een stilzwijgende, eenzijdige beslissing die nooit geformaliseerd is. Evenmin werd aangegeven hoe breed het openbaar domein in deze straat is. Bovendien blijkt uit het percelenplan dat deze weg voor vermoedelijk de helft in private eigendom gelegen is. De baangracht aan de westelijke zijde is in private percelen van de stad Geel gelegen evenals de begraafplaats. Dit is om een plaatselijke waterloop in de toekomst te kunnen verleggen.
Deze weg is geasfalteerd en wordt door de stad Geel onderhouden, er zijn hydranten geplaatst, er is publieke straatverlichting en bovengrondse elektriciteit. De bermen worden twee keer per jaar in opdracht van de stad Geel gemaaid, de baangrachten worden geruimd.
Dit dossier is niet opgenomen in de prioriteitenlijst rooilijnplannen. Bovenstaande vaststelling, de toekomstige heraanleg van de Antwerpseweg door AWV en de toekomstige ontwikkeling van het binnengebied Antwerpseweg-Leeks motiveren een prioritaire opname van dit dossier in 2025.
Advies GIS: Dit is een belangrijke ontsluitingsweg die verbinding vormt tussen de wijk St.-Kristoffelstraat-Leeks met de kern van Punt. Ook de begraafplaats bereik je vlot vanuit de kern via deze weg. Opstart van het dossier is gewenst in het voorjaar 2025.
6° Lindenstraat (Winkelomheide)
De Lindenstraat bestaat uit drie delen waarvan één deel niet-verhard is, de overige delen zijn geasfalteerd. Deze weg is deels in eigendom van de stad Geel - na schriftelijk akkoord door de aangelande eigenaars - deels privaat, lengte is ± 1000 meter lang, Er zijn acht woningen gebouwd langs deze weg.
Er is bovengrondse elektriciteitsleiding, drinkwater en publieke straatverlichting aangebracht tussen Gasthuisheide, Winkelomseheide en het huisnummer 30. De woningen met huisnummer 10 en 12 zijn aangesloten op de gemeentelijke riolering.
De bermen worden twee keer per jaar gemaaid en de baangrachten worden geruimd.
Advies GIS: Na 15 juni 2025 openbaar onderzoek opstarten voor erkenning voortdurend 30-jarig publiek gebruik.
Advies OD: Mogelijkheid onderzoeken om na vastlegging rooilijnplan geasfalteerde wegverbinding, ook onverharde veldweg tussen Djepstraat en Kleinemeerdijk te laten opmeten en vastlegging rooilijnplan.
7° Wilgenstraat (Winkelomheide)
De Wilgenstraat is een geasfalteerde wegverbinding tussen de Acaciastraat en Scheplakens, ± 120 meter lang. Zeven woningen en één bedrijf (Hydrauma) hebben hun toegang langs deze weg. Deze weg ligt deels in openbaar domein van de Vlaamse Waterweg, deels is ze in private percelen gelegen. Deze weg wordt in overeenkomst met de Vlaamse Waterweg onderhouden door stad Geel. De woningen zijn gebouwd in agrarisch gebied volgens het gewestplan. Twee woningen zijn gebouwd middels een goedgekeurde, niet-vervallen verkaveling.
Er is bovengrondse elektriciteitsleiding en drinkwater. De woningen liggen in te optimaliseren buitengebied in het zoneringsplan van de VMM. De bermen worden twee maal per jaar gemaaid, de baangrachten worden geruimd.
Advies GIS: Na 15 juni 2025 openbaar onderzoek opstarten voor erkenning voortdurend 30-jarig publiek gebruik.
Advies OD: Voor dossierstart overleg plegen met de Vlaamse Waterweg.
8° Baron Coppensdreef en Grotekievit (Ten Aard)
In originele planning is Baron Coppensdreef opgenomen in 2024. Bij originele planning staat erbij dat deze weg samen met Grotekievit behandeld dient te worden.
Anderzijds is Grotekievit origineel opgenomen in 2025. Ook daar staat erbij dat deze weg samen met Baron Coppensdreef behandeld dient te worden.
Het feit dat ze best in een gelijke tijdspanne behandeld worden, is logisch gelet op de ligging van beide wegen. Op de kaarten in bijlagen is Baron Coppensdreef in rood aangeduid, Grotekievit is groen. De gemeentegrens is de paarse stippellijn
De lengten van de wegsegmenten zijn:
Deze wegen zijn publiek toegankelijk. De straatnaam Grote Kievit werd op 1 januari 1971 veranderd in Grotekievit en Baron Coppensdreef werd in 1992 een straatnaam.
Op 22 juli 2024 keurde de Vlaamse Minister voor Omgeving, Justitie en Handhaving, Toerisme en Energie het natuurbeheerplan Breeven definitief goed. Hieraan gehecht is een toegankelijkheidsreglement. Het is belangrijk dat de gemeentewegen Grotekievit en Baron Coppensdreef aansluiten op de wegen opgenomen in het toegankelijkheidsreglement, maar niet dubbel worden opgenomen omdat dit niet mogelijk is door de bepalingen van het DGW.
Er is bovengrondse elektriciteitsleiding, publieke straatverlichting en drinkwater. De bermen worden twee maal per jaar gemaaid, de baangrachten worden geruimd.
Advies GIS: Verschuiven naar eind 2025 of begin 2026. Per wegdeel op te nemen. Vooraf contact met buurgemeente Retie opnemen voor zienswijze van Grotekievit langs de gemeentegrens. Overeenkomstig de bepalingen van het DGW is een grensoverschrijdende beoordeling nodig.
Advies OD: Prioritair op te nemen aangezien er negen woningen gebouwd zijn langs deze wegen.
9° Kleinekievit (Ten Aard)
Kleinekievit bestaat uit drie delen:
Er is bovengrondse elektriciteitsleiding, publieke straatverlichting en drinkwater. De bermen worden twee maal per jaar gemaaid.
Advies GIS: Verschuiven naar 2026 o.w.v. werkvolume.
Advies OD: Zeker de geasfalteerde wegverbinding tussen buurtweg 80 en Kleinekievit 10/11 is belangrijk aangezien er acht woningen langs deze weg gebouwd zijn.
10° Buurtweg 42 - deel Kremer - Antwerpseweg (Sint-Amands)
Uit opmaak rooilijnplan Steenovens kwam naar boven dat een deel van buurtweg 42 - die feitelijk al meer dan 30 jaar niet meer bestaat - nooit formeel is afgeschaft. Deels is ze ingecorporeerd door de gewestweg N19, deels is ze overbouwd door de parkings van de firma's LTF en Verellen en door de winkel van de Matrassenkoning.
De afschaffing van deze gemeenteweg is niet opgenomen in de prioriteitenlijst rooilijnplannen. Ze heeft evenwel geen nut meer gelet op bovenstaande motivatie.
Vergunningsgewijs is het wenselijk dat de stad Geel in overleg met betrokken partijen formeel deze weg afschaft in ruil voor vaststelling rooilijnplan Steenovens.
Advies GIS: Opnemen in 2025 in overleg met de aangelanden en met het AWV.
11° Buurtweg 42 - kruispunt Vogelzang - Antwerpseweg (Punt)
Het huidige kruispunt Antwerpseweg-Vogelzang nabij de Renault-garage Kenis heeft zijn zicht nog maar sinds de jaren 1970 van de vorige eeuw. Hiervoor was Vogelzang een weg die geleidelijk van de steenweg afboog. De oude ligging is nooit afgeschaft en de nieuwe ligging is nooit vastgesteld. De oude ligging is nu gelegen op een privaat perceel in eigendom van het AWV. De nieuwe ligging is in openbaar domein gelegen.
Vanwege de toekomstige heraanleg van de Antwerpseweg door het AWV is het wenselijk om in overleg met het AWV om de rooilijnen te verplaatsen naar zijn huidige, feitelijke ligging. De afschaffing van deze gemeenteweg is niet opgenomen in de prioriteitenlijst rooilijnplannen. Ze heeft zeer waarschijnlijk geen nut meer gelet op bovenstaande motivatie.
Advies GIS: Opnemen in 2026 in overleg met het AWV.
12° Kemeldijk (Winkelomheide)
Deze weg verbindt de dorpen Stelen en Winkelomheide met elkaar. Het deel tussen Scheplakens en Albertkanaal is grotendeels in eigendom stad Geel, maar er zijn ook enkele stukken mogelijks van Natuurpunt en andere private aangelanden, lengte wegdeel is ± 700 meter, 5 private aangelanden
Er is ondergrondse elektriciteit, drinkwater en riolering aangelegd. Er zijn aan weerszijden van de weg baangrachten. Op de enkele delen waar er geen baangracht is, is er een andere regenwaterafvoermogelijkheid voorzien. De bermen worden twee maal per jaar gemaaid, de grachten worden geruimd.
Advies GIS: Verschuiven naar 2026 o.w.v. werkvolume.
Advies OD: Voor dossierstart overleg plegen met Natuurpunt.
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de realisaties van de rooilijnplannen tijdens het jaar 2024.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de prioriteitenlijst voor het opstellen van rooilijnplannen tijdens het jaar 2025 goed.